Akvakuume

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

HillaR
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja HillaR »

Kiitos kaikista neuvoista, mut musta tuntuu, nämä vinkit luettuani, entistäkin sekavammalta...!
Muistan kyllä kuinka hankin ekan akvaarioni, suunnittelin sitä vuosia, ja nyt kun ajattelin olla viisaampi ja kysellä etukäteen, ni johan on vinkkejä ja kaikkea kypsytysohjetta joka lähtöön!
Niin monta mielipidettä kuin kirjoittajaakin!
Nykyisen akvani kypsytys ja perustaminen sujui täysin ongelmitta nettiä ja aw:tä käyttämättäkin! *Hups...* :mrgreen:

Kuka teista sitten on oikeimmassa? Jokainen omasta mielestään...?
Ketä kannattaa uskoa? :( Mä oon ihan sekaisin...!
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

No ainakin ne, jotka perustavat tekstinsä selviin tosiasioihin ja tutkimuksiin. Mutu ja erilaiset niihin perustuvat mielipiteet ovat asia erikseen. Niitä on toki kovinkin erilaisia.
Kovin paljon eri asioita akvaariossa ja sen vedessä sekä suodatuksessa jne. on selvästi mitattavissa. Voi siis perustella mittaustulosten mukaan.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

EI pahalla: VilleJ ja Teemu Salonen, älkää nyt sentään tapelko!

Jokainen kypsyttää omalla, parhaaksi näkemällään tavalla. Tuskin mikään kypsytystapa on "tydellinen". :roll:
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

En mä ainakaan Villen kanssa tappele:) Pyysin vain anteeksi käyttämääni väärää termiä.
Sellasta sattuu paremmissakin piireissä;)
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

JohnD:
*tööt*- väärä vastaus.

Kalattomasti kypsytettyyn altaaseen kotiutetaan kerrallaan koko etukäteen suunniteltu kalasto. Näin vähennetään jatkuvaa stressiä jonka tuo pikkuhiljaa kalojen plumpsauttelu aiheuttaa.
Hmm, onkohan tähänkin sitten monta tapaa olemassa? Minä nimittäin olen oppinut tämänkin tekemään näin, kalaston hiljalleen kasaten. Yhtenä syynä on myös se että kaikkia haluttuja lajeja ei ole välttämättä juuri saatavilla ja haluan jättää "löydöille" tilaa.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Joo mutta tuossahan on sitten sekin, että kamala vaiva karanteenaamisessa jos monta kertaa hankkii niitä kaloja, ja sitten kanssa että bakteerikanta ehtii taantua kun ravintoa ei olekaan tarpeeksi, ellei sitä sitten ylläpidetä arvioiden tulevien kalojen aiheuttamaa kuormitusta.

Ja minä kypsytin kalattomasti, niin ei tarvinnut kalojaan kiusata.
Haisu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Haisu »

No..mä olen tässä kohta 2vuotta tätä palstaa lueskellut ja tullut siihen tulokseen, että kalaton kypsytys ON parempi kalojen kannalta. Ihan vaan seurailemalla kaikkia mahdollisia viestejä. Ja luotan tämän palstan ulosantiin ja osaajiin enemmän kuin akvaario/lemmikkiliikkeeseen. Ja tiedoksi, olen itsekin ollut jonkun vuoden lemmikkieläinliikkeessä töissä ja luulin silloin tietäväni kaloista jotain. Kun löysin tänne, muuttui myös käsitykseni omasta osaamisestani ja aika paljon vielä! Niin minäkin ajattelin Aquasafea ja Bactozymia parhaiksi aineiksi akvaarion kypsytyksessä..myin akvaariopaketteja juuri tuolla periaatteella että nämä aineet sisään ja päivä pari ja akvaario on valmis. Toivottavasti joillain asiakkailla säilyi kalat elossa tästä huolimatta.. :roll:

En mollaa erityisesti liikkeiden työntekijöitä, mutta itse olen ainakin myöntämään täysin että en tiennyt tuolloin miten asiat oikeasti olivat ja tunnustan olleeni varsin tietämätön. Silloin en tosin tiennyt tällaisista nettipalstoista ja tein samoin kuin muutkin myyjät liikkeessä..jotta oma oli moka mutta kaikesta ei ihan voi minuakaan syyttää. Tottahan sitä luulee asioiden olevan näin kun kerran "asiantuntijat" niin vakuuttavat.
Palstaa lukeneena ja siitä jonkin verran kokemusta ottaneena pidän kalatonta kypsytystä parempana kuin nyt kuvailtua kalallista. Huomattavasti helpommalta ainakin minusta kuulostaa tuo kalaton versio..mutta jokaisellahan on valta tehdä asiat niinkuin itse tahtoo ja katsoo oikeksi. Siihenhän minä en sano mitään.. :mrgreen:
*mine mittään tiedä...*
VilleJ
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja VilleJ »

Pelkkä aloittelija kirjoitti:EI pahalla: VilleJ ja Teemu Salonen, älkää nyt sentään tapelko!

Jokainen kypsyttää omalla, parhaaksi näkemällään tavalla. Tuskin mikään kypsytystapa on "tydellinen". :roll:
Öh, missä sä nyt tappelua näet?
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

kirjoplaty kirjoitti:Joo mutta tuossahan on sitten sekin, että kamala vaiva karanteenaamisessa jos monta kertaa hankkii niitä kaloja, ja sitten kanssa että bakteerikanta ehtii taantua kun ravintoa ei olekaan tarpeeksi, ellei sitä sitten ylläpidetä arvioiden tulevien kalojen aiheuttamaa kuormitusta.
Niin, ja lisäksi voidaan mainita kustannustekijä nimeltään rahti, jos halutut lajit ovat myynnissä vain toisessa päässä maata. Mitä järkeä on maksaa samaa mh-rahtia ja pakkauskuluja viikon-parin välein.

Ja tuosta kalallisesta kypsytyksestä vielä a-w:n nykytyylin mukainen hurttavertaus: eihän koiranpentujakaan kotiuteta pitämällä niitä kaapissa johon syötetään pieniä määriä pakokaasua. Kyllähän ne ihan raitista ilmaa mielummin hengittävät [;)]

Mutta kuten
Haisu kirjoitti:jokaisellahan on valta tehdä asiat niinkuin itse tahtoo ja katsoo oikeksi
Näinhän se menee.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ha haa! Täytyykin pitää mielessä toi koiranpennun kotiutus kun seuraava tulee. Jos sattuu oleman maalla kasvanu pentu, niin tottuu hyvin näihin kaupungin saasteisiin. Hyvä keksintö! Mä voin sitte raportoida senkin projektin etenemistä täällä:D
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Teemu Salonen kirjoitti:Ha haa! Täytyykin pitää mielessä toi koiranpennun kotiutus kun seuraava tulee. Jos sattuu oleman maalla kasvanu pentu, niin tottuu hyvin näihin kaupungin saasteisiin.
Jotenkin arveluttavaa kumminkin rääkätä lemmikkiään myrkyllisillä yhdisteillä. Nitriitti on myrkyllistä kaloille jo pienissäkin pitoisuuksissa.
Hyvä keksintö!
Ei keksintö, vaan pätkä rautalankaa.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”