Minulla on 250 litran akvaario. Kaloja siellä on 4 sinirihmakalaa (1 uros ja 3 naarasta), 3 helmirihmakalaa (1 uros, 2 naarasta), palettikalapariskunta,
5 perhoskirjoahventa (1 uros, 2 naarasta ja 2 nuorta yksilöä, jotka ovat luultavasti 1 uros ja 1 naaras), 10 tiikeribarbia, 7 piikkisilmää, 1 juovaoka-
monni ja 4 partamonnia (2 urosta ja 2 naarasta). Kaikki kalat voivat oikein hyvin ja ovat eläneet yhdesessä jo yli 2 vuotta (paitsi tiestysti ne keskenkasvuiset perhoskirjoahvenet, jotka ovat nyt muutaman kuukauden
ikäisiä). Akvaariossa on reilusti kasveja. Vesiarvot ovat normaalit ja vaihdan vettä 2 kertaa viikossa yhteensä 100 litraa viikossa. Yksi asia minua vain ihmetyttää, nimittäin se, että palettikalat ja partamonnit eivät lisäänny, vaikka tietääkseni le lisääntyvät yleensä helposti.
Minun 250 litran akvaarioni
Valvoja: Moderaattorit
-
Joulupukki
- Starting Member

Re: Minun 250 litran akvaarioni.
Voisiko olla että mädit syödään esim; tiikeribarbit? Mutta toisaalta hyvä vain, nimittäin niiden poikasista on hankala päästä eroon ja allas on jo muutenkin tungettu mielestäni liian täyteen.Joulupukki kirjoitti: Yksi asia minua vain ihmetyttää, nimittäin se, että palettikalat ja partamonnit eivät lisäänny, vaikka tietääkseni le lisääntyvät yleensä helposti.
Edit; Viola ehtikin ensin...
Hyvä kun menee hyvin, kerrompa oman tarinani partamonneista.
Olipa kerran synkkä ja myrskyinen yö... ja mulla muutama ukko ja akka partis tuossa suuremmassa akvaariossa.
Eräänä päivänä ihmettelin mitä suurin partis ukko oikein heiluu kiven kolon ja kannon välissä. Maglightilla tirkistelemään, kutu. JESJESJES meitsi on onnistunut kalan viljelyssä.
Poikasista kuoriutui ensin n. 80% = kolmisenkymmentä kakaraa.
Muutaman kuukauden vai oliko se viikon päästä sama homma mutta eri ukko oli nyt asialla. Se vahti ylpeenä pesuettaan akvaarion toisessa päässä.
Edellisen perheen nutipäät oli jotain puolen sentin luokkaa.
Vaimo huomasi myös toisella puolella uuden muna röykkiön.
AAAPUUUVVAH!
Nyt lähdettiin ostamaan jo poikas altaita, koko tampereen kirpputorit ja kavereitten vintit tyhjiksi niistä 60-100 litraisista harraste akvoista jotka oli hylätty toivottoman harrastus kiinnostuksen toimesta.
Pian meillä oli neljä poikas akvaariota joissa oli jokaisessa täys kasvuiset natut ja yhteensä n. 400 pentua, "ei jumankekaaa. Mitäs ny, aattelin"
Kavereille lahjoittelemaan, sain annettua kolme kipaletta jäljellä vajaa neljäsataa partis pentua, huhhuhu. Tilanne alkoi tuntua toivottomalta kun rupesin laskemaan menetettyä rahaa joka oli mennyt poikasten ruokkimiseen, äkkiä eroon kaloista, hinnalla millä hyvänsä!
Ainoa hyvä kauppa tampereen alueella on Repo... joka otti auliisti kaikki, ei ottanutkaan, mentorini Särkänniemen akvaarion hoitaja K. auttoi mua kait säälistä ja kertoi kauhu juttuja pimeinä iltoina partamonnien ja palettikalojen ahnaasta sukuvietistä.
Sain kuin sainkin kaupiteltua kaikki partis pennut ajallaan molemmille jälleen myyjille mutta rahallisesti olin tehnyt tappiota n. 40 euroa kasvattaessani kaloista myynti mittaisia, n. 2-2,5 cm. Tähän kului aikaa puolisen vuotta.
Sitten, mitä tapahtui poikas altaille?
Sain myytyä kaikki uusille omistajille joista jo puolet on lopettanut akvaario harrastuksen juuri niin pienen akvaarion ansiosta, "ei sinne voinu ottaa mitään kunnon kalaa" ne sano ja loppu taitaakin olla jo historiaa.... sen pituinen se, ....hyvää yötä kaikille
'
Tämäkään tarina ei ole palturia
Olipa kerran synkkä ja myrskyinen yö... ja mulla muutama ukko ja akka partis tuossa suuremmassa akvaariossa.
Eräänä päivänä ihmettelin mitä suurin partis ukko oikein heiluu kiven kolon ja kannon välissä. Maglightilla tirkistelemään, kutu. JESJESJES meitsi on onnistunut kalan viljelyssä.
Poikasista kuoriutui ensin n. 80% = kolmisenkymmentä kakaraa.
Muutaman kuukauden vai oliko se viikon päästä sama homma mutta eri ukko oli nyt asialla. Se vahti ylpeenä pesuettaan akvaarion toisessa päässä.
Edellisen perheen nutipäät oli jotain puolen sentin luokkaa.
Vaimo huomasi myös toisella puolella uuden muna röykkiön.
AAAPUUUVVAH!
Nyt lähdettiin ostamaan jo poikas altaita, koko tampereen kirpputorit ja kavereitten vintit tyhjiksi niistä 60-100 litraisista harraste akvoista jotka oli hylätty toivottoman harrastus kiinnostuksen toimesta.
Pian meillä oli neljä poikas akvaariota joissa oli jokaisessa täys kasvuiset natut ja yhteensä n. 400 pentua, "ei jumankekaaa. Mitäs ny, aattelin"
Kavereille lahjoittelemaan, sain annettua kolme kipaletta jäljellä vajaa neljäsataa partis pentua, huhhuhu. Tilanne alkoi tuntua toivottomalta kun rupesin laskemaan menetettyä rahaa joka oli mennyt poikasten ruokkimiseen, äkkiä eroon kaloista, hinnalla millä hyvänsä!
Ainoa hyvä kauppa tampereen alueella on Repo... joka otti auliisti kaikki, ei ottanutkaan, mentorini Särkänniemen akvaarion hoitaja K. auttoi mua kait säälistä ja kertoi kauhu juttuja pimeinä iltoina partamonnien ja palettikalojen ahnaasta sukuvietistä.
Sain kuin sainkin kaupiteltua kaikki partis pennut ajallaan molemmille jälleen myyjille mutta rahallisesti olin tehnyt tappiota n. 40 euroa kasvattaessani kaloista myynti mittaisia, n. 2-2,5 cm. Tähän kului aikaa puolisen vuotta.
Sitten, mitä tapahtui poikas altaille?
Sain myytyä kaikki uusille omistajille joista jo puolet on lopettanut akvaario harrastuksen juuri niin pienen akvaarion ansiosta, "ei sinne voinu ottaa mitään kunnon kalaa" ne sano ja loppu taitaakin olla jo historiaa.... sen pituinen se, ....hyvää yötä kaikille
Tämäkään tarina ei ole palturia
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
-
Viola
- Advanced Member

- Viesti:
Juu juuri noin kun edellä on kerrottu
Omat akvani ovat pieniä: 60 ja 125-litraset. Kaverilla 60 ja 350-litraset. Tässä meidän akvaseurassa on siis 2 jäsentä ja 4 akvaariota.
Omissani kasvatan kupari + albiinokuparimonnisia ja taistelukaloja. Ovat sopivia, persoonallisia ja suhteellisen helppoja.
Suuruutta edustaa: 500-litrainen punakorvakilpikonna-akvaario, jossa kunnon kaverukset. Noin 10-vuotiaat uros 780 grammaa ja naaras 1500 grammaa...poikasia noille ei ole onneksi tullut.
Sitäpaitsi mikäli munisivat, niin eihän niitä tarvitse hautoa..
Omat akvani ovat pieniä: 60 ja 125-litraset. Kaverilla 60 ja 350-litraset. Tässä meidän akvaseurassa on siis 2 jäsentä ja 4 akvaariota.
Omissani kasvatan kupari + albiinokuparimonnisia ja taistelukaloja. Ovat sopivia, persoonallisia ja suhteellisen helppoja.
Suuruutta edustaa: 500-litrainen punakorvakilpikonna-akvaario, jossa kunnon kaverukset. Noin 10-vuotiaat uros 780 grammaa ja naaras 1500 grammaa...poikasia noille ei ole onneksi tullut.
Viola & eläintarhantynkä
-
Joulupukki
- Starting Member

No kun ne eivät ole lisääntyneet, eivät ole koskaan edes osoittaneet minkäänlaista kiinnostusta kutua kohtaan. Olisin kyllä huomannut, jos ne olisivat yrittäneet lisääntyä, sen verran tarkasti kalojeni elämää seuraan. Sitäpaitsi ne palettikalat viettävät enimmäkseen aikaa kumpikin omassa päässään akvaariota, eivät tappele, mutta eivät juuri ole koskaan yhdessä.Viola kirjoitti:Kyllä ne palettikalat ja partamonnit saattavat hyvinkin lisääntyä mutta sinulla on sellainen kalasto että mädit taitavat kadota parempiin suihin.
Mitenkähän nuo 2 partamonnipariskuntaa ovat reviirinsä jakaneet?
Ja partamonnitkin ovat enimmäkseen kukin yksistään eripuolella akvaariota, välillä ovat yhdessä, mutta enimmäkseen yksin. Eikä niillä ole mitään kiinteitä reviirejä.
-
Viola
- Advanced Member

- Viesti:
Tuo MarDH:n esimerkki on kyllä ihan totta. Toisaalta saat olla ihan tyytyväinen etteivät ole lisääntyneet.
Eräs tuttavani on kanssa liemessä partamonnin poikasten kanssa. Vie kerran puoleen vuoteen ilmaiseksi eläinkauppaan sangolla partisen poikasia. Viimeksi yli 70 kappaletta.
Kaverini 350-litraisessa on partis ukko ja akka, kutevat kyllä. Vuoden sisällä suuriksi on saatu vain 2 poikasta. Lehtikalat ja timanttitetrat huolehtivat partisten jälkikasvusta oikein hyvin.![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Eräs tuttavani on kanssa liemessä partamonnin poikasten kanssa. Vie kerran puoleen vuoteen ilmaiseksi eläinkauppaan sangolla partisen poikasia. Viimeksi yli 70 kappaletta.
Kaverini 350-litraisessa on partis ukko ja akka, kutevat kyllä. Vuoden sisällä suuriksi on saatu vain 2 poikasta. Lehtikalat ja timanttitetrat huolehtivat partisten jälkikasvusta oikein hyvin.
Viola & eläintarhantynkä