Kalasoppa ongelma

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
haran
Starting Member
Starting Member

Kalasoppa ongelma

Viesti Kirjoittaja haran »

Moi kaikki.

Mun propleima on, että mulla on 400L altaassa 2 lehtikalaa, 2 rihmasta, 2 sateenkaarikirjoa, 2 tulisuuta ja liuta leviksiä. Pohjalla on partiksia ja sysieviä. Tosi tylsältä näyttää!
Tahtoisin "hävittää" nuo sateenkaaret ja tulisuut, ovat liian tylsän näköisiä. Mitä tilalle?
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Miltä kuulostaisi suuri ja näyttävä parvi vaikkapa tetroja?!
Vaihtoehtoja on monia. Löytyy keltasävyisiä, sinisävyisiä, punasävyisiä jne.
haran
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja haran »

Mymmeli81 kirjoitti:Miltä kuulostaisi suuri ja näyttävä parvi vaikkapa tetroja?!
Vaihtoehtoja on monia. Löytyy keltasävyisiä, sinisävyisiä, punasävyisiä jne.
Eikös ne lehtikalat popsi ensitöikseen ne tetrat suihinsa? Ajattelin jotain vähän isompaa.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

haran kirjoitti:Eikös ne lehtikalat popsi ensitöikseen ne tetrat suihinsa? Ajattelin jotain vähän isompaa.
Tässä yksi tetralaji, jota lehtikalat eivät varmalla pistele parempiin suihin.
Myllynkivitetra oli sitten vaan esimerkki (ei siis akvaarioosi sopiva valinta) siitä, että tetroja on erikokoisia ja -näköisiä. Kaikki eivät ole sellaisia ruikkuja kuin esim. neontetrat.
Hyvä valinta lehtikala-akvaan voisi olla esim. safiiritetra.
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Mullakin oli kauan sellainen "mielikuva", että kaloilla pitää olla näköä ja kokoa. Hankin vain keskisuuria/suuria kaloja akvoihin. Lopulta iski kyllästyminen ja pienemmät parvikalat alkoivat kiinnostamaan.

Toisessa altaassa (800-litr.) meillä on edelleen vain suurempia kaloja, mutta toiseen altaaseen (600-litr.) hankin äskettäin parven rubiinitetroja. Olen äärimmäisen tyytyväinen hankintaani. :mrgreen:
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

No eihän se lehtikala nyt sentään kaikkia tetroja syö, vain neon-/kardinaali-/muut neontetrat, ehkä rubiinitetrat, mutta kaikki korkeavartaloiset keskikokoiset tetrat jää henkiin.

Miten olisi mustatetra, aavetetrat, timanttitetra tai sitruunatetra, mikä muuten pysyy hyvin parvessa. Safiiritetrat ovat kyllä näyttäviä ja isohkoja, mutta myös vilkkaita (lehtikala saattaisi hermostua) sekä ahneita että kovia hyppimään. Nämä todellakin syövät, syövät ja syövät, jos ruokaa ei anna tarpeeksi sitä etsitään muualtakin kuin akvaariosta. Tänään seurailin, kun muutama safiiri yritti saada peitinlasin päälle jäänyttä hiutaletta kiinni, armoton kopse ja loiske vaan kävi (pinnan ja lasin väli 5 cm), olen myös nähnyt 20 cm pitkän loikan ruokailun yhteydessä. Että peitinlasit tiiviiksi!
Star
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Star »

Höpötys kirjoitti: Safiiritetrat ovat kyllä näyttäviä ja isohkoja, mutta myös vilkkaita (lehtikala saattaisi hermostua) sekä ahneita että kovia hyppimään. Nämä todellakin syövät, syövät ja syövät, jos ruokaa ei anna tarpeeksi sitä etsitään muualtakin kuin akvaariosta. Tänään seurailin, kun muutama safiiri yritti saada peitinlasin päälle jäänyttä hiutaletta kiinni, armoton kopse ja loiske vaan kävi (pinnan ja lasin väli 5 cm), olen myös nähnyt 20 cm pitkän loikan ruokailun yhteydessä. Että peitinlasit tiiviiksi!
Tää menee nyt vähän OT:ksi, mutta meillä safiiritetrat ovat pysyneet ihan kansilasittomassakin altaassa. Ahneita ovat ja melkoisia sähliä. Ruoka-aikaan käy kamala vilske ja loiske. Mutta toki voi olla, että mulla on vaan kilttejä kavereita, jotka ei halua hypellä karkuun. Tai sitten mä vaan syötän niitä tarpeeksi... :D
Santte
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Santte »

Miten ois kirsikkatetra?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”