Viimeyönä ne sitten kuoriintuivat. Aamulla seurasin kaloja pidempään ja kyllä teki "kipeetä" katsoa kun poikasia irtosi alustastaan ja vanhemmat koitti niitä pelastaa. Hienosti saivat niitä suuhunsa ja huomasin, että puhalsivat niitä takaisin alustaan. Mutta kun poikasia lähti paljon kerralla, niin menipä muutama sutjakkaasti suodattimeenkin
No minun luonteella ei sellaista "teurastusta" kauaa kestä katsella ja niinpä aloin joukkopelastukseen. Äkkiä vedet pikku altaaseen johon vettä menee vain 35 litraa, joten ei vanhemmat sinne millään mahdu mukaan. Otin vain niitä poikasia, jotka olivat jo "tuuliajolla" takertuneina kasveihin ja laseihin. Huomasin vaan heti alussa, ettei haavi oikein toimi, poikaset tarttui niiihin kiinni. Kasveista katkaisin lehden ja sen kanssa vaan uuteen kotiin. Laseista otin lusikan avulla. Suodatinta mulla ei ole tuohon pikkualtaaseen vielä - millainen siihen kannattaisi laittaa? Mikä on se "pillisuodatin" - onko se sellainen laatikko jossa on vanua sisällä? Ilmastuskiven ja lämmittimen laitoin altaaseen. Onko ihan toivotonta saada pelastetuksi näitä poikasia? Millä voin niitä ruokkia ja milloin ruokinta kannattaisi aloittaa? Artemia mulla ei ole tähän hätään. En ole koskaan niitä etes kasvattanut.
Todella mielenkiintoista on seurata näiden kalojen puuhia - ovat niin mallikkaasti kyllä hoitaneet kutua ja nyt poikasia. Josko vaikka hankkisin heille oman kutualtaan. Minulla on yksi 112 litran allas, mutta se on malliltaan tyypillinen seura-akvaario ja siten korkeutta vain 40 cm. joten ei taida olla hyvä siihen tarkoitukseen? Vielä tämä allas toimii sammakkolampena.
Yksi ongelma vielä: poikasia on kiinni siinä putkessa niin lähellä vesirajaa, että veden vaihto on mahdotonta. Pakko vettä olisi jo vaihtaa, mutta miten toimin? Otanko putken vain irti, jotta saan sen alemmaksi? Häiriintyykö vanhemmat tästä ja syövät sitten poikaset suuhunsa?
Olisin kiitollinen jos joku voisi antaa vinkkejä miten tästä eteenpäin?
Tiedän kylläkin, että haulla löytäisin tietoa, mutta nämä ongelmani ovat osaltaan niin "yksilöllisiä" että voisi mennä tovi aikaa, että vastaukset löytäisin jos löytyisi ollenkaan.