Fisumamma kirjoitti:Peitinlasit suojana... siis suojaamassa mitä? Eikös valaisimessa ole pleksi loisteputkien alla juuri siksi ettei peitinlaseja tarvi.
Kiva kuulla että olet kokenut niin hyväksi valaisimeksi kasvien kannalta! Itselläni oli valmiina Plant Pro-putket; taidanpa vaihtaa kaksi niistä Marine White:ksi.
Irroititko ne muoviset saranatapit kun pidät valaisinta kehysten päällä (vaikkakin korokkeella)? Koitin itse irrottaa niitä niin toinen liikkui mutta toinen ei vaikka näyttivät olevan urassa samalla tavoin. Itse haluaisin saada käyttöön ne korokeosat saranaominaisuuden vuoksi - näyttää kätevältä kuvissa kipata valaisin ylös niin ei tarvi pelätä että muksut juoksee valaisimen päälle jos laittaa lattialle.
Joo valaisimessa on muovipleksi, mutta kun kalani (piraijat) välillä syövät niin innokkaasti, että vettä loiskuu lattialle asti, en viitsisi sitä pleksiä alkaa kuivata. Peitelasi on helpompi puhdistaa ja kestää lasina naarmuuntumatta pleksiä paremmin. Oikeastaan voisin ottaa sen pleksin jopa kokonaan pois, tosin se taas on hyvä pölysuoja valaisimen heijastinta ajatellen.
Plant Pro on minun mielestäni ainakin melko himmeän näköinen. Vertasin niitä liikkeessä vierekkäin Marine Whiten kanssa. Marine White suorastaan häikäsi. Minulla olisi ollut valmiina 2 Plant Pro:ta ja 2 Marine Whitea, mutta pyysin kaikki 4 Marine Whiteksi. Sitten kotona huomasin, että Arcadia oli muuttanut vanhat 9.500 Kelvinin putket uusiin 14.000 Kelvinin putkiin. Mutta kuten sanottu kasvit kasvavat, valo on kirkas ja itse olen tottunut siihen eikä se juuri sinertävältä enää näytä kuin digivalokuvissa (pitäisi varmaan säätää valkotasapainoa).
Korokkeista vielä sem verran, että toinen (etummainen) niistä liikkuu urassa ja on kokonaan irrotettavissa. Taaempi jää lenkkinä paikoillee, mutta käytän kumikoroketta vain etuosassa pitämään valaisimen vaakatasossa (oikeastaan hiukan viistossa taaksepäin kohti akvaarion taka-alan kasveja. Itse kumikorokkeet ovat valaisimen molemmissa päissä akvaarion kehysten päällä. Lisäksi kumikoroke pitää valaisimen hyvin paikoillaan.
Valaisin on sijoitettuna akvaarion päälle siten, että se on enemmän takaosassa, joten sen siirtäminen ei ole tarpeen puhdistusten ajaksi.
t. Harry