Peikonlehti akvaariossa + kasviloinen

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tilli
Junior Member
Junior Member

Peikonlehti akvaariossa + kasviloinen

Viesti Kirjoittaja tilli »

Sain puolitoistametrisen hieman kärsineen peikonlehden, jonka ilmajuuria laitoin akvaariooni. Ne taitavat tosiaan ottaa ravinteita vedestä, koska kasvi teki viikossa uuden lehden ja uusien lehtien aihoita on ilmestynyt kasvin varteen. (Lisäksi ilmajuuret muuttuivat vedessä valkoisiksi ja kasvoivat nekin.)

Nyt huomasin, että yksi lehti on kuihtunut ja koko kasvissa on kauttaaltaan litteitä, hieman kohollaan olevia rusehtavia läikkiä, halkaisija n. 2-3 mm. Osaisikohan joku kasviekspertti neuvoa :) ?Ovatko nämä kilpikirvoja? Miten niitä torjutaan? Tolullako? Raidilla :roll: ?

Kuinka paljon nitriittejä/nitraatteja iso peikonlehti pystyy akvaariosta ilmajuurillaan hyödyntämään? Akvaarion koko on n. 200 l, kalasto sekä kasvisto runsaanpuoleiset, hiekkapohja+kierteissarvikotiloita, suodattimena Fluval 4+.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Kilpikirvoilta kuulostaa, ikävä kyllä. Torjuminen on hankalaa myrkyilläkin, sillä kilpi toimii hyvin suojana niitä vastaan ja aina joku selviää. Resistoituvat myös inhottavan nopeasti erilaisia myrkkyjä vastaan.
Akvaariossa kasvin ollessa, et oikein voi edes myrkkyjä käyttää. Kokeile pyyhkiä lehdet molemmin puolin mäntysuopavaahtoon kastetulla pesusienen palalla ja huolehdi että vaahtoa menee myös lehtien tyviin. Sen jälkeen ota pumpulipuikko ja sivele kaikki näkyvät kilpikirvat spriillä. Toista tarvittaessa niin usein kunnes olet päässyt kilvistä eroon.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Nyt näyttäisi siltä, että amerikankilpukat ovat joutuneet kilpikirvahyökkäyksen kohteeksi. Ainoa konsti tässä tapauksessa lienee pintakasvien hävittäminen kokonaan? Ja nuo tietysti leviävät tuolta nopeasti myös huonekasveihin? :?
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Skroik kirjoitti:Nyt näyttäisi siltä, että amerikankilpukat ovat joutuneet kilpikirvahyökkäyksen kohteeksi. Ainoa konsti tässä tapauksessa lienee pintakasvien hävittäminen kokonaan? Ja nuo tietysti leviävät tuolta nopeasti myös huonekasveihin? :?
Taitaa olla helpointa. Onneksi kilpukka on niin yleinen, että sitä löytyy varmasti joltakulta myöhemminkin.
Kilpikirvat ovat siitä keljua porukkaa, että todellakin leviävät varsin tehokkaasti. Kannattaa kenties tässä vaiheessa roudata suihkuhuoneeseen kaikki akvaarion lähellä olevat viherkasvit ja käsitellä ne mäntysuopavaahdolla. Myrkky ei haittaa lisäksi käytettynä.
Huonekasveista kilpikirva on sentään jollain lailla torjuttavissa, kun voidaan hätätilassa käyttää vahvempiakin myrkkyjä, mutta akvaariokasveissa se on hankalaa. Esim. miekkakasvien ilmalehdet tuntuvat maistuvan ainakin villakilpikirvoille turhan hyvin ja toinen otollinen kohde kilpikirvojen mellastukseen on kasvisuodattimet. Jos tihulainen iskee, milläs torjut. Sen takia kasvisuodatinta suunniteltaessa on mielestäni tärkeää valita kasvit sen mukaan, mikä todennäköisimmin kestää vesiviljelyä ja useimmiten keinovaloa.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Skroik
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Mari kirjoitti:Taitaa olla helpointa. Onneksi kilpukka on niin yleinen, että sitä löytyy varmasti joltakulta myöhemminkin.
Juu, kasvien takaisin haaliminen ei tuota ongelmia. Mietin vaan, että miten pitkään pitää odotella, että tihulaiset ovat varmasti hävinneet? Pintaan asti kuitenkin kasvaa muitakin kasveja, joten kirvat varmasti voivat lymyillä altaassa ihan huomaamatta. Purkin tarkistaminen suurennuslasin kanssa ei juuri houkuttele. [;)]

No jos nyt ensin nakkaan ne pintarehut roskiin. *Lähtee kaapimaan pari ämpärillistä altaan pinnalta*
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Nonni, tällä on ilmeisesti villakilpikirvoja purkissansa, mönkijät asustelevat Hydrocleysin lehdillä...

Riittäisikö torjuntaan se, että hukkaa pintakasvit ja painaa pinnan yli kasvavat rehut joksikin aikaa kokonaan pinnan alle? Tuo ei olisi vielä kovin hankala toteuttaa.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Kati kirjoitti:Nonni, tällä on ilmeisesti villakilpikirvoja purkissansa, mönkijät asustelevat Hydrocleysin lehdillä...

Riittäisikö torjuntaan se, että hukkaa pintakasvit ja painaa pinnan yli kasvavat rehut joksikin aikaa kokonaan pinnan alle? Tuo ei olisi vielä kovin hankala toteuttaa.
No voihan kökkö! Et sitten mitään inhottavampaa örkkiä itsellesi sinne akvaan saanut :(
Koko sotku upoksiin vain ja antaisin olla ainakin useamman tunnin varmuuden vuoksi. Ja sen jälkeen seuranta suurennuslasilla ettei vain yhtäkään öitiäistä ole jäänyt elämään.
Kannattaa myös tarkistaa huonekasvit tarkkaan, villakilpikirva on nopsa leviämään.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Itse asiassa nyt kun olen katsastanut kuvia, se taitaakin olla ihan vaan kilpikirva ilman villaa, ovat nääs ruskehtavia.

Pistin rehut upoksiin aamulla. Hydrocleys taitaa tosin olla mennyttä, lehdet olivat täysin noiden tyyppien peitossa... Tarvii tsiigaa, miltä näyttää, kun pääsen kotoon.

Altaassa on onneksi kansilasit, joten huonekasveihin hyppääminen on ainakin vaikeaa, jos ei mahdotonta. Täytyy silti tsekata.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Kilpikirvoista, ripsiäisistä ja muista imevistä kasviötököistä voi päästä eroon juureen tökättävällä myrkkytikulla.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

ParratonMonni kirjoitti:Kilpikirvoista, ripsiäisistä ja muista imevistä kasviötököistä voi päästä eroon juureen tökättävällä myrkkytikulla.
Tuskin kuitenkaan suosittelet kokeilemaan tätä akvaariossa, vai?
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Hmmm, missähän mahtavat olla akvaarion juuret? Oman järjen käyttö sallittua myös täällä [;)] .
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

ParratonMonni kirjoitti:Hmmm, missähän mahtavat olla akvaarion juuret?
Kuka sellaisista mitään puhui 8O ? Ainakin minun akvaariossani on kasveja, joilla on juuret, kuten esimerkiksi tuo mainittu Hydrocleys.

Mutta hyvä, tarkennan kysymystä: käyttäisitkö itse myrkkytikkuja akvaariossa akvaariokasvien juurille?
Oman järjen käyttö sallittua myös täällä [;)] .
Naulan kantaan.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Jaahas, tässä kävi taas klassisesti: luin vain ensimmäisen viestin, ja vastasin siihen! :roll:

Eli: ei missään tapauksessa hyönteismyrkkyä minkäänlaisia akvaarioon.
Ja se peikolehtikin myrkytyksen ajaksi pois sieltä akvaariosta (vähintään pari kuukautta).

Akvaariokasveihin tulleista ötököistä olen itse päässyt eroon raa'asti poistamalla ne pinnalle tulleet lehdet, joissa ötskiä on, tarvittaessa koko kasvin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”