Anubias ja cryptocoryne kukkivat [Kuvia]

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Zelda
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Anubias ja cryptocoryne kukkivat [Kuvia]

Viesti Kirjoittaja Zelda »

Nyt nähtiin vihdoin meidänkin altaassa anubias kukkimassa. Komea "norkko" tuli ja on ilahduttanut jo toista viikkoa.
Mutta ihmettelen tätä cryptocoryne petchii "melalehti" kukintoa. Liekö se edes sellainen? Kasvi on hyvinvoiva, minulla on tätä altaassa useampikin kasvi, eri lajeja. Nyt yksi näistä on kasvattanut viikon verran "tötteröä" kohti pintaa, tänään mittaa on jo 30 cm ja kasvu vaan jatkuu. Näyttää kasvavan kierteellä reilua vauhtia. Onkohan kukka tulossa vai mitä tässä nyt tapahtuu?
haukka
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja haukka »

Laita kuvaa niin voimme muutkin ihailla [;)]
Zelda
Member
Member

Kuvia olisi mutta en osaa onneton niitä tänne laittaa, joku moderaattori voisi ehkä auttaa ;)
Zelda
Member
Member

Tässäpä kuvia melalehdestä joka innostui kasvattamaan tuota "tötteröä", pötkö on nyt tänään yltänyt pintaan ja mielenkiinnolla odotetaan mitä tapahtuu.

Kuva melalehden juuresta
Kuva

Ja kuva kauempaa
Kuva

Sitten vielä anubias kukassaan, toinen puskee kukkaa nyt vieressä.
Kuva[/img]
Kurnan keinoemo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kurnan keinoemo »

Mistä ihmeestä tulee tieto että toi anubias on hidaskasvuinen? :twisted: Systeri kippas mulle neljä pientä tainta 3kk sitten ja nyt olen jo lähettänyt sitä eteenpäin... Kukkii ja pyrkii valtaamaan koko etualan.
MKM
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja MKM »

Kurnan keinoemo, kerrohan millaisissa oloissa saat anubiaksesi villiintymän moisella tavalla? Ei ole minun altaissani mitään kasvuryntäystä näkynyt - kasvuvauhti on suunnilleen sen lehti/1-2 viikkoa. Mitä lajia tuo sinun villiintynyt anubiaksesi on - var. nana vaiko joku muu?
Zelda
Member
Member

Kurnan keinoemo kirjoitti:Mistä ihmeestä tulee tieto että toi anubias on hidaskasvuinen? :twisted: Systeri kippas mulle neljä pientä tainta 3kk sitten ja nyt olen jo lähettänyt sitä eteenpäin... Kukkii ja pyrkii valtaamaan koko etualan.
Sama on minunkin altaassani, anubias kasvattaa lehtiä ja kukkaa jatkuvasti. Laitoin etualalle aikoinaan ja ehkä vähän turhankin korkeaksi kasvaa :D
Lannoituksesta voin omasta puolestani kertoa, että hiekkaa pohjalla, saviturvepalluroita ja nestemäistä silloin tällöin. Veden lämpö ja vesiarvot kiekkoaltaan mukaiset. Tuntuu viihtyvän lämpimämmässä vedessä.
Kurnan keinoemo
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Kurnan keinoemo »

MKM kirjoitti:Kurnan keinoemo, kerrohan millaisissa oloissa saat anubiaksesi villiintymän moisella tavalla? Ei ole minun altaissani mitään kasvuryntäystä näkynyt - kasvuvauhti on suunnilleen sen lehti/1-2 viikkoa. Mitä lajia tuo sinun villiintynyt anubiaksesi on - var. nana vaiko joku muu?
Laji: matala anubias, olisko nana... Olot: 90-l allas, hiekkapohja, 23 kalaa, Seran joku nestemäinen lannoite -käytän aika kitsaasti, pmdd vielä aloittamatta (sekoittamatta), Sera Aquitan 5ml vedenvaihdon jälkeen (taidan lopettaa kun pullo loppuu), vedenvaihto noin kerran vko 30%, lämpö 25, ph n.7

Arvot mitattu joskus marraskuussa :roll:
Marjo84
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Marjo84 »

Mulla teki melalehti vastaavan tötterön ennen joulua pari kertaa..sitten menin ja pilkoin sen kasvin pienemmäksi niin siihen loppui kukinta :cry: .no jos se ajankuluessa tekisi kukintoja lisää :roll:
Zelda
Member
Member

Marjo84 kirjoitti:Mulla teki melalehti vastaavan tötterön ennen joulua pari kertaa..sitten menin ja pilkoin sen kasvin pienemmäksi niin siihen loppui kukinta :cry: .no jos se ajankuluessa tekisi kukintoja lisää :roll:
Tekikö melalehti jonkin kukan tötterön päähän?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Tuo melalehden kukinto on komea ilmestys ja aika harvinainenkin akvaariossa.
beetle
Senior Member
Senior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja beetle »

Aikamoinen tötterö tuolla sinun melalehdelläsi :D. Mielenkiintoinen...

Minulla ei oikein kasva mikään, varsinkin nyt kun ole keskittynyt tuohon kivien kasailuun :mrgreen:

*vilkuttaa täältä Nurmijärveltä ;)*
Zelda
Member
Member

Komea on tötterö joo... odotellaan mielenkiinnolla mitä tapahtuu kun tötterö on kasvanut pintaan, ei ole enää kuin n. 1 cm matkaa :) Kasvuvauhti on aika uskomaton, altaan korkeus on 60 cm ja tämä tötterö on kasvanut reilussa viikossa!
Laitan kuvan jos ja kun kukka ilmestyy.
rain-
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja rain- »

Tuo tötterö on se kukka. Hirmuisen kaunis ilmestys, onnittelut! =)
Zelda
Member
Member

rain- kirjoitti:Tuo tötterö on se kukka. Hirmuisen kaunis ilmestys, onnittelut! =)
Ahaa... aina oppii uutta. Komeahan tuo tötterökin on mutta odotin ihan kukka kukkaa :mrgreen: Kiitos "rain" jonka saviturvepalluroilla saa tällaisiä tötteröitä aikaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”