Uusi harrastus aluillaan!

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Uusi harrastus aluillaan!

Viesti Kirjoittaja Vesihiisi »

Päivää vaan tasapuolisesti kaikille!

Nyt vanhoilla päivilläni haaveista on vihdoinkin tullut totta! Akvaario + vempeleet hankittu ja kalastoa mietitty valmiiksi. Olen lueskellut tätä palstaa jo jonkun aikaa ja ymmärtääkseni tänne on koko suomenmaan tietotaito kerääntynyt :)

Miltä tämmönen juttu kuulostaa?

Akvaario 325 l (130*50*50)
2*Eheim 2026
Lämmitin
Savipohja+hiekka
2*cO2 natural system

Ja kalastoa:

6*lehtikala (joista jää pari; loput takaisin kauppaan)
15*kardinaalitetra
10*viisraitabarbi
6*perhoskirjoahven
8*tulirasbora
6*somamonninen
6*helmimonni
6*katinkultamonni

n. 20 kasvia

Kaikki esivalmistelut kypsyttelyineen teen pilkulleen annettujen ohjeitten mukaan joten olettakaamme että se asia on järjestyksessä....
- Kerran luulin olevani väärässä, mutta erehdyin -
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Tulirasborat jättäisin pois, saattavat joutua lehtisten ruokalistalle.
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Tervetuloa! :)

Kalastoa en oikeastaan osaa kommentoida, sillä minulla ei noista monestakaan ole kokemusta. Sen verran kuitenkin, että helmimonni tarkoittanee helmimonnista? Helmimonninen -nimellä löytyy paremmin tietoa kyseisestä lajista.

Suodatuksen suhteen en asiantuntija ole, mutta kahden ulkosuodattimen sijaan itse mahtaisin laittaa yhden ulkosuodattimen ja sen rinnalle sisäsuodattimen (roskia keräämään).

Utelen vielä, että tarkoitatko täältä luettuja ohjeita kypsytykseen vai kauppiaan antamia neuvoja?
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

^joo, kyllä se on helmionninen! Ja tuon kypsytyshomman ajattelin suorittaa kauppiaan ohjeitten mukaan; hän on käsittääkseni asiantuntija alallaan!
Jos olen ymmärtänyt oikein niin on olemassa eri koulukuntia tämän asian tiimoilta; mutta eiköse ole näin että kaikki tiet vievät Roomaan? :)
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Vesihiisi kirjoitti:Jos olen ymmärtänyt oikein niin on olemassa eri koulukuntia tämän asian tiimoilta; mutta eiköse ole näin että kaikki tiet vievät Roomaan? :)
Voihan ne juu viedä, mutta kaikki tiet ei varmastikaan ole yhtä mutkattomia. ;)

Kauppias voi olla asiantuntija, tai sitten ei. Onko hänen neuvonsa jotain seuraavan tapaista: Laita akvaarioon esimerkiksi nitriveciä (bakteeritiivistettä), odota kolme päivää ja tule sitten hakemaan kaloja..? Kyseistä tapaa sanotaan kalalliseksi kypsytykseksi ja se voi mennä ihan mukavasti, mutta kaloille se ei välttämättä ole ollenkaan mukavaa - pahimmillaan voi tulla ruumiita. Toisin sanoen, kukaan ei toki voi toisen toimia määrätä, mutta tutustu täällä kypsytyskeskusteluihin (hakuun hakusanaksi kypsytys).
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

^kyllä tähän kuluu 4 viikkoa ja joka kolmas päivä lisätään jotain ja rvoja mittaillaan....
Olen lukenut noita juttuja joissa aseina käytetään multaisia sukkahousuja ja pää meni sekaisin kaikista ammoniakkihöyryistä 8O
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Vesihiisi kirjoitti:^kyllä tähän kuluu 4 viikkoa ja joka kolmas päivä lisätään jotain ja rvoja mittaillaan....
Olen lukenut noita juttuja joissa aseina käytetään multaisia sukkahousuja ja pää meni sekaisin kaikista ammoniakkihöyryistä 8O
Okei, neljä viikkoa kuulostaa ihan hyvältä. Riippuu tietenkin mitä sinne lisäillään. :) Olisin utelias tietämään mitä se jotain on - harvemmin kuulee kauppiaan neuvoneen useamman viikon kypsyttelyä. Mitä arvoja kauppias neuvoi mittamaan?

Ammoniakkijutut on kieltämättä kohtalaisen kimurantteja, mutta jos minä selvisin niin selviää kyllä muutkin. :D

Helmi- ja somamonniset ovatkin varmaan kivan näköinen yhdistelmä. Somamonniset eivät muistaakseni kovin lämpimästä vedestä tykkää, joten lämpötilan kanssa pitänee olla varovainen.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

Joka kolmas päivä bactoymiä 3 kapselia, ja vielä ensimmäisten kalojen jälkeenkin vähän aikaa ennenkuin loppuja kaloja sinne laitetaan...veden vien kauppaan testattavaksi [:I] ....ostin kyllä koko vedentestaussalkun ja aionkin opetella vedenkemian juurta jaksain (sitten joskus)...

--------

^ja aine oli siis bactozymiä, ja laitettiin sinne jotain muitakin aineita joita en nyt jaksa muistaa...
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Vesihiisi kirjoitti:Joka kolmas päivä bactoymiä 3 kapselia, ja vielä ensimmäisten kalojen jälkeenkin vähän aikaa ennenkuin loppuja kaloja sinne laitetaan...veden vien kauppaan testattavaksi [:I] ....ostin kyllä koko vedentestaussalkun ja aionkin opetella vedenkemian juurta jaksain (sitten joskus)...
Jännä ohje, että noinkin kauan kypsytellään kaupallisilla. Vaikka rahaahan se kauppias siitä kieltämättä nettoaa. Kun viet vettä testattavaksi, pyydä arvot paperille - ei pelkkää "nää on OK".

Ongelmaksi voi muodostua se, ettei akvaarioon mistään kerry bakteereja saati niille ravintoa. Kun kalat sitten aikanaan pulautetaan akvaarioon, alkaa kypsyminen tavallaan vasta sitten.

Minulla ei ole kokemusta kuin ammoniakilla läträämisestä, mutta täältä luetun perusteella suosittelisin vielä kertaalleen tutkimaan kypsyttämisestä löytyviä keskusteluja ja miettimään, jos sittenkin vähän multaa ja ammoniakkia akvaarioon laittaisit.

Edit: Lisättäköön, ettei tarkoitukseni ole hankaloittaa tai tyrmätä uuden harrastuksen aloitusta. Kannattaa vain tutustua huolella, sillä useasti on todettu, etteivät kauppiaat aina ole oikeassa. Parempi katsoa kuin katua.. vai miten se meneekään.. :)
memma
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja memma »

kylpyankka kirjoitti:Jännä ohje, että noinkin kauan kypsytellään kaupallisilla.
Ainakin Helsingin Akvaariokeskuksessa noin neuvotaan. -Ja totta, maksaahan se Bactozym-loota kympin. En ole sitten tarkemmin kysynyt, että miten ne bakteerit siellä lisääntyy, jos sinne vaan pelkkiä Bactozymejä lisäillään laatikkokaupalla.. -No varmaankin sitten jotenkin, koska kyseisellä kaupalla nyt on kuitenkin sitä tietotaitoa keskivertopuotia enemmän, ja kaloillakin jonkinlainen takuu.

Kuitenkin, ammoniakkikypsytyksellä on altaani ollut valmiina jo alta kolmessa viikossa (koko kalastolle), joten en millään jaksaisi niitä nappeja kuukautta sinne altaaseen latoa [;)]
528 l: Corydoras sterbai, L-134, Liosomadoras oncinus, Platydoras costatus, Megalechis thoracata, Moenkhausia pittieri
125 l: Corydoras pygmaeus, Neocaridina davidi var. red, Poecilia wingei
120l: L. oncinus, P. wingei
Ruoste
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Ruoste »

kylpyankka kirjoitti: Edit: Lisättäköön, ettei tarkoitukseni ole hankaloittaa tai tyrmätä uuden harrastuksen aloitusta. Kannattaa vain tutustua huolella, sillä useasti on todettu, etteivät kauppiaat aina ole oikeassa. Parempi katsoa kuin katua.. vai miten se meneekään.. :)
Minä en jaksa ymmärtää, miksi täällä yritetään jokaisessa viestissä tyrmätä kalakauppiaat rahanahneiksi k**ipäiksi, ja ainoastaan ammoniakilla kypsytetty allas on ainoa vaihtoehto. Ei kai nyt isot firmat huvikseen laita erivärisiä nesteitä nätteihin purkkeihin ja lisäile sitten takapuolelle satunnaisia ohjeita niiden käyttöön. Kyllä niissä on porukkaa töissä jotka osaavat ammattinsa. Sama kuin haukkuisi autotehtaita kalliista autoista kun rauta maksaa €uron/kg, jolloin ison perheauton hinnan pitäisi olla n. 2000€.
Itse olen myös uusi tämän harrastuksen parissa, vuodenvaihteessa saimme pienen akvaarion. Tutustuimme aiheeseen niin kirjaston kuin internetin kautta, mutta kun pääsimme kalakauppaan, niin heti tuli mieleen paljonkin kysymyksiä mitä kauppaalta olisi voinut kysyä. Lieneekö sitten huonoa tuuria vai huonoa kauppavalintaa, niin aina ollut semmoinen nuori, hiljaisemman puoleinen tyttö myyjänä kun kauppaan olen mennyt. Jotenkin minusta tuntuu, että nämä myyjätkin vähän arastelevat neuvojensa antamisessa, etteivät tulisi sitten haukutuiksi esim. täällä. (aqua-webissä siis). Tämä siis mielipiteeni, voisihan sitä helposti perustaa jonkinmoisen kiitos-topickin vaikka yleistä-palstalle hyvien kauppojen kunniaksi, johon sitten jokainen alalla työskentelevä yrittäisi saada nimensä.

Nykyisin naureskellaan vanhoille ohjeille, joissa kalat tuotiin muutaman päivän kuluttua, akva siivottiin kerran vuodessa perusteellisesti ja vesiarvot olivat joitakin juttuja joista kerrottiin jossakin kirjassa. Parinkymmenen vuoden kuluttua kun akvaariovesi haetaan lammikosta, jonne on juhannusaattona hukuttautunut vaaleahiuksinen morsian ja suodattimen bakteerikasvuston juuren muodostaa komodonvaraanin parittelunsa yhteydessä erittämä hiki, nauramme makeasti telekommunikaattoreihimme virtuaalisten ystäviemme kanssa kun löydämme näitä ammoniakkijuttuja "wanhasta internetistä", silloin siis käytössä "uusi internetti".
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Ruoste kirjoitti:Minä en jaksa ymmärtää, miksi täällä yritetään jokaisessa viestissä tyrmätä kalakauppiaat rahanahneiksi k**ipäiksi, ja ainoastaan ammoniakilla kypsytetty allas on ainoa vaihtoehto.
En kai sentään jokaisessa viestissäni ole rahanahneiksi pissapäiksi sanonut? :P Kunhan nyt toin ajatuksiani esille - perustuen siihen, mitä olen täällä keskusteluja seurannut. Homma voi sujua hyvin, mutta ei kai se silti haittaa jo tutustuu muihinkin vaihtoehtoihin ja lueskelee aiempia keskusteluita.
Timi
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Timi »

Nykyisin naureskellaan vanhoille ohjeille, joissa kalat tuotiin muutaman päivän kuluttua, akva siivottiin kerran vuodessa perusteellisesti ja vesiarvot olivat joitakin juttuja joista kerrottiin jossakin kirjassa. Parinkymmenen vuoden kuluttua kun akvaariovesi haetaan lammikosta, jonne on juhannusaattona hukuttautunut vaaleahiuksinen morsian ja suodattimen bakteerikasvuston juuren muodostaa komodonvaraanin parittelunsa yhteydessä erittämä hiki, nauramme makeasti telekommunikaattoreihimme virtuaalisten ystäviemme kanssa kun löydämme näitä ammoniakkijuttuja

Onko tämä sitä nykysynteettistäelektronijytinää:-DDDD :D :D :D :D
L-81
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja L-81 »

Mekin kypsyttelimme Bactozymillä ja kalanruoalla 390-litraisen, ja aikaa meni tasan 3 viikkoa. Mitään ongelmia ei ole ollut kalojen hankkimisen jälkeenkään. Eli kyllä kypsytys onnistuu ilman ammoniakkilitkua ja multaymppiäkin :) Minäkin laittaisin yhden 2026:n ja yhden sisäsuodattimen.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

^minä jo ihmettelinkin, että eikö täällä kukaan muu ole käyttänyt Bactozymiä. Minun ohjeissa ei kyllä mainittu tuosta kalanruuastamitään; täytyy muistaa kysyä siitä!
Minimölli
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Minimölli »

Kalastosta sen verran, että tulirasborat ovat todellakin niin pieniä, että todennäköisesti joutuvat lehtisten masuihin. Sama pätee ikävä kyllä myös kardinaalitetroihin - ainakin meidän perheen vanhasta akvaarioista hävisivät samankokoiset neontetrat aikoinaan salaperäisesti lehtikalojen saapumisen jälkeen ja muutkin ovat täällä vastaavanlaisia kokemuksia kertoneet. Eli niiden tilalle harkitsisin jotain toista hieman isokokoisempaa parvikalaa tai sitten voisi lisätä viisiraitabarbien lukumäärää esim. 20 kappaleeseen. Tulisi aika näyttävä parvi!

Monnisten lukumäärää voisi mielestäni kasvattaa, tuntevat olonsa kotoisammaksi isommassa parvessa. Perhoskirjoahvenia menisi ehkä juuri tuo kuusi, jos otat kaksi poikaa ja neljä tyttöä - ei tule ukoille niin helposti reviirikiistoja kun siellä on vain kaksi ja nämä pärjäävät muutenkin paremmin haaremeissa. Perhosia ei kyllä kannata vastaperustettuun akvaarioon hankkia ihan heti, ovat herkkiä nitriitille ja nitraatille, jota vastaperustetussa akvaariossa saattaa vielä olla. Voisit hankkia ne vaikkapa pari kuukautta muiden kalojen saapumisen jälkeen.
Tässä on kyllä sitten jo aika paljon porukkaa pohjalla (perhosetkin viihtyvät pitkälti pohjan tuntumassa), joten katinkultamonnit voisi ehkä jättää pois. Tai vaihtoehtoisesti toiset monnisista. Tähän tapaan:

Lehtikalapariskunta
15-20 viisiraitabarbia
10 helmi- tai somamonnista
6 katinkultamonnia
2+4 perhoskirjoahventa

tai sitten katinkultamonnit pois ja monnisia 8+8.

Miltäs tällainen kuulostaisi?
aquasol
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquasol »

Useita eri altaita olen pystyyn laittanut ja monilla eri tavoin. Koskaan en kuitenkaan ole jaksanut läträtä ammoniakkien ja hirvensarvisuolojen yms. kanssa. Yhtään katastrofia ei kuitenkaan kypsyttämisen osalta ole kohdalleni onneksi sattunut, muita ongelmia toki on vuosien aikana ollut.

En ota kantaa siihen mikä on se oikea tapa kypsyttää allas. Tämä nykyaikainen kypsytystapa kaikkine apteekkilitkuinen yms. on kaiketi kiistatta ainakin yksi parhaista, mutta harvassa asiassa on vain yksi ainoa tie onnistumiseen.

Saapi avoimesti minut nyt lynkata.

Tässä esimerkiksi Hgin akvaariokeskuksen kypsytysohjeet. Mietittäväksi jää kuinka suuri osa ihmisistä niitä noudattaa? Minä olen ainakin kokeillut (ihan kokeilemisen vuoksi) ja onnistui ilman ongelmia.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

Nyt on palju ollut kypsymässä 8 vuorokautta.
Mittasin just äsken noilla vesitesteillä:

Ph: 7,5
GH: 6
KH: 5
NO2: 1,6
NO3: ~25

Olen varmuuden vuoksi lisännyt vähän sitä sun tätä mukaan muhimaan:
3 kapselia Bactozymiä joka toinen päivä, kourallisen kukkamultaa suoraan altaaseen, 15 ml 10 % ammoniakkia, vanhan akvaarion suodatinmassat toisessa suodattimessa, pikkusen kalanruokaa joka päivä.

Altaassa paljon kasveja jotka kasvavat kohisten; ensimmäiset kasvit saavuttivat tänään vedenpinnan. (Istutettaessa n. 15 cm) Tiikerilumme puskee melkein lehti ja päivä - vauhtia ja muutkin on hyvin viriilejä.

Altaan molemmissa päissä kuplii CO2-levitin. NInn, ja allas on 325 l.

Kalastoksi mulla on mielessä 27 eri kombinaatiota, mutta palataan siihen myöhemmin 8-)

Eli olemmeko jo kohta puolimatkassa kypsyyteen, ei millään malttas odottaa?!
pikku-barbi
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pikku-barbi »

Kyllä luultavasti olet kohta puolimatkassa- kuten asian ilmaisit! Ihmiset ehkä käyttävät ammoniakkikypsytystä sen takia, että tietävät mitä altaaseensa laittavat. Ammoniakkikypsytyksessä tietää mitä laitettavat aineet sisältävät ja miksi. Baktozymin kanssa ihmiset eivät tiedä, mihin teho(tai joskus tehottomuus) perustuu.
Vesihiisi
Advanced Member
Advanced Member

Tänään aamulla oli Nitriitti maksimissaan
Nitraatti 25 mg /l
Ammoniakki 1,5 mg/l

Kuinkahan paljon nuo kasvit alentavat tuota nitraattipitoisuutta; ajatellen että ei olisi kasveja ollenkaan?

Pitäisiköhän vielä varmuuden vuoksi lorauttaa pikkusen lisää ammoniakkia?
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Kyllä se nitraatti nousee, kun nitriitti muuttuu nitraatiksi. Nitriittiäkään ei saanut muistaakseni olla hirveesti liikaa, kun se taas haittaa typpibakujen kasvua tai jotain. En ole mikään ekspertti, mutta onnistuneesti kypsyttänyt pari akvaa ja lueskellut paljon näitä kypsytykseen liittyviä viestiketjuja. Suosittelen lueskelemaan niitä, koska niitä tosiaankin riittää :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”