Samea vesi & Nitriitti

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
jeejee
Starting Member
Starting Member

Samea vesi & Nitriitti

Viesti Kirjoittaja jeejee »

Eli akvaario on n. kuukausi sitten kypsynyt akvaario. Vedessä vieläkin leijailee silmin nähtäviä pieniä valkosia "pisteitä". Olen lukenut täältä, että niiden pitäisi lähteä vettä vaihtamalla, mutta se ei edes auta, että vaihdan vettä joka päivä n. 50% viikon ajan. Olen koittanut myös 2 päivän paastoa kaloille, joka ei sekään muuttanut tilannetta. Bakteerikalvokin tuli jo kypsyttäessä altaaseen.

Toinen ongelma on ollut nitriitti. Nitriitti katosi jo n. kk sitten ja silloin laitoin ensimmäiset kalat, mutta nyt kun olen mitannut sitä niin ainakin tuon Zoobestin halppis tippatestin mukaan nitriitti näyttää pyörivän 0,05-0,15 mg/l välillä. Eilen tuli juuri täydennystä altaaseen eli toivottavasti saan jotenkin laskettua sen. Tätäkään arvoa eivät nuo jokapäiväiset vedenvaihdot muuttaneet.

Muut tiedot:
allas 250l
ph 7
fluval 404-suodatin
nitraatti 10mg/l (ehkä liian vähän kun kasvit näyttävät huonovointisilta?)
hiekkapohja
asukit:
sitruunatetroja 20kpl
neontetroja 20kpl
siaminpiikkisilmiä 10kpl
kaksi partista (naaraita)
mustatetroja 4kpl (vain väliaikaisesti altaassa)
kierteissarvikotiloita

Muut kaloista ovat eilen tulleita paitsi 5 neontetraa, mustatetrat ja partikset.

Olenko taas mennyt säätämään ja tehnyt jotain perusvirheitä? :(
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”