Sanotko akvaariokaupan myyjälle kuolleesta kalasta?
Valvoja: Moderaattorit
Sanon, aina. Ja siitä miten myyjät tiedon saatuaan toimivat, päättelen myös kannanko rahani siihen paikkaan vai en. Siinä liikkeessä, jossa asioin, vastaus on yleensä "Kiitos, käynpä poimimassa pois", näinhän sen pitää ollakkin. Ihan varmasti kaikissa kaupoissa kuolee kaloja, se ero siinä mitä liikettä välttää ja mitä suosia, löytyy vasta siitä kuinka kuolleisin kaloihin suhtaudutaan.
Dixi et animam levavi.
Ennen en oikein uskaltanut mennä sanomaan.
:>
Tänään käväisin yhdessä liikkeessä ja satuin huomaamaan yhden kuolleen kalan (taisi olla joku aavetetra), homehtumassa akvaarion pinnalla.
Kyselin kauppiaalta ensin kalalajia, jota olin tullut etsimään. Sitä ei kuitenkaan ollut ja ennen lähtöäni huomautin tetrasta. Kauppias käväisi pomimassa sen haavilla altaasta. 
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tänään käväisin yhdessä liikkeessä ja satuin huomaamaan yhden kuolleen kalan (taisi olla joku aavetetra), homehtumassa akvaarion pinnalla.

Sanon. Aina. Samoin epäillessäni jotain sairautta tai muuta vastaavaa.
Ja ainakin tässä "vakioliikkeessäni" sanomisiini on aina reagoitu, kuolleet kalat poistettu, vesi testattu ja oletettavasti allas otettu tarkkailuun.
Huonona puolena tosin on joutua todistamaan kituvan kimalaispallon lopetusta.. Mutta parempi varmaankin niinpäin.
---
Heti perään edit:
Nojoo.. olen tuossa tutussa liikkeessä jonottanut vuoroani jopa asian suhteen, mutten sitten tiedä olisiko samoin jossain tuntemattomassa liikkeessä, jossa menisi vain käväisemään ja ruuhka olisi kova. Toki sitä myyjää yrittäisi tavoittaa...
Ja ainakin tässä "vakioliikkeessäni" sanomisiini on aina reagoitu, kuolleet kalat poistettu, vesi testattu ja oletettavasti allas otettu tarkkailuun.
Huonona puolena tosin on joutua todistamaan kituvan kimalaispallon lopetusta.. Mutta parempi varmaankin niinpäin.
---
Heti perään edit:
Nojoo.. olen tuossa tutussa liikkeessä jonottanut vuoroani jopa asian suhteen, mutten sitten tiedä olisiko samoin jossain tuntemattomassa liikkeessä, jossa menisi vain käväisemään ja ruuhka olisi kova. Toki sitä myyjää yrittäisi tavoittaa...
-
- Advanced Member
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: HAS
Aloittelijana en ole uskaltanut sanoa, ensimmäisenä käyntikertana. Kun eipä noitten liikkeiden rutiineja tiedä. Mutta toisella kerralla, kun juteltiin pidempään niin sanoin, että on kuolleita kaloja, aika monessakin akvaariossa. Myyjä reagoi siihen ihan asiallisesti. Ja kolmannella kerralla huomautin jo eräiden kalojen käytöksistä (lojuvat pohjan ja sivuseinän välissä 45 asteen kulmassa, että taitaa jotain olla pielessä. Taisivat olla hieman heikossa hapessa. Kokonaisuutena ikävää, että liikkeessä, missä olisi mukava käydä on kalakuolemia paljon. 

Sanon kantapaikassa. Eräässä nimeltämainitsemattomassa liikkeessä äitini kanssa käydessä äitini kysäisi että miksi tuo on tuolla kyljellään pohjalla niin myyjä pokkana väitti että tuolla kalalajilla on välillä tapana "nukkua pohjalla kyljellään"...
Siinä vaiheessa mulkaisin äärimmäisen pahasti, nostin kytkintä sen kummemmin sanomatta ja talutin äidin reippaasti toiseen, asiantuntevampaan kauppaan jossa itse olen mielelläni alusta pitäen asioinut. Tuossa toisessa, nimeltämainitsemattomassa paikassa olen silloin tällöin käynyt nuuskimassa joko siellä palvelu pelaisi yhtään paremmin, mutta eipä ole ollut muutosta.
NIMITTÄIN kyseinen kala oli kuollut ihan just, eikä lajilla muutenkaan ole todellakaan tapana "nukkua pohjalla kyljellään"
![Evil or Very Mad [}:)]](./images/smilies/icon_evil.gif)
Siinä vaiheessa mulkaisin äärimmäisen pahasti, nostin kytkintä sen kummemmin sanomatta ja talutin äidin reippaasti toiseen, asiantuntevampaan kauppaan jossa itse olen mielelläni alusta pitäen asioinut. Tuossa toisessa, nimeltämainitsemattomassa paikassa olen silloin tällöin käynyt nuuskimassa joko siellä palvelu pelaisi yhtään paremmin, mutta eipä ole ollut muutosta.
NIMITTÄIN kyseinen kala oli kuollut ihan just, eikä lajilla muutenkaan ole todellakaan tapana "nukkua pohjalla kyljellään"
Ex-kiekkoilija...
En välttämättä sano.Ja syy on siinä,että vähänkin suuremmissa kala liikkeissä on tarkemmin tarkastellessa aina se pienen pieni osa kalastosta joko ns.heikossa hapessa tai jotain muuta vastaavaa.Liikkeissä joissa on noin 1000kalaa tai enemmänkin,joista esim.1-2 kuollutta sellaista,ei voi ainakaan pahemmin moittia,hyviä liikkeitä ovat.Ja aivan hölmöä jotenkin suuttua kenenkään asiakkaan siitä,jos tai paremminkin kun kuolleen kalan liikkeessä näkee..Kala lähetyksiä tilattaessa liikkeisiin Suomeen,ennen ja jälkeen karanteenin,kuolee aina kaloja.Niin se vaan on,hyvistä lääkkeistä,ja nykyisestä tieto tasosta huolimatta.Tosin joka akvaario kaupan toimiin joka aamu kuuluisi mielestäni tarkistaa akvaariot ja kalojen kuntoisuudet,laitteistot,,yms.Siten,että kaikki toimii ja on kunnossa-jo ennen kuin liikkeet ovensa aamulla asiakkailleen aukaisee..
-
- Starting Member
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
- Sukupuoli: Nainen
Noissa liikkeissä, jotka eivät korvaansa lotkauta, voi seuraavalla kerralla sanoa että "hei, otatko tuon kuolleen kalan pois etteivät pikkulapset pelästy". Silloin jo kissanhiekka-asiakkaatkin katsovat pahasti jos myyjä jättää asian huomiotta. Mitäänhän niistä piittaamattomista liikkeistä ei vastuullinen akvaristi tietenkään osta mutta katselemassa voi aina käydä.
Itse sanon aina, tosin en ole nähnyt kuin yhden liikkeen missä asiasta tarvitsee huomauttaa lähes joka kerta kun siellä käyn; kaiken lisäksi myyjiä ei tunnu kiinnostavan yhtään ja menevät nuristen naama mutrulla hakemaan sen kalan pois sieltä. Muutenkin kyseinen liike ei kuulu enää minun asiointilistaani ollenkaan, palvelu on huonoa ja erittäin asiantuntematonta, pääasiana tuntuu olevan vain rahantulo, ei väliä millaisiin koteihin kalat (tai muutkaan eläimet) joutuvat.
-
- Member