Entäpä muut tetrat; mikä olisi sopiva lajitoveri hurjalle tiikerille?
Tiikeribarbi ja tetrat
Valvoja: Moderaattorit
Tiikeribarbi ja tetrat
Onko kenelläkään kokemuksia tiikerbarbeista esim. timanttitetrojen kanssa-onko timanteilla "liian isot" evät; houkuttavatko nyppimään?
-
klorofylli
- Junior Member

- Akvaarioseurat: TAY
Timanttitetran evät ovat tuskin liian suuret, mutta se on kai hieman arka ja rauhallinen. Jääköhän ilman ruokaa tiikerien seurassa. Mustatetra voisi ainakin sopia seuraksi on yhtä ahne ja varsin vikkelä. Molempia lajeja kunnon parvi n. 15kpl. Vettä tarvitaan sitten vähintään 250 litraa. Muista barbeista löytyy myös sopivia kavereita.
-
nosegoblin
- Member

- Sukupuoli: N/A
Omat tiikeribarbit eivät ainakaan sietäneet mustatetrojen seuraa vaan ajoivat niitä jatkuvasti takaa ja nyppivät pyrstöjä. Silloinen allas oli 250-l ja tiikereitä oli 15 ja mustatetroja 8.
Ruokailutottumuksiltaan molemmat ovat kuin samasta puusta veistettyjä. Ahneita porsaita joille mikään ei ole tarpeeksi.
Ruokailutottumuksiltaan molemmat ovat kuin samasta puusta veistettyjä. Ahneita porsaita joille mikään ei ole tarpeeksi.
Litroja tulee olemaan 375. Haluaisin kovasti tiikereille seuraksi jonkun toisen parven, mieluusti tetroja. Haaveena oli tuo timanttitetra, vallankin, kun sen livenä näin... Wow! Mutta mietinnässä on myös rubiinitetra: olisiko se kenties sopivampi?
Alunperin mielin seuralaiseksi seeprakaloja, mutta minulle kerrottiin niiden viihtyvän erilaisessa ja -asteisessa vedessä. Onko tästä parista kokemuksia?
Lisäksi haluaisin partiksen tai kaksi sekä muutamia verkkonuoliaisia.
Kaikki ehdotuksen ovat veri velkome!
Alunperin mielin seuralaiseksi seeprakaloja, mutta minulle kerrottiin niiden viihtyvän erilaisessa ja -asteisessa vedessä. Onko tästä parista kokemuksia?
Lisäksi haluaisin partiksen tai kaksi sekä muutamia verkkonuoliaisia.
Kaikki ehdotuksen ovat veri velkome!
-
crisse_83
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Tiikeribarbi ja seeprakala sopivat samaan altaaseen, pohjalle vaikka piikkisilmiä niin on aasialais-kalasoppa koossa ja vauhdikas sellainen
.
Ketuttaa kuin pikkuoravaa pakkasella. Käpy on jäässä, hammas katki ja oksakin niin himskatin liukas. (Siistitty versio.)
-
jokelamaniac
- Advanced Member

Meillä tiikerien seurana ilman ongelmia:
Rubiinitetroja,intiaanisulkia,seeprakaloja![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Rubiinitetroja,intiaanisulkia,seeprakaloja
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Entäpä leväbarbit: menevätkö tiikerien kanssa? Ja kiilakylki himottaisi ehkä kanssa.. tulee vain olo, että mun kalahaaveeni ovat aika "mitäänsanomattoman" näköisiä, mutta minkäs sille mahtaa... 
Yhä otetaan kaikki vinkit vastaan, vallankin, jos ehdotuksena on joku sellainen laji, joka toisi väriä altaaseen.
Onko kokemuksia nuoliaisista tiikerien kanssa? Verkkonuoliainen esim. olisi kiinnostava. Ja sitten vielä se joku "väripilkku"...
Yhä otetaan kaikki vinkit vastaan, vallankin, jos ehdotuksena on joku sellainen laji, joka toisi väriä altaaseen.
Onko kokemuksia nuoliaisista tiikerien kanssa? Verkkonuoliainen esim. olisi kiinnostava. Ja sitten vielä se joku "väripilkku"...
-
klorofylli
- Junior Member

Leväbarbit sopivat oikein hyvin tiikeribarbien kanssa, mutta leväbarbeille akvaarion pitäisi olla noin 150 cm pitkä. Nuoliaisten kanssa menisi myös hyvin, jos vaan sitä tilaa on. Monista nuoliaisistakin tulee aika isoja.
Kuinkas pitkä se sinun altaasi on?
Kiilakylkien kanssa olen myös nähnyt sopuisaa yhteiseloa, eli pitäisi onnistua. Vesiarvotkin natsaa hyvin.
Tiikeribarbit ovat minusta saaneet vähän turhan huonon maineen. Eivät ne niin pahoja sentään ole. Toki kaikenmaailman liuhuevät ovat poissuljettua seuraa, mutta muiden vikkelien, rohkeiden ja ahneiden kalojen kanssa uskaltaa kyllä kokeilla.
Omia tiikeribarbejani ei kiinnosta muu kuin syöminen ja kuteminen. Kutivat tänäänkin porukalla koko päivän. Mätiä ja maitia oli niin paljon, että vesi oli aivan sameaa. Ja sen mädinhän ne sitten söivät tietysti.
Vaikka 375 litraa on jo paljon vettä, sekin täyttyy äkkiä. Kaikkea ei mahdu vaikka kuinka haluaisi.
Meillä on muuten samat lempikalat tiikeribarbi, kiilakylki ja leväbarbi.
Ja siitä väripilkusta. Eikö tiikeribarbi ole tarpeeksi värikäs.
Jos tuo akvaariosi olisi minun ja sillä pituutta se 150 cm niin kalasto olisi varmaankin tällainen:
tiikeribarbeja 25 kpl
leväbarbeja 10 kpl
täplänuolimonneja 15kpl
pariskunta pienehköja ahvenia
partamonni ja joku kaunis pieni pleko
Kuinkas pitkä se sinun altaasi on?
Kiilakylkien kanssa olen myös nähnyt sopuisaa yhteiseloa, eli pitäisi onnistua. Vesiarvotkin natsaa hyvin.
Tiikeribarbit ovat minusta saaneet vähän turhan huonon maineen. Eivät ne niin pahoja sentään ole. Toki kaikenmaailman liuhuevät ovat poissuljettua seuraa, mutta muiden vikkelien, rohkeiden ja ahneiden kalojen kanssa uskaltaa kyllä kokeilla.
Omia tiikeribarbejani ei kiinnosta muu kuin syöminen ja kuteminen. Kutivat tänäänkin porukalla koko päivän. Mätiä ja maitia oli niin paljon, että vesi oli aivan sameaa. Ja sen mädinhän ne sitten söivät tietysti.
Vaikka 375 litraa on jo paljon vettä, sekin täyttyy äkkiä. Kaikkea ei mahdu vaikka kuinka haluaisi.
Meillä on muuten samat lempikalat tiikeribarbi, kiilakylki ja leväbarbi.
Ja siitä väripilkusta. Eikö tiikeribarbi ole tarpeeksi värikäs.
Jos tuo akvaariosi olisi minun ja sillä pituutta se 150 cm niin kalasto olisi varmaankin tällainen:
tiikeribarbeja 25 kpl
leväbarbeja 10 kpl
täplänuolimonneja 15kpl
pariskunta pienehköja ahvenia
partamonni ja joku kaunis pieni pleko
Kiitos kivoista vinkeistä! Kävin eilen shoppailemassa akvaarioon taustan sekä kypsytysaineksia. Katselin samalla kaloja "sillä silmällä" ja mietiskelin yhdessä myyjän kanssa niitä lajeja.
Olin ajatellut tiikeribarbeja oikein kunnon parvea: ainakin 15 yksilöä? Lisäksi tulisi leväbarbiporukka sekä kenties vielä parvi loistobarbeja? Pohjalle niitä verkkonuoliaisia ja partis ja/tai joku muu pienikokoinen pleko.
Hauskaa, että jollakulla on samat mieltymykset!
Vielä, kun saisi tuon altaan kypsäksi...
Ja niin; pituutta altaalla on se 150cm, korkeutta 50cm.
Olin ajatellut tiikeribarbeja oikein kunnon parvea: ainakin 15 yksilöä? Lisäksi tulisi leväbarbiporukka sekä kenties vielä parvi loistobarbeja? Pohjalle niitä verkkonuoliaisia ja partis ja/tai joku muu pienikokoinen pleko.
Hauskaa, että jollakulla on samat mieltymykset!
Ja niin; pituutta altaalla on se 150cm, korkeutta 50cm.
-
klorofylli
- Junior Member

Verkkonuoliaiset ovat hauskan oloisia. Lueskelin, että tarvitsevat ehdottomasti kavereita ja kasvavat aika suuriksi.
Kannattaa laskeskella kalamäärää ettei vaan tule ahdasta. Olen nähnyt aika hurjan kokoisia loistobarbeja eikä leväbarbitkaan kovin pieniksi jää.
Oikein mukavaa kalastoa olet kyllä hankkimassa.
Kaikki suunnittelemasi kalat viihtyvät aika ärjyssä virtauksessa, millainen
suodatin sinulla on.
Verkkonuoliaisen ja loistobarbin lämpötilavaatimukset eivät ihan osu kohdalleen. 24 astetta on loistobarbille ihan ylärajoilla ja verkkonuoliaisille taas alarajoilla. Plekojen vaatimia lämpötiloja kannattaa tarkistella, jotkut tarvitsevat tosi lämmintä. Partamonni tietysti sopii.
Kannattaa laskeskella kalamäärää ettei vaan tule ahdasta. Olen nähnyt aika hurjan kokoisia loistobarbeja eikä leväbarbitkaan kovin pieniksi jää.
Oikein mukavaa kalastoa olet kyllä hankkimassa.
Kaikki suunnittelemasi kalat viihtyvät aika ärjyssä virtauksessa, millainen
suodatin sinulla on.
Verkkonuoliaisen ja loistobarbin lämpötilavaatimukset eivät ihan osu kohdalleen. 24 astetta on loistobarbille ihan ylärajoilla ja verkkonuoliaisille taas alarajoilla. Plekojen vaatimia lämpötiloja kannattaa tarkistella, jotkut tarvitsevat tosi lämmintä. Partamonni tietysti sopii.
Niitä loistobarbeja ei ole pakko saada. Tiikereitä on..
Suodattimina on Eheimin ulkosuodatin 2026 (voin vielä tarkistaa) sekä Fluval 3 sisäsuodatin.
Nyt on ympit lillumassa vedessä ja toivon todella, että allas olisi kypsä piakkoin (oon varautunut kuukauteen).. Haluaisin jo niin nähdä vilskettä ja vilinää altaassa!
Verkkonouliainen ei ole myöskään pakkomielle; olin kuitenkin haaveillut jostain nuoliaisesta. Jotenkin ne raidat/selkeät kylkikuviot näköjään vetää meikäläistä puoleensa... Mietin vain, että koska pohjalle on pakko (?) hankkia kierteisiä möyhintähommiin, niin meneeköhän ne saman tien parempiin poskiin nuoliaisille?
Mutta onhan tässä vielä aikaa tuumailla... Kiitos taas tosi asiallisista kommenteistasi ja huomioistasi klorofylli!!
Nyt on ympit lillumassa vedessä ja toivon todella, että allas olisi kypsä piakkoin (oon varautunut kuukauteen).. Haluaisin jo niin nähdä vilskettä ja vilinää altaassa!
Verkkonouliainen ei ole myöskään pakkomielle; olin kuitenkin haaveillut jostain nuoliaisesta. Jotenkin ne raidat/selkeät kylkikuviot näköjään vetää meikäläistä puoleensa... Mietin vain, että koska pohjalle on pakko (?) hankkia kierteisiä möyhintähommiin, niin meneeköhän ne saman tien parempiin poskiin nuoliaisille?
Mutta onhan tässä vielä aikaa tuumailla... Kiitos taas tosi asiallisista kommenteistasi ja huomioistasi klorofylli!!
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Ainakaan harlekiininuoliaiset ei syö isoja kierteisiä, tosin niiden kanta pysyy hyvin kurissa, koska poikasista suurin osa joutuu parempiin suihin.
Ei kierteiset välttämättömiä ole, toki pohjan tonkimisen voi hoitaa käsin tai jollakin kepillä.
Ei kierteiset välttämättömiä ole, toki pohjan tonkimisen voi hoitaa käsin tai jollakin kepillä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
-
klorofylli
- Junior Member

Nuoliaiset voivat toki ne kierteiset syödä, mutta niin kuin 7330 kirjoitti pohjan huolto onnistuu muutenkin. Alkuympiksi kannattaa hankkia mahdollisimman suuria kierteisiä.
Suodattimiesi teho riittää kyllä, mutta enemmänkin saisi olla. Ehkä vaikka toinen sisäsuodatin lisäksi tai yksi tehokkaampi.
Minusta yksi suuri parvi näyttää paremmalta kuin kaksi pienempää. Eli ottaisin pelkkiä tiikeribarbeja väliveteen. Tai siis siellähän olisi jo kaksi parvea, koska leväbarbitkin liikkuvat samalla alueella.
Suodattimiesi teho riittää kyllä, mutta enemmänkin saisi olla. Ehkä vaikka toinen sisäsuodatin lisäksi tai yksi tehokkaampi.
Minusta yksi suuri parvi näyttää paremmalta kuin kaksi pienempää. Eli ottaisin pelkkiä tiikeribarbeja väliveteen. Tai siis siellähän olisi jo kaksi parvea, koska leväbarbitkin liikkuvat samalla alueella.
Olin juuri aloittamassa uutta keskustelua tikruista..
Onneksi huomasin tämän; Itselläni on 250 litrainen allas kypsymässä ja tiikeribarbeja olisi hieno saada.. Toiseksi parveksi ajattelin inkkareita. Mutta itse kysymys kuuluukin, että kuinka monta noita tikruja voi ottaa.
Inkkareiden ja tikrujen suhde olisi: (ink.) 2:3 (tik.). Mikä olisi hyvä määrä kumpiakin..?? (tajusko kukaan..
)
p.s. pohjalle tulee partis ja monnisia
Inkkareiden ja tikrujen suhde olisi: (ink.) 2:3 (tik.). Mikä olisi hyvä määrä kumpiakin..?? (tajusko kukaan..
p.s. pohjalle tulee partis ja monnisia
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
-
klorofylli
- Junior Member

-
klorofylli
- Junior Member

Akvaariosi on oikein sopiva tiikeribarbeille. Entä jos ottaisit vain tiikeribarbeja monnisten ja partamonnin lisäksi, etkä toista keskiveden kalaparvea. Silloin ei ainakaan tulisi ongelmia. Tiikereitä mahtuisi silloin noin 20 kpl.
Jos haluat kaksi parvea aika sopiva porukka voisi olla 10 tiikeribarbia ja 15 kiilakylkeä. Lisäksi noin 10 monnista ja partamonni.
Jos haluat kaksi parvea aika sopiva porukka voisi olla 10 tiikeribarbia ja 15 kiilakylkeä. Lisäksi noin 10 monnista ja partamonni.
Hej taasen! Allas kypsyy, hitaasti mutta varmasti(?, houp sou...) ja olen taas pyöritellyt niitä kaloja mielessäni... Että jos sittenkin niitä kiilakylkiä kanssa...
Olisko jo liikaa, jos olisi isohko parvi tiikereitä (n. 15 kpl), kiilakylkiä saman verran, viitisen leväbarbia ja saman verran verkkonuoliaisia sekä pari partisrouvaa?
Oih, kun tämä on jännää ja mukavaa aikaa jo tämäkin!
Olisko jo liikaa, jos olisi isohko parvi tiikereitä (n. 15 kpl), kiilakylkiä saman verran, viitisen leväbarbia ja saman verran verkkonuoliaisia sekä pari partisrouvaa?
Oih, kun tämä on jännää ja mukavaa aikaa jo tämäkin!
-
klorofylli
- Junior Member

Nonniin. Sekoitetaampas taas pakkaa. Alla on nyt- kop-kop-kypsä ja siellä on kasveja sekä ensimmäiset kalat: kolme tiikeriä, kaksi kiilakylkeä, kolme levistä sekä kaksi partisneitoa. Tiikeriparvi kasvatetaan sinne 15. Leviksiä aion hankkia ainakin kaksi lisää. Plekoja on nyt tarpeeksi, toistaiseksi, sillä nuo partikset on niin sulkkuja olemalla niin rumia...
Kiilakyljet tuli "puolivahingossa": niiden kohtalo on vielä auki: ovat jo kaksi hyvin iäkästä kaveria. Saavat viettää nyt eläkepäiviään minun miettiessäni vielä tovin, hankinko niille vielä isomman parven seurakseen vai jääkö parveilu näihin kahteen barbilajiin.
Nuoliaisajatukset meni eilen viemäristä alas, kun näin livenä verkkonuoliaisen, joka oli suuri kuin valas! Huh. Eli ei sittenkään niitä: pieni on mun mieleeni...
Muut, pienemmät nuoliaiset, eivät taida nautiskella kierteisillä, joten niiden "tarkoitus" meni tavallaan siinä. Toki pidän niistä muutenkin. Mutta JOS en nuoliaisia hanki, niin mielessä on pohjalle pandamonnisia. Mutta kaikki tämä on vasta jossittelua.
Siis: olisiko teillä hienoja ja hyviä mielipiteitä näistä aatoksista?![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Nuoliaisajatukset meni eilen viemäristä alas, kun näin livenä verkkonuoliaisen, joka oli suuri kuin valas! Huh. Eli ei sittenkään niitä: pieni on mun mieleeni...
Siis: olisiko teillä hienoja ja hyviä mielipiteitä näistä aatoksista?
-
The evil weasel
- Starting Member