Kommentteja 98 litraisen akvan kalastopohdintaan
Valvoja: Moderaattorit
-
Monnistyttö
- Starting Member

Kommentteja 98 litraisen akvan kalastopohdintaan
Meille on tulossa 98 litrainen akvaario (L70, S35, K 40).
Arvoista en muuta vielä tiedä kuin että vesijohto veden pH on noin 7,5 ja kovuus 0,5-0,6 mmol/l ja vesi on pehmeää.
Haluaisin akvaarion
1 partamonni
4-5 monninen
1 taistelukala
1-2 kääpiörihma/hunajarihmakala tai joku pieni ahven tai ahven pariskunta
10-15 tetra
Tetroista olen miettinyt että saako olla kahta eri tetraa pienehkö parvi esim 8 intiaanisulkaa ja 8 kardinaalitetraa vai onko sen oltava 16 kardinaalitetraa?
Tetroista eniten kiinnostaa intiaanisulka, kardinaalitetra ja sitruunatetra. Mikä tai mitkä niistä sopisi parhaiten joukkoon?
Olen myös miettinyt yhtä omppukotiloa, onko siitä enemmän haittaa kun hyötyä ja sopiiko se enää mukaan?
Arvoista en muuta vielä tiedä kuin että vesijohto veden pH on noin 7,5 ja kovuus 0,5-0,6 mmol/l ja vesi on pehmeää.
Haluaisin akvaarion
1 partamonni
4-5 monninen
1 taistelukala
10-15 tetra
Tetroista olen miettinyt että saako olla kahta eri tetraa pienehkö parvi esim 8 intiaanisulkaa ja 8 kardinaalitetraa vai onko sen oltava 16 kardinaalitetraa?
Tetroista eniten kiinnostaa intiaanisulka, kardinaalitetra ja sitruunatetra. Mikä tai mitkä niistä sopisi parhaiten joukkoon?
Olen myös miettinyt yhtä omppukotiloa, onko siitä enemmän haittaa kun hyötyä ja sopiiko se enää mukaan?
Re: Kommentteja 98 litraisen akvan kalastopohdintaan
Oletko hankkinut kotiin vesitestejä? Nuo kuvaamasi arvot eivät taida olla kotona mitattuja, vaan ilmeisesti kysytty vesilaitokselta. Akvaariossahan nuo arvot saattavat muuttua paljonkin.Monnistyttö kirjoitti:Arvoista en muuta vielä tiedä kuin että vesijohto veden pH on noin 7,5 ja kovuus 0,5-0,6 mmol/l ja vesi on pehmeää.
-
Monnistyttö
- Starting Member

^
Hankin vesitestit sitten samalla kun akvaarionkin niin mittailen sitten tarkat arvot akvaariosta.
Siksi kyselen jo etukäteen täältä kaloista kun tuntuu ettei nuo lemmikkiliikkeiden myyjät tiedä kunnolla..Osa ehdottelee minulle vaikka kultakaloja tai lehtikalan tuohon pikkuakvaan. Tämä akvaario on minun ensimmäinen niin vaikka olen lukenut paljon niin silti en ole varma osaanko yhdistää oikeat kalat ja oikein määrän.
Hankin vesitestit sitten samalla kun akvaarionkin niin mittailen sitten tarkat arvot akvaariosta.
Siksi kyselen jo etukäteen täältä kaloista kun tuntuu ettei nuo lemmikkiliikkeiden myyjät tiedä kunnolla..Osa ehdottelee minulle vaikka kultakaloja tai lehtikalan tuohon pikkuakvaan. Tämä akvaario on minun ensimmäinen niin vaikka olen lukenut paljon niin silti en ole varma osaanko yhdistää oikeat kalat ja oikein määrän.
-
Monnistyttö
- Starting Member

^
Hmm..no nyt en kyllä taas ymmärrä. Helsingin akvaariokeskuksen sivuilta kaloista katsoin ph arvot, lämpötilat yms. Taistelukalalla sanotaan 25-30 astetta ja intiaanisulka 24-28 astetta. Jos intiaanisulkaa ei voi laittaa samaan akvaan niin sehän meinää että taistelukala vaatii sen 29-30. Menee kyllä alottelija ihan sekaisin. Olen katsonut nuo kalat siihen malliin että kaikille sopisi esimerkiksi 26 asteen lämpö, mutta näköjään ei.
Hmm..no nyt en kyllä taas ymmärrä. Helsingin akvaariokeskuksen sivuilta kaloista katsoin ph arvot, lämpötilat yms. Taistelukalalla sanotaan 25-30 astetta ja intiaanisulka 24-28 astetta. Jos intiaanisulkaa ei voi laittaa samaan akvaan niin sehän meinää että taistelukala vaatii sen 29-30. Menee kyllä alottelija ihan sekaisin. Olen katsonut nuo kalat siihen malliin että kaikille sopisi esimerkiksi 26 asteen lämpö, mutta näköjään ei.
-
Adrianna
- Elite Member

- Akvaarioseurat: LAS
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Enemmänkin mulla tulee mieleen käytös: Inkkarit voivat raadella taiston pitkiä eviä. Kävisikö intiaaninsulkien tilalle vaikka kiilakylkiparvi?Monnistyttö kirjoitti:Taistelukalalla sanotaan 25-30 astetta ja intiaanisulka 24-28 astetta.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
-
Monnistyttö
- Starting Member

Hmm no kiilakylkikään ei hassumpi olisi.
Toisaalta jos se taistelukala rajoittaa muita kaloja niin sen olen valmis jättämään pois ja tahtoisin mielellään yhen partamonnin ja se taitaa tykätä viileämmästä vedestä kuin taisto.
------------
Näköjään nuo lämpötilat ilmotellaan missä mitenkin. Vertailin nyt itsekkin paria muuta sivua missä olen käynyt ja joka sivulla hieman eri arvot.
Turhaa on mulla laput tehtynä muka yhteensopivista kaloista joten antaapa paukkua ideoita sitten ihan mitä vaan että saadaan kalasto kuntoon.
Ehtona on että partamonni tulee ja mielellään joku pieni monninen parvi pohjelle
Toisaalta jos se taistelukala rajoittaa muita kaloja niin sen olen valmis jättämään pois ja tahtoisin mielellään yhen partamonnin ja se taitaa tykätä viileämmästä vedestä kuin taisto.
------------
Näköjään nuo lämpötilat ilmotellaan missä mitenkin. Vertailin nyt itsekkin paria muuta sivua missä olen käynyt ja joka sivulla hieman eri arvot.
Turhaa on mulla laput tehtynä muka yhteensopivista kaloista joten antaapa paukkua ideoita sitten ihan mitä vaan että saadaan kalasto kuntoon.
Ehtona on että partamonni tulee ja mielellään joku pieni monninen parvi pohjelle
-
kylpyankka
- Advanced Member

- Viesti:
Re: Kommentteja 98 litraisen akvan kalastopohdintaan
Partamonni menee ihan ok:sti tuon kokoiseen, mutta omasta mielestäni sopivampi voisi olla jokin hieman pienemmäksi jäävä imusuu, kuten sokkelopartamonni tai tähtipartamonni (eikös nekin ole pienempiä.. kannattaa tarkistaa). Monnisia saisi mielellään olla vähintään 6. Kuparimonninen on kiva perusmonninen, joka touhottaa innokkaasti pitkin akvaariota. Kupasisista on olemassa albiinokin värimuoto.Monnistyttö kirjoitti:1 partamonni
4-5 monninen
1 taistelukala
10-15 tetra
Taistelukala on oikein kiva pääkala, ja käsittääkseni 26 astetta on koiraallekin ihan hyvä lämpötila (naaraat menee viileämmässäkin). Kääpiörihmakaloista minulla ei ole kokemuta, mutta ovat ilmeisesti varsin ärhäköitä otuksia, joten siksi kenties ne olisi syytä jättää kaupan altaaseen.
Tetroja suosittelisin hankkimaan yhden parven - altaasta tulee tasapainoisemman näköinen. Minun käsittääkseni nuo kaikki mainitsemasi lajit (intiaaninsulat, kardinaalit ja sitruunat) sopivat 26 asteiseen veteen.
Taistelukalan sijaan voisit tutkailla pieneksi jääviä rihmakaloja, esimerkiksi korurihmat ovat nättejä ja mielenkiintoisia. Niitä voisi hankkia vaikkapa haaremin, eli koiras ja 2-3 naarasta.
Kyllä tuonne se partis sopii, varsinkin jos ottaa naaraan, eivät kasva ihan niin isoiksi kuin urokset. Minun ehotelma kalastoksi olisi:
Taisto TAI haaremi/pariskunta jotain pientä rihmaa
parvi kiilakylkiä tai kardinaalitetroja
pohjalle parvi monnisia ja sitten se partis.
Sitten hiekkapohja, paljon kasveja ja lämpötilaksi se 26 astetta, vesi pehmeää ja hieman hapanta.
Taisto TAI haaremi/pariskunta jotain pientä rihmaa
parvi kiilakylkiä tai kardinaalitetroja
pohjalle parvi monnisia ja sitten se partis.
Sitten hiekkapohja, paljon kasveja ja lämpötilaksi se 26 astetta, vesi pehmeää ja hieman hapanta.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
-
Monnistyttö
- Starting Member

Kiitos kaikille avusta.
Akvaarion alle lipasto tulee 3 viikon päästä ja akvan haen sitten samalla niin ehdin tässä odotellessa käydä vielä kiertelmässä lemmikkieläinkauppoja ja katsomassa että kyseisiä kaloja löytyy.
Jos joku osaa suositella Oulusta hyvää liikettä niin kertokaa ihmeessä
Akvaariopaketin ostan Lilzoosta.
Kokoonpano taitaa sitten olla
1 partamonni naaras
6 kuparimonnista, puolet albino värisiä
1 taistelukala
2 hunajarihmaa, pariskunta
15 kaardinaalitetraa
Akvaarion alle lipasto tulee 3 viikon päästä ja akvan haen sitten samalla niin ehdin tässä odotellessa käydä vielä kiertelmässä lemmikkieläinkauppoja ja katsomassa että kyseisiä kaloja löytyy.
Jos joku osaa suositella Oulusta hyvää liikettä niin kertokaa ihmeessä
Akvaariopaketin ostan Lilzoosta.
Kokoonpano taitaa sitten olla
1 partamonni naaras
6 kuparimonnista, puolet albino värisiä
1 taistelukala
2 hunajarihmaa, pariskunta
15 kaardinaalitetraa
-
kylpyankka
- Advanced Member

- Viesti:
Plus vielä senkin ajan (3-5 viikkoa) kun kypsytät allasta.Monnistyttö kirjoitti:Kiitos kaikille avusta.
Kalasto vaikuttaa tosiaan kivalta.
-
Monnistyttö
- Starting Member

Odottavan aika on kyllä pitkä mutta ei se auta kun malttia vaan 
Ehdin sitten lueskella noita kypsytysohjeitakin kunnolla kun tuntuu pää olevan vielä hieman sekaisin että miten toimitaan..
Luin jostakin ketjusta että testeihin menee noin 50€. Minä luulin niiden olevan lähinnä muutaman euron luokkaa
Mutta köyhdytään nyt sitten kerralla ja kunnolla 
Ehdin sitten lueskella noita kypsytysohjeitakin kunnolla kun tuntuu pää olevan vielä hieman sekaisin että miten toimitaan..
Luin jostakin ketjusta että testeihin menee noin 50€. Minä luulin niiden olevan lähinnä muutaman euron luokkaa