Tausta paperimassasta

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Inka78
Starting Member
Starting Member

Tausta paperimassasta

Viesti Kirjoittaja Inka78 »

Täällä kuumeisisesti mietitään, että miten toetuttaisimme tulevan akvaariomme taustan. Sen verran on tiedossa, että tausta tullaan sijoittamaan ulkopuolelle, mutta perinteistä "kuvaa" emme sinne haluaisi vaan itse aijomme jotakin taiteilla. Onko kukaan kokeillut tehdä taustaa paperimassasta? Kokemuksia ja vinkkejä kaipailisimme. Sormet jo syyhyisivät kokeilemaan... :D
kiltsi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kiltsi »

Minulle on tulossa uusikäytetty allas ja siihen ajattelin laittaa tustaksi sen voipaperi jutun joka väritetään hiilellä ja rutataan. Näyttää hyvältä ainakin näkemissäni kuvissa. Tuo paperimassa juttukin on varmaan komia, missä lie kuvia valmiista?
*Kukaan ei vielä ole pilannut silmiään katsomalla elämän valoisaa puolta*
Inka78
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Inka78 »

kiltsi kirjoitti:Minulle on tulossa uusikäytetty allas ja siihen ajattelin laittaa tustaksi sen voipaperi jutun joka väritetään hiilellä ja rutataan.
Tuo voipaperi on myös meillä yhtenä vaihtoehtona, mutta ensin kuitenkin kokeilemme paperimassaa. Itse en ole nähnyt mitään kuvia tai mitään muutakaan vinkkejä paperimassataustasta, ajatus vain putkahti mieleen ja tässä sitä nyt työstän. Toivottavasti jeesaajia löytyy. [;)]
CrystalCat
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja CrystalCat »

Kyllä käsittääkseni akvan ulkopuolelle tulevan taustan voi tehdä ihan mistä materiaalista vaan, kunhan saa sen suojattua vesiroiskeilta, ettei mene pilalle! Jotenkin se viritelmä pitää saada tiiviiksi, nimittäin vesivalumatkaan lasissa eivät ole esteettisesti kauniita...

Ei muuta kun askartelemaan ja kehittelemään! Siellähän voi vaikka käyttää silkkikasveja ja jopa valoja (pieniä ledejä tai joulukuusen valoja jne.) hyväkseen jos oikein innostuu :D. Tekisi mieleni itsekkin tehdä joku sellainen "luonnon"-maisema.

Laitathan hengentuotteesi sitten näytille tänne? Voisi inspiroida muitakin!
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Paperimassaa minäkin tuossa pohdin, mutta päädyin voipaperiin ja akryyliväreihin jotka kuivuvat käytännössä heti. Laitoin voipaperiin keltaista, sinistä, vihreää, ruskeaa ja punaista väriä. Sitten levitin värit kauttaaltaan pitkin paperia. Lopuksi ryttäsin maalatun voipaperin pieneksi palloksi ja annoin olla niin jokusen sekunnin. Kun väri oli lähes kuiva aloin muotoilemaan voipaperia. Akryylimaali tekee siitä melko helposti käsiteltävän ja haluttu muoto pysyy. Lopuksi tempasin vanhan taustan irti akvaariosta ja teippasin tekemäni voipaperimuotit siihen kiinni. Maalasin vielä teipeistä kiillon pois ja sitten se olikin valmis.

Työ on vielä viimeistelyä vailla, mutta tässä muutama kuva. Aikaa kului pari tuntia.

tausta1

tausta2

tausta3
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Rvanirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Rvanirppu »

Toihan on hieno tausta!!! :D

Pistänpäs korvan taa... [;)]
paul
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Pitääpä kokeilla. Onko olemassa 55cm leveää voipaperia? Tuo allas on 55cm korkea 220cm pitkä.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Törökala
Member
Member

Käytin valkaisematonta (ruskeaa) ja valkoista voipaperia. Olivat valmiiksi leikattuja arkkeja. Tein jokaisen palan erikseen ja sitten leikkasin ne sopivan muotoisiksi paloiksi. Sitten koostin ne yhteen tuohon valmiiseen taustapaperiin.

Ensin palat teipillä kiinni taustaan. Jos jonkun muodon haluaa pysyvän oikein kunnolla koholla niin paperin alle voi vielä laittaa jotain kevyttä (talouspaperia, voipaperia jne) pitämään muotoa yllä.

Sitten myöhemmin vielä liimasin reilulla kädellä palojen saumat toisiinsa kiinni. Lopuksi häivytin vielä maalilla rajoja ja korostin muotoja käyttämällä valkoista ja mustaa väriä.

Varmaankin tämä on helpompi toteuttaa yhdellä tai muutamalla isolla palalla voipaperia niin jää tuo teippailu ja liimalla sotkeminen pois. En vain tiedä minkä kokoisina niitä on saatavilla. Arkit olivat kokoa 38X43cm.
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

paul kirjoitti: Onko olemassa 55cm leveää voipaperia? Tuo allas on 55cm korkea 220cm pitkä.
Täytyyhän sen paperin olla huomattavasti leveämpää kuin 55cm jos altaasi on 55cm korkea, paperiahan rytistellään [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

jartzu65 kirjoitti:
paul kirjoitti: Onko olemassa 55cm leveää voipaperia? Tuo allas on 55cm korkea 220cm pitkä.
Täytyyhän sen paperin olla huomattavasti leveämpää kuin 55cm jos altaasi on 55cm korkea, paperiahan rytistellään [;)]
Sen paperin tarvitsee ulottua vain hiekan rajaan eli kyllähän vähempikin riittää [;)]
paul
Advanced Member
Advanced Member

eli kumpaa uskoisin. :roll:
höntti
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja höntti »

paul kirjoitti:eli kumpaa uskoisin. :roll:
Kumpaakin. 40cm altaaseen ei hiekan ja veden ylärajan väliin meinannut riittää 40cm paperi. Mutta kun leikkaat 40cm levyisestä leivinpaperista 60cm pätkiä ja laitat ne pystyyn altaan taakse niin tulee hyvä, vaikka joutuukin teippaileen.
paul
Advanced Member
Advanced Member

höntti kirjoitti:
paul kirjoitti:eli kumpaa uskoisin. :roll:
Kumpaakin. 40cm altaaseen ei hiekan ja veden ylärajan väliin meinannut riittää 40cm paperi. Mutta kun leikkaat 40cm levyisestä leivinpaperista 60cm pätkiä ja laitat ne pystyyn altaan taakse niin tulee hyvä, vaikka joutuukin teippaileen.
Eli paperi pitää olla voipaperia ei leivinpaperia?
Tuleeko paperi kiinni lasiin vai jätetäänkö koholleen?

Olen aikeissa "rakentaa" ens viikolla tuollainen tausta. Kun tuo altaan mukana tullut kasvitausta on niin luonnoton.
Törökala
Member
Member

Minulla taisi olla leivinpaperia ja voipaperia sekaisin taustan teossa. Kiinnitin valmiin taustapaperin kiinni niin, että taustan kohoumat osuvat lasiin. Muuten kulmista teipillä kiinni.
paul
Advanced Member
Advanced Member

Törökala kirjoitti:Paperimassaa minäkin tuossa pohdin, mutta päädyin voipaperiin ja akryyliväreihin jotka kuivuvat käytännössä heti. Laitoin voipaperiin keltaista, sinistä, vihreää, ruskeaa ja punaista väriä. Sitten levitin värit kauttaaltaan pitkin paperia. Lopuksi ryttäsin maalatun voipaperin pieneksi palloksi ja annoin olla niin jokusen sekunnin. Kun väri oli lähes kuiva aloin muotoilemaan voipaperia. Akryylimaali tekee siitä melko helposti käsiteltävän ja haluttu muoto pysyy. Lopuksi tempasin vanhan taustan irti akvaariosta ja teippasin tekemäni voipaperimuotit siihen kiinni. Maalasin vielä teipeistä kiillon pois ja sitten se olikin valmis.

Työ on vielä viimeistelyä vailla, mutta tässä muutama kuva. Aikaa kului pari tuntia.

tausta1

tausta2

tausta3
Nyt on tehty tausta leivinpaperista. Tuli hieno ja olen tyytyväinen. :D
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Mä oon tekemässä taustaa akvaariooni paperimassasta tässä linkki: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
SP
Member
Member

Viesti Kirjoittaja SP »

törökala: laitoitko väriä ihan sellaisenaan vai "ohensitko sitä jotenkin? olen myös ajatellut kokeilla tehdä tuollaista taustaa ja sinun kuvissasi se ainakin näyttää todella hienolta!
Tike88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tike88 »

Törökalan ohjeilla tein kans taustan tuonne akvaan ja kyllä tuli hieno =)
Ensi maalasin pohjan mustan harmaaks, rypistelin leivinpaperin ja annoin kuivua. Sitten ku se oli kuivanu sellaseksi kovaksi niin korostin niitä korkeampia kohtia vaaleammalla värillä (vaalean ruskea & tummanruskea). Aika aidon näköinenkin vielä :mrgreen:
Suosittelen!
Törökala
Member
Member

Tike88: Laitahan meille näytille millainen tausta tuli jos vain kuvan saat otettua. :D Tuo korostaminen on hyvä tapa tuoda korkeuseroja esiin. Itse olen myös käyttänyt muotojen korostamiseen joko synkän mustaa tai vaaleita sävyjä. Myöhemmin tuon oman taustani vielä vahvistin liimalla saumakohdista ja viimeistelin maalilla.

Ei ole kallista saada hieno tausta. Itsekin idean täältä nappasin kun joku oli tehnyt taustan leivinpaperia ja muistaakseni hiiltä käyttäen. Vaihdoin vain hiilen akryylimaaleiksi koska siten leivinpaperia on helpompi käsitellä haluttuun muotoon.
Törökala
Member
Member

Tike88: Laitahan meille näytille millainen tausta tuli jos vain kuvan saat otettua. :D Tuo korostaminen on hyvä tapa tuoda korkeuseroja esiin. Itse olen myös käyttänyt muotojen korostamiseen joko synkän mustaa tai vaaleita sävyjä. Myöhemmin tuon oman taustani vielä vahvistin liimalla saumakohdista ja viimeistelin maalilla.

Ei ole kallista saada hieno tausta. Itsekin idean täältä nappasin kun joku oli tehnyt taustan leivinpaperia ja muistaakseni hiiltä käyttäen. Vaihdoin vain hiilen akryylimaaleiksi koska siten leivinpaperia on helpompi käsitellä haluttuun muotoon.
Tike88
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Tike88 »

Juu mä laitan kunhan saan jonkulaisen kuvan otettua =)
Törökala
Member
Member

Nyt vasta huomasin, että SP oli esittänyt aikaa sitten kysymyksen. Vastaus on, että en ole ohentanut akryylimaaleja.

Tässä kuva juuri tekemästäni (keskeneräinen kuvassa)taustasta.
Kuivumisen jälkeen vielä tasoittelin saumakohdat pois ja nyt se on 576 litraisen altaan taustana. Tosin siinä akvaariossa on niin paljon kasveja, ettei taustasta ole oikein mitään iloa. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”