Kalvo veden pinnalla

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
AMLa
Starting Member
Starting Member

Kalvo veden pinnalla

Viesti Kirjoittaja AMLa »

Meillä on melko uusi akvaario, jossa on kalvo pinnalla. Olen yrittänyt poistaa sitä sanomalehden avulla ja vedenvaihdolla. Kalvo on kuitenkin takaisin jo seuraavana päivänä. Mistä on kyse? Mitä voi tehdä?
samara
Senior Member
Senior Member
Paikkakunta: Jyväskylä(Vaajakosken vieressä) Las/Lohikosken akvarioseuran Perustaja/Presidentti ;)

Viesti Kirjoittaja samara »

Laita suodatus puhaltamaan pintaan että pintavesi liikkuu... ja huomenna ihme on tapahtunut kalvo on poissa! [;)]
MikaMet
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MikaMet »

Se ei kyllä noin helposti lähde...aina :P

Ruokinnan vähentäminen minimiin ja vesien vaihto usein on hyvä lääke...kärsivällisyyttä :|
Kapa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kapa »

Meillä sama ongelma. Olen koittanut pitää suodatinta niin ylhäällä että pinnassa käy kunnon kierto, mutta siitä tulee vain hirveä kuplakalvo, jota on tosivaikea saada pois. Joten suodatinta on pidettävä alempana. Kalvo tulee poistamisen jälkeen jo samana päivänä. Ruokinta on tiputettu minimiin ja vettä olen vaihdellut päivittäin sen verran että sen kalvon saan pois. Ei auta :|
Aquastus
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Aquastus »

Mulla on kanssa jonkinasteista kalvoa. Olen yrittänyt ajatella positiivisesti ja kuvitella, että ehkäpä altaaseen syöttämäni hiilidioksidi pysyy paremmin siellä vedessä eikä siirry huoneilmaan kasvien ulottumattomiin :D Mutta kalvopa otti ja lähes katosi, kun sain viimeinkin tehtyä räkmixiä ja sitä olin pari päivää syötellyt kaloille. Siispä ruokinnalla on jotakin yhteyttä asiaan! :mrgreen:

Suodattimeen (ainakin joihinkin ulkosuodattimiin) voi liittää pintaimurin, joka siis ottaa vettä pinnasta ja jonne kiusallinen bakteerikalvokin sitten ajautuu eikä sitten edes pääse muodostumaankaan. Olen kuullut, että myös pintaan ulottuva mattosuodatin estää kalvon muodostumisen.
toothpick
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja toothpick »

Pese käsirasvat pois. :mrgreen:
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

pkejo kirjoitti: Siispä ruokinnalla on jotakin yhteyttä asiaan! :mrgreen:
On varmasti, minulla pikkualtaaseen ilmestyy kalvo aina etenkin Spectrum nlf-ruokapäivien jälkeen. Ja kun mainitsit huomasin itsekin: räkmixiruokintakaudella kalvoa ei ole. Kun ei ole turhia rasvoja räkmixissäkään...
Mun kans olis niin heleppua olla, sais olla justihin niinku mä sanon.
AMLa
Starting Member
Starting Member

Olen laittanut pintaveden kiertämään, sillä seuraksella, että kalvo kiertää mukana ja altaan toisessa päässä on "kiinteänä". Ruokinta on minimissä, kolmella paastopäivälläkään e ollut mitään merkitystä? Onkohan vedessä jotain bakteereja liikaa tai liian vähän? Voiko kaloille tulla hapen puutosta kalvon takia?
tetra67
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja tetra67 »

Helppo ratkaisu on ilmapumppu: sen kuplavana hävittää kalvon nopeasti. Ainakaan meillä ei suodattimen virtauksen ohjaaminen pintaan riittänyt hävittämään kalvoa, mutta kuplavana teki sen hetkessä eikä virtauksen tarvitse olla edes mitenkään voimakas.
maketzu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maketzu »

Makevaario Tuossa uudistettua sivustoa. Käykääpä äänestämässä galluppiin ja laittamassa palautettakin :) Toivottavasti olet vakiokävijä. Käy vastaamassa kyselyyn.
Makevaario esittää Youtube-kanavani, jossa akvaariovideoitani. Käy katsomassa.
Kai
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kai »

Meilläpäs on sellaista kalvoa johon ei auta kuplat, ei virtaus, ei ruuanvaihto eikä sanomalehti. Kalvo ikäänkuin on ja pysyy. Akvaariotakin on välillä vaihdettu; vanhassa oli vedenkierto toteutettu ilmapumpulla, eli niitä kupliakin on siis tullut kokeiltua. Nykyisessä pytyssä on kiertovesipumpun tuloputki vedenpinnan tasalla ja pintaveden virtaus on melkoisen voimakas. Viimeiset pari viikkoa meillä on syötetty yksinomaan räkmixiä, silläkään ei ollut pintakalvoon vaikutusta. Keräsin joskus tätä kalvoa limpparipulloon tarkoituksena tutkia sitä mikroskoopilla (mikä tosin jäi tekemättä) ja pullossa leijui eräänlaista hiutaletta, tiedä sitten mitä mahtoi olla. Mutta sitkeää kalvoa tosiaan. En anna sen enää häiritä itseäni, tuntuu kuitenkin olevan enempi kosmeettinen haitta. Ai niin, tulihan tästä jo kerran valiteltua:http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... highlight=
queue
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja queue »

Kokeilkaapa vaikka bakteeritiivistettä. Meillä oli kalvo kanssa uudessa akvaariossa ja minulle neuvottiin lisäämään tuota JBL denitrolia. Meillä se todella johtui siitä että akvaarion bakteerikanta oli huono/vähäinen.
Muutaman kerran lisäämisen jälkeen ei tuota kalvoa ole enää näkynyt!
-Mari-
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Minkälainen kalvo on, siis väriltään? Rasvoista muodostunut on öljymäinen ja siinä näkyy värejä, kuten vesilätäkössä johon on päässyt öljyä. Bakteerikalvo on valkea ja samea.

Öjymäinen kalvo voi syntyä ruoassa olevista rasvoista, somisteissa (kivet/kannot/hiekka/yms) tai hoitajan käsistä. Tälläinen kalvo ei ole hyväksi, sillä se todellakin on öljyä (vaarallista tai vaaratonta, riippuen öljystä). Sen saat pois paperiin keräämällä sekä poistamalla lähteen.

Bakteerikalvo muodostuu bakteereista, ei ole vaarallinen, mutta esteettisesti ikävä. Erityisesti rihmakalat syövät tätä mielellään. Tämän kalvon saa pois voimakkaalla pintaveden kierrolla.
beju
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja beju »

Se on pelkkää rasvaa mikä on siinä pinnalla.
Raisu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Raisu »

Onko altaassasi useasti tuoreruokaa, esim. kurkkua, kesäkurpitsaa? Itse olen huomannut, että mitä useammin annan kesäkurpitsaa, sitä helpommin kalvo ilmestyy. Lisäksi muistan lukeneeni, että nuoremmissa altaissa kalvon ilmestyminen on todennäköisempää. Omanikin on vasta muutaman kuukauden vanha. Sanomalehti-kikka on mielestäni toimivin, kannattaa kokeilla!
AMLa
Starting Member
Starting Member

Kalvo on sinertävä. Sanomalehdellä sen saa pois tai lähtee helpolla myös veden vaihdolla, mutta on seuraavana päivänä taas takaisin yhtä vahvana. Bactozym- bakteerivalmistetta olen käyttänyt. Akvaariokaupasta ostettu kanto on altaassa, voisiko johtua siitä. Niin ja kalvo oli jo ennen kalojen tuloa, joten ruokinnasta se ei voi johtua.
Salla_~~
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Salla_~~ »

Laitan nyt tähän jatkoksi. Mikäköhän "kalvo" on sellainen kalvo, mikä on vain joissakin kohdissa akvaariossani (lähinnä pintakasvien seassa tai sellaisessa kohdassa missä ei ole kova virtaus).

Kyseessä ei kyllä varmaan ole kalvo, sillä se muistuttaa enemmän jonkinlaista levää, se on vihreää "limaista" ja sen voi ottaa sormilla pois akvaarion pinnalta... Mitäköhän tuo on?
It's true, we're all a little insane.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”