Mikään hoito ei auta!!

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
lellu81
Starting Member
Starting Member

Mikään hoito ei auta!!

Viesti Kirjoittaja lellu81 »

Kirjoittelin aikaisemmin ongelmistani alkeet-sivulle. Ongelmana on se että en saa akvaariostani pilkkutautia lähtemään millään. Pilkkutaudin lisäksi kaikki kardinaalitetrani kuoli eväruttoon. Taistelukala on voinut huonosti, Pilkkutautia sillä ei vielä (kop-kop) ole, mutta eväruton se on saanut. Pilkkutautia olen lääkinnyt kuin myös eväruttoa. Nyt pilkkutauti on tarttunut myös leväbarbeihin ja ne voi tosi huonosti. Vettä olen vaihtanut aika usein nyt tautien ja lääkityksen aikana. Vesiarvoja olen mittaillut ja ne ovat nyt ok. Vedessä näkyy ihan pientä valkoista hiutaletta. Mitä se on? Akvaariomyyjäkään ei osannut sanoa että mistä se lähtee. Akvaario on 98litrainen ja kypsyttelin sitä noin puolitoista viikkoa (myyjän mukaan se oli riittävä aika). Olen aivan aloittelija näissä hommissa. Kohta kaikki on menetetty ja koko homma pitää aloittaa aivan alusta. Mitä minun pitäisi tehdä kaloille ja koko akvaariolle?
Ei meillä surulla ruokita, se on ilo, joka elättelee.
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

Myyjäsi on väärässä. Puolitoista viikkoa ei ole missään tapauksessa riittävä aika akvaarion kypsyttelyyn. Mitä arvoja altaastasi mitattiin, kun arvot ovat kerran ok? Ammoniakki, nitriitti, nitraatti?

Monessa kaupallisessa pilkkutautilääkkeessä on kovin lyhyt vaikutusaika, joten kuurin pidentäminen voi auttaa. Pilkkutautia aiheuttavan loisen elinkaarta voi myös nopeuttaa nostamalla lämpötilaa hieman. Lääke kun vaikuttaa vain tietyssä vaiheessa olevaan loiseen. Taistelukalallasikin pilkkutauti todennäköisesti on jo. Ne näkyvät pilkut tulevat vasta myöhemmässä vaiheessa.

Selvititkö, voiko pilkkutauti- ja eväruttolääkettä käyttää yhtä aikaa? Mitä aineita käytit?

Valkoinen nöyhtä vedessä voi olla mitä vain, jopa kalojen limakalvoa.

Tässä on nyt kaksi ongelmaa. Ykkösprioriteetilla on pilkkutauti, joka on nyt lääkittävä pois, tai se tappaa loputkin kalasi.

Kakkosprioriteetilla hoidettava asia on veden laatu, mutta sen korjaaminen yhtä aikaa pilkkukuurin kanssa voi olla hankalaa. Kerro mitä valmistetta olet käyttänyt ja sen käyttöohjeet, niin mietitään. Ruokinta kannattaa laittaa ihan minimiin, se vain pahentaa veden laatua tällä hetkellä. Ruokaa vain kerran päivässä, ja tosiaan ihan minimaalisesti! Nälkään nuo eivät ehdi kuolla, jos muita ongelmia ei ratkaista.

Kun nämä on hoidettu kuntoon, kannattaa tsekata olisiko se eväruttokin mennyt jo. Todennäköisesti pilkkutaudin hävittäminen ja veden laadun tasaaminen riittävät.
Sinfonia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Sinfonia »

Ensinnäkin, akvaarion kypsyttelyn ajalla ei ole niinkään merkitystä, eli siis sillä, kuinka kauan sitä kypsyttelee, vaan miten sen tekee. Oma akvaarioni oli heti kypsä, johtuen hyvistä ympeistä, jotka otin toimivista akvaarioista. Isoimman 200l pystyttäminen taas kesti joskus kuukauden päivtä, kun oli uusi hiekoineen kaikkineen. Eli miten teit sen? Seurasitko nitriittiä ja nitraattia ja millainen ymppi yms? Kertoisitko akvaariosi nykyiset vesiarvot ihan lukuina, kiitos (nitraatti, nitriitti, pH, lämpötila, kovuus...)?

Ja sitten vielä sellainen asia, että kalastosi ei ole ihan kohdallaan, sillä leväbarbit eivät ikinä mahdu tuonne (vähimmäisvaatimus 300l, pituus akvaariolle väh. 150cm), eli kun/ jos ne paranevat, anna ne välittömästi isompaan kotiin.

Kertoisitko vielä millä olet lääkinnyt ja miten? Kaikki lääkkeet eivät sovi yhtaikaa käytettäviksi, ja runsas lääkitys on myös hengenvaarallinen kaloille.
lellu81
Starting Member
Starting Member

Pilkkutautilääkkenä olen käyttänyt JBL punktolia, eväruttoon king brittish fin rot & fungus control. Lisäksi olen laittanut JBL denitrolia (kypsytysainetta) akvaariomyyjän käskystä. Vedenparannusaineena käytän JBL piotopolia.
Veden arvot mittasin JBL easytestillä:
NO3 0
NO2 0
GH 5
KH 5
PH 7
Eväruttoa olen lääkinnyt kolme päivää, ohjeen mukaan 24 tunnin välein 4ml/36litraa vettä.
Pilkkutautia olen lääkinnyt jo ainakin viikon ajan purkin ohjeen mukaan.
Veden vaihdoin eilen suurimmaksi osaksi. Sen jälkeen laitoin kypsytysainetta, veden kovettajaa ja pilkkutautilääkettä.
Vesiarvot on mitattu tänään.
Selvititkö, voiko pilkkutauti- ja eväruttolääkettä käyttää yhtä aikaa?
En tiedä voiko lääkkeitä käyttaa samanaikaisesti, myyjä ei ainakaan puhunut mitään.

Edit: Yhdistetty peräkkäiset viestiti ja fiksattu lainaus. --Cory
memma
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja memma »

lellu81 kirjoitti:Eväruttoa olen lääkinnyt kolme päivää, ohjeen mukaan 24 tunnin välein 4ml/36litraa vettä.Pilkkutautia olen lääkinnyt jo ainakin viikon ajan purkin ohjeen mukaan. Veden vaihdoin eilen suurimmaksi osaksi. Sen jälkeen laitoin kypsytysainetta, veden kovettajaa ja pilkkutautilääkettä.
Miksi ihmeessä kovetat vettä? Kyllähän tuolla vedessä on nyt semmoinen soppa erilaisia kemikaaleja, ettei voi olla hyvä juttu :|
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
lellu81
Starting Member
Starting Member

Miksi ihmeessä kovetat vettä?
Testin mukaan vesi oli liian pehmeää edelliskerralla mitattuna. Em. lukemat ovat tämänpäiväisiä.

Edit: Korjattu lainaus. --Cory
memma
Advanced Member
Advanced Member

lellu81 kirjoitti:Testin mukaan vesi oli liian pehmeää edelliskerralla mitattuna. Em. lukemat ovat tämänpäiväisiä.
Millaista oli "liian pehmeä" vesi? Kalasihan ovat pehmeän veden kaloja, ja kardinaalit varsinkin hyvinkin happaman veden. Painuiko pH liian alas vai (siis karbonaattikovuus, kH, tosi alhainen)? -Vai onko tämä "vesi liian pehmeää" ihan vain kauppiaan keksintöä :?
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
lellu81
Starting Member
Starting Member

Kauppiaan mielestä vesi oli liian pehmeää, kalojen vaatimasta vedenkovuudesta hän ei puhunut mitään. Mietin nyt vain että jos joudun tyhjentämään altaan ja kypsyttämään sen uudestaan, mitä teen kaloille, jotka vielä ovat hengissä?

KH oli silloin 0-2 ja PH 6,5

Edit: Yhditetty peräkkäiset viestit. --Cory
memma
Advanced Member
Advanced Member

lellu81 kirjoitti:KH oli silloin 0-2 ja PH 6,5
Siis yhdellä mittauskerralla kH oli jotain 0 ja kahden väliltä? Jos, niin ei ole kovin tarkka testi. Jos kH on 0, se voi olla ongelmallista, sillä silloin vesi ei pysty puskuroimaan happamuutta vastaan, ja pH voi painua turhan alas (esimerkiksi öisin). kH kahdella pärjää kuitenkin jo ihan hyvin, itsellänikin sama kaikissa altaissa. pH 6,5 olisi ollut ihan sopiva kaikille kaloillesi, varsinkin kardinaaleille jopa paljon parempi kuin 7. Lisäksi tuo käyttämäsi vedenkovetin nostaa näköjään myös kokonaiskovuutta, mikä sekin on täysin turhaa noille kaloille.

Joka tapauksessa, nyt se pilkkutauti olisi saatava pois. Lopeta tuo veden kovetus nyt ainakin tässä vaiheessa. Koska vaihtelet sitä vettä usein, ei mitään vaaraa ole vaikka kH olisikin 0, ja jatkossakin on suositeltavaa vaihtaa vettä kerran viikossa.
lellu81
Starting Member
Starting Member

eli siis mitä mun kannattais tehdä koko jutun suhteen? otanko kalat pois, johonki toiseen astiaan ja puhdistan altaan ja kypsytän uudestaan?
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Ensinnäkin:
1. Hanki kunnolliset tippatestit. Liuskat ovat suuntaa antavia. Testaa sekä vesijohtovesi että akvaariovesi. Mikäli hanasta tulee sopivaa vettä, tee altaaseen reilu (ainakin puolet) vedenvaihto ja lisää punktolia ohjeen mukaan. Oletko muuten varma, että se on pilkkutautia? Kuulostaa vaan aika oudolta että punktol ei olisi pilkkuun purrut. Vaikuttaisi siltä, että varsinainen sairaus olisikin ihosamantaja tai samettitauti. Jompaankumpaan punktol muistaakseni tepsi, mutta toiseen (tai mahdollisesti molempiin tauteihin jbl:llä löytyy valmiste nimeltään oodinol. Aika usein kaupassa myydään pilkkutautilääkettä vaikka se itseasiassa on ainakin meidän liikkeen kaloissa erittäin harvinainen tauti. Varmista siis diagnoosi.
2. Kun diagnoosi on selvä (vie vaikka mallikala liikkeeseen näytille tai nappaa siitä kuva ja laita se tänne tai minulle sähköpostilla) aloita lääkitseminen ohjeen mukaan.
3. Oikealla annostuksella ja lääkityksellä oireet häviävät viikossa.
4. Huolehdi jatkossa että veden laatu pysyy kunnossa!
5. Valkoiset hiutaleet kuulostaa vähän oudolta. Kuten jossain aikaisemmassa viestissä sanottiin, ne voivat olla lähes mitä tahansa. Ensimmäisenä minulle tulee mieleen pilaantunut ruoka. Mitää ruokia annat ja kuinka usein? Kuinka kauan kestää ennen kuin kalat ovat syöneet sen annoksen jonka kerralla annat?
6. Millainen pohjamateriaali ja suodatus altaassa on? Suodattimen merkki ja malli?
Laita näihin vastauksia joko tänne ketjuun tai mulle sähköpostiin tai yksityisviestinä:)
lellu81
Starting Member
Starting Member

Teemu Salonen kirjoitti:Ensinnäkin:
1. Hanki kunnolliset tippatestit. Liuskat ovat suuntaa antavia. Testaa sekä vesijohtovesi että akvaariovesi. Mikäli hanasta tulee sopivaa vettä, tee altaaseen reilu (ainakin puolet) vedenvaihto ja lisää punktolia ohjeen mukaan. Oletko muuten varma, että se on pilkkutautia? Kuulostaa vaan aika oudolta että punktol ei olisi pilkkuun purrut. Vaikuttaisi siltä, että varsinainen sairaus olisikin ihosamantaja tai samettitauti. Jompaankumpaan punktol muistaakseni tepsi, mutta toiseen (tai mahdollisesti molempiin tauteihin jbl:llä löytyy valmiste nimeltään oodinol. Aika usein kaupassa myydään pilkkutautilääkettä vaikka se itseasiassa on ainakin meidän liikkeen kaloissa erittäin harvinainen tauti. Varmista siis diagnoosi.
2. Kun diagnoosi on selvä (vie vaikka mallikala liikkeeseen näytille tai nappaa siitä kuva ja laita se tänne tai minulle sähköpostilla) aloita lääkitseminen ohjeen mukaan.
3. Oikealla annostuksella ja lääkityksellä oireet häviävät viikossa.
4. Huolehdi jatkossa että veden laatu pysyy kunnossa!
5. Valkoiset hiutaleet kuulostaa vähän oudolta. Kuten jossain aikaisemmassa viestissä sanottiin, ne voivat olla lähes mitä tahansa. Ensimmäisenä minulle tulee mieleen pilaantunut ruoka. Mitää ruokia annat ja kuinka usein? Kuinka kauan kestää ennen kuin kalat ovat syöneet sen annoksen jonka kerralla annat?
6. Millainen pohjamateriaali ja suodatus altaassa on? Suodattimen merkki ja malli?
Laita näihin vastauksia joko tänne ketjuun tai mulle sähköpostiin tai yksityisviestinä:)

1. Oireet ovat viitanneet pilkkutautiin, Punktolin pitäisi tepsiä myös ihonsamentajaan.

2. Kuvan olisin voinut lähettää, mutta nyt on käynyt niin että kaikki kalat joille tuli se "pilkkutauti" ovat kuolleet. Taistelukala ja monni ovat elossa ja kummassakaan ei näy vielä pilkkuja, vain taistelukalalla ovat evät rispaantuneet ja menettäneet väriä.

5. Ruokana on nyt käytetty Tropical: Supervit bacic foodia. Ollaan ruokittu nyt hyvin vähän koska ne ovat olleet sairaana, mutta aluksi annettiin kolme kertaa päivässä pieni annos. Aikaa syömiseen kului noin 5min.

6. Pohjana on 15kg (muistaakseni) vaaleaa ja tummaa soraa. Toisessa oli mukana simpukan kuoria. Suodatin on Fluval 2plus.
willie
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja willie »

5. Ruokana on nyt käytetty Tropical: Supervit bacic foodia. Ollaan ruokittu nyt hyvin vähän koska ne ovat olleet sairaana, mutta aluksi annettiin kolme kertaa päivässä pieni annos. Aikaa syömiseen kului noin 5min.
Luultavasti tämä on yksi ratkaiseva syy kalojesi huonoon vointiin. Jos(/kun) kaloja ruokkii kolme kertaa päivässä ei annoksen syömiseen saisi mennä kuin max 2min. 5min ruokasatsit ovat hyväksyttäviä vain jos jostain syystä voit ruokkia kalojasi vain kerran päivässä, silloinkin olisi kuitenkin parempi antaa vain pienempi annos ja pitää kalat "laihiksella". Pienet kalat syövät naurettavan pieniä määriä ruokaa ja pitää olla valppaana jottei pilaa vettä ja kaloja liikaruokinnalla.
queue
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja queue »

Meillä oli/on juuri loppumassa tuo pilkkutauti. Itse jouduin käymään 3 eri lääkekuuria läpi eli reilu 3 vko ennen kuin edes pientä paranemista ilmeni. Itse käytin viimeisenä tuota jbl:n punktoilia ja se tepsi heti. Nyt on viimeinen kuuri laitettu ja odotellaan muutamapäivä vielä.
Minulle ainakin neuvottiin ettei pilkkutauti ja evärutto lääketta saa laittaa yhtä aikaa. Meillä kiilakylkien evät aivan rikkonaisia (1 kuoli siihen) ja laajakirjoinen bakteerilääke odottaa alkamistaan siihen saakka että saadaan tuo pilkkukuuri hoidettua loppuun.(Kuuri oli = 1pvä,3pvä,5pvä lääkettä ohjeiden mukaisen annostuksen mukaan, lisäksi meillä vielä jouduttiin laittamaan 7pvä ja 9pvä lääke kun poikaset siirrettiin toiseen altaaseen ja siinä vaiheessa huomattiin että pilkkuja oli niillä edelleen. Olivat isossa altaassa tiheä verkkoisessa poikasaltaassa) Käsittääkseni tuo punktoil ei auta samettiin vaan nimenomaan tuo oodinol. (korjatkaa jos olen väärässä). Kannattaa varmistua asiasta!
Oletko kypsyttäessäsi akvaariota lisännyt bakteeritiivistettä?Se voisi olla syy siihen että liikkeessä on sanottu että se viikko riittää. Meillä laitettiin pystyyn akvaario n.3 vkossa tuon JBL Denitrol:in kanssa. Seurasin päivittäin vesiarvoja ja varsinkin nitriittiä.meillä ei nitriitti noussut/ole noussut kertaakaan.Suositus on myös että noiden lääkekuurien jälkeen lisättäisiin tuota bakteeritiivistettä.

-Mari-
p.s. Tuolta meidän sivuilta näkee meidän kardinaalit vienyt pilkkutauti.Näkyy aika selvästi kun suurentaa tuon kardinaalitetrojen kuvan.Voin laittaa myös suoraan muutaman kuvan jos haluat nähdä millä lailla tauti meillä ilmeni?!
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

Älkää nyt hyvät ihmiset lääkitkö kaloja eri lääkkeillä kuuri kuurin perään eikä varsinkaan kahta lääkettä samaan aikaan.
Eväruttohan on heikkoustauti ja kalat sairastuvat siihen veden laadun ollessa huono. Ennen kun turvautuu johonkin bakteerilääkkeeseen niin kannattaisi pitää tauko lääkityksessä ja pitää vesiarvot mahdollisimman hyvinä. Runsaita veden vaihtoja ym. Mielummin kannattaisi lisätä sinne veteen jotain vitamiini ainetta ja antaa monipuolista ruokaa.
Kyllä ne evät paranevat siitä ajan myötä, kannattaa seurata tilannetta ja jos ihan pakko niin sitten lääkettä. Luulen että kalat vaan stressaantuu entisestään ja menevät huonompaan kuntoon jos lääkitystä koko ajan vaihdellaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Jos mukana on kalatuberkuloosi, niin siihen ei mikään lääkitys auta!
Tauti on valitettavat yleinen ja mahdoton tunnistaa ilman kalan lopettamista.
Oireet voivat vastata jopa pilkkutautia. Myös evien rikkoutuminen voi johtua siitä eväruton lisäksi.
Pilkkutaudin tunnistaa loisen pyörivästä liikkeestä pilkussa. Pilkku sivällään ei ole varma tuntomerkki.
lellu81
Starting Member
Starting Member

kiitos kaikista viesteistä. Tein juuri testin ja arvot olivat:
NO3 0
NO2 0
GH 5
KH 7
PH 7
...altaassa oli lämpötilaksi säädetty 25 astetta, mutta nostin sen eilen 26. Taistelukalalle laitoin juuri hyvin vähä ruokaa. Se näytti syövän, mutta aika paljon lepäilee pohjalla vieläkin. Annanko nyt vain rauhassa altaan olla ja katson míten taisto alkaa toipumaan. Monni siellä pohjalla lymyilee taiston lisäksi. Muut kalat jo menetin.
lellu81
Starting Member
Starting Member

queue kirjoitti:Meillä oli/on juuri loppumassa tuo pilkkutauti. Itse jouduin käymään 3 eri lääkekuuria läpi eli reilu 3 vko ennen kuin edes pientä paranemista ilmeni. Itse käytin viimeisenä tuota jbl:n punktoilia ja se tepsi heti. Nyt on viimeinen kuuri laitettu ja odotellaan muutamapäivä vielä.
Minulle ainakin neuvottiin ettei pilkkutauti ja evärutto lääketta saa laittaa yhtä aikaa. Meillä kiilakylkien evät aivan rikkonaisia (1 kuoli siihen) ja laajakirjoinen bakteerilääke odottaa alkamistaan siihen saakka että saadaan tuo pilkkukuuri hoidettua loppuun.(Kuuri oli = 1pvä,3pvä,5pvä lääkettä ohjeiden mukaisen annostuksen mukaan, lisäksi meillä vielä jouduttiin laittamaan 7pvä ja 9pvä lääke kun poikaset siirrettiin toiseen altaaseen ja siinä vaiheessa huomattiin että pilkkuja oli niillä edelleen. Olivat isossa altaassa tiheä verkkoisessa poikasaltaassa) Käsittääkseni tuo punktoil ei auta samettiin vaan nimenomaan tuo oodinol. (korjatkaa jos olen väärässä). Kannattaa varmistua asiasta!
Oletko kypsyttäessäsi akvaariota lisännyt bakteeritiivistettä?Se voisi olla syy siihen että liikkeessä on sanottu että se viikko riittää. Meillä laitettiin pystyyn akvaario n.3 vkossa tuon JBL Denitrol:in kanssa. Seurasin päivittäin vesiarvoja ja varsinkin nitriittiä.meillä ei nitriitti noussut/ole noussut kertaakaan.Suositus on myös että noiden lääkekuurien jälkeen lisättäisiin tuota bakteeritiivistettä.

-Mari-
p.s. Tuolta meidän sivuilta näkee meidän kardinaalit vienyt pilkkutauti.Näkyy aika selvästi kun suurentaa tuon kardinaalitetrojen kuvan.Voin laittaa myös suoraan muutaman kuvan jos haluat nähdä millä lailla tauti meillä ilmeni?!

Harmi! En mnimittäin tiennyt ettei pilkkutautia ja eväruttoa saa lääkitä yhtäaikaa. :( Denitrolia laitoin eka kertaa vasta sitten kun kalat olivat alkanee sairastua. Kypsytin akvaarion ilman sitä. Kannattaisiko sitä vielä laittaa? Jos en lääkitse nyt muuta...
akvaristi
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja akvaristi »

Sanoisin kyllä omien kokemusteni perusteella, että evärutto on aika paha tapaus, ja se ei kyllä parane itsestään. Ainakin minulla se tappoi kaloja parissa päivässä (!) eli se voi olla todella ärhäkkää laatua. En kyllä jättäisi lääkitsemättä. Itselläni on ollut myös pilkkutautia ja se parani melko nopeasti. Toisaalta eväruttokin pitäisi lääkitä mahdollisimman nopeasti mutta toisaalta olen myös samaa mieltä, että kaksi lääkekuuria samaan aikaan ei välttämättä toimi ja lääkkeet saattavat menettää tehoaankin jos niitä käytetään yhtä aikaa.
- 720l Afrikka-allas, 25l nano -
queue
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja queue »

Ajattelin että katselen tuon pilkkulääkkeen jälkeen muutamia päiviä ja jos näyttää että tuo pahenee niin laitan sitten tuon bakteerilääkkeen. Meillä oli kyllä tosi tiukassa tuo pilkku mutta toivoen sitä ei nyt tule enää. Vahingoista viisastuu ja ostinkin tuon pienen akvaarion sitten poikas/karanteenikäyttöön. Täytyy yrittää minimoida nuo riskit olemattomiin.
lellu81: älä lannistu,toivotaan että taistosi paranee. Itse kävin juuri äsken katsastamassa uudet kalat liikkeessä ja varaamassa itselleni uuden taiston. (tulenpunaisen). Meillä kaloja meni 19 yksilöä, jäljelle jäi 12 yksilöä+ kesken lääkekuurien syntyneet 15 poikasta.Itsekin aloittelijana voin sanoa että meinaa sormi mennä välillä suuhun mutta onpa ainakin paljon opittu näin alkuun ja paljon opittavaa vielä edessä...
-Mari-
Ville K.
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS ry, HAS ry ja Ciklidistit ry
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ville K. »

jarvij kirjoitti:Jos mukana on kalatuberkuloosi, niin siihen ei mikään lääkitys auta! Oireet voivat vastata jopa pilkkutautia.
Tämä oli kyllä minulle uutta. Millä tavoin kalatuberkuloosin oireet voi sekoittaa pilkkutautiin?
Ville Kivisalmi
email: ville.kivisalmi@aseptolog.fi
internet: http://www.aseptolog.fi
JustinSan
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JustinSan »

Ville K. kirjoitti:
jarvij kirjoitti:Jos mukana on kalatuberkuloosi, niin siihen ei mikään lääkitys auta! Oireet voivat vastata jopa pilkkutautia.
Tämä oli kyllä minulle uutta. Millä tavoin kalatuberkuloosin oireet voi sekoittaa pilkkutautiin?
Kala kuolee.
"Normal Person + Anonymity + Audience = Total Fuckwad." - Penny Arcade
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ville K. kirjoitti:
No, jos ei tunne pilkkutautia, mutta kaloissa on vaaleita pilkkuja. Nähnyt noita en ole minäkään, mutta kalatuberkuloosikirjallisuuden ohessa ovat tulleet esille.

Toisaalta, jos varmasti tuntee pilkkutaudin eikä sekoita sitä esimerkiksi itiöeläimiin, niin varmentuuhan se siitä.
Melkoisen läjän kirjallisuutta olen tässä jo läpi kahlannut. 8-)
Kalatuberkuloosin oireet ovat varsin moninaiset. Valkea pilkut voivat esimerkiksi olla ulospäin puhjenneita granuloomia. Siis kalassa on valkeita pilkkuja, joskaan tietenkään ei samanlaisia eikä samasa määrin kuin varsimaisessa pilkkutaudissa.

Loisen pyörivä liike pilkussa varmistaa sen pilkkutaudiksi. Ellei tuota liikettä voi pilkuissa havaita, on syynä muu kuin pilkkutauti.
mariana
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja mariana »

akvaristi kirjoitti:Sanoisin kyllä omien kokemusteni perusteella, että evärutto on aika paha tapaus, ja se ei kyllä parane itsestään. Ainakin minulla se tappoi kaloja parissa päivässä (!) eli se voi olla todella ärhäkkää laatua. En kyllä jättäisi lääkitsemättä. Itselläni on ollut myös pilkkutautia ja se parani melko nopeasti. Toisaalta eväruttokin pitäisi lääkitä mahdollisimman nopeasti mutta toisaalta olen myös samaa mieltä, että kaksi lääkekuuria samaan aikaan ei välttämättä toimi ja lääkkeet saattavat menettää tehoaankin jos niitä käytetään yhtä aikaa.
Niinpä, se voi olla paha. Mutta entä jos kyseessä ei ole evärutto? Käsittääkseni evät voivat rispaantua muistakin syistä. Jos olen oikein ymmärtänyt niin evärutossa evät ns. syöpyvät pois? Jos ne ovat vaan rispautuneet ja eivätkä näytä syöpyvän nopeasti pois niin en lähtisi heti lääkitsemään. Ainakin lellu81:n tapauksessa akvaarion "kypsytys" kesti vain puolitoista viikkoa, "kypsytysaineen" avulla. Lisäksi on kovetettu pehmeää vettä pehmeän veden kaloille ja laitettu kahta lääkettä päällekäin ottamatta selvää voiko niitä samanaikaisesti käyttää. Nämä tietysti akvaario liikkeen myyjän ehdotuksesta. Ihmettelen jos kalojen evät eivät rispaantuisi... :roll:
lellu81
Starting Member
Starting Member

olen todellakin saanut paljon hyviä neuvoja, kiitos niistä. Taistelukala sekä monni ovat piristyneet huomattavasti edellisen vedenvaihdon jälkeen. Enää en ole laittanut mitään myrkkyjä altaaseen (lääkkeitä). Olen vain antanut tilanteen olla. Edellisen vedenvaihdon jälkeen arvot ovat olleet nyt hyviä. Silloin taidettiin laittaa vain Denitrolia annos. Mietinkin nyt että kun tulee aika hankkia uusia kaloja niin mitkä kalat sopivat taiston ja partaminnon kanssa? Niin ja mikä olisi sopiva kala syömään levää, joita kasvaissa esiintyy?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”