hieno hiekka- vai sorapohja?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

nicki877
Junior Member
Junior Member
Viestit: 54
Liittynyt: 19:08, 04.11.2005
Paikkakunta: Espoo

hieno hiekka- vai sorapohja?

Viesti Kirjoittaja nicki877 »

Kumpi teillä on muuten malaweilla ja kumpaa suosittelette?

Tuli tuossa mieleen, kun tuollahan ei ole yhtään pohjakalaa, että olisiko tuo sora parempi ja siistimpi vaihtoehto sitten?
Ilman elämää ei olisi elämää..
BBhouse
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 23:15, 20.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BBhouse »

Omassa altaassa on ainakin hienoa hiekkaa pohjalla. On varmaan myös parempi vaihtoehto Malaweille kun tykkäävät tuota pohjaa suullansa muokata tuon tuosta. Eli minä ainakin annan pisteet tuolle hienolle hiekalle.
naseti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 184
Liittynyt: 01:16, 15.03.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja naseti »

Hienoa puhallushiekkaa a´la biltema löytyy myös multa. Tuntuvat tykkäävän kaivella sitä.
Ota rennosti, niin olet virtuoosi!
sannakatja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 152
Liittynyt: 16:25, 15.01.2006
Paikkakunta: Lieksa, Lieksan akvaarioseura ry.

Viesti Kirjoittaja sannakatja »

Tämä kysymys menee vähän ohi , mutta mitä pohjakaloja teillä on malawi- altaissa?
WaterBoy78
Junior Member
Junior Member
Viestit: 214
Liittynyt: 13:47, 02.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Ekenäs

Viesti Kirjoittaja WaterBoy78 »

Synodontis Nyassae (Njassae, Nyassa...). Taitaa olla ainoa monni joka on malawijärvestä ja joka on saatavilla suomessa. Sen lisäksi ei löydy niin monta pientä monnilajeja malawijärvestä.
Non-cichlid fish: http://www.hull.ac.uk/cichlids/Fish_non ... llery.html
PZQ
Junior Member
Junior Member
Viestit: 115
Liittynyt: 13:19, 07.10.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Paikkakunta: K:nummi

Viesti Kirjoittaja PZQ »

Kantapään kautta altaaseen vaihdettu hienoa puhallushiekkaa mallia BILTEMA ja muutama Synodontis Njassae uiskentelee Malawien seassa.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Muuten, minkä kokoiseksi tuo "njassa" kasvaa? Tai lähinnä ajan takaa sitä minkä kokoiseen altaaseen niitä voi laittaa?

Mistä olette otuksia löytäneet (olisko nl-aquassa??)
axu
Member
Member
Viestit: 298
Liittynyt: 15:11, 18.10.2004

Viesti Kirjoittaja axu »

Itse otin suosituksesta vaalean korallihiekan. Jos ei muuta, niin näyttää hienolta. :)

BILTEMASTA olisi murto-osan hintaan saanut vaaleaa hiekkaa kyllä. :/
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Ostettiin eilen rapeat vuoden vanha malawi-allas.
Altaassa on nyt korallihiekka pohjalla, mutta täys säkki biltemaa olisi nurkassa.

Allas saapuu meille keskiviikkona ja sen mukana tulee kaikki mahdollinen kaloja myöten.

Ajattelin vaihtaa tuon korallin pois pohjalta ja laittaa hienon hiekan. Tietääkseni tuolla korallilla ei kauheasti tee mitään vai olenko ihan väärässä?
Mukaan tulee isokasa kiviä jotka on ostettu akvaarioliikkeestä. Kuinka paksu sen retkipatjan kannattaa olla vai pitäisikö ihan tyroksia käydä ostamassa?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
jahonen
Junior Member
Junior Member
Viestit: 134
Liittynyt: 23:07, 11.07.2006
Paikkakunta: Nurmijärvi/Klaukkala

Viesti Kirjoittaja jahonen »

WaterBoy78 kirjoitti:Synodontis Nyassae (Njassae, Nyassa...). Taitaa olla ainoa monni joka on malawijärvestä ja joka on saatavilla suomessa.
Malawissa on toinenkin pikkumonni, joka on pienempi kuin Njassae (about 5 cm). Tämä elää pääasiassa Malawiin virtaavissa joissa, mutta pienissä joukoissa myös itse järvessä.

http://malawicichlids.com/mw11003.htm

Mutta kuten WaterBoy78 sanoi, Njassae taitaa olla ainoa mitä _joskus_ saa suomestakin. Tuon neumanniin saatavuus suomessa lienee olematon (vai onko?).

T:Jarkko
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Viestit: 15316
Liittynyt: 16:24, 05.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki/HAS/Ciklidistit/TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Kaikissa Malawista näkemissäni kuvissa on joko kiviä, kallioita tai hienoa hiekkaa. [;)]
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
Tytti
Senior Member
Senior Member
Viestit: 595
Liittynyt: 18:34, 28.12.2003
Paikkakunta: Nummela - HAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tytti »

paul kirjoitti: Ajattelin vaihtaa tuon korallin pois pohjalta ja laittaa hienon hiekan. Tietääkseni tuolla korallilla ei kauheasti tee mitään vai olenko ihan väärässä?

Kuinka paksu sen retkipatjan kannattaa olla vai pitäisikö ihan tyroksia käydä ostamassa?
Noin miekin tekisin. Korallihiekka on varmasti ihan kivan näköinen, mutta sillä ei ole mitään tekemistä Malawi-järven kanssa. Vesiarvot pidetään kuitenkin oikeina muulla kuin korallihiekalla.

Meillä on styroksi joka altaassa hiekan alla. Toisilla on retkipatja. Makuasiaksi veikkaisin.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

jarvij kirjoitti:Kaikissa Malawista näkemissäni kuvissa on joko kiviä, kallioita tai hienoa hiekkaa. [;)]
Sitähän se minäkin :)
Eli korallit pihalle ja hienohiekka tilalle.

Niin vielä tuosta suojasta. Eli mikä olisi parasta laittaa hiekan alle jotta pohja kestäisi painoa. Allas on juvelin trigon.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
BairiX
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 12:16, 01.01.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja BairiX »

Itse olen ajatellut laittaa "telttapatjaa" pohjalasin suojaksi styroksi on käynyt myös mielessä en ole vielä päättänyt kumpi sinne menee... Hiekaksi hienoa hiekkaa Biltemasta.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

BairiX kirjoitti:Itse olen ajatellut laittaa "telttapatjaa" pohjalasin suojaksi styroksi on käynyt myös mielessä en ole vielä päättänyt kumpi sinne menee... Hiekaksi hienoa hiekkaa Biltemasta.
Eilen juttelin Petrin kanssa akvaariokeskuksessa ja hän suositteli plexiä jonka alle silikoonia.
Sanoi, että telttapatjat sisältävät homeenestoaineita jotka on haitaksi akvaariolle ja styroksista voi liueta öljyjä.

Onko näin?
Vai onko olemassa jotain erityista "telttapatjaa" jota ei ole millään mömmöillä täytetty?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

Minä ostin rautakaupasta routamattoa, aika samanlaista on kuin retkipatja. Tuolla se on ollut hiekan alla 1,5v eikä ole ollut ongelmaa. En ole onnistunut sillä kalojani tappamaan [;)] , tuntuvat sikiävän kovaa tahtia.
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

ninuska kirjoitti:Minä ostin rautakaupasta routamattoa, aika samanlaista on kuin retkipatja. Tuolla se on ollut hiekan alla 1,5v eikä ole ollut ongelmaa. En ole onnistunut sillä kalojani tappamaan [;)] , tuntuvat sikiävän kovaa tahtia.
Minkä hintaista oli?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
ninuska
Member
Member
Viestit: 466
Liittynyt: 19:50, 10.08.2004
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja ninuska »

En osaa sanoa, kun samalla ostin hiekat, vedenvaihtoletkut, silikonit ja muut härpäkkeet, mutta kallista se ei ainakaan ollut. Muistaakseni se myydän 2m leveänä eli minulle riitti ostaa puoli metriä.
BairiX
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 12:16, 01.01.2006
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja BairiX »

paul kirjoitti:
BairiX kirjoitti:Itse olen ajatellut laittaa "telttapatjaa" pohjalasin suojaksi styroksi on käynyt myös mielessä en ole vielä päättänyt kumpi sinne menee... Hiekaksi hienoa hiekkaa Biltemasta.
Eilen juttelin Petrin kanssa akvaariokeskuksessa ja hän suositteli plexiä jonka alle silikoonia.
Sanoi, että telttapatjat sisältävät homeenestoaineita jotka on haitaksi akvaariolle ja styroksista voi liueta öljyjä.

Onko näin?
Vai onko olemassa jotain erityista "telttapatjaa" jota ei ole millään mömmöillä täytetty?
Enpä rupea kenenkään kanssa väittelemään mutta onhan täällä näitä foorumilaisia jotka ovat pitäneet telttapatjaa/styroksia pohjan suojana pitkiäkin aikoja ilman ongelmia...
beetle
Senior Member
Senior Member
Viestit: 514
Liittynyt: 14:51, 07.05.2005
Paikkakunta: Nurmijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

BairiX kirjoitti:
paul kirjoitti:
BairiX kirjoitti:Itse olen ajatellut laittaa "telttapatjaa" pohjalasin suojaksi styroksi on käynyt myös mielessä en ole vielä päättänyt kumpi sinne menee... Hiekaksi hienoa hiekkaa Biltemasta.
Eilen juttelin Petrin kanssa akvaariokeskuksessa ja hän suositteli plexiä jonka alle silikoonia.
Sanoi, että telttapatjat sisältävät homeenestoaineita jotka on haitaksi akvaariolle ja styroksista voi liueta öljyjä.

Onko näin?
Vai onko olemassa jotain erityista "telttapatjaa" jota ei ole millään mömmöillä täytetty?
Enpä rupea kenenkään kanssa väittelemään mutta onhan täällä näitä foorumilaisia jotka ovat pitäneet telttapatjaa/styroksia pohjan suojana pitkiäkin aikoja ilman ongelmia...
No näinhän sitä on täällä ennenkin väitetty. Mulla on tuota retkipatjaa tuolla hiekan alla eikä toistaiseksi ole mitään ongelmia ollut (vuoden verran on allas ollut pystyssä.)

Muovipleksi varmaan olis ihan ok, mutta sisältää hirveän riskin siinä mielessä, että yksi pienen pieni hiekan jyvänenkin pleksin ja lasin välissä saattaa koitua kohtalokkaaksi.
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Miksi se retkipatja on hiekan alla? Mitä hyötyä siitä on? 8O Meillä retkipatja on akvan ja vanerin välissä tukemassa.
*laa la laa*
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Tittis kirjoitti:Miksi se retkipatja on hiekan alla? Mitä hyötyä siitä on? 8O Meillä retkipatja on akvan ja vanerin välissä tukemassa.
Taitaa olla malawialtaissa aika tarpeen tuo retkipatja altaan sisälläkin, estää kivikasojen pistekuormitusta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

beetle kirjoitti:No näinhän sitä on täällä ennenkin väitetty. Mulla on tuota retkipatjaa tuolla hiekan alla eikä toistaiseksi ole mitään ongelmia ollut (vuoden verran on allas ollut pystyssä.)

Muovipleksi varmaan olis ihan ok, mutta sisältää hirveän riskin siinä mielessä, että yksi pienen pieni hiekan jyvänenkin pleksin ja lasin välissä saattaa koitua kohtalokkaaksi.
Petri ehdotti plexin alle silikoonipatjan. Eli paljon silikoonia jonka päälle sitten se levy. Tällöin jää lasin ja levyn väliin rako ja levy joustaa myös hieman silikoonin ansiosta
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Waltteri
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 23:56, 25.03.2003

Viesti Kirjoittaja Waltteri »

Cliloglanis neumannia on ollut tietääkseni ainakin kerran Suomessa, NL-aquassa. Meille lähti yksi mukaan, olisi varmaan kannattanut ostaa enemmänkin. Niitä taisi olla joku kuusi kappaletta silloin ja tulleet Ruotsista.

Pärjää hyvin mbunien kanssa pienestä koosta huolimatta. Suosittelen :D
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Meille tuli töihin isokasa nyt uusia läppäreitä ja ne oli pehmustettu "telttapatjalla". Voiko tuota käyttää vai kannattaako ihan roskiin heittää?
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”