Loisteputkivalaisin ja folio???

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Hupu
Starting Member
Starting Member

Loisteputkivalaisin ja folio???

Viesti Kirjoittaja Hupu »

Muistan lukeneeni jostain, että foliolla saisi loisteputkivalaisimeen lisää tehoja... Olenko ihan pihalla? Miten ja onko se turvallista?
jcollan
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja jcollan »

Itselläni oli folio putken ja kotelon välissä joka lisäsi heijastusta purkkiin. Vaihdoin joku aika sitten foliot heijastinpelteihin lähinnä siksi että foliot valuvat aikaamyöten. Tulos - silmämääräinen mittaus - folioden ja heijastimien välillä oli lähes +-0.

Foliosta ei ole vaaraa, varsinkaan jos valaisimesi on maadoitettua mallia ja johto seinässä töpöttää maadoitetussa pistorasiassa. Voit lisätä turvallisuuttasi laittamalla sähkötarvikeliikkeissä myytävän vikavirtasuojan johdon ja seinäpistorasian (maadoitetun) väliin.
kendau
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja kendau »

Teippaat foliota valaisimen kuvun sisäpuolelle, niin, että ns. "hukkavaloa" heijastuu folion avulla paremmin altaaseen. Jotkut käytävät myös erilaisia heijastavia teippejä. Lisäinfoa löydät haku -toimintoa hyväksikäyttäen. Itse en ainakaan ole tuossa mitään riskejä huomannut.
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

Itse olen tehnyt niin, että olen tehnyt loisteputken mukana tulevasta pahvista heijastimen päällystämällä sen foliolla. Saa juuri oikean pituisen ja muotoisen ja se on helppo laittaa valaisin koteloon kiinni esim. teippaamalla toiselta puolelta. [;)]
Tessu-
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Tessu- »

Jos nurkissasi on pilalle menneitä cd-aihoita tai muuten vaan paskoja levyjä, mikään ei estä pilkkomasta ja liimaamasta niitä valaisinkoteloon (esim. kuumaliimalla). Itse olen tehnyt näin, ja väitän että parempi hyötysuhde vielä, kuin foliolla.
----
><////o>
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”