Eheimin proffa ja ilmakuplat

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Jani
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1196
Liittynyt: 09:07, 26.09.2001
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Oulu

EHEIM proffan magneetti

Viesti Kirjoittaja Jani »

Akvaariomikko:
Mikä magneetin rikkoutumisen tuossa tapauksessa mielestäsi aiheutti? Mistä tiedät, ettei se olisi mennyt rikki, vaikka virtaus olisi ollut säädetty pienemmälle? Ehkä virtaussäädöllä ei kuitenkaan ollut tekemistä rikkoutumisen kanssa, vaan magneetissa oli valmistusvirhe?
Se on minun kliinisistä kenttäkokeistani johdettu päätelmä. Ainakin minun molemmat Proffa II:set käynnistyvät paljon isommalla metelillä ja kolinalla jos tehot on täysillä. Siitä päättelin, että magneetti hakkaa isommalla voimalla pitkin roottoripesän laitoja ja se aiheutti rikkoontumisen. Suodatin oli tässä vaiheessa jo 2 vuotta ollut käytössä eli valmistusvirheestä ei ollut kyse.

Magneetin hajoamisen aikaan oli meidän asuinalueellamme lyhyitä päivittäisiä sähkökatkoksia (johtui lähelle rakennettavasta uudesta asuinalueesta). Tällöin suodatin paukkui monta kertaa päivässä päälle ja pois ja uskoisin että tämä hajotti magneetin. Tehot olivat aina täpöllä kun suodatin lähti päälle ja kolina oli aika hirveä. Päätelmäni ei siis ole faktaa, se on vaan ingenjöörin tekemä oletus mahdollisesta syystä magneetin halkeamiselle.
Akvaariomikko
Junior Member
Junior Member
Viestit: 136
Liittynyt: 10:42, 29.10.2002
Paikkakunta: Helsinki

Re: EHEIM proffan magneetti

Viesti Kirjoittaja Akvaariomikko »

Jani kirjoitti:Päätelmäni ei siis ole faktaa, se on vaan ingenjöörin tekemä oletus mahdollisesta syystä magneetin halkeamiselle.
Luulisi, että akseli tuossa joutuu suuremmalle rasitukselle. Niitähän välillä saattaa rikkoutua. Magneetissa on voinut ihan hyvin olla pieni halkeama tai muu virhe, joka on pikku hiljaa laajentunut.

Olen itse käyttänyt Eheimin pro II:ia noin 5 vuotta. Virtaus on aina täysin auki. Yhtään magneettia ei ole mennyt rikki, ei sen puoleen akseleitakaan. Neljän vuoden käytön jälkeen halkesi toisesta sen sijaan harmaa pikaliitin, minkä seurauksena oli lattialle ehtinyt valua melkoinen lammikko vettä. Vanhantyyppisessä liittimessä on sunnitteluvirhe; Letkuihin kiinnitettävien putkien ja liittimen rungon välinen liitoskohta on heikko. Uusi liitin on ko. kohdasta vahvistettu, joten halkeamisia lienee tapahtunut vanhoilla liittimillä enemmänkin. Liitintä kannattaa siis pitää silmällä. Vahingosta viisastuneena laitoin suodattimet muovikaukaloihin.
roinmikk
Starting Member
Starting Member
Viestit: 1
Liittynyt: 23:47, 09.03.2006

Viesti Kirjoittaja roinmikk »

Jep.. itsellänikin on 2026 proffaan ilmaantunut jotain outoa kolinaa.. olen purkanut koko höskän atomeiksi ja meteli senkun jatkuu. meteli kuuluu ainoastaan kun virtaus on täysillä.. hieman kun kuristaa virtausta, röpinä loppuu.. Ostin vekottimen uutena 3 vuotta sitten. Ilman kanssa on ollut aiemmin ongelmia, mutta nyt ei ole mistään sellaisesta kyse, systeemi ei vuoda mistään tippaakaan. Onko mahdollista että akselin ja magneetin välinen välys on kasvanut niin suureksi että magneetti hakkaa seinämiin?? Ideoita, päällisin puolin, eikä sisäisinkään mitään silmin nähtävää vikaa ole.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2661
Liittynyt: 01:45, 03.06.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Koss »

roinmikk kirjoitti:Onko mahdollista että akselin ja magneetin välinen välys on kasvanut niin suureksi että magneetti hakkaa seinämiin??
Oletko vaihtanut milloinkaan akselintappia ja roottoria? Ne ovat kulutusosia, joita kannattaa silloin tällöin uusia. Onneksi niitä on hyllytavarana melkein jokaisessa akvaarioliikkeessä.
Skroik
Senior Member
Senior Member
Viestit: 678
Liittynyt: 02:37, 26.09.2001
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Skroik »

Koss kirjoitti:Oletko vaihtanut milloinkaan akselintappia ja roottoria? Ne ovat kulutusosia, joita kannattaa silloin tällöin uusia.
Jo pelkästään niiden akselin päissä olevien kumitulppien vaihtaminen saattaa auttaa. Ne tosin myydään akselin kanssa samassa paketissa, mutta voihan sen uuden tikun jättää kaappiin odottelemaan akuuttia tarvetta. Vanha classic ainakin hiljeni näin huomattavasti.
Hugo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 58
Liittynyt: 12:56, 18.02.2004
Paikkakunta: Helsinki

Re: Eheimin proffa ja ilmakuplat

Viesti Kirjoittaja Hugo »

kirre68 kirjoitti:Veden ulostuloputki on tällä hetkellä suunnattu sivulasista suoraan eteenpäin (siis vesi menee vasten toista sivulasia.. onpa vaikea selittää :roll: ). Jostain syystä porinan ja pörinän lisäksi vesi tulee sellaisina ryöppyinä ja on täynnä ilmakuplia.
Mulla oli täysin vastaavanlainen tilanne. Katselin noita vinkkejä ja ajattelin että tuleepa kalliiksi rauhalliset yöunet 8O Aiemmin tilanteen olen ratkaissut putsaamalla mm imun ritilän ja vienosti ravistelemalla koko pönttöä. Nyt näistä ei ollut apua. Ongelmaa saattoi aiheuttaa myös juuri vaihdettu vanu, mutta mistä noista tietäisi :roll:

Otin suodattimen käytöstä ja purin sen osiin, kannen ja pöntön tiivisteen hinkkasin liasta ja koreja takaisin laitettaessa ravistelin normaalia "rankemmin" koko pönttöä samalla kun täytin sitä vedellä. Kamat kasaan ja "tsädää"; Eheim proffa2 ei pidä enää mitään ääntä.

En tiedä mistä toi pörinä ym johtui ja oliko noista toimenpiteistä mitään hyötyä, mutta tilanne on nyt bueno :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”