Kuinka pystyy suojautumaan suuruudenhulluudelta?

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

Voi voi...Ei tämä tosiaan lopu koskaan. :roll:
Juuri muuton yhteydessä vaihdoin 150 litrasen 325 litraseen ja lupasin ukolle että luovun samalla 70 litrasesta.
325 litranen kerkesi olla 2 viikkoa tyhjänä eteisessä ennen muuttoa ja siinä ajassa se rupesi jo näyttämään pieneltä. Ja nyt kun ollaan muutettu ja ko. altaan kalasto on ns. valmis, tekisi kuitenkin mieli pystyttää toinen allas lastenhuoneeseen (muualla ei ole tilaa).
Lupasin jo miehelleni (jolla menee jo hermot harrastukseeni) että en hanki puoleen vuoteen mitään akvaarioihin liittyvää, muuta kuin välttämättömiä tarvikkeita kuten ruokaa ym. Piti antaa tämä lupaus kirjallisena :mrgreen: , mutta se jäi tekemättä. Ihan hyvä, koska huomaan rikkovani tätä lupausta koko ajan. Vaikka mielessäni kerron itselleni etten tarvitse lisää akvaarioita, huomaan päivittäin selaavani myynti ilmoituksia läpi ja miettiväni kalastoa uuteen akvaarioon. :roll:
Suuruudenhulluudelta ei edes voi suojautua pysymällä köyhänä, kuten VilleJ tuossa alempana ehdotti. Sillä ei se kodinhoidon tuki niin iso ole että tässä hirveesti olisi varaa alati akvaarioita ostella. Silti usein ilmestyy paikalliseen postiin paketteja allekirjoittaneelle saksan maalta, sisältäen tarvittavaa tekniikkaa tuleviin altaisiin.
Apua, eikö mikään oikeasti riitä?! 8O
fisuli
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja fisuli »

Heh, aika hyviä kertomuksia. Mun akvaario-historia menee näin: ensin vuonna keppi ja kivi hankittiin minulle, allergiselle lapselle, akvaario, n.120l. Se kitui siinä olohuoneen nurkassa aikansa, kunnes yläasteella koin herätyksen ja löysin aqua-webin :D no, eihän sitä sitten kauaa kestänyt kun vanhemmilta ruinattiin se 180l ja pari vuotta siitä taloon muutti 250l allas. No nämä myin pois sitten kun tuli muutto omaan kämppään, ja puoli vuotta ilman allasta kestinkin, kunnes nyt tänä syksynä taloon oli tarkoitus tulla pieni n.60l allas, mutta kun löysin halvalla 100l altaan niin... saas nähdä vieläkö tulee lisää altaita, oikeastaan makkarissa olisi hyvää tilaa jopa päälle 200l altaalle ja poikas-ja karanteeniallaskin pitäisi saada. On tää vaan hirveetä :mrgreen:
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
Eagle Ray
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Eagle Ray »

.[/quote]Patja riittää! :mrgreen: No totta puhuen en nuku kyseisessä akvaariohuoneessani, vaan ihan toisessa. Tuossa kosteudessa nukkuminen on mahdotonta ja lisäten akvaariopumput yms, joten: No Thanks.. 8-)[/quote]

Olisipa mullakin erillinen huone elukoille. Akvaario on ala-aulassa, mutta muut eläimet joudun koppeineen sullomaan huoneeseeni ja sitten niiden sähkölaitteiden ajastimet pitää jatkuvaa naksutusta. Olen tosin jo tottunut siihen.
Pelkkä aloittelija
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Pelkkä aloittelija »

En jaksanut lukea jokaista tekstiä, joten toivottavasti ei kukaan ole vielä tätä ehdottanut: Hommaa pihalleen uima-altaan ja sinne lämmittimet ja hyvät eristeet, ja laittaa sinen parven jotain ISOJA kaloja ja menee sekaan uimaan. :mrgreen: Oma laguuni takapihalla... :roll:
kalatus
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalatus »

Mulla on nyt 63litranen akvaario ja nyt tuli huudettua huuto.netistä 300
litrainen akvaario että on isompaa tulossa :mrgreen:
63l ja 300litranen akva;)
se on 2v saavutus;=)
Menkää mun profiiliin ja kattokaa kuva mun mieles paras kala on:MUSTAPLEKO!
Lettu
Junior Member
Junior Member

Re: Kuinka pystyy suojautumaan suuruudenhulluudelta?

Viesti Kirjoittaja Lettu »

ParratonMonni kirjoitti:Kuinka pystyy suojautumaan suuruudenhulluudelta?
Ei niin mitenkään :mrgreen:
timetu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja timetu »

Ihminenhän tunnetusti on sellainen että mitä jo on pitää olla enemmän.

Elämänhallinta tarkoittaa sitä että osaa lopettaa ajoissa.
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Meillä kaikki alkoi siitä 85-litraisesta, josta työkaverini halusi luopua. Sen jälkeen tulivat 52 l ja 63 l. Ajan päästä tuli 250-litrainen kannu, joka hetken näytti isolta. Sittemmin näiden lisäksi asuntoon "ilmestyi" 325-litrainen sekä 120-litrainen. Tässä kohtaa asunnossa oli 80 neliötä ja neljä henkeä.

Isomman asunnon myötä tilanne on hieman rauhoittunut. Tällä hetkellä asunnosta löytyy 52 litrainen karanteeni, 100 l, 200 l, 250 l sekä 180 cm pitkä 450-litrainen amme, joka on omistettu kiekoille.

Haaveena olisi pistää nuo pienemmät pois ja vaihtaa kiekkola n. 1000 litraiseen, mutta kun olemassa olevasta kalastosta ei pysty luopumaan ja kun vielä menin ja hurahdin tuohon viljelypuuhaan :roll: Taas tarvitaan kudetusaltaat, poikasaltaat yms...

Kukahan takoisi järkeä päähän?
nuuskamuikkunen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nuuskamuikkunen »

Kaikki alkoi kun sisään kannettiin 300 litrainen allas. Sitä siinä sitten ihasteltiin ja kauhisteltiin; JOTTA ON SE SUURI. Muutaman kuukauden päästä tuli 112 litrainen ja kuukausi eteenpäin 60 litrainen.
Patu:lla tuli myyntiin 720 litrainen ja se oli pakko saada! Eiköhän se hulluus nyt jo kyltynyt ja päästänyt ikeestään?!
Vaan ku ei niin ei sitten millään ja kuukausi tämän jälkeen allas myytiin ja tilalle tuli 1125 litrainen hirviö. Valutussuodattimen kans pituutta 3 metriä.
Nyt luulis helpottavan, no ehkä allas on tarpeeksi suuri, mutta yksi kutu allas 145 litrainen kuutio piti vielä hankkia 112 litraisen tilalle.

JOS vielä joskus laitan isomman altaan tai siirrän tuota allasta, niin teen saman systeemin vedenvaihtoon kuin on Väinölällä Akvaristin jutussa. Tätä suosittelen jokaiselle jolle on iso allas tulossa

Kun litrahulluus iskee niin siihen ei auta muu kuin täysi lopettaminen tai uskoon kääntyminen :)

(Altaat: 60, 145, 300, 1125)
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

On tämä ihan hullun hommaa! :mrgreen: Aiemmin tässä ketjussa kertoilin noista meidän altaista; pitkään olohuonetta koristivatkin "vain" 128 litrainen ja 370 litrainen. Sittenpä päätettiin pistää se 180 litrainenkin pystyyn. Tosin osittain siksi, että oli tulossa hoitoon kaloja... Nyt pitäisi vielä valjastaa se 70 litrainen purkki poikasille. Voi voi... mihinkähän tämä johtaa? :roll:

Toisaalta, edelleenkin tuossa olohuoneessa näyttäisi komialle se vähintään 500 litrainen allas. 8-)
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Mandinka
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mandinka »

Mua oikeestaan ärsyttää, ettei ole koskaan tyytyväinen vaan ahnehtii lisää. Jatkuvasti mielessä väikkyy uusien altaiden hankinta, vaan onneksi ei ole tilaa. Tai makkariin kyllä mahtuis montakin, mutta herkkäunisena en tohdi sinne allasta laittaa. Kaveri kyllä totes tuossa, että mitä sitä sohvalla tekee, sen tilalle voi hommata akvaarion... :roll:
"Mä luin jostain..."
martipa1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja martipa1 »

Lehtis vertasi tuossa aiemmin purjehdukseen:mrgreen: Mielikuvitus lähtee laukkaamaan: Minkä kokoinen allas tarvitaan purjeveneelle? Tai leikkilaivoja lastenhuoneen akvaariossa(, ei ole meillä bongattu). No, asiaan: :) Itse yritän saada vaihtelua sisustamalla akvaa ja tekemällä siitä vaikka kukkamaljakon( huonekasveja akvaarioon). Mutta ei sekään kauan auta, kun on synnyttäviä lajeja. Kiusaus teettää poikasia voittaa kyllä välillä ja on pakkokin, jotta suosikki värit säilyvät. Purjehduksesta vielä: Minulle ison altaan tarpeen tekevät hankintalistalla olevat purjemollit.
kaloja, kotiloita, kissa
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Re: Kuinka pystyy suojautumaan suuruudenhulluudelta?

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

VilleJ kirjoitti:
ParratonMonni kirjoitti:Kuinka pystyy suojautumaan suuruudenhulluudelta?
Pysymällä köyhänä :mrgreen:
Kumma kyllä, jostain ne rahat uusiin hankintoihin aina repii... Ja pysyy takuulla köyhänä!
Inneremont
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Inneremont »

Eka purkki joskus 80-luvun lopulla oli 128L... Opiskelujen jälkeen palasin harrastuksen pariin ja ostin 200L... Yritin ostaa isompaa, mutta vaimoni mielestä se on tarpeeksi iso. Nyt harmittaa, voisi olla ainakin se 400L... No karanteeniallas/poikasallas oli pakkohankinta, eli 60L purkki siihen hommaan... Nyt vaimo haaveilee ravuista tai jostain, eli taidan heittää bensaa liekkeihin... Vaimolle rapuja 200L purkkiin ja itselleni uusi allas, no joku 500L voisi olla sopiva... Taidankin kysyä heti kunhan herää päiväunilta :mrgreen:

Ai Etelänmatka? Pyh, iso akvaario on kivempi.... [;)]
Biotooppiharrastaja
naseti
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja naseti »

Tällä hetkellä käytrössä 280l malawi akva.
Alottelin ensin 40l, sitten heti perään 60l. Seuraava oli jo 110l (joka ei ehtynyt edes kostua) ostin sen tilalle 220l ja nyt sitten ollaan 280l. Käyrä on hyvän näkösesti ylös päin... Jaa onhan tuolla pojan huoneessa tuo toinen 110l.
Itse haaveilisin n.600l malawi altaasta, mutta tuo parempi puolisko ei halua kuulemma enää yhtään akvaariota tähän taloon. Tosin oma on vika, hän se osti minulle tuon pienimmän akvan. :P
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: LAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Inneremont kirjoitti:Ai Etelänmatka? Pyh, iso akvaario on kivempi.... [;)]
"Parin" etelänmatkan hinnalla saakin palan omaa koralliriuttaa olkkariin ja eihän sitä sitten enää tartte matkustellakkaan 8-) .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Berdie
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Berdie »

Täällä on nyt vain 120-litrainen akvaario, viimekesänä hankittu. Nyt jo se näyttää kitukasvuiselta ja haluaisi suuremman, jonne saisi Lehtikaloja. :mrgreen:
129 litran tankki + kissa + kanit + marsut + akaattikotilot + lehtokotilot + sagriinikotilot + omenakotilo + jättiläistuhatjalkaiset
piriki
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja piriki »

Mulla väikkyy mielessä tuohon miehen työhuoneeseen sellainen seinäakvaario. Huoneessa on kivasti lattiakaivo valmiina, ettei tulis vesivahinkojakaan, ja sinne vois laittaa kätsysti vesihanat suoraan altaaseen, kun ne on jo katonrajaan valmiiksi vedetty. Akvaario näkyis alakerran olkkariin, jos seinän purkais välistä pois. Sen vois toteuttaa vuoraamalla seinät eka vesieristeellä, siihen päälle lasi tai vaneri ja etuseinä PAKSUSTA lasista. Waude! Litroja äkkiä laskien vois olla 4m*1m *60 cm eli noin 2400....

Ahneen loppu mielessä taidan vain leikitellä unelmalla :roll: ... Tai eihän sitä tiedä mitä eläkepäivillä kerkee tekemään :mrgreen: .
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Niin, on tämä omituinen harrastus...

Itse hommasin tuon 60l syksyllä ihan sisustuksen iloksi, mutta halusin kuitenkin kalojen voivan mahdollisimman hyvin, joten eksyin tänne.

Pian huomasinkin olevani jo ihan koukussa tuohon pieneen purkkiini ja istuin tuntikaupalla sen vieressä tuijottelemassa kalojen ja rapujen puuhia.
Ajattelin todella että tuo pieni riittää meille, minusta se oli (ja on edelleen) nätti ja kaikki on mennyt sen kanssa loistavasti.

Tuossa ennen joulua alkoi sitten kuitenkin kipinöidä toisen vähän isomman altaan hankkimisesta. Ajatuksena semmonen 150-200l. Katselin käytettyjä, mutta en hennonnut ostaa. Kuinka ollakkaan mun rakas mieheni (jonka olen nähnyt lähinnä vaan pyörittelevän päätään mun akvainnolleni) osti mulle tuommoisen 283l joululahjaksi (voiko suurempaa rakkauden osoitusta ollakkaan ;)).

Kalastoa pähkäillessäni John D ehdotti mulle pientä malawi kokoonpanoa (en tiennyt affenaisista juuri mitään siinä vaiheessa). Tarkemmin kun asiasta opiskelin huomasin että toi on se mun juttu ja nyt tuo kiviröykkiöillä sisustettu akva odottaa tulevia asukkaitaan. Ja mä oon aivan täpinöissäni (räkmixitkin jo pakkasessa odottelee syöjiä :mrgreen: ).

Niin, ja tämä allas on nyt ehdottomasti se viimeinen! :D
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

60 litraisesta harrastus alkoi joskus 10 ikäisenä. Ensimmäisessä omassa yksiössäni oli 180 l, 60 l ja 27 l. Sitten tuli tauko harrastukseen, sitten hommasin 140 litraisen, miehen mukana tuli 430 litrainen ja sitten löysin tieni tänne AW:hen ja äskettäin hommasin vielä 130 litraisen. Eli kolme akvaa tällä hetkellä olkkarin komistuksena 430 l, 140 l ja 130 l. Tyhjillään odottaa vielä se pieni vanha 27 litrainen, saas nähdä kuinka kauan :mrgreen:
Kukkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kukkis »

Opiskeluaikana olen tyytynyt haaveilemaan isommasta akvasta, koko on pysynyt 250-litrasessa jo 6 vuotta. Nyt kun on jo toinen työviikko menossa ja ensimmäinen palkkapäiväkin uhkaavasti lähestyy... 8-) Puolisokin on antanut luvan isomman altaan ostoon kunhan vain rahat on kasassa... Saas nähdä kuinka pitkään pystyn itseni hillitsemään, ehkäpä toukokuuhun kun olen sukulaismajoituksessa siihen asti, mutta voipi olla että sitten kun on taas oman katon alla niin mikään ei enää pidättele...
Kaiku
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Kaiku »

Hyväksi osoittautunut konsti suuruudenhulluutta vastaan: osta vanha talo ja ala remontoimaan sitä lattiasta kattoon. Homma toimii kahdestakin syystä:
a) ostoon & remontointiin menee omat ja varastetutkin rahat
b) välillä on lattiat auki revittynä, välillä seinät tai katto, joskus ei tule vettä jne.... Ja loppua ei ole vielä ainakaan näkyvissä.

Tällä konstilla olen nyt sinnitellyt ainoastaan tuon 240 litraisen kanssa. Tosin 80 litraisen meinaan pystyttää kudetusaltaaksi... [;)]

Pää tosin pullistelee jo ideoita sitä silmällä pitäen, että joskushan tämänkin projektin on valmistuttava... :twisted:
sammari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammari »

Mutta kun remontoi vanhaa taloa niin siinä samallahan voi tehdä tilaa akvaarioille... Kosteuseristää asuinhuoneitten seiniä, valaa lattiat sementistä, tehdä lattiakaivoja ja vesipisteitä mitä ihmeellisimpiin paikkoihin [;)]

Miksi muuten suuruudenhulluudelta pitäisi suojautua jos se ei ketään oikeesti häiritse :D
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

sammari kirjoitti: Miksi muuten suuruudenhulluudelta pitäisi suojautua jos se ei ketään oikeesti häiritse :D
No mies ainakin väittää, että häntä häiritsee [;)] .
pasihe
Member
Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura

Viesti Kirjoittaja pasihe »

Siihen mitään lääkkeitä ole... :twisted:
Pj Oulun Akvaarioseura http://www.oulunakvaarioseura.net/
1080L Malawi
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”