Monimetallivalaisimen hajuhaitat

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Kottarainen
Starting Member
Starting Member

Monimetallivalaisimen hajuhaitat

Viesti Kirjoittaja Kottarainen »

Niin, minulle tuli nyt viikon vanhaan (tai siis minulla ollut viikon, vanha systeemi joka on ostettu harrastajalta) monimetallivalaisin ja valomäärä on ehkä tuhatkertainen loisteputkiin verrattuna! Hienoa, mahtavaa. Jo seuraavana päivänä kuitenkin huomasin, että tämä akvaarion suht epämiellyttävä ja tunkkainen haju ilmestyi kehiin. Ennen se ei haissut ollenkaan, ei myöskään edellisen omistajan kotona. Mitä ihmettä? Tuliko sinne nyt kolmen päivän monimetallivalaisinkäytöstä paljon lisää haisevaa pienelämää, vai olisiko haju muutenkin tullut kehiin tässä vaiheessa? Haisevatko teidän akvaarionne? :?

Toinen kysymys: Olisiko jollain luovutettavaksi xeniaa? Muitakin frageja saa antaa. :P Pitääkö xenian kiinnitykseen hommata jotain välineitä? Mielellään mahdollisimman läheltä Helsingin Kalliota, kaikkein mieluiten Helsingin joukkoliikennealueelta. :)
Jukka
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Hajun syyksi tulee mieleen lisävalon myötä mahdollisesti tulleet levät, tai jotain epäsopivaa kärventymässä kuuman lampun päällä/ sisällä.

Xeniaa ei tosiaan kannata hankkia, paitsi ehkä johonkin nanoon, sen riistäytyessä helposti käsistä nopealla kasvuvauhdilla ja leviämistavalla. Jos kuitenkin sitä haluat, Otaniemestä voi ainakin tulla hakemaan.
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Tämähän akvaario oli hiljattain muutettu, valitettavasti mikäli et ole itse muuttanut akvaarion luo, vaan akvaario on muuttanut sinulle, niin on odotettavissa uudelleenkypsymistä. Jos vesi haisee niin pahemmassa tapauksessa siinä saattaa olla ammoniumiakin tai nitriittiä, niitä voisi mitata.
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Monimetallivalaisimen hajuhaitat

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Kottarainen kirjoitti: Jo seuraavana päivänä kuitenkin huomasin, että tämä akvaarion suht epämiellyttävä ja tunkkainen haju ilmestyi kehiin.
Ei vielä päivässä levät ehdi niin paljon lisääntyä, että aiheuttaisivat kummemmin hajua. Toki se on mahdollista, että uudelleen kypsyminen ja uuden valon aiheuttama lämpö yhdessä ovat syyllisiä. Olisi hyvä myös tarkistaa, että itse valaisimessa ei ole jotakin käryävää.

Itselläni on parhaillaan 100 kg elävää kiveä kypsymässä ja se ei ole kahden kuukauden aikana tuoksunut havaittavasti kuin kerran ja silloinkin puhdistin vaahdottimen ja pumpun jolloin irtolevää oli veden joukossa ja se aiheutti hajun.
Pallokala
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Pallokala »

Mun monimetallivalaisin haisee itsessään joskus aika pahalle kun pöly käryää.
P.A.L.L.O.K.A.L.A
Patalaiska Ahmatti, Lempeän Lattajalkainen Oliivinpoimija ja Kengurunkesyttäjä sekä Arvaamattoman Levoton Auringonpalvoja
Kottarainen
Starting Member
Starting Member

Ei se varmasti itse valaisimesta johdu, siis mistään pölyn palamisesta. Hajusta huomaa, että se on vähän semmosta eläväntyylistä hajua. En ehkä osaa selittää kovin hyvin! Voisiko tosiaan olla, että kun hiekka myllättiin ihan ympäri muuton yhteydessä (yllättäen), ja se on nyt alkanut saada tummempia länttejä sinne hiekan alaosaan niin siihen liittyy jotain hajoamista, joka haisee? Kypsyykö hiekkakin?! Tummempaa ala-kerrosta näkyy etenkin paksuissa kohdissa. Onko tämä nyt sitä Deep Sand Bedia? Luulin että se muodostuu vain hienoon hiekkaan, tuo on tuollaista soramaista jonka raekoko about 1-3mm. Vesitestit tein muutama päivä sitten, ja kaikki vaikutti vielä hyvältä. Toisaalta, silloin ei haissutkaan. Teen ehkä testit uudelleen illalla.
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Deep Sand Bed eli DSB on yhtä kuin paksu hiekka pohja, eli se ei muodostu ellet laita itse paksua hiekka pohjaa!
suomijäbä
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja suomijäbä »

Deep Sand Bed eli DSB on yhtä kuin paksu hiekka pohja, eli se ei muodostu ellet laita itse paksua hiekka pohjaa!
ealex
Advanced Reefer
Advanced Reefer
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ealex »

Tummat laikat ovat juuri niitä mätänemisen kohteita mitkä haisee, ainakin jos otat laikun sisällön akvaariosta pois. Karheamman hiekan kanssa se voikin olla ongelmana, kun siihen jyvien väliin mahtuu aika paljon roskaa ja mikäli pieneliöstö ei kerkiä sitä käsitellä – alkaa se mätänemään. Eli pohjan kypsymistä hyvinkin, toivottavasti päättyy hyvin. [;)]

Ai niin, se voi olla myös cyano-tyyppistä levää lasin ja hiekan välissä. [;)]
Kottarainen
Starting Member
Starting Member

Eli nyt mun pitää vaan odotella, että tilanne (toivottavasti) palaa ennalleen? Missä vaiheessa menee niin huonosti että fisut pitää evakuoida turvaan? No, vanha kivi varmaan auttaa tuon vaiheen yli aika hyvin. Tai on siellä kaikki eliöstö vanhaa, mutta osa tietty kuoli muutossa. Voi voi sentään. Tämän päivän aikana noin puolet hiekasta muuttui pinnalta kellertäväksi. Osa on edelleen valkeaa. Tämähän käy jännittävämmäksi kuin kuvittelin. Taidan odotella vielä ennen kuin tuon mitään koralleja tai lisäeliöitä tänne. No haen ehkä pari kaveria turbokotilolle. :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”