Näin perustetaan akvaario

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

111na
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja 111na »

Vaihtoehdoksi näin rajaat enää viallisen testin. En minä ainakaan keksi muuta.
miranelda kirjoitti:Kumpia muuten kannattaa hankkia ensin, kuparimonnisia vai kardinaalitetroja? Sillä mietin, että jos vesi on vielä jotenkin huonoa, niin kumpi olisi vähemmän herkempi vedenarvojen vaihteluille?
Kuparimonnisia luultavasti. Kardinaalitetrat ovat varsin herkkiä selvästi happaman veden kaloja. Jos olet aloittelija, ei niitä mielellään heti ainakaan.

Tosin nitriitillä ja typenkierron toimivuudella ei ole tähän sanomiseeni vaikutusta. Sen sijaan uudessa (kypsytetyssäkin) akvaariossa tilanne on herkempi aina monella tapaa. Esim. saatko veden happamuuden lajin optimiin?

Paljonko muuten se nitriitti näyttää hanavedestä? Ja paljonko nyt hieman vedenvaihdon jälkeen? Minkä merkkinen ja minkälainen testi?
miranelda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja miranelda »

111na kirjoitti: Paljonko muuten se nitriitti näyttää hanavedestä? Ja paljonko nyt hieman vedenvaihdon jälkeen? Minkä merkkinen ja minkälainen testi?
Nollaa hanavedessä. Edelleen se 16mg/l. Seran tippatestillä tuo. Samat lukemat myös JBL:n 5in1-testit.
111na
Elite Member
Elite Member

Uskomatonta, sananmukaisesti. Et ole kertonut kaikkea, mitä akvaarioosi on lisätty, on yksi vaihtoehto. Tietämättäsi?

Kokeile vielä laimentaa vesinäytettä hanavedellä 50%. Paljonko sitten näyttää?
miranelda
Junior Member
Junior Member

111na kirjoitti:Uskomatonta, sananmukaisesti. Et ole kertonut kaikkea, mitä akvaarioosi on lisätty, on yksi vaihtoehto. Tietämättäsi?

Kokeile vielä laimentaa vesinäytettä hanavedellä 50%. Paljonko sitten näyttää?
Ainoa asia tässä tulee mieleen tuosta salaa lisäämisestä, on että kissat olisi lirutellut akvaan,ja sitä myöten tullut sitä ammoniakkia lisää, mutta se nyt on oikeastaan sula mahdottomuus...

Kai nuo molemmat testi on sitten maanantaiversioita... :roll:
seia
Member
Member

Viesti Kirjoittaja seia »

Minä veikkaan silti testin väärin lukemista, siitä kun minulla on omakohtaista kokemusta... käytin Salifertin testiä (ehdottomasti parhaat testit muuten mitä minä olen käyttänyt mutta kas kun ne piti tilata Saksasta), jossa täysin väritön liuos tarkoitti nollaa ja värin tummuus sitten toki vastasi eri pitoisuuksia. Noh, minä katselin mittalasiin sivulta, kun piti katsoa ylhäältä. Tulos: nolla pysyi nollana, mutta jos väriä vedessä oli vähänkin, sivusta katsottuna se oli todella tummaa riippumatta siis "oikeasta" tummuudesta, ja mittaustulokseni siis aivan metsässä.

Niin kuin on todettu niin sehän nyt ei ole mahdollista, että altaassa jossa on vedenvaihtojen jälkeen lähes silkkaa vesijohtovettä olisi nitraattipitoisuus iso, jos ja kun se hanasta tullessaan on nolla. Mahdollista ei ole sekään että testi olisi maanantaikappale ja antaisi satunnaisesti tuloksen nolla tai 16 mg, mutta osuisi hanavedellä aina siihen nollaan ja altaan vedellä siihen kuuteentoista.

Ainiin, lisäys: huomasin itse että mittausvälineet kannattaa pestä huolellisesti kuumalla vedellä, parantaa luotettavuutta.

Tuo laimentaminen tosiaan on hyvä ratkaisu. Eli mitataan tarpeen mukaan pitoisuus ensin pelkästä altaan vedestä, tai vedestä jossa on puolet altaan vettä ja puolet hanavettä, tai 1/4 altaasta jne.. Ei välttämättä kannata yrittää ottaa 0.75 millilitraa tai vastaavaa määrää vettä altaasta, vaan sekoittaa isompi määrä allas- ja hanavettä erillisesssä astiassa oikeassa suhteessa, esim. desi altaasta ja kolme hanasta, ja ottaa mittalasiin sitä vettä oikea määrä ja tekee testin. Eli nyt jos testi väittää pitoisuudeksi 16 mg/l, niin tuolla yhteen neljäsosaan laimentamalla pitäisi tulla 4 mg/l. Tai jos tuo 16 on isoin lukema jonka testi pystyy näyttämään (onko? eli mikä se asteikko siinä tippatestissä on?), niin laimennuksen pitää ehkä olla isompi. Joka tapauksessa jollain laimennusuhteella on pakko tulla lukema, joka on sen kuudentoista ja nollan välillä. Jos ei, niin vikapääksi jää valitettavasti mittaaja :( niin kuin minun omalta kohdaltani oli todettava.
Kaikkihan olisi hyvin helppoa, ellei jotkut asiat olisi niin vaikeita.
miranelda
Junior Member
Junior Member

Altaan kypsymiseen meni 13 päivää. Luulen noin nopeaan tulokseen vaikuttaneen sen Bactozymin.
111na
Elite Member
Elite Member

Päättyikö kypsytyksesi vedenvaihtoihin? Siis taisit lopettaa kesken koko homman? Silloin akvaario on kypsä, kun huolimatta säännöllisestä ammoniumannostelusta nitriitti samaan aikaan tipahtaa nollille.

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=64633 (kalat kuoli)
Knirppu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Knirppu »

MKM kirjoitti:
miranelda kirjoitti: olisiko tuohon läjään mahdotonta lisätä musta molleja tai tiikeribarbeja tai keltakääpiöahvenia tai seeprakaloja?
Mollit vaativat erilaista vettä kuin muut. Tiikeribarbit tarvitsevat paljon suuremman altaan eivätkä sovi taistojen kanssa samaan. Seeprakalat vaativat viileää vettä, toisin kuin taistot = eivät sovi samaan. Keltäkääpiöahvenet myöskin hikoilisivat taistolämmöissä, joten joudut unohtamaan nekin. Altaasi on mielestäni oikein kiva ja sopivan täynnä jo tuolla taisto-kaardinaalit-monniset-partis-kokoonpanollakin.
Miranelda kirjoitti:
Allas 125litraa. vesiarvot ok. pH ja kovuus 7.
Vettä vaihdettu 1/3 viikossa, joskus enenmmänkin.
Kalasto kardinaalitetroja, taisto, partis, seeprakaloja ja viisiraitabarbeja.
ensimmäinen oire oli kalojen yleinen apaattisuus, eivät uineet yhtä ahkerasti kuin ennen. Sitten seeprakalalle tuli kylkeen haava, ihan kuin joku ois purru. Haava suureni ja lopulta turposi, niin että kalan selkäkin meni ihan vinoon. Sitten alkoi viisiraidat haukkomaan ja lopulta kaikki kuoli yksitellen. kotilot elää vielä.
8O
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”