Akvaarion huoltoväli
Valvoja: Moderaattorit
Akvaarion huoltoväli
Akvaarioni on kooltaa 120*50*40.
Kalastona on
-2xLehtikala
-2xAvainkirjoahven
-5xMonninen
-5xKlovninuoliainen
-10xNeontetra
-10xKiilakylki
-4xSeeprakala
-3xNoitamonni (tulossa)
Suodatuksesta huolehtii ulkosuodatin 1100l/h ja arviolta 500l/h sisäsuodatin.
Kasveja on runsaasti.
Jossain lukee että vettä tulisi vaihtaa viikottain 30% ja toisilla sivuilla lukee että 30% kahden viikon välein?
Suodattimet olen putsannut siiten kun puhallusteho hiipuu.
Kalastona on
-2xLehtikala
-2xAvainkirjoahven
-5xMonninen
-5xKlovninuoliainen
-10xNeontetra
-10xKiilakylki
-4xSeeprakala
-3xNoitamonni (tulossa)
Suodatuksesta huolehtii ulkosuodatin 1100l/h ja arviolta 500l/h sisäsuodatin.
Kasveja on runsaasti.
Jossain lukee että vettä tulisi vaihtaa viikottain 30% ja toisilla sivuilla lukee että 30% kahden viikon välein?
Suodattimet olen putsannut siiten kun puhallusteho hiipuu.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
-
- Member
- Viesti:
Olen huomannut että kalat voivat paremmin kun akvaarion vettä vaihtaa kerran viikossa noin 30-50 %, ainakin mahdollisimman säännöllisesti.
Omien altaiden vedenvaihdot teen keskimäärin 10 päivän välein. Kerralla vaihdan noin 30 - 50 % vedestä uuteen ja suodattimia en auo kuin virtauksen oleellisesti pienentyessä (molemmissa ulkopönttö). Veden vaihtomäärän vaihteluun vaikuttaa mm. se olemmeko pitäneet kaloilla paastopäiviä vedenvaihtojen välillä. Niin ja voihan niitä vesiarvojakin seurata jos on sopivat testit käytössä!
Toki huoltoa on myös jokapäiväinen sapuskan anto, sekä muut toimet kuten kasvien karsiminen ja sisustuksen siistiminen, lasien raappaaminen ym. Eli joka päivä, kun altaita seurailen, teen myös tarvittavia huoltotöitä.
Omien altaiden vedenvaihdot teen keskimäärin 10 päivän välein. Kerralla vaihdan noin 30 - 50 % vedestä uuteen ja suodattimia en auo kuin virtauksen oleellisesti pienentyessä (molemmissa ulkopönttö). Veden vaihtomäärän vaihteluun vaikuttaa mm. se olemmeko pitäneet kaloilla paastopäiviä vedenvaihtojen välillä. Niin ja voihan niitä vesiarvojakin seurata jos on sopivat testit käytössä!
Toki huoltoa on myös jokapäiväinen sapuskan anto, sekä muut toimet kuten kasvien karsiminen ja sisustuksen siistiminen, lasien raappaaminen ym. Eli joka päivä, kun altaita seurailen, teen myös tarvittavia huoltotöitä.
"Tuleeko kaikista norsuista talvella mammutteja?" - kummipoika Miro 4v.
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
---------------------------------------------------------
Milloin viimeksi olet kokenut jotain erilaista?
http://www.tulivuorikeskus.fi
Niinkuin jo tuossa edellä mainittiin, noin kerran viikossa 30-50 % on sellainen yleissääntö. Nitraattiä voi mitata ja paljaalla silmälläkin oppii katsomaan omiin altaisiinsa sopivaa veden vaihtoväliä.
Itse vaihdan vettä pienempään altaaseen 2 x viikossa ja isompaan 1 x viikossa, ja se tuntuu olevan hyvä väli nykyisillä kalastoilla.
Itse vaihdan vettä pienempään altaaseen 2 x viikossa ja isompaan 1 x viikossa, ja se tuntuu olevan hyvä väli nykyisillä kalastoilla.
-Ansku
Seeprakalat ovatkin menossa jo kiertoon ja monnisetkin jossain vaiheessa.Azkhaeracan kirjoitti:Melkoisesti kalaa! Vaihtaisin sinuna 50% viikossa. Tietty riippuu siitä missä asut ja millaista vettä hanasta tulee. Mutta ehdottomasti vedenvaihdot kerran viikossa. Kannattaisiko noita parven tynkiä laittaa kiertoon ja ottaa yksi kunnollisen kokoinen parvi esim. neontetroja, tms?
No kraanavesi on pH:ltaan kyllä aika emäksistä (7.4), mutta hiilidioksilla laskee 6.8-6.9. Jaksaako yksi kiljupullo puskuroida pH:ta viikottain noinkin paljon?
Nitraatti on kyllä kummallista, mittaan sen melko usein (viikottain) ja on aina 10 tai alle, olen koittanut muutomilla eri testeilläkin ja aina alle 10 (riippuu vedenvaihtovälistä)
Voi ihan suoraan sanoa että onko tuolla mielestään liikaa kaloja?
Haluan myös painottaa että suurinpiirtein kaikki kalat ovat kasvuiässä.
Avaimet on 4cm, klovnit on 5cm, kiilat on 2cm, monniset on 3cm... Katson sitten onko kaloja liikaa kun tuosta kasvavat...
-
- Senior Member
Sinuna vaihtaisin joka viikko noin puolet, koska kaloja on aikas paljon.
Jokaisellahan on oma mielipide vedenvaihtovälistä yms., mutta itse olen todennut parhaaksi kalojen ja kasvien kannalta vaihtaa vettä kerran viikkoon. Minulla on inkkareita, ja ne ovat aika herkkiä jos vedenvaihto venähtää siksi pidän tosi tärkeänä säännöllisiä vedenvaihtovälejä.
Jokaisellahan on oma mielipide vedenvaihtovälistä yms., mutta itse olen todennut parhaaksi kalojen ja kasvien kannalta vaihtaa vettä kerran viikkoon. Minulla on inkkareita, ja ne ovat aika herkkiä jos vedenvaihto venähtää siksi pidän tosi tärkeänä säännöllisiä vedenvaihtovälejä.

Mää oon sit jo pähkähulluksi luokiteltava kun kannan 250 litraa-ozkuz- kirjoitti:Sitten pitää alkaa värkkäämään vedenvaihtoletku-systeemiä, koska ei hullukaan kanna 120l ämpäreissä viikottain

Lehtikala-altaassa kannattaa ehkä mieluummin panostaa kiilakylkiparven kasvattamiseen ja antaa neonit poisAzkhaeracan kirjoitti:Melkoisesti kalaa! Vaihtaisin sinuna 50% viikossa. Tietty riippuu siitä missä asut ja millaista vettä hanasta tulee. Mutta ehdottomasti vedenvaihdot kerran viikossa. Kannattaisiko noita parven tynkiä laittaa kiertoon ja ottaa yksi kunnollisen kokoinen parvi esim. neontetroja, tms?
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Kyllä se on niin monesta seikasta riippuvainen, että milloin vettä pitää vaihtaa ja kuinka paljon. Kokeilemalla se sopiva tahti löytyy. Toki 50%/vko on aika varmasti tarpeeksi useimmissa tapauksissa, muttei välttämätön. Itsekkin vaihtelin vuosi sitten 25-30% joka toinen viikko, mutta muutin tahdin tuohon 50%/vko, ja ihan turhaan!
Jossain vaiheessa mun 240L ei edes 50%/vko riittänyt, silti oli roskaa ja nitraatti 25-50 mg/l, mutta kasviston vaihto ja lisäys ja kalaston muutos sekä sisäsuodattimen lisäyksen jälkeen roskaa ei ole ja 50%/ 2 vko pitää nitraatit 10 paikkeilla. 83 ja 120L vaihtuu myös vesi 2 viikon välein 50% vesiarvojen pysyessä vakaina (pH tasaisena ja nitraatti 10). Niin ja vedet vaihtuvat sankoperiaatteella 400L kerralla!
Eli rohkeasti hakemaan omaa vaihto tahtia
.
Jossain vaiheessa mun 240L ei edes 50%/vko riittänyt, silti oli roskaa ja nitraatti 25-50 mg/l, mutta kasviston vaihto ja lisäys ja kalaston muutos sekä sisäsuodattimen lisäyksen jälkeen roskaa ei ole ja 50%/ 2 vko pitää nitraatit 10 paikkeilla. 83 ja 120L vaihtuu myös vesi 2 viikon välein 50% vesiarvojen pysyessä vakaina (pH tasaisena ja nitraatti 10). Niin ja vedet vaihtuvat sankoperiaatteella 400L kerralla!
Eli rohkeasti hakemaan omaa vaihto tahtia

Miksi kantaa vettä ämpäreissä kun sen voi tehdä helpomminkin, eli käyttää letkua. Noitahan on saatavilla vaikka kuinka pitkinä ja myös erilaisia hanaliittimiä on myynnissä. Vai eikö tuo jostain syystä onnistu? Onneksi itsellä on nykyään aina letku käytettävissä. Kokemusta on tuosta ämpäreillä kantamisestajanecky kirjoitti:Mää oon sit jo pähkähulluksi luokiteltava kun kannan 250 litraa-ozkuz- kirjoitti:Sitten pitää alkaa värkkäämään vedenvaihtoletku-systeemiä, koska ei hullukaan kanna 120l ämpäreissä viikottain![]()
.

Itse vaihdan 30-40% vedestä noin kolme kertaa kuukaudessa. Pohjanpoistoletkulla aina putsaan pohjan ja samalla se imee tarvittavat vesimäärät. Eli pohjan puhdista aina samalla.
Suodattimen putsaan joka viikko, mutta vasta tänään sain siitä auki itse "propelliosan", jossa olikin aimo annos likaa. Nyt on puhdasta taas.
Suodattimen putsaan joka viikko, mutta vasta tänään sain siitä auki itse "propelliosan", jossa olikin aimo annos likaa. Nyt on puhdasta taas.
suodattimen putsaus..
Niin siis suodattimen puhdistuksesta...ulkosuodatin puhdistetaan silloin kun puhallusteho vähenee, koskeeko tämä sama myös sisäsuodatinta? Itse puhdistan sen vähintään kerran kolmeen viikkoon.
Onko se siis liian usein, vai liian harvoin? 

Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Re: suodattimen putsaus..
Sama pätee myös sisäsuodattimiin.kerry74 kirjoitti:Niin siis suodattimen puhdistuksesta...ulkosuodatin puhdistetaan silloin kun puhallusteho vähenee, koskeeko tämä sama myös sisäsuodatinta? Itse puhdistan sen vähintään kerran kolmeen viikkoon.Onko se siis liian usein, vai liian harvoin?
96l+38l+20l