Pohdintoja kiekko harrastajaksi

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
fazerina82
Member
Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen

Pohdintoja kiekko harrastajaksi

Viesti Kirjoittaja fazerina82 »

Mietintä myssyn alla on ollut puolisoni kanssa ryhtyä kiekko harrastajaksi ja vielä hieman epäilyttää kaikkien lukemiemme kiekko sairauksien vuoksi.
Onko siis kiekot hyvin vaikeita kaloja hoidokkina vaiko onko vaihtoehto silti se että, pysymme edelleen niissä tutuissa ja turvallisissa lehtikaloissa? [;)]

Altaamme on n. 500l (kymmenisen litraa yli)

Jossa on ulkosuodatin mallia 2080 ja sisäsuodattimena 2048. Onko sopivat vaiko liikaa vai liian vähän tehoa?

Lämmittimenä on Jäger 300w, mutta ilmeisesti olisi järkevää hankkia vielä lisäksi toinen, jotta lämpö saadaan pysymään yli 28c.

Pohjana akvaario liikkeestä saatu hiekka, joka pesty useaan otteeseen kirkkaaksi.

Valona loistaa loisteputkivalaisin 4x sylvania aquastar L=1500mm
Suunnitteilla sitten joskus katosta roikkuvat monimetallit kenties.

Ja miehen oma viritys, josta en tajua hölkäsen pöläystä eli hiilidioksidi järjestelmä. (levitin, pullo, paineenalennusventtiili, säätöyksikkö + muut letkut ja johdot? :mrgreen: )

Kasvit vielä mietinnän alla. Eikä edes ajankohtaista, ensin kypsytys.

Kiekkojen 6kpl lisäksi pari plekoa esim. appelsiiniplekoja sekä ilmeisesti parjattuja helmimonnisia.

Keksittekö kokeneet harrastajat joitakin muistettavia juttuja mitä pitäisi tietää ennen harrastajaksi alkamista ja sellasia vinkkejä mitä alkaja tarvitsee? Olisi kiva saada paljon tietoa ja kokemuksia, mutta minun pää ei ainakaan suodata kaikkea mitä täältä a-w olen tietoja löytänyt ja olisi kiva saada sellanen kokonaisuus, yhteneväinen tietopaketti, mutta se on varmaan liikaa pyydetty. :P
Akvaariot ovat vieneet sydämeni, lirisee siellä sun täällä ja isompaa tahdon..
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

Muuten vaikuttaa hyvältä, mutta kiekkoja voisi olla enemmän, esim 8. Ostakaa terveet kiekot, niin saatte hyvän startin harrastukseen :D
fazerina82
Member
Member

No kiva juttu. Ai että ihan 8 kpl. Ajattelinpa vaan, että kavereilla olisi tilaa liikkuakin. Mutta jos kerran suositellaan niin, niin sitten kai pistetään ostoslistalle pari enemmän. :)
minnakoo
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: OAS

Viesti Kirjoittaja minnakoo »

Onnea vaan kiekkoharrastukselle! Minäkin kannatan tuota suurempaa kiekkoparvea. Kyllä ne vaan ovat ylväitä ja hienoja kaloja!
Hartsa
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hartsa »

Ilman muuta rohkeesti vaan harrastamaan "kiekkoilua" ;) Itse aloitin reilu vuosi sitten ja keväällä ilmestyi sitten jo isompikin allas kiekkoineen. Nyt kaikki 20 isoa + eilen hankitut poikas Blue Diamondit 2kpl 720L:ssa altaassa.

Kauhutarinat aluksi laittoi miettimään, osaanko hoitaa, mutta kaikki on mennyt ihan hyvin. Tasainen lämpö, ph-kohdallaan, säännöllinen vedenvaihto ja hyvä hapetus. Niillä pärjää jo melko pitkälle. Ajan myötä oppii tuntemaan kalat ja niiden käyttäytymisen. On helppo huomata, jos jokin on pielessä.

Onhan ne toki vähän krantumpia monen asian suhteen, kun esim. lehtikalat, mut ajan oloon oppii niksit! Ja melkosia herkkusuita ovat.

Tohon 500L suosittelen kans 8 parvea. Ovat rohkeampia, kun niitä on enemmän. Itselläni oli aluksia 720:ssä 12 kiekkoa ja kun lisäsin 8, niin tulivat paljon seurallisemmaksi ja rohkeammaksi.

Suodatustarve riippuu pitkälti montako ja minkä kokoisia kiekkosi ovat. Ja kuinka paljon muuta kalaa altaassa on. Mainitsemillasi suodattimilla on varmaan hyvä lähteä liikenteeseen. Lisäät tehoa, jos siltä näyttää.

T: hurahtanut ;)
fazerina82
Member
Member

Kiitos vastauksista. Olen taas hiukkasen viisaampi ja uskallusta alkaa jo olemaan jonkin verran aloittaa harrastus.

Vielä jos joku uskaltautuis suosittelemaan hyviä kiekkokasveja akvaarioon, koska sellasiakin olisi kiva olla. Eli mikä on Teillä kestänyt ja missä lämpötilassa jne?

Tosin olen kyllä kahlannut muita kiekkoaiheisia a-w sivuja, mutta kun jostain kiinnostuu niin tiedonjanosta ei millään meinaa päästä irti.... [;)]
nigel-90
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nigel-90 »

Kiekkoaltaaseen löytyy kyllä hyvin paljon kasvi lajeja.
Meillä on tällä hetkellä vallisneriaa, intianvesitähdikkiä ja punarotalaa ja kaikki kasvavat hirveällä vauhdilla. Lämpötila 28-30 astetta.
Väkitukko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Heipsan!

Ajattelin antaa vielä yhden kannustuksen tämän harrastuksen aloittamiseen. Minäkin nimittäin ryhdyin juuri hiljattain kiekkoharrastajaksi ja olen enemmän kuin tyytyväinen. Pitkän ja hartaan pohdinnan ja tiedon keruun jälkeen uskalsin kuin uskalsinkin tarttua haasteeseen ja nyt työhuoneessamme uiskentelee 500 litran akvaariossa 8 luonnonkiekkoa. Ja minä olen ihan mennyttä naista :D Tämä kiekkoilu taitaa tosiaan viedä mennessään..
jouniv
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja jouniv »

Kannattaa aloittaa heti laatukaloilla :mrgreen:
Väkitukko
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Väkitukko »

Ajattelinkin aloittaa heti huipulta :mrgreen: Ensin kyllä arvelutti lähteä liikkeelle näistä luonnonkiekoista, kun ei ole lainkaan aikaisempaa kokemusta minkään sortin kiekoista.. Mutta hyvinhän nuo näyttävät pärjäävän ja viihtyvän. Ovat kyllä aika veijareita :D
sammari
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja sammari »

Voi kun meillekkin jostain löytyisi omat kiekot, oon etsiskellyt vähän aikuisempia kaloja. 1000 litran allas olisi oottamassa :D
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Sammari matkusta espooseen tai vantaalle, sillä espoossa leppävaariossa on upeita villejä viherkiekkoja, aikuisia sellaisia. Vantaalla on akvaario kurki mistä löytyy niin villejä kuin viljeltyjä kiekkoja, kummissakin kategorioissa löytyy paljon valinnan varaa.
In numbers of ten the power is in one.
sammari
Junior Member
Junior Member

Kiitos vinkistä, olisi ollut hienoa lähteä katsastamaan Helsingin kiekkoja, mutta en nyt pysty olemaan ihan helposti kotoa pois niin kauan kuin reissuun menisi.

Kiekkoja kuitenkin löytyi meillekkin ja nyt akvaariossa uiskentelee niitä 8. Olo on kuin pikkulapsella joka vihdoin sai tikkarin :D . Oon niin kauan niistä haaveillu että nyt vaan vähän stressaa että meneekö kaikki hyvin...

Niin ja kiitos niille jotka yveenä tarjosivat kiekkojaan!
pietu
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja pietu »

20 vuoden akvaarioharrastuksen jälkeen tämä sama 'kiekkohulluus' alkaa hiipiä meikäläiseenkin. Aina tähän asti on tullut aina joku syy, miksi en ole hankkinut kiekkoja vaan kokeillut jotakin muuta lajia.

Kokeilemistani lajeista on mulle osoittautunut vaikeimmaksi platyt ja miekkapyrstöt; niitä en vaan ole saanut pysymään henkissä. Ja nyt siis olen kääntymässä kiekkoihin.

Tarkoitus olisi toteuttaa toive nyt kevään aikana. Mutta saa nyt nähdä keksinkö taas jonkun syyn ja odottaa seuraavat 20 vuotta. Monta lajia ja on vielä kokeilematta ja niistä kokemusta hankkimatta.
-pietu-
sammari
Junior Member
Junior Member

[quote="pietu"]20 vuoden akvaarioharrastuksen jälkeen tämä sama 'kiekkohulluus' alkaa hiipiä meikäläiseenkin. Aina tähän asti on tullut aina joku syy, miksi en ole hankkinut kiekkoja vaan kokeillut jotakin muuta lajia[/quote]

Yli 20 vuotta mäkin jahkasin kiekkojen hankintaa ja niitä syitä oli helppo löytää että miksi ei kiekkoja hanki. Vihdoin sitten riittävän iso akvaario nosti kuumeen niin suureksi ettei sitä voinut vastustaa :mrgreen:
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Sammari: Kysäiseppä Rauman Taikatassusta. Siellä on usein ollut kiekkoja. Saattaisi olla lähempänä, päätellen tuosta Satakunasta.

-Lemmikkitalo Taikatassu Rauma Kuninkaankatu 25, (02) 822 5981
opsu7-9
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja opsu7-9 »

Ehkä tämä kuuluis tuonne aloittelijoiden puolelle, mutta kyselen silti..Pitääkö odottaa 20 vuotta? 8O Että uskaltaa tai yleensä voi alkaa kiekkoharrastajaksi? Meinaan sitä, että kun olen vasta aloittamassa koko akvaarioharrastusta ja tekis mieli perustaa sellainen allas (=kasvit, kalat), että voisin myöhemmin lisätä siihen kiekkoja, ni kauanko pitää ammattilaisten mielestä "harjoitella" ns. normaalikaloilla? Onko kukaan aloittanut suoraan kiekoilla? Vaikeiksi kiekkoja sanotaan, toiset sanovat ettei ne oo sen vaikeempia, mutta hieman enemmän aikaa vieviä kuin jotkut muut lajit. Auttakkee aloittelijaa..Kiitos!
KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Hyvin voi aloittaa kiekoilla, kunhan on hyvin opiskellut ennen kalojen hommamista. Ettei tarvitse toistaa niitä samoja virheitä, joita monet ovat kiekkojen kanssa alkutaipaleella tehneet (kuten itse myös aikoinaan).

Lue tuolta artikkelit osiosta muutamat hyvät suomenkieliset jutut kiekoista, selaa tältä palstalta vanhoja keskusteluja, ja tutstu esim näihin sivuihin, joilta löytyy paljon tietoa: http://www.dphnet.com/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”