Onko kellään akvaariossa pelkästään silkki-/ muovikasveja?
Valvoja: Moderaattorit
Onko kellään akvaariossa pelkästään silkki-/ muovikasveja?
Olen lukenut jostain, ettei aidot kasvit ole välttämättömiä, jos akvaariossa on kunnollinen ilmastus...
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
Onko joku erityinen syy miksi et haluaisi oikeita kasveja? Hapetuksen tarvitsee muuten käytännössä poikkauksetta aina, vaikka altaassa olisi reilustikkin eläviä kasveja.. Öisinhän fotosynteesi käy tavallaan käänteisesti, eli kasvit kuluttavat soluhengityksessa happea ja tuottavat vastaavasti hiilidioksidia kalojen lisäksi. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Muovikasvit eivät myöskään poista akvaariosta kaloille haitallisia aineita kuten nitraattia NO3, joka on suurina määrinä kaloille tappavan myrkyllistä, mutta kasveille välttämätön ravinne..
Itse en henk. kohtaisesti hankkisi muovikasveja edes silloin, vaikka elävien kasvien pito olisi jostain syystä mahdotonta. Ilmankin parampi, ovat aika rumiluksia..
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Muovikasvit eivät myöskään poista akvaariosta kaloille haitallisia aineita kuten nitraattia NO3, joka on suurina määrinä kaloille tappavan myrkyllistä, mutta kasveille välttämätön ravinne..
Itse en henk. kohtaisesti hankkisi muovikasveja edes silloin, vaikka elävien kasvien pito olisi jostain syystä mahdotonta. Ilmankin parampi, ovat aika rumiluksia..

Re: Onko kellään akvaariossa pelkästään silkki-/ muovikasvej
Itse olen myös sitä mieltä että muovikasvit sopivat vain väliaikaisaltaaseen kaloille suojaa antamaan, ne kun tahtovat levättyäkin rumiksi eivätkä useimmiten ole erityisen luonnollisen/hyvän näköisiä. Tietysti sellaisessa "Amerikkalais"tyylisessä mielikuvitussisustuksessa erikoiset muovikasvitkin menisivät, jossa niiden ei ole tarkoituskaan näyttää luonnollisilta, sinisen soran ja lasikuulien kylkiäisenä.
-
- Advanced Member
Totta, jos ei eläviä kasveja, niin sitten kivi/juurakkosisustus, varmasti kauniinpi kuin tekokasvit. Mutta kukin makunsa mukaan!pleko_88 kirjoitti:Itse en henk. kohtaisesti hankkisi muovikasveja edes silloin, vaikka elävien kasvien pito olisi jostain syystä mahdotonta. Ilmankin parampi, ovat aika rumiluksia..
No, ei minulla sen erityisempää syytä... paitsi etten ole
kovin viherpeukaloinen... Kasvit kuolevat, kalat syövät ja ne uivat aina pinnassa... AARGH! Joten altaassani on puolet silkkikasveja, puolet aitoja. Kyllä silkkikasveissa on hyvin aidonkin näköisiä kasveja, varsinkin kun niihin kasvaa pinnalle vähän viherlevää.
L
L
Re: No, ei minulla sen erityisempää syytä... paitsi etten ol
Tiikerinuoliaiset syö ja repii joitain kasveja, ja partamonnit monesti jyystävät varsinkin miekkakasveja. Näidenkin kalojen kanssa voi silti pitää monia kasveja, ja saada ne viihtymään. Vähän lannoitetta, valoa ja hiilidioksidia... Johan alkavat rehottaa.Lorina kirjoitti:Kasvit kuolevat, kalat syövät ja ne uivat aina pinnassa...
-
- Junior Member
Kasvit.
Kasvit kuolee-kasvien menestys on kiini monista asioista. Oikea ja riittävä valaistus. Sopiva ja oikea lannoitus. Hiilidioksiidi.
Kalat syövät kasveja-usein autaa se kun kaloille tarjoo kesäkurpitsaa, kurkua ja herneitä, niin kalat jättävät kasveja rauhaan.
Uivat pinnassa-siis tarkoitat kasvit. Sen jälkeen kun kasvit ovat juurtuneet hyvin niin ne pysyy pohjassa(juuret) eivät kasvit enää ui pinnassa. Yksi mahdollisuus on kokeilla ankuroida kasvit kivilla. Itse olen hentojuuriset kasvit ankuroinut pienillä kivilla niin hyvin ovat pysyneet paikalla. Tämä on timanttitonkijoiden takia, vaika kalat jättävät itse kasvit rauhaan niin timanttit on varsinaisia "kaivinkoneita".
Valaistus, lannoiteet ja hiilidioksiidi, nämä kyseiset asiat sinun kannataisi tarkistaa että ovatko ne kunnossa sinun altaassa koska niillä saa kasvit viihtymään jo aika hyvin.
Kalat syövät kasveja-usein autaa se kun kaloille tarjoo kesäkurpitsaa, kurkua ja herneitä, niin kalat jättävät kasveja rauhaan.
Uivat pinnassa-siis tarkoitat kasvit. Sen jälkeen kun kasvit ovat juurtuneet hyvin niin ne pysyy pohjassa(juuret) eivät kasvit enää ui pinnassa. Yksi mahdollisuus on kokeilla ankuroida kasvit kivilla. Itse olen hentojuuriset kasvit ankuroinut pienillä kivilla niin hyvin ovat pysyneet paikalla. Tämä on timanttitonkijoiden takia, vaika kalat jättävät itse kasvit rauhaan niin timanttit on varsinaisia "kaivinkoneita".
Valaistus, lannoiteet ja hiilidioksiidi, nämä kyseiset asiat sinun kannataisi tarkistaa että ovatko ne kunnossa sinun altaassa koska niillä saa kasvit viihtymään jo aika hyvin.
Tässä yksi tosi outo muovikasviakvaario Ameriikasta.
http://showcase.aquatic-gardeners.org/2 ... l=-1&id=83
"This tank can not be accepted, unless the fishes are plastifishes too." ---Kaspar Horst
"This tank can not be accepted, unless the fishes are plastifishes too." ---Kaspar Horst
Hyi hitto!larasa kirjoitti:Tässä yksi tosi outo muovikasviakvaario Ameriikasta.

- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Re: No, ei minulla sen erityisempää syytä... paitsi etten ol
Olen samaa mieltä että jätetäisiin nuo tekokasvit akvaariosta pois, ei ole kovin luonnollista.
Mutta kuten larasan kuvasta nähtiin, jokainen tavallaan.
Mutta kuten larasan kuvasta nähtiin, jokainen tavallaan.

Saakos udella mitkä kalat syövät kasveja sinulla?Lorina kirjoitti:Kasvit kuolevat, kalat syövät ja ne uivat aina pinnassa. AARGH! Joten altaassani on puolet silkkikasveja, puolet aitoja..
Hah, vaikka itse menen yleensä kananlihalle muovisisustuksista ja sinisistä kivistä, mun mielestä tuo ei ollut edes paha: hoidetun näköinen ja siisti, vaikkakin muovinen. Paitsi kalat oli tietysti liian isoja altaaseen.larasa kirjoitti:Tässä yksi tosi outo muovikasviakvaario Ameriikasta.
-
- Advanced Member
Toisaalta, akvaario on lopultakin aina keinotekoinen ympäristö kaloille. Minä itse olen kasvifriikki, ja muovikasvit tökkii pahasti, mutta pikkualtaan nurkassa nököttää koristemökki ja simpukankuoria, jotka varmasti ärsyttäisivät jotakuta toista. Eli kukin tyylillään, pääasia, että allas on hyvin hoidettu.