Osatin altaaseen reilu viikko sitte 2 piikkisilmää, näin ne vielä parin päivän kuluttua siellä, mutta enää ei kaverita ole näkynyt Pistelikö joku ne suhinsa vai kuolivatko kenties muuten?
Altaassa 4 keltarihmakalaa, timantteja ja monnisia.
Siis piikkisilmäthän voi piileksiä pohjasorassa (-hiekassa), ovat muistaakseni pohjimmiltaan yöeläimiä (nokturnaalisia). Toisaalta voivat olla joutuneet myös kirjoahventen ruokalistalle, jos olivat altaaseen tuotuna kovin pieniä - eivätkös ne muistutakin kovasti kastematoa???
Kukaan noista ei ole syönyt piikkisilmiä, elleivät ne ensin omatoimisesti ole kuolleet. Raato kyllä ajelehtii näkyville, joten jos raatoa ei ole näkynyt, ovat yhä hengissä.
Riippuu vähän akvaarion sisustuksesta (kasvillisuus, piilot ja pohjan materiaali) kuinka usein piikkarit ovat näkösällä. Ne pitävät hienon hiekan tonkimisesta hämärässä akvaariossa jossa on hyviä piiloja joka puolella.
Itselläni on 3 piikkaria ja kaikki tonkii taka alalla kasvien juurissa. En olei ikinä edes nähny niitten menevän hiekaan piiloon Mutta toki kaupassa kun oltiin niin siellä oli tyhjä piikkari allas, ja heti kun paippias tökkäsi sormensa hiekkaan niin heti tuli muutama piilosta pois.
Piikkisilmillä on myös pienenä uskomaton taito työntyä suodattimeen. Onko sinulla sisä- vai ulkosuodatin? Mikä merkki & malli?
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Takavuosina vaihdoin piikkareiden altaasta karkean soran hiekaksi. Siaminpiikkisilmiä en ollut nähnyt noin puoleen vuoteen vilaukseltakaan, joten oletin että olivat kuolleet ja raadot tuhottu niin nopeasti etten niitä ehtinyt nähdä. Totuus paljastui kun akvaariosta oli poistettu kaikki kasvit ja kannot ja aloin siirtää soraa ämpäriin. Vasemmassa takanurkassa oli vähän isompia kiviä ja sieltä seasta esiin lyllersi vaivalloisesti kaksi jumalattoman läskiä siaminpiikkisilmää. Molemmat olivat niin paisuksissa, että evien tyviä ei näkynyt vaan evät törröttivät esiin sieltä jostain läskin seasta.
Olivat kaverukset ilmeisesti viihtyneet kolossaan kuukausitolkulla ja kulmauksessa kun oli, sinne oli varmasti leijunut niille sen verran sapuskaa, ettei senkään takia tarvinnut vääntäytyä esiin.
Hiekkapohjalle päästyään läskit siitä vähitellen hoikistuivat, kun joutuivat päivät ja yöt tonkimaan hiekkaa ravinnon toivossa ja ihan oikeasti liikkumaan välillä. Muistaakseni parin kuukauden kuluttua olivat jo ihan normaalin näköisiä.
mouse kirjoitti:Just katoin. Mun piikkisilmät ovan nykyään 10 sentin korkeudella kasvien päällä Ei niistä ota selvää.
Niinhän ne tekee.
Nyt en kirjoita kotikoneelta, mutta voisin silti lyödä vaikka vetoa, että kuudesta piikkarista yksi läski ja yksi normaalivartaloinen makaavat kannon alla ja loput roikkuvat kannon päällä kasvavassa jaavansaniaisessa.
Kiitti kaikille vastanneille Lohdullista että ne vielä olisivat tuolla purkissa. Illalla valot sammutettua olen niitä yrittäny tiirailla, mutta ei ole näkynyt. Jospa ne joku päivä vielä esiintyy. Raaoja ku ei ainakaa ole näkyny. Siivosin altaa sunnuntaina, mut en ainakaan huomannut että olis lappoon ne tullut, joten mahtaavat piileskellä tuolla vielä.
--------------
Putsasin just suodattimen(sisä) katsoakseni ettei ne ole sinne juuttunut, ei onneksi ollu. Piikkarit oli noin pikkurillin mittaisia kun ne ostin. Ei tietoa minkä kokoisina niitä myydään yleensä.
Toivossa elenen että näen niitä vielä.
Luultavasti ne ovat vain piilossa. Minun 13 piikkisilmääni ovat ainakin hyviä piiloutumaan!
Pakko se on uskoa aina, että ovat elossa. Eipä ole yksikään kuollut, ei ainakaan raatoa ole tullut esille. Osaavat erittäin hyvin kätkeytyä tammenlehtien alle. Vaikka enpä minä tiedä, minkälaista päämajaa pitelevät juurakoiden alla. Se on muuten huvittavaa, kun tiputtaa altaaseen ruokaa ja odottaa, hetken päästä alkaa tammenlehtimassat liikahdella jossain päin maailmaa...
Samoja kokemuksia kuin Adriannalla. Jostain syystä piikkisilmät minullakin hakeutuivat mielellään suodattimeen. Altaaseen muutti syksyllä kuusi piikkisilmää, ja tämän jälkeen ensimmäisen vedenvaihdon yhteydessä ihmettelin, kun en löytänyt niistä kuin kaksi. No, loput neljä löytyivät ulkosuodattimen (Eheim 2028) vesitilasta hyväkuntoisina. Palautin ne altaan puolelle, mutta jo seuraavana päivänä kaksi oli livahtanut uudelleen suodattimeen. Toinen näistä osoittautui niin sinnikkääksi, että yritti vielä kolmannen kerran ostaa omaa yksiötä suodattimesta, ennenkuin uskoi, että sen paikka on altaan puolella. (Tai sitten olen saanut lihottettua sitä sen verran, että se ei enää mahtunut suodattimen ritilästä.)
Aloittajan tapauksessa ei kuitenkaan taida olla tästä kysymys, koska ymmärsin, että hänellä on sisäsuodatin, ja se on jo tarkastettu. Omat piikkisilmäni ovat kyllä kovastikin esillä nyt, kun ovat älynneet asettua tuonne altaan puolelle.
Meillä viidestä piikkisilmästä kaksi pienintä koffelia suhaa pitkin allasta jopa pinnassakin keskellä päivää. Ettiistakasin ja innolla vastavirtaan Välillä turpaa myöden hiekassa. Loput kolme vanhaa possua löhöilee millon kannon koloissa tai kookospiiloissa, mutta sapuskan perässä tulevat esiin milloin vain. Todella ahneita! Altaassa puhallushiekka sekä paljon kasvillisuutta ja piiloja. Vaikka valaistus on kirkas, on allas ilmeisesti piikkarien mieleen kuitenkin. Vuonna maito ja piimä, kun oli sitä soraa pohjalla, en silloisia matosia nähnyt juuri koskaan. Allasta tyhjätessä hoksasin, että elossa olivat...
Ihania veikkoja
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.
Piikkisilmät ovat aika metkoja piileskelijöitä. Voivat piiloutua viikoiksi ihan käsittämättömällä tavalla ja sitten yksi kaunis päivä ne ovatkin siellä altaassa! Jos ne on ihan OIKEASTI hukassa, niin kannattaa tarkastaa suodatin (Se on kiva piilo) ja pöyhiä pohja ja tietysti kaikki sisustus-jutut. jos on jokin tuuhea kasvi, niin siellä juurella saattavat piilotella. Sit kun löydät niitten lempi piilon niin tiedän seuraavalla kerralla mistä hakea!
Itse kävin tänään ostamassa tänään kaksi piikkisilmää Heti kun päästin altaaseen vapaaksi (tietenkin totutin ne veteen) molemmat pinkaisivat johonkin toinen meni suodattimen varjoon ja toinen kasvien juuriin. Menin hetkeksi pois ja molemmat katosivat johonkin. Etsin kovasti peläten että mustatetrani ovat syöneet ne mutta kasvien juurissa oleilivat Söpöjä veikkoja
mä vaan tykkään mustatetroista<3 ja tietenkin mun akvaarion muistakaloista kuten partiksista jne.
Itselläni piikkarit olivat koko ajan aivan näkösällä vaikka piiloja olisi ollut tarjolla. Veikkaan syynä olevan sen, että ne tunsivat olonsa turvallisiksi itseään lyhyempien kalojen kanssa. Jatkuvasti piilossa olevat piikkarit siis pelkäisivät akvatovereitaan niin paljon, etteivät uskaltaudu valosassa esille!
En ikävä kyllä ole vieläkään nähnyt vilaustakaan piikkareista
Pohjaa olen pöyhinyt kyllä. No, ehkä ne joku päivä tulee esiin lihavia pötkylöinä tai sitteen ovat kirkkaammilla vesillä....
Hain juuri uusia tovereita piikkareilleni... Nyt ovat kaikki koko ajan esittä lasin edessä!
Entiset 3 oli yksinäisiä, kunnes uudet 3 saivat liikettä aikaan..!
Kun oon tutkaillu akvaariotani, oon luullu et toiselle piikkisilmälle on käyny huonosti. Mutta tänään huomasin, että molemmat ovat hyvissä voimissa Pelkäsin että se toinen on kuollut johonkin shokkiin tai vastaavan, koska kun hain piikkikseni myyjä nosti altaasta kannon ja kannossa oli kiinni yksi piikkis ja se tippui lattialle. Itse mietin juuri kun myyjä oli nostanut sen, että kannataisko se kanto tarkistaa ennen kun ottaa pois. Onneksi piikkis selviytyi moisesta seikkailusta Siis toinen piikkiksistäni on se lattialle tippunut.
mä vaan tykkään mustatetroista<3 ja tietenkin mun akvaarion muistakaloista kuten partiksista jne.