Hei,
Olen ihan aloittelija monnisten kanssa, mutta ihastuin niihin kovin ja kävin ostamassa korumonnisia 8 kappaletta. Eivät kuulemma olleet tavallisia elegansseja vaan jotain.. "Ton Juan?? Onko kukaan kuullut jotain edes lähelle menevää nimitystä? Onko korumonnisesta vielä muita variaatioita saatavilla Suomessa vai voisiko olla napoensis? (Jos olen ymmärtänyt oikein niin se on korumonnisen muoto?)
Gonewild sivustolta kuvia:
Corydoras napoensis
Corydoras elegans
Omistani 6 on ensimmäisessä kuvassa olevan näköisiä ja 2 samanlaista kuin viimeisessä. Onko viimeisessä kuvassa naaras?
Faunattaren ja Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilla eleganssista on samankaltaiset kuvat kun Gonewildilla napoensista. Nähtävästi ne siis on todella lähellä toisiaan?
Edit: Korjattu tieteellinen nimi.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: HAS
Re: Corydoras Elegans/Naponinsis/?
San Juan olen kuullut. Muuten en asiassa osaa auttaasuski-84 kirjoitti:Onko kukaan kuullut jotain edes lähelle menevää nimitystä?

528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Pertti Rassin Panssarimonnit-kirjassa on sinulle vastaus sivulla 78.
Tässä pari lainausta:
"Korumonniset (Corydoras elegans coll.) ovat sotkuisin monnisryhmä. Siihen kuuluu ilmeisesti melko suuri joukko läheisiä lajeja."
""San Juanin" korumonninen (Corydoras cf. elegans "San Juan") muistuttaa jo suuresti naponkorumonnista (C. napoensis), mutta siltä puuttuu selkäevän musta yläosa."
Sitten lainaus sivulta 99.
"Naponkorumonnisen varmana tuntomerkkinä pidetään kokonaan mustaa selkäevän yläosaa"
Tässä suski-84 sulle pari linkkiä hyville monnissivuille kuvia katselemaan, huom. naponkorumonnisen oikea kirjoitusasu C. napoensis ei naponinsis. (Napo on joki joka virtaa Perussa ja Equadorissa, Napoensis tarkoittaa suurin piirtein Napolainen suomeksi).
http://www.planetcatfish.com/
http://www.corycats.com/
http://www.scotcat.com/
Edit: ai niin se sukupuolten värierohommeli, juu tuossa elegans-kuvassa on naaras ja napoensis-kuvassa eleganskoiras. Koirailla on verkkokuviota, naarailla väri on aika tasainen.
Tässä pari lainausta:
"Korumonniset (Corydoras elegans coll.) ovat sotkuisin monnisryhmä. Siihen kuuluu ilmeisesti melko suuri joukko läheisiä lajeja."
""San Juanin" korumonninen (Corydoras cf. elegans "San Juan") muistuttaa jo suuresti naponkorumonnista (C. napoensis), mutta siltä puuttuu selkäevän musta yläosa."
Sitten lainaus sivulta 99.
"Naponkorumonnisen varmana tuntomerkkinä pidetään kokonaan mustaa selkäevän yläosaa"
Tässä suski-84 sulle pari linkkiä hyville monnissivuille kuvia katselemaan, huom. naponkorumonnisen oikea kirjoitusasu C. napoensis ei naponinsis. (Napo on joki joka virtaa Perussa ja Equadorissa, Napoensis tarkoittaa suurin piirtein Napolainen suomeksi).
http://www.planetcatfish.com/
http://www.corycats.com/
http://www.scotcat.com/
Edit: ai niin se sukupuolten värierohommeli, juu tuossa elegans-kuvassa on naaras ja napoensis-kuvassa eleganskoiras. Koirailla on verkkokuviota, naarailla väri on aika tasainen.
Elikkäs tämä "San Juan" on poissa laskuista, koska enemmistöllä selkäevän yläosa tumma. Tällä nimellä niitä tukusta silti tilattiin.millia kirjoitti:
"San Juanin" korumonninen (Corydoras cf. elegans "San Juan") muistuttaa jo suuresti naponkorumonnista (C. napoensis), mutta siltä puuttuu selkäevän musta yläosa. Naponkorumonnisen varmana tuntomerkkinä pidetään kokonaan mustaa selkäevän yläosaa"
Jos napoensis naaraat ovat tämän näköisiä:
Planetcatfishistä
ja minulla 2 tämmöistä joita luulin naaraiksi, niin onko minulla sitten eri lajeja?
Okmillia kirjoitti: huom. naponkorumonnisen oikea kirjoitusasu C. napoensis ei naponinsis.

?? ei tuo napoensis naaraan väritys mielestäni kauhean tasaiselta näytä vai tarkoitatko yleensä monnisia?millia kirjoitti: Edit: ai niin se sukupuolten värierohommeli, juu tuossa elegans-kuvassa on naaras ja napoensis-kuvassa eleganskoiras. Koirailla on verkkokuviota, naarailla väri on aika tasainen.
350l, 50l, Piff-koira, Tipi ja valkkis gerbiilit sekä opiskelu, työ..
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
En tarkoita yleensä, vaan elegans-ryhmän monnisnaaraita.suski-84 kirjoitti:?? ei tuo napoensis naaraan väritys mielestäni kauhean tasaiselta näytä vai tarkoitatko yleensä monnisia?
Muita samannäköisiä lajeja kuin korumonninen ovat:
-naponkorumonninen (Corydoras napoensis)
-pikkukorumonninen (Corydoras nanus)
-parilinjamonninen (Corydoras bilineatus)
-aaltomonninen (Corydoras undulatus)
Jos tukusta tulleet kalat ovat edes suht. saman kokoisia ja mallisia, niin ne kyllä varmasti ovat samaa lajia. Tasaisemman väriset ovat naaraita ja kirjavammat koiraita.
Saisitko niistä kuvan tänne?
Olen nyt nettisivuja selaillut ja saanut selvyyden noista uusista monnisistani.
Elikkäs löysin akvaariostani vielä yhden erilaisen näköisen monnisen joka on
C. elegans koiras ja ne kaksi "omituista" jotka minua aluksi ihmetytti on c.elegans naaraita
Napoensiksien sukupuolijakaumaa en tiedä, niitä kun ei ole yhtä helppo tunnistaa, kun tavallisia elegansseja
Ps: Omia kuvia en saa laitettua, kun ei ole url osoitetta
Elikkäs löysin akvaariostani vielä yhden erilaisen näköisen monnisen joka on
C. elegans koiras ja ne kaksi "omituista" jotka minua aluksi ihmetytti on c.elegans naaraita
Napoensiksien sukupuolijakaumaa en tiedä, niitä kun ei ole yhtä helppo tunnistaa, kun tavallisia elegansseja

Ps: Omia kuvia en saa laitettua, kun ei ole url osoitetta
350l, 50l, Piff-koira, Tipi ja valkkis gerbiilit sekä opiskelu, työ..
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Re: Corydoras elegans/napoensis/?
Ompas korumonniset melkein unohdettu!
Jatketaan!
Ostin vajaa kaksi vuotta sitten 4kpl. Corydoras elegans "san Juan" monnisia. Olivat kaupan ainoat. Parvi on jo kasvanut 14 kappaleeseen ja yhden kuuden ryhmän noita olen myynytkin. Pääsivät nyt isompaan altaaseen ja muuton yhteydessä törmäsin käytökseen, mitä en ole aiemmin millään monnislajilla tavannut! Haaviessani kaloja ne ikäänkuin eväpiikkejä hyväksi käyttäen(?), tai muuten nopeasti pyörähtämällä kaivautuivat hiekkaan niin, että vain kuono-osa ja silmät näkyivät hiekasta!
Oletteko törmänneet moiseen käytökseen muilla korumonnis lajeilla, tai ylipäätään muilla Corydoras lajeilla?
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ostin vajaa kaksi vuotta sitten 4kpl. Corydoras elegans "san Juan" monnisia. Olivat kaupan ainoat. Parvi on jo kasvanut 14 kappaleeseen ja yhden kuuden ryhmän noita olen myynytkin. Pääsivät nyt isompaan altaaseen ja muuton yhteydessä törmäsin käytökseen, mitä en ole aiemmin millään monnislajilla tavannut! Haaviessani kaloja ne ikäänkuin eväpiikkejä hyväksi käyttäen(?), tai muuten nopeasti pyörähtämällä kaivautuivat hiekkaan niin, että vain kuono-osa ja silmät näkyivät hiekasta!

Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?