Viimeviikkoisen vedenvaihdon jälkeen huomasin täplämonnisnaaraan taholta mielenkiintoista käytöstä, jota paremman termin puutteessa kutsun tässä valekuduksi. Kala uiskenteli vilkkaasti ympäriinsä ja kahteen otteeseen näin sen hinkkaavan vatsanalustaan kasveihin samalla tavalla kuin monnisnaaraat tekevät kiinnittäessään munia alustaan. Kummallakaan kerralla mitään munia ei ollut näkyvissä, mutta ainakin toisella kerralla monninen oli "kiinnitystä" edeltävän hetken uinut vatsaevät yhteenpuristettuina. Mitään munia vatsaevien välissä ei kuintenkaan ollut.
Kyseistä vatsaevien yhteenpuristamista olen havainnut täplämonnisnaarailla ennenkin, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun näin, että olemattomia munia yritettiin kiinnittää jonnekin.
Onkohan muilla tapahtunut vastaavaa? Tietääkö joku mistä tässä käytöksessä on kyse? Yrittikö naaras kenties päästä eroon kovettuneesta mädistä, siinä kuitenkaan onnistumatta? Vai saiko vedenvaihto tms. sen hormoonit hyrräämään niin, että oli pakko "kutea" vaikkei sopivaa koirasta paikalla ollutkaan?
Mainittakooon vielä, että altaassa ei tällä hetkellä ole kuin kaksi täplämonnista: kyseinen naaras ja sen veli, jonka en nähnyt olevan lainkaan naaraasta kutumielessä kiinnostunut. (Tulevaisuuden parven kohtalo ja kokoonpano on vielä harkinnassa.)
Täplämonnisen "valekutu"
Valvoja: Moderaattorit
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Minä veikkaisin jotain hormoni-häiriötä. Vaikka aina kritisoidaan koirien liittämistä näihin keskusteluihin, niin nyt on pakko kun ei tule muutakaan esimerkkiä mieleen; narttukoirillahan valeraskaus on varsin yleinen. Juoksuajan jälkeen ollaan niin kovin raskaana, ja kohta jo hoivataan tossua, sukkaa tai lelua. Oma narttuni yritti sinnikkäästi imettää leikkipupua, tunki sen nisiinsä kiinni ja huokaili onnellisena.
Miksei siis kaloillakin voisi olla jotain samankaltaista, luonto kutsuu ja niin edespäin. Hormoni-hommilta kuulostaa, mutta korjatkoon ne ketkä oikeasti tästä tietävät, minä vain veikkailen.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)

Miksei siis kaloillakin voisi olla jotain samankaltaista, luonto kutsuu ja niin edespäin. Hormoni-hommilta kuulostaa, mutta korjatkoon ne ketkä oikeasti tästä tietävät, minä vain veikkailen.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii