Haluatko auttaa tietojen keruussani?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Haluatko auttaa tietojen keruussani?

Viesti Kirjoittaja Irene »

Nyt tuntuu että kiinnostun vaan jatkuvasti enemmän ja enemmän huonekasveista jotka voi totuttaa osittain kasvamaan akvaariossa. Olen kehittelemässä pienimuotoista pakettia kyseisestä touhusta kotisivuilleni ja tarvitsisin nyt muidenkin kokemuksia asiasta. Haluasitko siis jakaa kokemuksiasi asiasta muidenkin kanssa sillä minusta ei tuosta asiasta ole kovinkaan paljon löydettävissä tietoa. Enkä missään nimessä pyri mihinkään hyber super hienoon ja täydelliseen vaan pakettiin josta tulisi asian ydin selville pienine nikseineen ja vinkkeineen. Apuanne siis kaivataan oi viisaat "viherpeukalot" :D

Kertokaa minulle joko s-postilla tai tähänkin ketjuun esim mitä kasvia olette kasvattaneet/ yrittäneet totuttaa ja mitä olivat ne pääkohdat kasvin totuttamisessa akvaarioon. Kaikki siihen liittyvä jos vaan jaksatte, haluatte olla mukana toteuttamassa listaa jonka aion julkaista antamienne tietojen pohjalta. Sivu joka odottelee teidän "lahjoittamaanne tietoa" odottelee täytettä. Voitte käydä katsomassa kasviosiota ja kommentoidakin mikä siinä mättää ja mikä on vinksallaan ja aivan hirveää 8O Kiitän jo etukäteen, sillä haluan uskoa teihin!
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
jarvij
Elite Senior Member
Elite Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit,
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jarvij »

Ymmärränkö oikein jos oletan sinun tarkoittavan paludaariotyyppisiä kasveja. Siis kasveja, joiden tyvi ja juuret ovat akvaariossa, mutta varsinainen kasvi on seinällä akvaarion yläpulella. Oikeastaan siis paludaariossa, sen kuivassa tilassa.
Sivuillani voi jo olla vastaus kysymykseesi:
http://www.aquahoito.info/suomi/sivuni.php
jo yli 15000 kirjoittamaani viestiä täällä.
caro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja caro »

Mul on semmonen kasvi joka jasvaa kukkavaasissa. Kevät-talvella se kukkii jolloin sen päähän tulee 2-4 suurta kukkaa joista valuu aivan älyttömän paljon mettä. Kukat on verenpunaiset ja keskellä on keltaiset heteet. Muodoltaan kukat on kuin kyörät linnunnokat. Lehdet on paksut ja aika teräväkärkiset. Runko on todella kova (oikeestaan yhtä kova kuin puun oksa). Juuret on tuuheat mut ei niin pitkät.
Mä en yhtään tiiä et mikä se kasvi on mut kun me llaan kokeiltu saman kasvin kasvattamista kukkaruukussa niin se ei ole koskaan kukkinut. Se tuntuu suosivan lämmintä ja vedotonta paikkaa ja kun sen lehiä välillä suihkuttelee suihkepullolla niin se näyttää nauttivan. Koko kasvi lähti kasvamaan siinä kukkavaasissa yhdestä oksasta. Mä oon suunnitellu et mä siirrän kaikki oksat siitä kukkaruukusta ja laitan vaasiin.

Mä en tiiä sen nimeä siks et me ollaan saatu se.
Irene
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Irene »

jarvij kirjoitti:Ymmärränkö oikein jos oletan sinun tarkoittavan paludaariotyyppisiä kasveja. Siis kasveja, joiden tyvi ja juuret ovat akvaariossa, mutta varsinainen kasvi on seinällä akvaarion yläpulella. Oikeastaan siis paludaariossa, sen kuivassa tilassa.
Kyllä sellaista hieman ajan takaa tässä ja tosiaankin kokeiltuja kasveja lähinnä nyt ne ovat joitakin köynöksiä, Vehka lajeja, kaisloja, ehkäpä ihan niitä tavallisia huonekasveja. Vaikean tästä hommasta taitanee juuri tehdä se että kun tässä minun "köyhän-naisen mallissa" tosiaan ei suljeta akvaariota kasveineen mihinkään yhtenäiseen kaappiin jossa tuo kosteus olisi helpompi saada korkeammaksi vaan ihan tuossa akvaarion reunamilla niiden tulisi sinnitellä. Uskoisin että kokeiluja varmasti on monikin tehnyt.

Vielä kommentti, sillä olen saanut muutaman viestin jossa kerrotaan että vesiviljely on kauan tunnettu ja kokeiltu juttu. Tiedän ,tiedän mutta tämä kokeilu ei ole hydrokasvatusta, siinähän kasvi on joko kevytsorassa tms, eikä siis juuret / kasvin osat "lillu" jatkuvasti 100% vedessä. Hydrokasvatus on nyt tässä tapauksessa siis eri juttu.
Mikään ei ole niin tärkeää kuin puutarhanhoito jos sekään nyt niin kovin tärkeää..
totoro
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja totoro »

caro kirjoitti:Mul on semmonen kasvi joka jasvaa kukkavaasissa. Kevät-talvella se kukkii jolloin sen päähän tulee 2-4 suurta kukkaa joista valuu aivan älyttömän paljon mettä. Kukat on verenpunaiset ja keskellä on keltaiset heteet. Muodoltaan kukat on kuin kyörät linnunnokat. Lehdet on paksut ja aika teräväkärkiset. Runko on todella kova (oikeestaan yhtä kova kuin puun oksa). Juuret on tuuheat mut ei niin pitkät.
Mä en yhtään tiiä et mikä se kasvi on mut kun me llaan kokeiltu saman kasvin kasvattamista kukkaruukussa niin se ei ole koskaan kukkinut. Se tuntuu suosivan lämmintä ja vedotonta paikkaa ja kun sen lehiä välillä suihkuttelee suihkepullolla niin se näyttää nauttivan. Koko kasvi lähti kasvamaan siinä kukkavaasissa yhdestä oksasta. Mä oon suunnitellu et mä siirrän kaikki oksat siitä kukkaruukusta ja laitan vaasiin.

Mä en tiiä sen nimeä siks et me ollaan saatu se.
Kuulostaa vähän flamingokukalta (Anthurium), mutta en ole varma kumpi laji; andrenflamingokukka (Anthurium andreanum) http://www.greenflora.com/greenflora/se ... urium.html
vai pikkuflamingokukka (Anthurium scherzearinum) http://www.yonemura.co.jp/zukan/zukan-k ... cherz1.htm
Mukaan tuli jotain japanilaista tekstiä, mutta en vielä oikein osaa liittää kuvia.. Täytyy kai harjoitella joskus.. :mrgreen:
caro
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja caro »

ei. Flamingonkukka se ei ole. Kukat on semmosia "tötteröitä" jotka näyttää linnunnokilta :mrgreen: Lehdet lähtee suoraan rungosta ja ne on kyllä paljon pienemmät. Mul ei oo digikameraa mut videokamera löytyy. Ainoa ongelma on et mä en osaa käyttää sitä :mrgreen: Joten nettiin en saa mitään kuvaa :(
Punkfish
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Punkfish »

caro kirjoitti:ei. Flamingonkukka se ei ole. Kukat on semmosia "tötteröitä" jotka näyttää linnunnokilta :mrgreen: Lehdet lähtee suoraan rungosta ja ne on kyllä paljon pienemmät. Mul ei oo digikameraa mut videokamera löytyy. Ainoa ongelma on et mä en osaa käyttää sitä :mrgreen: Joten nettiin en saa mitään kuvaa :(
Onko se siis kukkavaasissa pelkässä vedessä? Olisiko kyseessä kalla tai jokin lilja? Kuulostaa minusta kallalta. Googlen kuvahaulla "kalla kukka" tulee muutama kuva.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Fakkenoo »

Eikö jotkut kasvata huonekasveja myös kokonaan veden alla? Kelpaako kokemus myös niistä? Meillä on ollut nyt kuukauden verran kaksi aasinkorvan oksaa veden alla. Toistaiseksi mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, ilmajuuret ovat venyneet pituutta. Kauniilta näyttävät ja taistelukala viihtyy niiden suojassa.
"Elä elämäsi hymyillen, hymyillen läpi kyynelten"
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Plik-viil-pilk-viil

Kultaköynnös kirjoitetaan kahdella ännällä, onnenbambu on yhdyssana. [;)]
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

ParratonMonni ei ole yhdyssana [;)]
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member

Re: Haluatko auttaa tietojen keruussani?

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Irene kirjoitti: Sivu joka odottelee teidän "lahjoittamaanne tietoa" odottelee täytettä. Voitte käydä katsomassa kasviosiota ja kommentoidakin mikä siinä mättää ja mikä on vinksallaan ja aivan hirveää 8O Kiitän jo etukäteen, sillä haluan uskoa teihin!
Minä käsitin tämän niin, että hän halusi palautetta..? Kirjoitusvirheitä teemme jokainen, ainakin minä, ja olen tosi kiitollinen, jos niitä oikaistaan.
Eikö jotkut kasvata huonekasveja myös kokonaan veden alla? Kelpaako kokemus myös niistä? Meillä on ollut nyt kuukauden verran kaksi aasinkorvan oksaa veden alla
.
Kyllä monet kasvit kestävät veden alla kolmekin kuukautta, mutta mikä järki on tunkea ilmassa kasvava, ihan eri tavoin ravinteita käyttävä kasvi veden alle? Vesikasvejakin kun löytyy aika runsas valikoima.

Ja ParratonMonni on nicki, jos et ole sattunut huomaamaan.
MKL
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja MKL »

Asiaa sivuten, miten moni on koittanut (ja miten montaa?) alla olevan linkin kasveja tarkoituksena kasvatella niitä juuret vedessä?

http://aggie-horticulture.tamu.edu/plan ... water.html

Itsellä on tällä hetkellä vain peikonkämmenen (?) ilmajuuri kasvattelemassa juuria akvaariossa, mutta pikkualtaassa on odottelemassa kultaköynnöstä ja juorua. Odottelemassa siis sitä, että saisin aikaiseksi väkertää jonkun kasvutuen akvaarion takana olevalle seinälle.. lisäksi on tarkoitus konnanputkea houkutella ulos altaasta samaiselle tuelle.
Life's way too short to stay on topic.
Fakkenoo
Advanced Member
Advanced Member

Eihän tällä asialla ole mitään tekemistä järjen kanssa. Kokeilun haluhan näissä on takana. Paludaarioissahan kasvaa osa veden alla. Mistäs minä tiedän mikä huonekasvi tekee niin alkuperäisissä kasvuolosuhteissa. En googleta, kokeilen. :twisted:
sungirl
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sungirl »

Mun mielestä näitä "kokeilijoita" pitäisi kannustaa, eikä olla niin fakkiintunut vanhoihin tapoihin...varsinkin siis jos ensin ottaa selvää ettei kasvi voi vahingoittaa kaloja. Minä luulisin, että muratti selviäisi akvan pintakasvina, juuret vedessä, muu osa pinnalla. Menee myös jonkun aikaa ihan vedessäkin uppeluksissa, tiedän kokemuksesta. Aina kannattaa ottaa huomioon kasvatuksessa käytetty lannoite, ne eivät ole kalojen/ihmisten herkkua.
Itulehti toden näköisesti menee pintakasvina, hiussaniainen samoin, adiantumi samaten. Monet kasvit kärsivät jos eivät saa happea ja ovat jatkuvasti veden alla. Pinnan päällä on paremmat oltavat monelle kosteudesta pitävälle kasville. Kasvit, joita ehdotin, ovat kaikki myrkyttömiä, itse kasvattamalla saat vielä kasveja, joissa ei ole jäämiä lannoitteista ja kasvinsuojeluaineista. Tsemppiä kokeiluun!
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Huonekasvit, kokonaan veteen upotettuna, elävät kyllä hetken, mutta sitten märänevät lopulta, jokatapauksessa, kokeilisi sitä vaikka tuhat akvaristia erikseen(Varmasti kokeillutkin). Enpä kannustaisi noita huonekasveja siis akvaarioon umpsukkeluksiin laitettavan, sillä mädäntyessään siellä voivat aiheuttaa kaloille kärsimyksiä, saati kuolemia.

Ainoa "maanpäällinen" kasvi, jonka tiedän muuntautuvat vedenpinnan alla eläväksi on suikeroalpi. Sitä löytyy meidänkin puutarhoista. Itselläni kasvaa akvaariossa, juuret vedessä vesifiikusta, aasinkorvaa, kultaköynnöstä ja hopeaköynnöstä. Rönsylilja ja osa juoruista viihtyy näin vesiviljelyssä. Voisin laittaa pari kuvaa horsmistani, kunhan räpsin uusia. :)
mahven
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja mahven »

Kultaköynnös minullakin oli jossain vaiheessa altaassa "jalat vedessä" kansilasin aukosta tökättynä ja muuten köynnösteli ritilässä seinällä altaan yläpuolella. Hienosti menestyi, mutta muuton yhteydessä tuli heitettyä pois eikä ole tullut uutta viriteltyä. Muita en ole kokeillut, mutta Petrillä Akvaariokeskuksessa on näkynyt vaikka minkälaisia rehuja sen ison kiekkoaltaan reunoilla puoliksi vedessä (hämärästi muistelen ainakin rentoakankaalia tai jotain sen tapaista nähneeni)
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

VesiEläin kirjoitti:juuret vedessä vesifiikusta, aasinkorvaa, kultaköynnöstä
Onko tuo aasinkorva istutettuna pohjaan vai vaan kiinnitetty reunaan ja juuret lilluu vapaana vedessä?

Mulla on kanssa kultaköynnöstä kaksi pistokasta kasvamassa akvaariossa. Hyvin ovat viihtyneet. :)
harkk
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja harkk »

Täältä löytyy vielä pari kasvia listaasi: pesäraunioinen ja jaavansaniainen. Ne oli alun perin istutettu multaan, siis ruukkukasveina ne ostin. Huuhtelin mullat pois ja tökkäsin rehut akvaarion laidalle, juuret veteen. Hyvin ovat viihtyneet. Edes mitään alkukankeutta ei ollut havaittavissa, vaikka sellaista vähän odottelinkin. Pesäraunioisen lehdet eivät kestä veden alla. Jos joku lehti joskus jostain syystä jää veden alle, niin se kyllä mätänee. Jaavansaniaisen lehdet kestävät paremmin, jokunen pieni lehti on veden alla nytkin, mutta ihan voimissaan näyttää olevan.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

srd kirjoitti:
VesiEläin kirjoitti:juuret vedessä vesifiikusta, aasinkorvaa, kultaköynnöstä
Onko tuo aasinkorva istutettuna pohjaan vai vaan kiinnitetty reunaan ja juuret lilluu vapaana vedessä?
Siis aasinkorva ei ole pohjaan istutettu(Eikä muutkaan huonekasvit) vaan toisella altaassa mattosuodattimen päällä ja toisessa pinnalla, pienessä saviruukussa, joka on kiinnitetty altaanyläkehykseen nipsuttimella.

Tässä muutes pari kuvaa;

http://sv.aqua-web.org/kuvat/vesikasvit.jpg
http://sv.aqua-web.org/kuvat/vesiruukku.jpg
http://sv.aqua-web.org/kuvat/vesiruukussa.jpg
http://sv.aqua-web.org/kuvat/vesifiikusta.jpg

Mattosuodatinkasvit.
L:n mallinen matto nousee sentin vedenpinnan yläpuolelle, kulmassa;

Kuva
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”