Akvaariokaupassa kuultua

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

salla_ketola
Junior Member
Junior Member

Akvaariokaupassa kuultua

Viesti Kirjoittaja salla_ketola »

Eli pistäkääpä oudoinpia keskustelunpätkiä, mitä olette akvaariokaupassa kuulleet. Olisi mielenkiintoista kuulla, itse näet eilen törmäsin seuraavanlaiseen keskusteluun:

Olin itse liikkeessä tutkimassa keltarihmakaloja, kun liikkeeseen saapui kaksi naista ja lapsi. Toinen naisista sanoo:
"hei, mähän voisinkin ostaa jotain kaloja"
Lapsi tästä innostuu:
"joo, ostetaan äiti!"
Nainen toteaa:
"hmm... noi näyttää kaikki niin kamalan pieniltä, meidän kultakalat varmaan söisivät noi..."
Lapsi:
"Eikun äiti ihan totta, ostetaan!"
Äiti (en tiedä heittikö vitsinä vai tosissaan):
"mitä jos ostetaankin kilpikonna"
Lapsi:
"missä niitä on?"
Äiti:
"mutta ne kyllä varmaan tarvitsee happea"
Sitten porukka onneksi marssi kaupasta pois ilman ostoksia. Ja kyllä, tiedän että ei perjaatteessa ole mitenkään huvittavaa, mutta tuli vaan sellainen "etsi virheet tekstistä" olo....

Kertokaa te vuorostanne mitä outoja selityksiä olette kuulleet multa asiakkailta tai myyjiltä.
Angelfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Angelfish »

Kaikkea on tullut kuultua, mutta tässä yksi pätkä keskustelua.

Liikkeessä oli isä ja tytär hankkimassa kaloja. Keskustelivat siinä ottavatko miekkapyrstöjä vai kultakaloja. Tytär halusi kultakaloja, mutta mies oli miekkapyrstön kannalla.
-Otetaan kaksi noita punaisia, laita molempia jos vaikka poikasiakin tekevät, sanoo mies myyjälle.- Ja pitääkö siellä jokin kasvikin olla, otetaan tuollainen, mies näyttää kasvia.
Poistuivat siitä sitten kassalle, jossa keskustelu jatkuu myyjän kanssa. Kaikkia en kuule kasveja tutkiessani.
-Hiekkaa tarvitaan varmaan kans ja joku suodatin? Ja hei, annatko mukaan sitä vettä sieltä altaasta kun ei meillä vielä ole altaassa mitään?
Näin porissa.
Joka päivä oppii jotain uutta.
iki-otuz
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iki-otuz »

Minun mielestäni tuollaisessa tilanteessa pitäisi avata suunsa ja kertoa että tyhjillään olevaan akvaarioon ei voi tuoda kaloja. Kalaparat menivät varmaan surmansuuhun :(
salla_ketola
Junior Member
Junior Member

Meinasinpa minäkin jotain jo sanoa siinä kohtaa kun keskustelu kääntyi siihen kilpikonnaan, mutta kun porukka lähti liikkeestä pois huokaisin vain helpotuksesta.

Kaikkein oudointa tuossa Angelfishin kertomuksessa on se, että myyjä ei neuvonut perhettä mitenkään...

kertokaapa lisää.
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Onhan näitä: Eilen:

Asiakas: "Kun se valtava leväbarbi hakkaa lämpömittarin hajalle" (osti uuden mittarin)

Kauppias: "Minkäkokoinen allas?"

Asiakas: "Pytty on 98-litraa"

Kauppias: "tekonaurua"

-No miksiköhän se tekee niin? [}:)]
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
Yliblaze
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Yliblaze »

Itse kävin alan liikkeessä ja kysyin että mikä kala pitäisi kierteiset kurissa (mulla on niitä 180 litrasessa altaassa varmaan 500). Myyjä alkoi kaupaamaan mulle tiikerinuoliaisia. Myyjän mukaan pitäisi ostaa vielä useampi kun kyseessä on parvikala. Onneksi olen lueskellu tätä Aqua- webiä niin muistelin että tiikerinuoliaisesta tulee aika suuri, ainakin mun altaaseen. Mainitsin asiasta myyjälle joka sanoi että ei mitään hätää, pienessä altaassa kalat jää pieneksi. Jätin kuitenkin ostamatta. Olen kyllä miettinyt raitanuoliaisia... :?
180 litraa on ihan jees
m.n
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: TAY
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja m.n »

Viime viikolla kuuntelin kun äiti ja pieni poika tulivat akvaariokauppaan ostamaan kaloja. Jos oikein kuulin niin asiakkailla oli ennestään ainakin miekkapyrstöjä. Äiti kysyi mitä kaloja akvaarioon voisi hankkia, jolloin myyjä ehdotti joitain muita synnyttäviä hammaskarppeja. Lapsi huomasi kultakalat ja alkoi vaatia niitä. Äiti sitten toteaa myyjälle että otamme noita. Myyjä vastaa ettei suostu myymään. Tällöin äiti myöntyy ostamaan myyjän ehdottamia kaloja ja toteaa pojalleen että ostetaan sitten ensi kerralla kultakaloja kun nämä kalat ovat kuolleet.
Tiizi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tiizi »

Minä: Tarvitsisin sellaisen *luettelee kaloja* kestävän kasvin... Olisiko tämä sellainen?

Myyjä: Juu *Hakee pussin ja tunkee kasvin sinne*

2 päivää myöhemmin: Minä: Voi ***** *tunkee kasvin roskikseen leväbarbien syötyä kaikki lehdet*

Että näin, ei tuon pidempään kasvi kestänyt, vaikka pitikin... No, eipä tullutkaan kalojen jouluruokailu kovin kalliiksi, kyllähän sitä itsekin yli kympillä päiväsää syö!
"Pioneerien voimin sillanruodosta helpompi kulkuväylä."
Minni
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Minni »

Kuopiossa kuultua:

Isä ja poika olivat kalaostoksilla. "Me ottaisimme tuon monnin." Mulkosilmäinen musta kultakala möllistelee akvaariolasin toisella puolella, kieltämättä sekin aika hölmistyneen näköisenä.
Kauppias: "Se on kultakala."

En tiennyt pitäisikö nauraa vai :roll:
Kolli
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Kolli »

Pari päivää sitten Helsingissä:

Nuorempi sälli osoittaa 700-litran akvaariota ja kertoo vanhemmalle sällille, että oli kerran paikalla kun tällainen hajosi.

"Laitettiin kalat vessanpönttöön, pääsivätpähän ainakin veteen..."
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minä kuuntelin tänään kuinka eräs nuorisokolmikko katseli kaloja Helsingin keskustan Stokkalla. Yhdellä oli selkeä käsitys kaloista, lajinimetkin menivät pääosin ihan oikein. Jokin kuitenkin särähti korvaani ja sain käsityksen että siinä oltiin ostamassa akvaariota jollekin joululahjaksi. Lopulta minun oli pakko kääntyä ja kommentoida johonkin asiaan - ja kas kummaa, yksi kolmikosta oli vanha tuttuni ihan muista piireistä. Akvaario oli heillä tosiaan mietinnässä joululahjaksi mutta sentään tälle nuorelle parille itselleen (kolmas oli kaiketi heidän ystävänsä), ja antamani kommentit joistain heidän katsomistaan kalalajeista otettiin oikealla asenteella vastaan. Olin positiivisesti yllättynyt ja arvaan että saan puhelinsoiton heti jos jotain menee pieleen.

Joskus näinkin päin.
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mun mielestä meidän harrastajien pitäisi uskaltaa aukoa tuollaisissa tilanteissa päätämme enemmän! Maisun kertomus todistaa, että se voi ihan oikeastikin johtaa hyvään lopputulokseen. Ja onpa itsellenikin sattunut vastaavanlaisia tilanteita.
Lisäksi jos suunsa aukaisee myyjän aikana, niin mikäli myyjä on suositellut muuta kuin mikä hyväksi on, asiakas luultavasti etsii seuraavalla kerralla sellaisen liikkeen jossa on asiantuntemusta ja jossa sitä halutaan käyttää. Mielestäni liikkeet joissa joko tahallisesti tai tietämättömyyttään sahataan asiakkaita linssiin, olisi syytä saattaa kaikella tapaa boikottiin.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Olin jokunen vuosi sitten akvaarioliikkeessä työharjoittelussa, kun kauppaan marssi pariskunta, joilla mitä ilmeisimmin oli kotonaan kultakala maljassa.

- tultiin kattelemaan meidän kultakalalle isompaa allasta kun se näyttää voivat vähän huonosti siellä maljassa
Myyjä: kuinka kauan se on siellä ollu?
- 5 vuotta.
Myyjä: herttinen, näillä on ollu kultakala 5 vuotta hengissä maljassa! Hyvänen aika, minkälaisessa kunnossa se on?"
- hyvin se on pärjänny, nyt on nyrkin kokoinen. Alkaa vaan uida vähän niinku kyljellään niin ajateltiin jos se tykkäis saada lisää tilaa
Myyjä: Voi kauheaa, kyllä teidän pitää äkkiä saada sille kunnon akvaario, kultakalan pito maljassahan on eläinrääkkäystä. Ajatella miten kauan se on siinä pysyny hengissä, yleensä ne elää maljoissa muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen!
Sitten seurasi hetken keskustelu siitä minkä kokoisen altaan kultakala tarvitsee. Myyjä puhui vähintään sadasta litrasta (paratiisihan sekin olisi ollut maljaan verrattuna), pariskunta mietti 40-litraista. Lopulta tämä viisas keski-ikäinen pari kyllästyi;
- kyllä se siellä maljassa edelleen pärjää ihan hyvin, ei se akvaarioa tarvi. Ja niine hyvineen marssivat ulos.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

Minulle myytiin 60L akvaarioon partamonni ja neontetrojen sekaan platyja! [}:)] Kun sain tietää ettei partis sovi 60L akvaarioon, suutuin mielessäni myyjälle. :roll: Ärsyttää ihan älyttömästi kun myyjät käyvät sen koulun ja silti he myyvät mitä sattuu. Pyytäisivät akvaarioihin enemmän perehtyneen myyjän hoitamaan sen. [}:)]
kirjo
Member
Member

Viesti Kirjoittaja kirjo »

Stockmannilla:

Asiakas osoittaa oskareita, ja sanoo myyjälle, että haluaa ne.
Myyjä kysyy, kuinka iso akvaario?
Asiakas näyttää käsillä, jotain 40 litraa, kai ne siellä pärjää?
Myyjä haavii oskarit (nuoria) ja myy ne korvaansa lotkauttamatta. Tyttäreni, lapsi, näki tämän, eikä uskaltanut sanoa mitään.

Toisen kerran asiakas mietti, millaisia kaloja akvaarioon voisi vielä ostaa.
Hän halusi 1 neontetran, kun se oli niin kivan näköinen, myyjä tarttui haaviin.
Minä sanoin väliin, että se on kyllä parvikala, ja tarvitsee kavereita.
Myyjä katsoi mua kuin halpaa makkaraa, ja hetken neuvottelun jälkeen, josta selvisi että asiakkaan mukaan sinne mahtuu vain yksi, hänelle myytiin yksi tetra.

Ja joo, boikotissa on. Myös haibarbeja/haimonneja/karppeja (jokin speciallaji, en muista mikä) on ollut jatkuvasti myynnissä, ja asiaa kysyttäessä myyjä vastasi, että kyllä he niitä joutuvat koko ajan tilaamaan, kun asiakkaat tykkäävät niistä niin kauheasti, että heti jos näitä pikkuhaita ei ole, asiakkaat valittavat ja pyytävät tilaamaan.
Elämä on sitä mitä meille tapahtuu silloin kun teemme muita suunnitelmia.
-Thomas La Manee-
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

Pelkkä aloittelija kirjoitti:Minulle myytiin 60L akvaarioon partamonni ja neontetrojen sekaan platyja! [}:)] Kun sain tietää ettei partis sovi 60L akvaarioon, suutuin mielessäni myyjälle. :roll: Ärsyttää ihan älyttömästi kun myyjät käyvät sen koulun ja silti he myyvät mitä sattuu. Pyytäisivät akvaarioihin enemmän perehtyneen myyjän hoitamaan sen. [}:)]
Minkä koulun? Siksi että pääset eläintarvikeliikkeen/akvaariokaupan myyjäksi tai jopa omistajaksi ei vaadita mitään koulutusta välttämättä (ja eipä oikein kaikille muillekaan aloille. Esim. minulla ei todellakaan ole baarimikon ammattikoulutusta saati karaokejuontajalle hyväksi luettavaa ääniteknikon koulutusta mutta töitä siltin riittää.) Koulutus toki on hyväksi, mutta kunhan vain olet tarpeeksi rohkea ja tajuat liike-elämän koukerot niin eipä sinua ainhakaan koulutus estä omaa firmaa pystyyn pykäämästä.
Suurin osa pystyssä olevista eläinliikkeistä on melkein harrastuksen kautta pystyyn laitettuja ja melko monessa kalat vain se ns. "pakkopulla" = niitä on kaupassa oltava koska asiakkaat olettavat niitä lemmikkiliikkeestä löytyvän.

Ja aivan sama tietämättömyys joka koskee joissain liikkeessä kaloja koskeekin toisessa liikkeessä niiden sijaan taas jotain muuta lemmikkieläintä. Olempa ollut sellaisessakin liikkeessä jossa myyjä ei tiennyt minkälainen koirarotu shetlanninlammaskoira on...
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Etsiessäni uutta purkkia vedenparannus ainetta, sain aika ikävää palvelua.

Kauppa nro1.
Minä: mitä toi Seran vedenparannusaine maksaa ja onko muita vaihtoehtoja?
Myyjä: sanoi hinnan ja kysyi käytänkö mitään muuta.
Minä: en käytä.
Myyjä: (karjui naama lähes punaisena) Akvaarioon pitää laittaa aina vedenparannusainetta, bakteerivalmistetta, fosfaatinsitojaa, levänestoainetta, vitamiineja, kasviravinnetta ja yleislääkettä joka viikko!
Minä: no, haluaisin vain tuota vedenparannusainetta, kun edellinen lähes loppu.
Myyjä: ei, pitää laittaa kaikkia!
Minä: eipä ole nyt ole rahaa mukana, pitää käydä automaatilla (poistuin liikkeestä).
Jeps! Näinhän se asiakaspalvelu pelaa. Samainen myyjä ei myynyt 4 kalaa, kun ovat parvikaloja, niitä saa ostaa vain min. 6 kpl kerralla, yritin selittää että tulevat parven jatkoksi, mutta ei auttanut.

Kauppa nro2
Minä: onko waterlifen vedenparannusainetta?
Myyjä: valitettavasti loppu, tulee lisää parin päivän päästä.
Minä: harmi, olisin nimenomaan halunnut sitä, kun on riittosampaa. Kerroin myös käyttäväni sitä lähinnä kalojen kotiutuksessa yms, en siis jatkuvasti.
Myyjä: onhan meillä tätäkin, sekin käy. Osoitti Seran Nitriveck purkkia.
Minä: (HÄH?) no jos tulen sitten parin päivän päästä.

Jäipä vedenparannusaine ostamatta sille päivälle.
iki-otuz
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja iki-otuz »

Höpötys kirjoitti:Etsiessäni uutta purkkia vedenparannus ainetta, sain aika ikävää palvelua.

Kauppa nro1.
Myyjä: (karjui naama lähes punaisena) Akvaarioon pitää laittaa aina vedenparannusainetta, bakteerivalmistetta, fosfaatinsitojaa, levänestoainetta, vitamiineja, kasviravinnetta ja yleislääkettä joka viikko!
Minä: eipä ole nyt ole rahaa mukana, pitää käydä automaatilla (poistuin liikkeestä).
Täytyypä sanoa että harvinaisen törkeää toimintaa kauppiaalta :frown:. Ja noita aineita hän varmaan yritti myydä vain euron kuvat silmissä, koska eihän nuo kaikki edes ole välttämättömiä.
Jeps! Näinhän se asiakaspalvelu pelaa. Samainen myyjä ei myynyt 4 kalaa, kun ovat parvikaloja, niitä saa ostaa vain min. 6 kpl kerralla, yritin selittää että tulevat parven jatkoksi, mutta ei auttanut.
Ja euron kuvat taas silmissä :?, veikkaan. Myyjä yritti kai saada vain enemmän kaloja kaupaksi.

Itsekin kuulin eläinkaupassa jos jonkinmoista juttua, kun olin siellä TET:ssä. Asiakkaat ovat usein aivan tietämättömiä ja ostaisivat akvaarioihinsa kaloja vain sen perusteella että "näyttävät niin hienoilta". Onneksi kyseisessä eläinkaupassa on asiantunteva myyjä, jolla on itselläänkin akvaario. Toisin oli eräässä toisessa kaupassa... siellä nääs akvaarion kyljessä luki kalojen akvaarion kokovaatimuksia: "Tiesithän, että kultakala tarvitsee vähintään 150 litraisen akvaarion (en muista tuota lukua tarkalleen, mutta suunnilleen tuota luokkaa)?" Ja esimerkkinä siinä oli suunnilleen 150 litrainen akvaario, jossa uiskenteli useita kultakaloja, joista osa oli täysikasvuisia. Eläinkauppias näytti jo hieman ärtyneeltä, kun korjailin hänen sanomiaan asioita :roll:. Ja lisää samantapaisia esimerkkejä riittäisi :?.
ohis
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ohis »

Höpötys kirjoitti:Etsiessäni uutta purkkia vedenparannus ainetta, sain aika ikävää palvelua.

Kauppa nro1.

Kauppa nro2
Minä: onko waterlifen vedenparannusainetta?
Myyjä: valitettavasti loppu, tulee lisää parin päivän päästä.
Minä: harmi, olisin nimenomaan halunnut sitä, kun on riittosampaa. Kerroin myös käyttäväni sitä lähinnä kalojen kotiutuksessa yms, en siis jatkuvasti.
Myyjä: onhan meillä tätäkin, sekin käy. Osoitti Seran Nitriveck purkkia.
Minä: (HÄH?) no jos tulen sitten parin päivän päästä.

Jäipä vedenparannusaine ostamatta sille päivälle.
Rahankuvat tosiaa silmissä. Esim täällä Oulussa ei vedenparannusainetta välttämättä tarvita ollenkaan.(ymmärsin että sinäkään et sitä käytä)
Itse sitä kuitenkin käytän kun sitä vielä on iso purkillinen jäljellä.
Höpötys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Höpötys »

Niimpä niin rahaahan kaikki havittelevat, jopa minä :mrgreen:
Juu, en käytä säännöllisesti vedenparannusainetta, vain uusia kaloja kotiuttaessa tai jos jollekin kalalle sattunut vaikkapa haaveri (telonut itsensä jonnekin tms.) eli harvoin käytän. Ennen käytin kun S.joella asuin, siellä on niin paljo klooria ym. vedessä että oksat pois.
ekv
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja ekv »

Pakko tähän kirjoittaa vähäsen :)

Itse olen eräässä akvaariokaloja yms myyvässä liikkeessä töissä. Olen ollut nyt puoli vuotta. Kun tulin liikkeeseen niin en tiennyt akvaarioista MITÄÄN, sen sijaan koirista, kissoista, hevosista ja jyrsijöistä tiedän paljon. No, tämä puoli vuotta on ollut minulle ankaraa akvaarioiden opettelua. Olen lukenut kaikenmaailman kirjat, kysellyt osaavammilta ja käyn tällä palstalla lukemassa juttuja. Kerään kansiota akvaariojutuista. Olen aivan alkutaipaleella, mutta yritän kovasti.

No. Oli ilta ja osaavampi myyjä oli jo lähtenyt kotiin. Liikkeeseen tuli asiakas joka halusi minulta kysellä kaloista. Kerroin, etten vielä ole kovin kokenut ja hain kirjan tietojeni tueksi. Asiakas suuttui minulle hillittömästi että "Miten voit olla täällä töissä kun et tiedä mitään!!".

Yritin selittää, että olen ollut vasta vähän aikaa ja opettelen koko ajan ja minun paras osaamiseni on muissa liikkeen myymissä tuotteissa. Asiakas ei yhtään suostunut ymmärtämään minua vaan lupasi kertoa kaikille kavereilleenkin, että täällä ei tiedetä mistään mitään.

Ihan oikeasti, se tietämätön tyhmä myyjä saattaa olla vasta ihan aloittelija ja otettu liikkeeseen muiden tietojensa/taitojensa takia. Reilu myyjä tietenkin kertoo heti alkuun, että on vasta aloittelija akvaario-asioissa. Mutta elkää olko niin armottomia! Missään työpaikassani en ole minäkään ollut seppä syntyessäni, mutta ajan kanssa on asiat opittu ja kokemuksia kerätty alussa yhtä paljon asiakkailta kuin myöhemmin asiakkaat minulta!

Kun huomaatte, että myyjä sanoo väärin (minäkin olen joskus sekoittanut kaksi kalalajia keskenään) niin korjatkaa ja kertokaa, antakaa myyjälle mahdollisuus oppia virheestä älkääkä olko niin juntteja että mielessänne suututte ja parjaatte sitten myöhemmin jossain ihan muualla niin ettei ks myyjä VARMASTI saa siitä itään hyötyä vaan jatkaa pahimmassa tapauksessa kalan myymistä vääriin oloihin.

Minäkin yritän töissä parhaani ja kaikki vapaat hetket tiskin takana luen vanhoja akvaristeja, kalakirjoja, akvaario-oppaita yms. Kirjoitan ylös kysymyksiä ja tietojeni puutteita yms. Mutta sillointällöin teen taatusti virheitä. Minua arvosteltiin siitä, ettei tietämykseni puolen vuoden töissäolon jälkeen ole samaa tasoa kuin vuosia alaa harrastaneilla, mutta en voi sille mitään.

Tämä on niin laaja ala hallittavaksi, etten varmaan edes käsitä sitä. mutta yritän kauheasti koko ajan ja nyt pystyn jo ihan aloittelijoita opastamaan, kokeneemmat opettaa tiedoillaan minua ja heidän kanssaan käydyt keskustelutr ovat olleet korvaamattomia :).

Ehkä jonain päivänä opastan tiedoillani niitä konkareitakin :) Siihen asti myönnän puutteelliset tietoni, haaveilen omasta akvaariosta ja opettelen.

Hyvää alkavaa vuotta 2006 kaikille harrastajille. Jaetaan tietoa ja yritetään ymmärtää toisiamme. Jos kohtaamme töissä niin jakakaa tietoanne ennemminnkuin halveksitte sellaista jolla sitä ei vielä ole. Tiedon puute ei ole tyhmyyttä, ellei se johdu puutteellisesta aivokapasiteetista ja sitä en usko ainakaan oman tietämättömyyteni syyksi [;)]
Tää olis vaan tällanen PIENI tappajahai :)
salla_ketola
Junior Member
Junior Member

ekv: Hienoa, että jaksat nähdä vaivaa ja opetella asiat juurta jaksaen, vaikka työpaikkasi pomo ei sitä sinulta vaadikkaan(?) vaan panostat siihen että osaat palvella asiakkaita oikein. Tälläistä sen palvelun pitäisi olla joka paikassa. Osa liikkeistä on varmasti alun alkaen ollut erittäin päteviä, mutta kun akvaarioharrastus on kokoajan kehittyvä laji, niin pitäisi myyjien koittaa itseään jatkokouluttaakin.

Ja pakko vielä sanoa sen verran tuon asiakkaasi käyttäytymisestä, että taisi kaverilla olla melkoisen huono päivä ja kosti sitä sinulle. Ei todellakaan sinun vikasi, jos kerran asiallisesti kerrot että et akvaarioalaa kovinhyvin tunne ja haet vielä avuksi faktaa jotta et tee virheitä. Pisteet siitä sinulle!

Kyselevätkö teilläpäin myyjät millaiseen lootaan kaloja tulee ja mitä seuraksi? Suosimissani liikkeissä saatetaan kysellä jotain olennaista, mutta ei se kuitenkaan mene tuollaisen kyyläyksen puolelle mitä joku tuolla edellä kertoi. Itse yleensä rupattelen ja kerron millaiseen akvaan kala tulee tyyliin: "miljoonakalaukko jo kotona odotteleenkin kovasti naaraita." Tavallaan on kyllä hyväkin että myyjät vähän kyttäävät ja kyselevät, ettei mennä siihen meininkiin että kalat pussiin, potku persuksille liikkeestä ulos ja tervetuloa uudestaan kun kalat heittää henkensä :cry:

Näin vielä ohimennen, loisto juttu tuosta "monnista" joka olikin kultakala :mrgreen: Sain hyvät naurut, vaikka tilanne olikin melko surkuhupaisa...
SnowBear*
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja SnowBear* »

Täälläpäin ainakin kysellään että minkä kokoiseen akvaarioon kalat tulee, millainen kasvillisuus on ja mitä siellä on ennestään.

Tänäänkin kun liikkeessä odottelin omaa vuoroani niin kuuntelin sivukorvalla kun asiakas tuli ostamaan kasveja.

Kerrottiin että on 128 litrainen akvaario jossa on 1 putkinen loisteputkivalaisin ja kalastona tetroja ja partamonni. Asiakkaiden mukaan lähti sitten hyvän kokoinen puska jättivesitähdikkiä.

Itse haluaisin kovasti eläinliikkeeseen töihin mutta porvoossa liikkeitä on peräti yksi (ellei kissa ja koiraliikettä ja mustia ja mirriä lasketa mukaan) ja tuohon liikkeeseen ei tällä hetkellä kaivata lisää myyjiä.
pusu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pusu »

Piti vaan lisätä tänne, kun Crisse_83 kirjoitti, ettei akvaariokaupassa tarvita kaulutusta tai vaikka baarimikkona , niin ei muillakaan aloilla! Kampaajana teidän, ettei kampaajan perustamiseen/alan harjoittamiseen tarvita kampaajan tutkitoa! Liikkeen voi perustaa kuka vaan ja tehdä sitä työtä jos haluaa. Tosin se on sitten aivan eri asia kauanko niitä asiakkaita silloin riittää... :roll:

Poikkesi vähän aiheesta, mutta tuli mieleeni :|.

Olen itsekin ollut joskus kymmenen vuotta sitten myymälänhoitajana eläinkaupassa töissä ja en tiennyt silloin kaloista/akvaarioista juuri mitään [:I], muista eläimistä (kissat, koirat ja jyrsijät) kylläkin. En onneksi tavannut kiukkuisia asiakkaita, kun olin oikeesti kiinnostunut asiakkaan kysymyksistä ja lupasin aina ottaa selvää, jollen jotain tiennyt.

Tsemppiä Ekv: kyllä susta tulee varmasti jossain vaiheessa meitä täälläkin neuvova akvaguru [;)]!
crisse_83
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja crisse_83 »

pusu; niinhän juuri sanoin, baarimikko oli vain esimerkki ->
crisse_83 kirjoitti:ja eipä oikein kaikille muillekaan aloille. Esim. minulla ei todellakaan ole baarimikon ammattikoulutusta saati karaokejuontajalle hyväksi luettavaa ääniteknikon koulutusta mutta töitä siltin riittää.
Eli siis, jos vain on tarpeeksi hyvä liikeidea ja saa lainaa tai on valmiiksi tarpeeksi pätäkkää niin kuka vain voi melkein perustaa firman alalle kuin alalle, aikoi sitten parturiksi, baarinpitäjäksi, akvaariokauppiaaksi tai vaikka traktorikaupiaaksi jne.

ekv: se on ymmärrettävää ettei kaikesta voi tietää ollessaan uusi alalla. Plussat siitä että olet sanonut suoraan olevasi "uusi" ja tietoutesi kaipaavan vielä hiukan tukea.
Jos selkeästi myyjä ilmoittaa olevansa uusi, niin ok, mutta minulta on ymmärrys loppunut näihin jotka ovat jo useita vuosia työskennelleet alan parissa ja eivät siltin erota tiikeribarbia viisiraitabarbista tai mustatetraa lehtikalasta tms. Tai se että menen tuttuun liikkeeseen jossa olen asioinut monta kertaa ennenkin myykin jollekin kerralla akvaariota varten kaiken- altaan, valon, suodattimen, hiekat, lämmittimen, kasvit, kalat jne. Ja vielä niin että altaalla kokoa vajaa 100litraa ja kaloiksi kultakaloja, lehtikaloja ja neontetroja... :roll:

Jotkut asiakkaat odottavat myyjän olevan alalla kuin alalla se ehtymätön tietopankki, joka osaa vastata oikein siihen kaikkeen vaikeimpaankin "haluatko miljonääriksi" kysymykseen, ilman että käyttää yhtään "oljenkortta" apuna. Usein unohdetaan että myyjäkin/kauppias on vain ihminen joka koittaa tehdä kyllä parhaansa, muttei voi muistaa/tietää aivan kaikkea. Tosin useimmiten auttaa kun sanoo ettei tiedä juuri nyt, mutta pikku hetki otan selvää. (kaikille vain ei tämä riitä...)

Jos lähden omasta näkökulmastani miettimään on hyvän akvaariopuolen myyjän edes;
-tunnistettava kala ja kasvilajit
-erotettava sukupuolet (edes synnyttävistä hammaskarpeista)
-tiedettävä ainakin lehtikalojen, kultakalojen, isojen plekojen tms. altaan kokovaatimukset
- erotettava yleisimmät "erikoisia" vesiarvoja vaativat lajit -kova,- viileä vesi tms.
-tiedettävä edes jotain kypsytyksestä, kalojen sapuskoista ja sairauksista
ja se tärkein
-osattava kieltäytyä myymästä yhteensopimattomia kaloja/liian suuriksi kasvavia kaloja asiakkaan allasta ajatellen. (tämä luonnollisesti toimitettava hienovaraisesti ja vihjaillen että "tämä" laji olisi paljon sopivampi...).

Itse voisin kertoa sellaisen esimerkin tästä kalojen tunnistamisesta kuin; kesällä hankimme eräästä arvostusta nauttivasta Tampereen liikkeestä lisäystä kulmajuovamonnis parveemme, kotona sain huomata että pussissa osa olikin somamonnisia. Näitä oli liikkeessä samassa altaassa, joten vahingon mahdollisuus oli, mutta olin typerä ja luotin kehutun myyjän (alalla käsitykseni mukaan jo useamman vuoden) osaamiseen. Pettyä sain kun rupesin tarkemmin uusia kalasia kotiuttaessa tutkimaan. Olisin ymmärtänyt jos olisi ollut kiire tai jotain, että olisi hosuessa käynyt moka, mutta tästä ei voinut olla kyse kun olimme ainoat asiakkaat sillä hetkellä. No sen jälkeen kaikki onkin tullut itse tarkistettua ennen kuin sanomalehdet saa kääräistä pussin päälle.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”