No..mä olen tässä kohta 2vuotta tätä palstaa lueskellut ja tullut siihen tulokseen, että kalaton kypsytys ON parempi kalojen kannalta. Ihan vaan seurailemalla kaikkia mahdollisia viestejä. Ja luotan tämän palstan ulosantiin ja osaajiin enemmän kuin akvaario/lemmikkiliikkeeseen. Ja tiedoksi, olen itsekin ollut jonkun vuoden lemmikkieläinliikkeessä töissä ja luulin silloin tietäväni kaloista jotain. Kun löysin tänne, muuttui myös käsitykseni omasta osaamisestani ja aika paljon vielä! Niin minäkin ajattelin Aquasafea ja Bactozymia parhaiksi aineiksi akvaarion kypsytyksessä..myin akvaariopaketteja juuri tuolla periaatteella että nämä aineet sisään ja päivä pari ja akvaario on valmis. Toivottavasti joillain asiakkailla säilyi kalat elossa tästä huolimatta..
En mollaa erityisesti liikkeiden työntekijöitä, mutta itse olen ainakin myöntämään täysin että en tiennyt tuolloin miten asiat oikeasti olivat ja tunnustan olleeni varsin tietämätön. Silloin en tosin tiennyt tällaisista nettipalstoista ja tein samoin kuin muutkin myyjät liikkeessä..jotta oma oli moka mutta kaikesta ei ihan voi minuakaan syyttää. Tottahan sitä luulee asioiden olevan näin kun kerran "asiantuntijat" niin vakuuttavat.
Palstaa lukeneena ja siitä jonkin verran kokemusta ottaneena pidän
kalatonta kypsytystä parempana kuin nyt kuvailtua kalallista. Huomattavasti helpommalta ainakin minusta kuulostaa tuo kalaton versio..mutta jokaisellahan on valta tehdä asiat niinkuin itse tahtoo ja katsoo oikeksi. Siihenhän minä en sano mitään..