Pitkällisen painostuksen uhrina mies osti minulle 180 litraisen joululahjaksi toissa vuonna, eikä puhunut kuluista mitään. Mutta kun alettiin sitten laittamaan kaloja ja kasveja, oli joka reissu akvaariokauppaan yhtä narinaa rahoista. Arvatkaapa, oliko mies repiä pelihousunsa, kun sai kuulla, mitä maksaa keskikokoinen mangrove- kanto

No joka tapauksessa se kanto nyt on akvaariossa
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
.
Samoin merirosvolaiva, jonka mieheni ehdottomasti halusi ostaa, eikä minulla ollut sydäntä kieltää, vaikken olisi missään nimessä moista rojua akvaariooni huolinut... Myöhemmin laivan kaveriksi on ilmaantunut myös tykki
Aina kun muiden kanssa tulee juttua akvaarioharrastuksesta, mieheni muistaa tarkalleen, mikä maksoi mitäkin, ja saa tietysti kaikki muutkin pitämään minua ihan kahjona

(tässä vaiheessa päästäänkin sitten soodauksiin ja vedenvaihto-operaatioihin, sekä siihen miten kierteisiä haettiin mökkireissulla 750 km päästä
)Ja silloin tämä on vain ja ainoastaan minun harrastukseni.
Mutta kotona mieheni avustaa ihan mielellään noissa puuhissa, vaikka tupiseekin ihan vaan periaatteen vuoksi.. Ja onpa hän jo suunnitellut joskus rakentavansa omakotitalon, jossa seinäelementteihin laitetaan paikat isoille akvaarioille, ja merivesiakvaario olisi hänenkin mielestään todella mielenkiintoinen juttu(ei olla vielä keskusteltu sen hinnoista
).
Eli pääasialliseti tämä akvaarioharrastus on minun juttuni, mutta kun jaksan tarpeeksi kauan haaveilla ja kertoa millaisia kaloja olisi mukavaa laittaa, ja millaiset tilat ne tarvitsisivat, voi yllättyä iloisesti: Toissailtana mies soitti Ouluun jollekin lasikauppialle, josko sieltä olisi mahdollista saada lasit (300+l)valmiiksi leikattuina, ja sai kuulla että akvaarion saa sieltä jopa valmiiksi koottuna

Nyt sitten vain odotellaan kesää, että saisimme sellaisen kulkemaan auton perässä tänne kotiin asti
Strategiaani kuuluu myös johdattaa mies esim. miespuolisen akvaarioharrastajan juttusille, niin voivat sitten jutella tekniikasta ym. ja kuulla ettei akvaarioharrastus olekaan välttämättä vain akkojen hömpötystä;)
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.