Akvaariokeskuksen sivuilta bongasin mangoplekon (L-047 Baryancistrus sp.), olisiko se sopiva? Toisaalta aloittelijana arveluttaa tuo lajinmääritys, kun tuntuu siltä, että nämä lajit ovat ihan sekaisin; se, mitä joku kutsuu yhdellä nimellä, onkin toisaalla taas joku vähän sinne päin ja kenties ihan eri ominaisuuksilla. Tai olisiko jotain muuta vastaavaa, noin parikymmensenttiseksi kasvavaa lajia vai tyydynkö vähän pieneen, mutta aina niin sympaattiseen partisukkoon? Toisaalta en haluaisi vastakypsytettyyn paljuun mitään maltaita maksavaa fisua ihan heti laittaa, kun skeptisenä olen kuitenkin varma, että alussa tulee jotain vastoinkäymisiä. Eli olisiko parempi tehdä tuollainen mahdollisesti kalliimpi investointi vasta, kun muut kalat ovat jo jonkin aikaa olleet ja tilanne varmasti stabilisoitunut?
Ehdotuksia plekosta tai vastaavasta
Valvoja: Moderaattorit
Ehdotuksia plekosta tai vastaavasta
270-litraiseen paljuun olisi haussa pleko tai monni tai mitä noita imukuppilajeja
onkaan. Toiveena olisi yksi isohko kala, jonka lempiruoka olisi levä ja joka tulisi toimeen parin ahvenen, tiikeribarbien, piikkisilmien ja touhunuoliaisten kanssa. Vetenä on Helsingin vesi.
Akvaariokeskuksen sivuilta bongasin mangoplekon (L-047 Baryancistrus sp.), olisiko se sopiva? Toisaalta aloittelijana arveluttaa tuo lajinmääritys, kun tuntuu siltä, että nämä lajit ovat ihan sekaisin; se, mitä joku kutsuu yhdellä nimellä, onkin toisaalla taas joku vähän sinne päin ja kenties ihan eri ominaisuuksilla. Tai olisiko jotain muuta vastaavaa, noin parikymmensenttiseksi kasvavaa lajia vai tyydynkö vähän pieneen, mutta aina niin sympaattiseen partisukkoon? Toisaalta en haluaisi vastakypsytettyyn paljuun mitään maltaita maksavaa fisua ihan heti laittaa, kun skeptisenä olen kuitenkin varma, että alussa tulee jotain vastoinkäymisiä. Eli olisiko parempi tehdä tuollainen mahdollisesti kalliimpi investointi vasta, kun muut kalat ovat jo jonkin aikaa olleet ja tilanne varmasti stabilisoitunut?
Mitkä ovat akvaariosi mitat? Sopivia plekoja on paljon, mutta en ehkä ihan 20cm mittaiseksi kasvavaa kalaa laittaisi vielä tuon kokoiseen altaaseen.
Sen sijaan vähän pienemmissä löytyy paljon kivoja, esim. koruplekoissa ja pienissä Panaque-suvun plekoissa. Miten olisi vaikka tämmöinen?
http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... 735_10.PHP
Monet korut ja puuplekot syövät ainakin vähän levää, mutta ovat muuten aika kaikkiruokaisia. Jälkimmäiset järsivät myös puuta, joten suodatuksen pitää olla kohdallaan, koska caccaa tulee aika lailla.
Sen sijaan vähän pienemmissä löytyy paljon kivoja, esim. koruplekoissa ja pienissä Panaque-suvun plekoissa. Miten olisi vaikka tämmöinen?
http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... 735_10.PHP
Monet korut ja puuplekot syövät ainakin vähän levää, mutta ovat muuten aika kaikkiruokaisia. Jälkimmäiset järsivät myös puuta, joten suodatuksen pitää olla kohdallaan, koska caccaa tulee aika lailla.
-
VesiEläin
- Elite Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Juu, ei mangoa tuon kokoiseen altaaseen, kasvaa sitäpaitsi yli 25 sentin.
http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... /191_F.PHP
Eikä muutakaan parikytsenttistä.
Partishan ainakin syö levää, se on varma, omat plekot ei levään juurikaan ole koskeneet.
Mutta hyviä vaihtoehtoja vois olla tähtipartamonni tai juovapuupleko tai muutama noitamonni, jos sinne jotain erikoista pientä haluaa. Aina kestäviäkin ja suht halpojakin.
Paljos altaassa olikaan lämpötila ja mitä affenia sulla on?
http://www.planetcatfish.com/catelog/lo ... /191_F.PHP
Eikä muutakaan parikytsenttistä.
Partishan ainakin syö levää, se on varma, omat plekot ei levään juurikaan ole koskeneet.
Mutta hyviä vaihtoehtoja vois olla tähtipartamonni tai juovapuupleko tai muutama noitamonni, jos sinne jotain erikoista pientä haluaa. Aina kestäviäkin ja suht halpojakin.
Paljos altaassa olikaan lämpötila ja mitä affenia sulla on?
-
mustikka01
- Junior Member

Tähän samaan ketjuun ajattelin kysäistä, että onko ihan mahdoton yhtälö laittaa pohjalle partis syömään levää ja sit joku pieni pleko kaveriks?
Mulla itselläni kypsymässä 240 litrainen, mitat 120x50x50cm.
-------------
Pieni korjaus meidän akvan mittoihin, ne onkin 120x41x55cm
Piti ihan tarkistaa ku rupes epäilyttämään
-------------
Pieni korjaus meidän akvan mittoihin, ne onkin 120x41x55cm
Piti ihan tarkistaa ku rupes epäilyttämään
Elämä opettaa vain niitä,
jotka sitä opiskelevat.
jotka sitä opiskelevat.
Mulla on 250 litrainen ja pohjalla on partamonni ja korupleko. Mitään tappeluita ei ole tullut, paitsi häätävät toisiiaan pois ruokailulla ja partamonni on vallanut kannon. Että kannattaa kuitenkin varata kummallekin oma kanto.mustikka01 kirjoitti:Tähän samaan ketjuun ajattelin kysäistä, että onko ihan mahdoton yhtälö laittaa pohjalle partis syömään levää ja sit joku pieni pleko kaveriks?
-
pleko_88
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Ei lainkaan mahdotonta, jos vain vesiarvot ym. olosuhteet suosivat plekoja. Lajeilla on tietty merkitystä, toiset ovat aggressiivisempia, kuin toiset.. Jos olosuhteet suosivat niin altaaseesi menisi hyvinkin joku Hypancistrus-laji tai parikin.. Myös pienet koruplekot (suku-Peckoltia) ovat hyvä vaihtoehto..mustikka01 kirjoitti:Tähän samaan ketjuun ajattelin kysäistä, että onko ihan mahdoton yhtälö laittaa pohjalle partis syömään levää ja sit joku pieni pleko kaveriks?
Minkälaiset vesiarvot altaassasi on? Lämpötila varsinkin on tärkeää tietää..
-
mustikka01
- Junior Member

Hei, lämpötila on tällä hetkellä 25c ja PH 7.5. Akvaario on tosiaan kypsynyt vasta viikon, joten nitriitti arvoihin ei varmaan kannata kiinnittää huomiota.Muita testejä en ole vielä tehnyt. Suodattimena altaassamme on eheim 2226 ulkosuodatin ja jägerin 150w lämmitin.
Lämpötilan ajattelin säätää sitten kohdilleen kun kaloja ollaan hankkimassa vai kypsyykö allas paremmin kun vesi on lämmintä?
Täytyypi käydä katsomassa minkälaisia noi mainitsemasi plekot ovat, joka päivä olen vain varmempi siitä, että se sopisi meille hyvin.
Lämpötilan ajattelin säätää sitten kohdilleen kun kaloja ollaan hankkimassa vai kypsyykö allas paremmin kun vesi on lämmintä?
Täytyypi käydä katsomassa minkälaisia noi mainitsemasi plekot ovat, joka päivä olen vain varmempi siitä, että se sopisi meille hyvin.
Elämä opettaa vain niitä,
jotka sitä opiskelevat.
jotka sitä opiskelevat.