Moikka,
Mulla aivan sama tilanne. Töyhtöjen poikaset tulivat ulos pesäluolastaan 2 päivää sitten. Samalla tavalla äippä vartioi pesuettaan. Tarkkaan en ole päässyt laskentaa suorittamaan kun ovat kivien, kantojen ja sankan kasvillisuuden seassa. Mutta parisenkymmentä on karkea arvio.
Kudun tekivät kivien väliin ja kiven alle kaivamaansa kuoppaan. Kutua en nähnyt enkä tarkkaan tiedä koska on tapahtunut, mutta oletus mulla että poikaset kuoriutuu n 3 päivää kudusta ja pari päivää poikaset ovat ruskuaispussissaan "tytisemässä" pesässä. Eli n viikko muninnasta poikaset ovat ulkona.
Säälittää tuo äippäparka kun kokoajan haukkana saa puolustaa pesuettaan. Kaverilla on avaimia ja paletteja ja niillä isätkin osallistuvat pesueen kaitsentaan ja käyvät välillä vapauttamassa äipän tehtävästä.
Mulla ei ole yhtään isompia kaloja akvassa; monnisia, perhoskirjopari, pieniä makkarakaloja, nuolimonneja ja neontetroja. Ainiin partis, mutta sitä ei kyllä näytä tuo nurkkaus kiinnostavan. Helmirihmat siirsin eteenpäin siinä vaiheessa kun näin poikaset ruskuaispusseissaan pesäluolan suulla. Sullakin saattaa joskus tulla ongelmia niiden lehtareiden kanssa. Töyhtötäti on aika voimaton jos aikuinen lehtari päättää tulla ja pistellä poikaset napaansa.
Mutta onnellisesta perhetapahtumasta onnitellen ja seuraillaan mielenkiinnolla tilanteen edistymistä