Kalastoa jälleen!
Valvoja: Moderaattorit
Kalastoa jälleen!
Morop.
kalastoa olisi:
6-10kpl
10leopardimonnisia
10verkkobarbia
10viisiraitabarbia
1mustaplekol:204
paranplekol:204
kalastoa olisi:
6-10kpl
10leopardimonnisia
10verkkobarbia
10viisiraitabarbia
1mustaplekol:204
paranplekol:204
63l ja 300litranen akva;)
se on 2v saavutus;=)
Menkää mun profiiliin ja kattokaa kuva mun mieles paras kala on:MUSTAPLEKO!
se on 2v saavutus;=)
-
- Advanced Member
- Viesti:
VOI EI TAAS UNOHTUI 300LITRAA
Niin eli:
leopardimonnisia10kpl
ottoja 9kpl
verkkobarbeja10
10viisiraitabarbia
1 mustaplekol204
1paranplekol:204
Kommentteja tulemaan vaan!
Olen perustamassa mutta kavaario on jo!

Niin eli:
leopardimonnisia10kpl
ottoja 9kpl
verkkobarbeja10
10viisiraitabarbia
1 mustaplekol204
Kommentteja tulemaan vaan!
Olen perustamassa mutta kavaario on jo!
se on 2v saavutus;=)
se on 2v saavutus;=)
-
- Senior Member
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ja vähän muistakin suunnitelmista...esim. pohjamateriaali? Valaistus, kuinka monta putkea, vai onko suunnitelmissa esim. monimetallit? Aiotko laittaa hiilidioksidilisäyksen? Miten kypsytät altaan? Mitä kasveja olet suunnitellut? Haluatko ihan seura-akvaarion vai kiinnostaisi biotooppi?
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Lamppu on kaksi putkinen 1m mutta täytyy ostaa toinen lamppu akva kaupasta.hienoa hiekkaa pohjalle,
ja ehkä jos täytyy laittaa niin laitan sen hiilidioksin,
altaan kypsytys tapaa en osaa selittää,
kasveja makuni mukaan,
seura-akvaario.
Mkä muuten on biotooppi?
ja ehkä jos täytyy laittaa niin laitan sen hiilidioksin,
altaan kypsytys tapaa en osaa selittää,
kasveja makuni mukaan,
seura-akvaario.
Mkä muuten on biotooppi?

se on 2v saavutus;=)
se on 2v saavutus;=)
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kerro mitä käytät kypsyttämiseen, sillä varmaan jo päästään alkuun ymmärtämisessä?kalatus kirjoitti:altaan kypsytys tapaa en osaa selittää,
---
Mkä muuten on biotooppi?

Biotooppiakvaario
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Biotooppi on jos en nyt läpiä päähäni puhu sellainen että otetaan/valitaan joku tietty vaikka amazon joen kohta/sivuhaara ja laitetaan altaaseen vain sieltä löytyviä kasveja, kaloja. Luodaan mahdollisimman luontoa vastaava ympäristö.
Sitten on olemassa geotooppi joka taas puolestaan sisältää samalta mantereelta/maanosasta kotoisin olevia lajeja.
Sitten on olemassa geotooppi joka taas puolestaan sisältää samalta mantereelta/maanosasta kotoisin olevia lajeja.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Siis eikö se ole sellanen että seisotetaan vettä sata vuotta mä ainakin ekan qaltaan (63litraisen akvaariion sillä tavalla)kylpyankka kirjoitti:Kerro mitä käytät kypsyttämiseen, sillä varmaan jo päästään alkuun ymmärtämisessä?kalatus kirjoitti:altaan kypsytys tapaa en osaa selittää,
---
Mkä muuten on biotooppi?
Biotooppiakvaario
Onko jotain muita?
se on 2v saavutus;=)
se on 2v saavutus;=)
-
- Advanced Member
- Viesti:
No eiiii se allas ihan vettä seisottamalla kypsy. Jospa tutustuisit esimerkiksi tähän sivustoon. Noin tiivistetysti; tarvitaan ymppi, kalanruokaa, ammoniakkia sekä nitriitti- ja nitraattitestit. Myös täältä a-w:stä löydät tietoa laittamalla hakuun esim. kypsyty*. Kannattaa ihan aikuisten oikeasti kypsyttämiseen tutustua - säästyy ekojen kalojen henki.kalatus kirjoitti:Siis eikö se ole sellanen että seisotetaan vettä sata vuotta mä ainakin ekan qaltaan (63litraisen akvaariion sillä tavalla)
Onko jotain muita?
Asuin äskettäin ihan mini kylässä niin siellä lähi kaaupassa ei ollut mitään testejä niin ilman testejä on pärjäilty tähänkin mennessä pitäisi vaan mennä hakemaan lisää testejä tuolta akva keskuksesta ja ruokinnan minä unohdin mainita :xEi kä ole kuollut kalojqa mutta aivan sairaan yli kansoittettu on toi akva 

se on 2v saavutus;=)
se on 2v saavutus;=)
-
- Advanced Member
- Viesti:
Siis sinulla on jo se akvaario sekä kalat? Vai tarkoititko sitä 60 l allasta? Tutustu ihmeessä kypsyttämiseen, ei kannata luottaa ihan vaan tuuriin jotta kalat säilyi hengissä.kalatus kirjoitti:Ei kä ole kuollut kalojqa mutta aivan sairaan yli kansoittettu on toi akva
Jos 60l on ylikansoitettu niin voisiko siitä siirtää jotain isompaan? Millainen kalasto siinä 60l altaassa on?
aivan hirvee mutta kun ei saa aikaseks myytyä noita kaloja
2palettikalaa
1neontetra (muut on kuollut vanahuuttaan pois)en muista minkä ikäisiä
2mustatetraa
miljoonakaloja 20kpl (aivan hirveitä lisääntymään
1partamonni
2tapparakalaa
2palettikalaa
1neontetra (muut on kuollut vanahuuttaan pois)en muista minkä ikäisiä
2mustatetraa
miljoonakaloja 20kpl (aivan hirveitä lisääntymään
1partamonni
2tapparakalaa
se on 2v saavutus;=)
se on 2v saavutus;=)
Heips!
Eli kerrataas hiukan. Sulla kalatus on siis 63 litrainen allas, jossa noi viimeksi mainitut kalat, olet ostanut 300 litraisen, johon tulevat ne ensiksi mainitut kalat? Mietit sopivaa kalstoa 300 litraiseen, mahdollisesti geotooppia, etkä tiedä akvaarion biologisesta kypsytyksestä. Onko myös tuo 63 litrainen jäämässä käyttöön?
Kypsytys: allas on helppo kypsyttää, kun on jo toimiva allas, josta voit ottaa nitrifikaatiobakteereita.
-Ota vanhasta altaasta hiukan pohja materiaalia (jos siis samanlaista, jota tulee uuteen altaaseen) ja sekoita se uuden altaan pohjamateriaalin sekaan.
-Uuteen suodattimeen saat kätevästi bakteerikannan muutamallakin eri tavalla. Voit laittaa sisäsuodattimen pörräämään muutamaksi viikoksi 63 litraiseen (voi kyllä tull melkoinen virtaus).
- Tai voit 63 litraisen vedenvaihdon yhteydessä ottaa sankoon vettä, puristella siinä 63 litraisen altaan suodattimen, jolloin veteen irtoaa sekä likä että bakteereita, sitten laitat uuden sisäsuodattimen pörräämään tähän sankoon hiljaisimmalla nopeudella vaikka vuorokaudeksi. Tällöin bakteerit tarttuvat uuden suodattimen suodatus aineeseen ja rupeavat lisääntymään, kun saavat hieman ruokaa esim pari ruoka hiutaletta.
-Jos käytössä ulkosuodatin, voit kaataa vanhan suodattimen pesuveden suoraan 300 litraiseen (jossa siis vesi, pohja ja somisteet sekä teknikka) ja kytkeä ulkosuodattimen toimintaan.
-Voit myös käyttää kukkamultaa, ammoniakkia tai kauallisia valmisteita.
Allas on kypsä vasta noin parin kolmen viikon kuluttua kypsytyksen aloituksesta=kun suodattimeen laitettu ensimmäisen kerran nitrifikaatiobakteereita. Bakteereita tulee ruokkia päivittäin vaikkapa sillä ruokahipulla, jotta ne lisääntyvät. Kalat voit tuoda sitten kun altaassa ei ole enään mitattavissa nitriittiä.
Kalasto: määrällisesti kaloja kuulostaisi olevan sopivasti, mutta noi kaikki viihtyvät miellelään alemmissa vesikerroksissa, nyt siis pohjan tuntumaan tulossa varsinainen ruuhka ja pinnan tuntumassa on ihan autiota. Joten suosittelisin vaihtamaan jomman kumman barbiparven johonkin ylemmissä vesikerroksissa viihtyvään parveen vaikkapa seeprakalaan tai mustaneontetraan. Noista plekoista en tiedä, mutta olet varmaankin selvittänyt niiden tarpeet (lämpötilat, virtauksen voimakkuuden, hapen tarpeen yms).
Mites muuten on noi veden vaihdot? Nykyisin kun suositellaan 50% viikottain vaihdettavaksi. Niin ja tarvittavat vesitestit ovat ainakin pH, KH, NO2 ja NO3, mahdollisesti myös GH, FE, CO2 sekä ammoniakki.
Kyllä se siitä lähtee lutviutumaan vaikka nyt voi kuulostaa hankalalta, kun on tottunut ikivanhaan tapaan tehdä asiat. Mutta voin vakuuttaa, että nyt kun otat selvää asiosta ja teet neuvojen mukaan laistamatta mistään, huomaat altaan näyttävän paljon paremmalta sekä kalojen voivan entistä paremmin.
Eli kerrataas hiukan. Sulla kalatus on siis 63 litrainen allas, jossa noi viimeksi mainitut kalat, olet ostanut 300 litraisen, johon tulevat ne ensiksi mainitut kalat? Mietit sopivaa kalstoa 300 litraiseen, mahdollisesti geotooppia, etkä tiedä akvaarion biologisesta kypsytyksestä. Onko myös tuo 63 litrainen jäämässä käyttöön?
Kypsytys: allas on helppo kypsyttää, kun on jo toimiva allas, josta voit ottaa nitrifikaatiobakteereita.
-Ota vanhasta altaasta hiukan pohja materiaalia (jos siis samanlaista, jota tulee uuteen altaaseen) ja sekoita se uuden altaan pohjamateriaalin sekaan.
-Uuteen suodattimeen saat kätevästi bakteerikannan muutamallakin eri tavalla. Voit laittaa sisäsuodattimen pörräämään muutamaksi viikoksi 63 litraiseen (voi kyllä tull melkoinen virtaus).
- Tai voit 63 litraisen vedenvaihdon yhteydessä ottaa sankoon vettä, puristella siinä 63 litraisen altaan suodattimen, jolloin veteen irtoaa sekä likä että bakteereita, sitten laitat uuden sisäsuodattimen pörräämään tähän sankoon hiljaisimmalla nopeudella vaikka vuorokaudeksi. Tällöin bakteerit tarttuvat uuden suodattimen suodatus aineeseen ja rupeavat lisääntymään, kun saavat hieman ruokaa esim pari ruoka hiutaletta.
-Jos käytössä ulkosuodatin, voit kaataa vanhan suodattimen pesuveden suoraan 300 litraiseen (jossa siis vesi, pohja ja somisteet sekä teknikka) ja kytkeä ulkosuodattimen toimintaan.
-Voit myös käyttää kukkamultaa, ammoniakkia tai kauallisia valmisteita.
Allas on kypsä vasta noin parin kolmen viikon kuluttua kypsytyksen aloituksesta=kun suodattimeen laitettu ensimmäisen kerran nitrifikaatiobakteereita. Bakteereita tulee ruokkia päivittäin vaikkapa sillä ruokahipulla, jotta ne lisääntyvät. Kalat voit tuoda sitten kun altaassa ei ole enään mitattavissa nitriittiä.
Kalasto: määrällisesti kaloja kuulostaisi olevan sopivasti, mutta noi kaikki viihtyvät miellelään alemmissa vesikerroksissa, nyt siis pohjan tuntumaan tulossa varsinainen ruuhka ja pinnan tuntumassa on ihan autiota. Joten suosittelisin vaihtamaan jomman kumman barbiparven johonkin ylemmissä vesikerroksissa viihtyvään parveen vaikkapa seeprakalaan tai mustaneontetraan. Noista plekoista en tiedä, mutta olet varmaankin selvittänyt niiden tarpeet (lämpötilat, virtauksen voimakkuuden, hapen tarpeen yms).
Mites muuten on noi veden vaihdot? Nykyisin kun suositellaan 50% viikottain vaihdettavaksi. Niin ja tarvittavat vesitestit ovat ainakin pH, KH, NO2 ja NO3, mahdollisesti myös GH, FE, CO2 sekä ammoniakki.
Kyllä se siitä lähtee lutviutumaan vaikka nyt voi kuulostaa hankalalta, kun on tottunut ikivanhaan tapaan tehdä asiat. Mutta voin vakuuttaa, että nyt kun otat selvää asiosta ja teet neuvojen mukaan laistamatta mistään, huomaat altaan näyttävän paljon paremmalta sekä kalojen voivan entistä paremmin.
Eli kalasto:
5viisiraitabarbia
montako seeprakalaa?
1+3rihmakala haaremi(mitä rihmiksiä?)
1mustapleko l:204
10leopardimonnista
3ottoa (kasveja putsaamaan)
KOMMENTTEJA
5viisiraitabarbia
montako seeprakalaa?
1+3rihmakala haaremi(mitä rihmiksiä?)
1mustapleko l:204
10leopardimonnista
3ottoa (kasveja putsaamaan)
KOMMENTTEJA
se on 2v saavutus;=)
se on 2v saavutus;=)
-
- Advanced Member
- Viesti:
-
- Advanced Member
- Viesti: