Jotain akvaariomaista hyvin helppohoitoista työhuoneeseen?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Yanna
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Yanna »

Joskus 70-luvulla oli muotia pullopuutarhat ja niitä varten myytiin erikoistyökalujakin.Meilläkin oli kotona vanha viinin käymiseen tarkoitettu pullo, sellainen n. satalitrainen pullopuutarhana. Näppärä äitimuorini teippasi keppeihin lusikoita ja haarukoita työvälineikseen :mrgreen:. Idea oli muistaakseni aivan sama, hiekansekaista multaa pohjalle, kastellaan ja istutetaan kasvit. Tosin äitini pullossa oli ihan tavallisia huonekasvin poikasia. Muistelen nähneeni kirjakaupoissa asiaan vihkiytyneitä kirjojakin.

Edit: Kappas, vanhimmat yleishuonekasvikirjanikin käsittelevät aihetta. Google vois olla kova sana [;)]

Yanna
Helmiina82
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Helmiina82 »

Yritinpä joskus minäkin tuollaista pullopuutarhaa, siinä kuitenkaan onnistumatta. Johtui varmaan uskon puutteesta koska olen ollut tähän päivään asti siinä uskossa että kasvit eivät tuota hiilidioksidia. Täytynee käydä tänäänkin kirjastossa. 8O Kiitokset tämänkin tiedon korjauksesta.
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

jarvij kirjoitti:Jonkin aikaa kasvit siinä toki kasvavat, mutta sitten kun hiilidioksidi loppuu?
Kasvavat, kasvavat. Ainakin 1½ vuotta menee hienosti tuolla hatturuohokeksipurkilla. Ehkä siellä mullassa on sitten niin paljon kaikkea elävää että ne tuottavat hiilidioksidia.
napne
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja napne »

jarvij kirjoitti:En tule tuosta vakuuttuneeksi. Kun kasvit ovat käyttäneet kaiken hiilen soluihinsa, niin mistä lisää?
Mitä tuohon hiilidioksidiin tulee, niin eiköhän tuolla purkissa ole ihan kohtuu toimiva hiilenkierto. Eli mullassa toimiva hajottajamikrobisto hajottaa orgaanista ainesta tuottaen hiilidioksidia, jota kasvit sitten taas yhteyttävät tuottaen orgaanista ainesta. Tietenkään tuollaisessa suljetussa systeemissä ei biomassa voi kasvaa rajattomasti - ravinteet, hiili tai tila sitä jossain vaiheessa rajoittavat. Mullan mukana systeemiinhän laitetaan aika runsaasti orgaanista ainesta jonka hajottaminen kestää aikansa, joten ihan heti kaikki hiili ei kyllä tule sitoutuneeksi kasvibiomassaan.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ei tule hiilenkiertoa, mutta hiilen käyttöä toki. Mullasta toki tulee aikansa lisää hiilidioksidia, jos multaa on. Pelkässä vesiviljelyssä ei ole. Siispä myös multaa purkkiin.

Tuohon työhuoneakvaarioon: vanhavesiteorian mukainem systeemi voisi toimia. Pieni akvaario, runsaasti kasveja, mutta vain vähän pieniä kaloja. Vettä ei vaihdeta lainkaan; lisätään uutta vain haihtuneen tilalle. Kaloja ruokitaan hyvin säästeliäästi.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
napne
Junior Member
Junior Member

jarvij kirjoitti:Ei tule hiilenkiertoa, mutta hiilen käyttöä toki. Mullasta toki tulee aikansa lisää hiilidioksidia, jos multaa on.
Voisitko perustella, miksi systeemiin, jossa on sekä tuottajia (kasveja) että hajottajia, ei tulisi hiilenkiertoa?
kit
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kit »

Mikäli käyttää muovia purkin päällä, niin sehän on huokoista ainetta ja päästää kaasuja läpi... Tämän pohjalta kuvittelisin myös hiilidioksidin kulkevan muovikannen läpi... Oletan kantena toimivan jonkin ohuen pussintapaisen kun kuminauhastakin puhuttiin... Lasikannen kanssa tämä ei toimi...
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

jarvij kirjoitti:Tuohon työhuoneakvaarioon: vanhavesiteorian mukainem systeemi voisi toimia. Pieni akvaario, runsaasti kasveja, mutta vain vähän pieniä kaloja. Vettä ei vaihdeta lainkaan; lisätään uutta vain haihtuneen tilalle. Kaloja ruokitaan hyvin säästeliäästi.
Tähän pitääkin alkaa tutustumaan paremmin...

Tuolla tavallahan akvaarioni silloin joskus kauan sitten toimi.
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

napne kirjoitti:
jarvij kirjoitti:Ei tule hiilenkiertoa, mutta hiilen käyttöä toki. Mullasta toki tulee aikansa lisää hiilidioksidia, jos multaa on.
Voisitko perustella, miksi systeemiin, jossa on sekä tuottajia (kasveja) että hajottajia, ei tulisi hiilenkiertoa?
Toki tulee, jos kaikki kasvit vuorollaan kuolevat ja hajoavat, mutta uskoisin ettei sellainen kuolleita ja lahoania kasveja sisältänä pienoiskasvihuone edusta tarkoitettua. Eikökän kasveja mahdollisesti karsittaessa ne poisteta tuolta ja samalla niiden sisältämä hiilikin. Sama tapahtunee kuolleille kasveille, tuskin niitäkään tuolla pidetään.

Siksi siis ei käytännössä tule hiilenkiertoa. :mrgreen:
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

ParratonMonni kirjoitti:
jarvij kirjoitti:Tuohon työhuoneakvaarioon: vanhavesiteorian mukainem systeemi voisi toimia. Pieni akvaario, runsaasti kasveja, mutta vain vähän pieniä kaloja. Vettä ei vaihdeta lainkaan; lisätään uutta vain haihtuneen tilalle. Kaloja ruokitaan hyvin säästeliäästi.
Tähän pitääkin alkaa tutustumaan paremmin...

Tuolla tavallahan akvaarioni silloin joskus kauan sitten toimi.
On muuten ainakin Saksassa uudelleen leviämässä. Oma Altwasserfoorumikin on:
Googleen altwasser ja sivuja sekä keskustelua löytyy runsaasti.
Tässä saksalaisessa linkissä on runsaasti sekä teoriaa että käytäntöä:
http://www.deters-ing.de/Gastbeitraege/Altwasser.htm
napne
Junior Member
Junior Member

jarvij kirjoitti:
napne kirjoitti:
Toki tulee, jos kaikki kasvit vuorollaan kuolevat ja hajoavat, mutta uskoisin ettei sellainen kuolleita ja lahoania kasveja sisältänä pienoiskasvihuone edusta tarkoitettua. Eikökän kasveja mahdollisesti karsittaessa ne poisteta tuolta ja samalla niiden sisältämä hiilikin. Sama tapahtunee kuolleille kasveille, tuskin niitäkään tuolla pidetään.

Siksi siis ei käytännössä tule hiilenkiertoa. :mrgreen:
Mutta eihän hiilen kierron toteutumiseksi kokonaisien kasvien tarvitse kuolla, sillä esimerkiksi kasvin hienojuurten elinikä on usein kovin lyhyt eli juuria kuolee ja kasvaa jatkuvasti. Ja tuota kuollutta juuriainesta sitten mikrobit hyödyntävät tuottaen hiilidioksidia, jolloin hiili kyllä minun käsittääkseni kiertää systeemissä :mrgreen:
Käytännässähän hoitaja ei myöskään jaksa kerätä yksittäisiä kuolleita lehtiäkään pois, jolloin nekin päätyvät kiertoon ;)
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Niin kauan kuin kasvimassa kasvaa ja sitä poistetaan, sitoutuu hiiltä enemmän kasveihin kuin sitä niistä vapautuu. Niiltä osin hiili ei kierrä. Kyllä sekin on kokeella selvitettävissä. Punnitaan kasvimäärä ja multamäärä alussa sekä kaikki poistettu kasvimassa. Kyllä systeemistä hiiltä poistuu.
Jos kantta avataa usein jotta ilma vaihtuu, muuttuu tilanne toki. :mrgreen:
napne
Junior Member
Junior Member

jarvij kirjoitti:Niin kauan kuin kasvimassa kasvaa ja sitä poistetaan, sitoutuu hiiltä enemmän kasveihin kuin sitä niistä vapautuu. Niiltä osin hiili ei kierrä. Kyllä sekin on kokeella selvitettävissä. Punnitaan kasvimäärä ja multamäärä alussa sekä kaikki poistettu kasvimassa. Kyllä systeemistä hiiltä poistuu.
Jos kantta avataa usein jotta ilma vaihtuu, muuttuu tilanne toki. :mrgreen:
Minun käsittääkseni termi hiilenkierto ei edellytä, että systeemi olisi suljettu täysin niin ettei hiiltä poistu systeemistä: puhutaanhan esimerkiksi hiilenkierrosta suoekosysteemissä, vaikka suoekosysteemi ei olekaan hiilen suhteen täysin suljettu vaan hiiltä sekä poistuu systeemistä että saapuu systeemiin ulkopuolelta.
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viesti:

Suljettu lasipurkki ja suo vertailussa.
Aihe laajenee nyt siinä määrin, jotta lopetan tähän. :mrgreen:
Olen saanut vastaukseen alkuperäiseen kysymykseeni.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

:D No minä mielenkiinnolla seurasin tätä hiilikeskustelua...

Jokatapauksessa minäkin sain vastauksen kysymykseeni, työhuoneen ikkunalla on nyt intianvesitähdikkipurkki, ja muitakin kivan näköisiä lasipurkkeja/karahveja odottaa sopivaa kasvustoa.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Jep, tuo intianvesitähdikki näyttää viihtyvän purkissaan, kasvattaa uusia, paljon tummempia lehtiä. Lasiseen viinikarahviin laitettu rusolehden oksa näyttää juurtuvan myös, eli sekin on sopiva. Toisn karahvi on niin pieni, ettei ole kovin paljoa kasvutilaa...
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Jaahas, nyt nuo purkkikasvit ovat jo herättäneet huomiota. Yksi jos toinenkin ottaisi karahvissa kasvavan intiavesitähdikin huoneeseensa! Noh, onpahan hyvä syy tyhjentää noita karahveja...

Jännää on kyllä, miten erilaisena tuo intianvesitähdikki kasvaa: lehdet ovat paljon pienempiä, pyöreämpiä ja melkein tummanvihreitä. En intianvesitähdikiksi tunnistaisi, jos en itse olisi sitä kasvattanut.
*Viltzu*
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja *Viltzu* »

Kuulostaa jänskältä => heti pätkimään sopivia kasveja altaasta purkkiin laitettavaksi. Kuinka paljon väliä on kasvin lajilla? Ainakin vesiruttoa ja intainvesitähdikkiä voisin testailla... *suunnittelee*
Lettu
Junior Member
Junior Member

Re: Jotain akvaariomaista hyvin helppohoitoista työhuoneesee

Viesti Kirjoittaja Lettu »

ParratonMonni kirjoitti:Uusi työhuoneeni on äärimmäisen tylsä kolo suuressa toimistorakennuksessa...

Kasviallas tai jotain...? Kaikki ideat otetaan vastaan! Tilaa ei ole valtavasti, semmoiselle pikkupytylle kyllä...
Jouduin työpaikan muuton vuoksi ottamaan ennen käytävällä sijainneen 100-litraisen purkin omaan upouuteen huoneeseeni. Piti vähän möbleerata ja heittää yksi mappihyllynpätkä naapurihuoneeseen (josta sellainen puuttui)!

Sisustusarkkitehti (tarkka kuin mikä; purkkia näet ei ollut piirustuksissa) ei kovin hyvällä silmällä sitä katsonut, mutta minkäs tekee, kun pääpomokin kävi sanomassa, että onpas kiva!

Ja työkaverit haluavat kilvan sitä hoitaa silloin kun olen poissa. Että silleen.
lehtis
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja lehtis »

Voi olla että työkaverit "hoitavat" akvaariota liiankin ahkerasti, voi olla että ruokaa annetaan poissa ollessasi turhankin usein ja työt eivät edisty, kun kaikki istuvat ja ihmettelevät akvaariota. [;)]
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Hmm, mulla on ollu tuollanen iso lasipullo jo vuosia notkumassa olkkarin lattialla. Nyt tais löytyä käyttöä. Millä ilveellä saan ne kasvit tuonne nätisti, on toinen juttu. Lähtisköhän rehut kasvamaan ihan vaan varren palasesta? Niitä olis helpompi ehkä asetella sinne pohjalle. Ennen tuumaan ryhtymistä pitänee myös testata miten magneettiraappa liikkuu lasilla, muuten sitä on aika hankala vissii putsata jso ja kun alkaa vihertymään.
"Mä luin jostain..."
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

lehtis kirjoitti:Voi olla että työkaverit "hoitavat" akvaariota liiankin ahkerasti, voi olla että ruokaa annetaan poissa ollessasi turhankin usein ja työt eivät edisty, kun kaikki istuvat ja ihmettelevät akvaariota. [;)]
On se vaan uskomaton tämä perusnegatiivinen geeniperimä... Eli parempi vetää sileäksi kerralla vaan koko akvaario, eihän siitä koskaan tule olemaan muuta kuin harmia? :roll:

Ja tuosta levästä: en usko, että sitä pullon sisäpinnalle kasvaa, pullossahan ei ole vettä laisinkaan. Millialla oli juttu näistä edellisessä webbilehdessä, eikä ne purkit ainakaan olleet lainkaan levittyneet (levättyneet..? Kumpi on oikein :P )
mamma
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mamma »

Paljonko tälläinen purkkikasvi viritys tarvitsee valoa?
Riittääkö ikkunalaudalla luonnon valo, varsinkin talviaikaan?
Entä muualla kuin ikkunalla?
jossuliini
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jossuliini »

[OT]
ParratonMonni kirjoitti:...levittyneet (levättyneet..? Kumpi on oikein)
Minun nähdäkseni (tuleva äidinkielenope nostaa päätään :) )

levä -> levättyä -> levättyneet
leveä -> levittyä -> levittyneet

Kenties voisi käyttää myös levääntyä -sanaa?[/OT]
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Vanha aihe ylös taas, kun on kevät ja kaikki oksankappaleetkin pitää saada kasvamaan...

Isossa purkissa on edelleen intianvesitähdikkiä, ei kasva kovin hurjaa vauhtia, mutta näyttää oikein kauniilta. Kasvi on aika eri näköistä kuin altaassa, lehdet ovat pienempia, tummempia ja "napakampia". Tyhjässä viinikarahvissa kasvaa rusolehti, kasvaa niin, että pitää välillä ottaa päällysmuovi irti ja lyhentää latvasta. Kokeiltu on myös vesiruttoa, riccia fluitansia ja sagittaria subulataa, purkkikasvatus ei onnistunut minulla.

Aivan ihanteellinen työhuoneen kasvi, noita purkkeja (viinikarahveja, hyvä syy tyhjentää niitä 8-) ) on jo miehenkin työhuoneessa sekä parilla työkaverilla.

Eikä yksikään purkki ole levääntynyt (kiits, jossuliini [;)] )
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”