Elite 800 ilmapumpun kova ääni

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
mirkku78
Junior Member
Junior Member

Elite 800 ilmapumpun kova ääni

Viesti Kirjoittaja mirkku78 »

Ostin tänään pumpun jonka aioin kyllä palauttaa. Aivan kamalan kovaa ääntä pitää! Ilmakuplistakin lähtee tosi kova ääni ja se yhditettynä itse laitteeseen niin huh...

Onko kellään kokemusta kyseisestä ja tietoa hiljaisemmista? Hintakin oli lähes 20 euroa joten toivon, että suostuisivat palauttamaan rahat.
maspe
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja maspe »

Missä pidät tuota ilmapumppua? Itselläni se roikkui seinällä siiman varassa, joten ei aiheuttanut juurikaan häiritsevää ääntä. Ilmakuplien ääneen itse ilmapumpulla ei ole vaikutusta.
mirkku78
Junior Member
Junior Member

En tiedä missä pitäisin, meinasin palauttaa sen. Pidin ilmassa, akvaarion päällä, vieressä missä vain, ääni on mielestäni häiritsevä. Tarkoitin, että kuplien äänet+laitteen ääni yhdessä tuovat paljon lisä ääntä sellaiselle joka ei siitä pidä..kuten minun mieheni...=)
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kaapissa noita äänekkäimpiä käytetään, silloin harvoin kun niitä käytetään. Patterikäyttöisellä olen viime aikoina valmistanut nanon vaihtovedet ja täytyy sanoa että melkoinen katupora on kyseessä, mutta voi voi kuinka näppärä se on kun johtoja ei roiku siellä ja täällä. 8-) Whisper taitaa edelleen olla ainoa kohtuullisen äänetön ilmapumppumalli (sitä Eheimin uutta en tosin ole kokeillut), ja niissäkin on keskinäisiä eroja. Rikoin oman Whisperini HAS:n viime vuoden näyttelyä purettaessa ja ostin laiskuuksissani uuden tilalle vaikka vanha oli korjattavissa, mutta uusipa pitikin viedä vaihtoon sillä sen ääni ei ollut läheskään yhtä lempeä kuin vanhan. Lopputuloksena jouduin kuitenkin korjaamaan sen vanhan...
maspe
Senior Member
Senior Member

No joo, kaikki on suhteellista. Itsellä oli Elite 802, ja sen ääni ei häirinnyt ripustuksen jälkeen ollenkaan.

Oletko kokeillut erilaisia ilmastinkiviä yms.? Onko niillä vaikutusta ilmakuplien aiheuttamaan ääneen? Äkkiä ajateltuna veikkaisin, että mitä pienempi kupla, sitä pienempi ääni.

Jos haluat vaihtaa tuon toiseen, niin hakua kannattaa käyttää, muistaakseni joskus on keskusteltu hiljaisista ilmapumpuista.
mirkku78
Junior Member
Junior Member

Ostin tänään vasta tämän ja en ole kokeillut muita. Ajattelin vaan, että jos palauttaminen/vaihto toiseen on turhaa jos ovat kaikki yhtä äänekkäitä...
Katsku
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Katsku »

En mä ainakaan ole koskaan nähnytkään "äänetöntä" versiota, varsinkaan jos sen meinaa laittaa sellasenaan akvaarion päälle / taikka kaappiin. Itse sain moisen hökötyksen (joka muuten mainostaa paketissaan extra silent :) ) hiljaisemmaksi laittamalla sen vaahtomuovissa lasiseen hillopurkkiin ja korkki päälle. ;)
mirkku78
Junior Member
Junior Member

Oukei, yritän siis vaientaa sitä jollain keinoin ensin..=) Kiitti vinkeistä!
kultaturbo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja kultaturbo »

Mä ostin myös joku aika sitten ilmapumpun, se oli merkiltään Sera ja malliltaan numero 3702. Kun sen kotona kytkin, niin olin aivan järkyttynyt siitä äänen määrästä. Muuten akvaario ei pidä juuri mitään ääntä ja sitten on tää pumppu, joka turisee kuin viimeistä päivää.. Onneksi akva on olohuoneessa, eikä esim. makkarissa.

Eli en vienyt ilmastinta takaisin kauppaan, vaikka mieli olisi tehnyt. Sehän oli mun moka, kun en tajunnut kaupassa kysyä, että onko se vehje äänekäs. Kauppiaanhan ei tarvitse ottaa laitetta takaisin, jos se ei ole viallinen. Kannattaa kuitenkin kokeilla, jos asia vaivaa pahasti.
thapsus
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja thapsus »

Äänekkäitä ovat olleet kaikki vastaa tulleet mallit. Resonointiäänet voi poistaa tai ainakin pienentää laittamalla ilmastimen alle esim. pyyhkeen tai vaahtomuovia tms.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Ainoa aidosti hiljainen ilmapumppu on ollut Rena Air. Mm. Projectin vastaava laite on päätynyt romukoppaan hurinansa takia. :(
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
jip2
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja jip2 »

Pumpun kääriminen superloniin voisi auttaa.
Tiuhti
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiuhti »

Mulla oli myös Eliten ilmapumppu, mallia en muista. Meillä sitä pidettiin kaapissa, roikkumassa, pyyhkeen päällä, pyyhkeeseen käärittynä, jne. Ja ääni ei ottanut loppuakseen millään keinoin. Jotenpa myin sen pois :mrgreen:
maspe
Senior Member
Senior Member

Onkohan itsellä sitten valikoivan huono kuulo, kun tuo ei ole koskaan häirinnyt, vaikka se olohuoneessa sohvan vieressä on ollut pulputtamassa. Vai lieneekö teille muille sattuneet maanantaikappaleet? [;)]
mirkku78
Junior Member
Junior Member

Eipä onnistunut Faunattaressa kaupan purku. Ei onnistu heillä koska laite ei ole viallinen..Todella tylyä kaupankäyntiä! Nyt minulla on äänekäs laite, rahaa meni lähes 20 euroa jota en kuitenkaan käytä...Toisesta eläinkaupasta ostan seuraavan jonja saa sitten palauttaa..

samalla eläinkauppakierroksella huomasin myös muuta mitä Faunatar möi kalliilla mutta toisessa kaupassa samat tuotteet reilusti puolet edullisemmin, esim. suodatinvanu akvaarioon..fluvelin oma, 3.5euroa, 5kpl ja Faunatar möi aivan erimallista, vähemmän ja hinta oli 11 euroa...

Enpä enää asioi siellä..
sinitarra
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sinitarra »

Mousse on hiljanen :) Ei vaan puhalla kovin lujaa. Onkohan siitä tehokkaampaa versiota?
Virvon varvon varvasta. Hikistä ja karvasta
maspe
Senior Member
Senior Member

mirkku78 kirjoitti:Eipä onnistunut Faunattaressa kaupan purku. Ei onnistu heillä koska laite ei ole viallinen..Todella tylyä kaupankäyntiä! Nyt minulla on äänekäs laite, rahaa meni lähes 20 euroa jota en kuitenkaan käytä...Toisesta eläinkaupasta ostan seuraavan jonja saa sitten palauttaa..
No enpä nyt sanoisi noinkaan. Ei kaupalla ole pakko ottaa takaisin tuotetta, jossa ei ole vikaa. Tuo ääni ei ole vika vaan ominaisuus. Pyydä seuraavassa kaupassa, että myyjä näyttäisi sen tuotteen käytössä ennen ostoa, jolloin voisit todeta sen äänekkyyden/äänettömyyden.

Laita ilmapumppu myyntiin kauppapalstalle, mutta muista mainita äänekkyys, jotta et tuota ostajalle pettymystä. [;)]
mirkku78
Junior Member
Junior Member

Ei siellä eläinkaupassa kaiken muun äänen keskellä kuule sitä todellista ääntä mikä laitteesta lähtee. Sen kuulee vasta kotona.

Mielestäni myyjäkin olisi voinut sanoa, että tuotetta ei voi palauttaa jos se ei käy. Ilmaisin selvästi, että en tiedä ilmapumpuisa mitään enkä tiedä käykö se edes akvaariooni...

No, seuraavalla ostokerralla muistan ainakin tiedustella tuotteen palautusmahdollisuutta..
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Knirppu »

Minulla on ilmapumppu mallia "mouse 101", en tiedä kenen valmistama, mutta on samannäköinen kuin tietokoneen hiiri ja yhtä hiljainen. Ei siis mitään ääntä pidä, tietenkin ilmakuplat jonkin verran ääntelee, tosin en tiedä onko kovin tehokas isoon akvaarioon...

Harmi, kun satuit ostamaan kova äänisen laitteen. Itse inhoan kaikkia "sivuääniä" ja voin vain kuvitella pettymyksesi :(
mirkku78
Junior Member
Junior Member

Knirppu kirjoitti: Harmi, kun satuit ostamaan kova äänisen laitteen. Itse inhoan kaikkia "sivuääniä" ja voin vain kuvitella pettymyksesi :(
Jep, itse vielä kestäisin sen kun ajan kanssa tottuu mutta ukolla meni hermot heti...kaiken lisäksi akvaario härveleineen sijaitsee ukon lempinojatuolin ( ainoa missä istuu) vieressä jossa akvaarion äänet häiritsevät koko illan ja aina..=)
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Knirppu »

Jep, mullakin on ukko "opettanut" inhoamaan kaikenlaisia hurinoita :D
p-unkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja p-unkku »

Mulla oli myös hetki sitten ELITE 802 ja se piti JÄRKYTTÄVÄÄ PÖRINÄÄ. Ei auttanut vaikka mitä teki. Vein takaisin kauppaan ja sanoin, että ei kuule edes telkkua kun pörisee. Sain rahat takaisin.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: Elite 800 ilmapumpun kova ääni

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Mäkin ostin joskus Eliten pienimmän mallin, 798:n, joka piti ihan hirveetä mökää. Sain sen vaihdettua Mouseen aikoinaan Itiksen Faunattaressa. Nyt pitäis varmaan yksi uusi pumppu hommata, ja mietinkin onko kellään kokemuksia Elite 800:sta? Mulla on Elite 799, joka on suht hiljainen, mutta ei oikein riittävä käyttämään kolmen 40-litraisen pillisuodattimia, puhaltaa kyllä hyvin kahteen pillisuodattimeen + yhteen ilmastinkiveen, mutta ei jotenkin jaksa kunnolla kolmeen pillisuodattimeen. Vai kaipaisikohan pumppu jotain huoltoa? Jos sit oliskin riittävä... kun oli se aikaisemmin muistaakseni ok tehoinen näihin 3 suodattimeen.
Akvarismia 1992-2014
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”