Monni 54 litraseen?
Valvoja: Moderaattorit
Monni 54 litraseen?
Eli haluaisin akvaariooni jonkin levän syöjän, mutta en mielellään kotiloja tai rapuja. Mutta ongelmaksi tulee on altaan koko. Onko olemassa mitään levän syöjää joka viihtyisi tuon kokoisessa? Kalastona on miljoonakaloja, joille en koveta vettä koska ne ovat eläneet pehmeässä vedessä jo useamman sukupolven. akvaario on Mp54 l. ja mitat 60x30x30.
-
Viola
- Advanced Member

- Viesti:
No ei oikein ole levääsyövää kalaa tuonkokoiseen. Jospa koettaisit ehkäistä levän syntymistä ennalta. Akvaario sellaisessa paikassa ettei suora aurinko paista ja ennenkaikkea: vältä liikaruokintaa! Milliksiä saattaa olla runsaastikin ja tekee mieli ruokkia, mutta parempi ruokkia liian vähän kuin liikaa...
Oletko mitannut vesiarvoja? Nitraatti ja pH esim?
Oletko mitannut vesiarvoja? Nitraatti ja pH esim?
Viola & eläintarhantynkä
nitraattia en ole mitannut
mutta allas on nyt ollut pystyssä lähes puol vuotta. Ph tais muistaakseni olla 7,5. juu kyllä kiinnostaa noi kääpiömonniset ja pikkumonniset, erityisessti piikkisilmät, mutta kun oon nyt kuitenkin vielä aikalailla aloittelija niin ei kai oo kovi herkkiä kaloja?
mitä suosittelisit tohon mun tankkiin? montako vois olla?
mitä suosittelisit tohon mun tankkiin? montako vois olla?
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ja jos levää pitäisi syödä niin otot taitavat olla ainoa vaihtoehto
.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Sora, ja tuo hiekan vaihto kuulostaa niin isolta operaatiolta että kyllä siellä nyt toistaseks taitaa se sora pysyä
noi otot vois olla kivoja, ei kai ne oo kovin herkkiä tai jotain? (toivottavasti otoilla tarkotettiin niitä nuoli monneja, mä oon varmaan ikusesti aloittelija, tai ainakin seuraavat sata vuotta
) Mitä ite suosittelisitte siis noista aiemmin mainitusita lajeista?
-
Viola
- Advanced Member

- Viesti:
Kääpiömonniset tai piikkisilmät ovat mukavia kaloja. Molemmat syövät melko tehokkaasti pohjalle jäänyttä ylimääräistä ruokaa. Tällä tavoin välillisesti vähentävät levän kasvua. Piikkisilmät tosin voivat aika tehokkaasti piileskellä, ovat hieman ujouteen taipuvaisia kaloja. Monniset ovat vilkkaita ja touhuavat kovasti ruokaa etsiessään. Molemmat kalat vaativat mielellään hiekkapohjan.
Kannattaa kuitenkin tarkistaa tuo kalojesi ruokinta: mieluummin liian vähän kuin liikaa.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Kannattaa kuitenkin tarkistaa tuo kalojesi ruokinta: mieluummin liian vähän kuin liikaa.
Viola & eläintarhantynkä
-
lafe
- Advanced Member

- Viesti:
Siis akvassahan nimenomaan on sorapohja. Joten monniset voinee unohtaa jotteivat viiksiään turhaan puhki kuluta.
Etkö todellakaan voisi ajatella ottavasi vaikkapa söpöjä leväkatkarapuja? Varsin terhakkaita ja mukavia otuksia
Tuolla on kätevä tietopaketti: http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais ... ridina.php
Etkö todellakaan voisi ajatella ottavasi vaikkapa söpöjä leväkatkarapuja? Varsin terhakkaita ja mukavia otuksia
Tuolla on kätevä tietopaketti: http://www.aquahoito.info/suomi/ayriais ... ridina.php
Joo itseasiassa oon jo alkanut vähentää ruokintaa, näköjään joku kalat on käyneet syömässä reikiä kasveihin (nälissään tai sitten vaan mun kiusaksi
) mutta ehkä ne kasvit sen kestää , en vaan jotenkin tajunnut että milliksetkin terrorisoi kasveja
. Voisko noi kääpiömonniset tai piikkisilmät kuitenkin tulla toimeen sora pohjalla? Olis kuitenkin mukavaa saada pohjallekin jotain kaloja 
EDIT: noi ravut aiheuttaa mulle jostain syystä kylmiä väreitä, ja oon jotenkin saanut semmoisen käsityksen että ne vasta onkin herkkiä
EDIT: noi ravut aiheuttaa mulle jostain syystä kylmiä väreitä, ja oon jotenkin saanut semmoisen käsityksen että ne vasta onkin herkkiä
Kiitoksia kaikille vastanneille
, täytyy nyt vähän miettiä niitä leväkatkoja josko semmoisia sitten ottais? Montako tohon akvaan voisi ottaa? Ja miten ne tulee toimeen noitten millisten kanssa? (mulla on jotenkin kauheita mielikuvia siitä että jonain kauniina aamuna akvassa olisivat vain katkat jäljellä.) Nyt ainakin toistaiseksi tyydyn lukemaan niistä ja etsimään tietoa
, jos tulee mieleen jotain hyviä niitä koskevia sivuja niin pistäkää linkkejä.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Viesti:
Amanoravut? Meillä noin 2v yksilöt ovat viisisenttisiä. Jos lontoo taipuu niin tuosta saaapi lukea: http://www.petshrimp.com/amanoshrimp.html Jos ei taivu niin valittele tähän ketjun niin suomenetaan.Agitar kirjoitti:Minkä kokosiksi noi sitten kasvaa?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy