Pakastin kasveja

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Inia
Akvaariosisustaja 2005
Akvaariosisustaja 2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Pakastin kasveja

Viesti Kirjoittaja Inia »

Tuli ostettua pahimpien pakkasten aikaan kasveja, jaavansaniaista, miekkakasvi sekä konjakkikasvi. Paluumatka kotiin viivästyi ja kasvit olivat jää riitteessä avatessani pussin. Mietin että ihme jos joku hengissä selviää ja sulattelin kasveja hissukseen.

Nyt neljä päivää myöhemmin kaikki ovat jotakuinkin hengissä, miekkakasvi tekee osittain sulaneiden lehtien tilalle uutta ja jaavansaniaisessa ei näy mitään merkkejä pakastuksesta. Konjakkikasvi on henkitoreissaan, mutta jotakuinkin elossa. -Ihmeellistä!
Maaliskyy
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Maaliskyy »

Itse voin tunnustaa kerran tilanneeni mangrovenversoja jostain ihme Hawajilta saakka. Oli talvi ja siemenet tulivat yllättäen pakattuina pelkkään muovipussiin ja kirjekuoreen, ja tietenkin postiluukkuun. Pakkasta parisenkymmentä astetta, ja tullessani töistä kotiin versot jäätyneet aika ...läpikotaisin. Voin kertoa että eivät selvinneet, mutta lohdutin itseäni etteivät kuitenkaan olisi viihtyneet, ja suuriksikin kasvavat :mrgreen: Samalla tilasin kyllä muita eksoottisia siemeniä, jotka eivät kärsineet.
Nermal
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Nermal »

Kasvit pystyvät tuottamaan tietynlaisia yhdisteitä, jotka toimivat jäänestoaineina (parempia kuin mitä auton jäähdyttimeen pukataan). Aineet siis estävät kasvisolujen jäätymisen kokonaan, jolloin solut eivät hajoa. Aika jännä tosin, että tämmöiset trooppisetkin siihen sitten pystyvät. Ehkäpä lajit ovat eläneet lämpimissä oloissa vasta niin vähän aikaa, ettei tuo estoaineiden muodostuminen ole vielä evoluution myötä hävinyt :roll:
Joskus käy niin, että mitä enemmän ajattelee, sitä vähemmän on
todellista vastausta olemassa.

- Nalle Puh
Angelfish
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Angelfish »

Olen itse tahallani jäädyttänyt umpijäähän kasveja ihan testatakseni miten käy. Suurin osa alkoi kasvaa kuin mitään ei olisi tapahtunut 8O
Seviytyjiä olivat mm. pistia, karvalehti, karttulehti(tätä todella ihmettelin), jaavansaniainen, salvinia, anubias nana...
Joka päivä oppii jotain uutta.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Angelfish kirjoitti:Olen itse tahallani jäädyttänyt umpijäähän kasveja ihan testatakseni miten käy.
Kaikkea sitä akvaristit kokeilee. :mrgreen: Varmasti samaa löytyy muistakin harrastuksista, mutta välillä iskee tunne, että tämä harrastus jotenkin houkuttelee puoleensa omituisia tapauksia ja ajanmyötä saa myös ne "normaalit" jotenkin hurahtamaan.
Zuwih
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Zuwih »

Cory kirjoitti:tämä harrastus jotenkin houkuttelee puoleensa omituisia tapauksia
Kovinkohan moni "normaali" ihminen jaksaa päivästä päivään katsella, kun kasvit kasvavat ja kalat uivat? :P
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Itse ostin postin kautta karttulehteä ja matkalla pussi oli vuotanut koko postipaketin aivan märäksi.
Töistä tullessani postilaatikossa odotti yhdeksi klimpiksi jäätynyt paketti.
Sulattelin siinä pussin ja vettyneen kuoren irti kasveista(mitä niistä oli jäljellä) ja laitoin akvaarioon. nyt siellä kasvaa komea ja rehevä puska kyseistä kasvia :D
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

allablaze kirjoitti:Itse ostin postin kautta karttulehteä ja matkalla pussi oli vuotanut koko postipaketin aivan märäksi.
Töistä tullessani postilaatikossa odotti yhdeksi klimpiksi jäätynyt paketti.
Sulattelin siinä pussin ja vettyneen kuoren irti kasveista(mitä niistä oli jäljellä) ja laitoin akvaarioon. nyt siellä kasvaa komea ja rehevä puska kyseistä kasvia :D
Itselläni on vastaava selviytymiskokemus karttulehdestä. Lehtien kärjet vähän mustuivat, mutta kasvi selvisi elävänä ja toipui nopeasti.
Elven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Elven »

Mites vallisneria kestää kylmää? Sitä tuli mulle juuri postitse, ja onhan tuolla vähän pakkasta kun postipoika on fillarilla postia kuskannut. Hieman näyttää onnettomalta nuo lehdet, jotenkin läpinäkyviä ja ryttyisiä. Vihreitä kuitenkin. Ei kai auta kuin odottaa, niin sitten näkee miten käy.
Mja
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Mja »

Voi olla että ne vallisnerian lehdet "sulaa" pois, mutta kun et hätiköi karsimaan niitä kokonaan altaasta niin melko varmasti alkavat kasvattaa uutta tilalle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”