Albiinomonnisen kutu

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nanina
Starting Member
Starting Member

Albiinomonnisen kutu

Viesti Kirjoittaja nanina »

:P Huomasin albiinojen kuteneen. Otin kudun erilliseen poikas altaaseen, osa munista homehtui. Sain eläinkaupasta,homeen esto ainetta, joka estäisi loppujen homehtumista. Vaihdako nyt vettä päivittäin jo kutuvaiheessa, vai vasta sitten, kun poikaset ovat syntyneet.(jos onnistuu). [;)] Auttakaa ,joku joka osaa homman .
Hei Haloo!
jimikkon
Member
Member

Viesti Kirjoittaja jimikkon »

Onkohan kyseessä albiino kupari/täplämonninen vai albiino partamonni?
"On mahdotonta olla masentunut jos sinulla on ilmapallo."
-Nalle Puh
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Vettä kannattaa vaihtaa tiheään tahtiin jo nyt, koska likaantuva vesi lisää homehtumista. Homeenestoaine tosin varmaan auttaa siihen, mutta kuitenkin.

Vinkkinä, sitten kun poikaset ovat kuoriutuneet ja ruokit niitä, yritä vedenvaihton yhteydessä saada pidettyä pohja mahdollisimman puhtaana jätteistä. Pienessä poikasaltaassa se voi osoittautua hankalaksi, mutta poikaset selviävät todennäköisemmin hengissä kun eivät joudu ryömimään jätteissä. :roll:
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
kylpyankka
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kylpyankka »

Lienee monnisista kysymys - eikös partikset hoida jälkikasvuaan itse aika hyvinkin.

Kannattaa käyttää forumin hakua, poikasten ruokinnasta ja hoidosta kyllä löytyy keskustelua, josta on varmastikin apua. :)
nanina
Starting Member
Starting Member

monniset

:P Kyse oli tosiaankin albiino kuparimonnisesta. Munat olleet,nyt 4pv, joten milloinhan osaan odotella poikasia? Laitankos lisää veden vaihdon yhteydessä, homeen estoainetta? :mrgreen: Kiitos jo etukäteen.
Hei Haloo!
martipa1
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja martipa1 »

Minulla monnisten munat homehtuivat kaikki ilmapumpusta huolimatta alkuyrittämillä, kun sitten yhden kerran otin niitä puolihuolimattomasti muutaman muovimukiin akvaarioveteen ja laitoin mukin akvan lampun päälle ilman ilmapumppua; siitä iti lähes kaikki poikasiksi. Otin vain homehtuneet pari kappaletta pois heti kun homehtuivat.

Onnistuminen saattoi johtua siitäkin, kun akvaariolasista sain ne ehjempinä tms. taito karttui.
Jos monnisen munat ovat tummuneet ne kuoriutuvat pian.
Syötin likoeläimiä ja artemiaa ja pudotin novotab napin myös karkki purkkiin, jossa asuivat alkuun.
Niillä oli myös ilmapumppusuodatin, jossa kypsät nitrifikaatiobakteerit.
Imuroin päivittäin lääkeruiskulla.

Onnea yritykseen.
kaloja, kotiloita, kissa
nanina
Starting Member
Starting Member

albiino monnin kutu

:frown: Eipä tainnut, ensimmäisellä kerralla onnistua. Vaikka oli pumppu ja homeen esto aine. Muutama muna tummui, mutta ei näy poikasia, vaikka kuinka katselisi.
Hei Haloo!
martipa1
Junior Member
Junior Member

:? Harmi. Kokeile ensi kerralla muovipurkkia akvaarion lampun päällä ja "unohda" kutu siihen pariksi päiväksi ihan akvaarioveteen. Jos sinulla on paljon kutua ensi kerralla voisit yrittää sellaista osalle kudusta. Homeiset tosin voisi poistaa päivittäin.
Itse kokeilin baktopuria yhteen erään, eikä poikasia saatu. Vasta sitten laiskotellessa onnistuin.
Tiedät poikasia tulleen kun munat häviävät lasista ja pohjalla on palloja joissa on siima. Yrittävät olla huomaamattomia :) .
kaloja, kotiloita, kissa
amanda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: LAS

Viesti Kirjoittaja amanda »

martipa1 kirjoitti:Kokeile ensi kerralla muovipurkkia akvaarion lampun päällä ja "unohda" kutu siihen pariksi päiväksi ihan akvaarioveteen.
Akvaariolampun päällä pito ei välttämättä ole paras konsti, koska siinä saattaa lämpö nousta herkästi liian korkeaksi.

Minä kerään munat muoviseen karkkirasiaan, jonka seiniin olen pistellyt reikiä (köyhän naisen poikasallas... [;)] ). Purkki on ison akvaarion sisällä pinnalla kellumassa, olen kiilannut se lampun ja reunan väliin niin, että se pysyy paikallaan. Rasiassa on tukko jaavansammalta, pala mangrovea kuoriutuvien poikasten suojaksi, ja ilmastin. Vaihdan vettä useamman kerran paivässä, se käy kätevästi pikku kupilla suoraan isosta altaasta. Hyvin harvoin homehtuu ainuttakaan munaa, vaikken käytä mitään homeenestoaineita tms.

Kuoriutuneiden poikasten hoidosta löytää vaikka kuinka monta viestiketjua, kannattaa tutustua. :D
Ken kuuseen kurkottaa, se käpyjä poimii
martipa1
Junior Member
Junior Member

Hyvä, että Amanda korjasit viestiäni. Niitä lamppujahan on tehokkaampiakin kuin nuo minun yksiputkiset [:I] . Mukissahan ei poikasina enää voi pitää vaan sitten vaikka karkkipurkkia. Tosiaan jos tummuneet homehtuvat on vedenvaihtoa oltava enemmän.
kaloja, kotiloita, kissa
nanina
Starting Member
Starting Member

albiinomonnisen kutu

:P Täällä kävi,niin onnellisesti,että kutivat uudelleen. Nyt kutu, poikas altaassa akvaariossa. Toivottavasti nyt onnistuu! Otankos suoraan poikas altaasen, jos siellä jotain syntyy? Tässä samalla allasta katsellessa, taitaa kutua olla tulossa lisää. :mrgreen:
Hei Haloo!
nanina
Starting Member
Starting Member

monnisen kutu

:cry: Poikas-altaassa ei onnistunut. Osan laiton haavissa akvaan,niin jopas poikasia syntyi :P . Uudet vaavit asuvat poikas akvassa,mutta tietenkään en huomaan niitä. Olivat niin mahdottoman pieniä. Jos nekään eivät onnistu, yritän seuraavat syöttää , tuossa suuressa haavissa itse akvassa, onko toivoton tehtävä?
Hei Haloo!
JuuLia
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja JuuLia »

Pelkäämpä että haavissa ruokittaessa ruoka menee haavin läpi poikasten ulottumattomiin. Näitkö kuitenkin että tuo siirto haavista poikas-altaaseen onnistui eli näit ne siellä poikas-altaassakin?
aamunilo
Junior Member
Junior Member

Mieteinpä tässä vain

Viesti Kirjoittaja aamunilo »

Voiskohan sinne akvaarioon niitten munien päälle virittää jonkinlaisen kehikon tai vaikka löysästi sideharsoa ja jotenki kiinni ympäriltä
?Tietenkin tarkoitus olisi sellainen "vankila" kompleksi jossa vesi kiertäis normaalisti. Kun poikaset olis kuoriutuneet niin sitten varta nostais ne poikasaltaaseen uiskentelemaan ja kasvamaan.

Yerveisin. Mac Gyver :D
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Re: Mieteinpä tässä vain

Viesti Kirjoittaja Koss »

aamunilo kirjoitti:Voiskohan sinne akvaarioon niitten munien päälle virittää jonkinlaisen kehikon tai vaikka löysästi sideharsoa ja jotenki kiinni ympäriltä
?
Epäilen, että kutu homehtuisi tuollaisessa helposti. Varsinkin, kun ns. kehikkoon tarttuu vielä kaikkea likaa. Korjatkaa, jos olen väärässä.
nanina
Starting Member
Starting Member

Albiinomonnisen kutu

Ilolla voin todeta, että todella tiheässä haavissa syntyneet, voivat nyt hyvin. Ja olen jo siirtänyt poikas altaaseen, jossa ruoka maistuu hyvin. Haavi on todella tiheä, eli luulen , että syöttö siinä olisi onnistunut. :mrgreen: Voitti kaikki poikas allas kokeilut.
Hei Haloo!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”