kylpyankka kirjoitti:
Edit: Lisättäköön, ettei tarkoitukseni ole hankaloittaa tai tyrmätä uuden harrastuksen aloitusta. Kannattaa vain tutustua huolella, sillä useasti on todettu, etteivät kauppiaat aina ole oikeassa. Parempi katsoa kuin katua.. vai miten se meneekään..

Minä en jaksa ymmärtää, miksi täällä yritetään jokaisessa viestissä tyrmätä kalakauppiaat rahanahneiksi k**ipäiksi, ja ainoastaan ammoniakilla kypsytetty allas on ainoa vaihtoehto. Ei kai nyt isot firmat huvikseen laita erivärisiä nesteitä nätteihin purkkeihin ja lisäile sitten takapuolelle satunnaisia ohjeita niiden käyttöön. Kyllä niissä on porukkaa töissä jotka osaavat ammattinsa. Sama kuin haukkuisi autotehtaita kalliista autoista kun rauta maksaa €uron/kg, jolloin ison perheauton hinnan pitäisi olla n. 2000€.
Itse olen myös uusi tämän harrastuksen parissa, vuodenvaihteessa saimme pienen akvaarion. Tutustuimme aiheeseen niin kirjaston kuin internetin kautta, mutta kun pääsimme kalakauppaan, niin heti tuli mieleen paljonkin kysymyksiä mitä kauppaalta olisi voinut kysyä. Lieneekö sitten huonoa tuuria vai huonoa kauppavalintaa, niin aina ollut semmoinen nuori, hiljaisemman puoleinen tyttö myyjänä kun kauppaan olen mennyt. Jotenkin minusta tuntuu, että nämä myyjätkin vähän arastelevat neuvojensa antamisessa, etteivät tulisi sitten haukutuiksi esim. täällä. (aqua-webissä siis). Tämä siis mielipiteeni, voisihan sitä helposti perustaa jonkinmoisen kiitos-topickin vaikka yleistä-palstalle hyvien kauppojen kunniaksi, johon sitten jokainen alalla työskentelevä yrittäisi saada nimensä.
Nykyisin naureskellaan vanhoille ohjeille, joissa kalat tuotiin muutaman päivän kuluttua, akva siivottiin kerran vuodessa perusteellisesti ja vesiarvot olivat joitakin juttuja joista kerrottiin jossakin kirjassa. Parinkymmenen vuoden kuluttua kun akvaariovesi haetaan lammikosta, jonne on juhannusaattona hukuttautunut vaaleahiuksinen morsian ja suodattimen bakteerikasvuston juuren muodostaa komodonvaraanin parittelunsa yhteydessä erittämä hiki, nauramme makeasti telekommunikaattoreihimme virtuaalisten ystäviemme kanssa kun löydämme näitä ammoniakkijuttuja "wanhasta internetistä", silloin siis käytössä "uusi internetti".