Myrkylliset monniset--varoitus kaikille typeryksille....

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Johannavee
Member
Member
Viestit: 474
Liittynyt: 02:06, 09.09.2003
Paikkakunta: Kuopio

Myrkylliset monniset--varoitus kaikille typeryksille....

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

...kuten allekirjoittanut [;)]

Kuten on aiemmin tullut kirjoitettua on tulevan maastamuuton takia myytävä nämä purkit ja kalat. Eilen tuli mukava miekkonen ostamaan minulta sterbait ja ihastui myös kuparitetroihin jotka usikentelivat samassa altaassa. No ei kun tetrat ja monniset pussiin ja menoksi. Matkaa miehellä oli kotiinsa 10 min eli aivan lähellä asui (autolla tuli).

Yllätys oli kotona järkyttävä. Kaikki tetrat kuolleita kuin kivi ja pussista leivisi omituinen haju sen avatessa. Otettiin selvää, ja saimme tietää että juuri helmimonniset erittävät stressaantuessaan veteen myrkkyä, joka aiheutti muiden kalojen kuoleman. Molemmat meistä ovat pitkän ajan akvaristeja (varsinkin tämä mies jolta löytyy kotoa kymmenittäin purkkeja seepraplekoineen ja muine projektikohteineen) ja kummallakaan meistä ei ollut asiasta etukäteen tietoa. Harmitti todella, molempia meitä tietysti.

Ajattelin jakaa kokemuksen muiden tietämättömien kanssa että ette tee samaa virhettä kaloja myydessänne/ostaessanne vaan pakkaatte monniset erilleen!
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1216
Liittynyt: 20:12, 12.06.2005
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Joo, itse tiesin tuon. Kaikki Corydoras sukua edustavat erittävät sitä myrkkyä stressaantuessaan. Tämän takia monniset täytyy ottaa haavilla kuljetuspussista, vesiä ei saa kaataa uuteen akvaarioon.
teemu7117
Senior Member
Senior Member
Viestit: 958
Liittynyt: 09:34, 15.07.2004
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo, Laaksolahti

Viesti Kirjoittaja teemu7117 »

Vanha myytti ja ilmeisen moneen kertaan oikeaksi osoitettuhan tuo tuntuu olevan. Siinähän olisi työsarkaa noilla kahdella ihme hörhölle joita viimeeksi tänä iltana maikkarilla näytettiin. Harmillistahan tuo on jos ei ole sattunut mistään kuulemaan.

Omat altaani olen nyt muutanut 3 kertaa viimeisen 1,5 vuoden aikana ja joka kerta olen pussittanut kaikki plekot ja haarniskamonnit jokaisen omaan isohkoon kalankuljetuspussiinsa, joita olen saanut ilmaiseksi akvaariokauppiaalta. Korkeintaan 2 aikuista C.sterbaita olen laittanut per/pussi ja kauppaan viedessä olen laittanut ohjeiden mukaan korkeintaan 7-8 sterbain poikasta tuollaiseen isoon pussiin ja kovin hyvin on muutot mennyt.

Minä en ole ikinä tajunnut tuota ämpäri fetissiä mikä ihmisillä on esim. kaloja muuttaessa, että kaikki kalat täytyy tuuppia johonkin yhteen 10 litran ämpäriin, jonka kansi on rei'itetty yms. Mielestäni tuossa akvaarion muutossa suurin ongelma ei ole kalojen pussittaminen ja siinä voittaa sekä aikaa että hermoja kun pakkaa kalat asianmukaisesti kuljetuspusseihin käärii pussit huolellisesti sanomalehteen ja pakkaa isoihin laatikoihin tiiviisti, jotta pysyvät pystyssä. Asiallisesti pakattunahan kala kuin kala pärjää vuorokaudenkin pussissa, kunhan pitää pussit lämpimässä ja voi keskittyä niihin muihin touhuihin rauhassa.
janecky
Senior Member
Senior Member
Viestit: 557
Liittynyt: 17:01, 30.06.2004
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja janecky »

Mulla on astiafetissi rapujen suhteen [:I] . Niillä on niin hiuksenohuet jalat ja kerran yksi rapu jäi pussiin jumiin kun ne on vieläpä niin hölmöjä että väkisin uivat ylös ja vastavirtaan. Ei ny mitää hehtaariämpäreitä mutta sellanen litran tai parin purkki jonka voi laittaa kellumaan lämmön tasaamiseksi.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Johannavee
Member
Member
Viestit: 474
Liittynyt: 02:06, 09.09.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Kun muutin tähän kämppään syyskuussa, niin sterbait muuttivat muiden kalojen ja kasvien kanssa yhtenä soppana isossa sadanlitran muovilaatikossa jossa oli joku 10-15 cm vettä pohjalla ja kaikki meni kuin tanssi. Ei kalojen pussitusta eikä stressaantumista pimeähkössä laatikossa. Eli olin jo aiemmin muuttanut monniset muiden kalojen kanssa ja kun kaikki oli mennyt hyvin, en tietenkään osannut epäillä nytkään mitään, varsinkaan kun koko myrkyllisyydestä minulla ei ollut hajuakaan :|
Kaizu
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 2881
Liittynyt: 16:42, 21.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaizu »

Kyllähän tuosta monnisten myrkyllisyydestä on ollut tälläkin palstalla juttua. Hakuun voi laittaa vaikka sanat "monni* AND myrk*".

Hyvin ymmärrettävää tosin, että pidemmänkin linjan harrastajilta moinen on jäänyt pimentoon; eivät ne monniset aina onnistu matkakumppaneitaan tappamaan. Itsekin sain tuosta tietää vasta kun luin Pertti Rassin mainion Panssarimonnit -kirjan, onneksi ei tarvinnut hankkia tietoa asiasta kantapään kautta.

Ravut soveltuvatkin kaloja paremmin kuljetettavaksi laatikossa, jopa ilman vettä. Jos kaloja laatikossa kuskaa, täytyisi astian pinta-ala olla todella suuri, jotta hapen liukeneminen veteen olisi samaa luokaa paineistetun kuljetuspussin kanssa.

PS. Kalankuljetuspussithan laitetaan tietenkin lappeelleen sinne kuljetuslaatikkoon, ei pystyyn. Näinkin saadaan sitä hapen liukenemista veteen lisättyä.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tuo ei ole myytti/urbaanilegenda vaan ihan täyttä faktaa.

Itse tiesin kyllä monnisten myrkyllisyydestä ja sain tarkat ohjeet (en tunnista melkein yhtään monnislajia, minulle ne ovat "tuo laikukkaampi ja tuo jossa on iso musta läiskä), mutta kuitenkin kerran olen koittanut pyydystää ja lajitella lajeittain kuljetuspusseihin aikas montaa eri monnislajia, olisiko ollut vajaa kymmenen eri lajia. Siinä monniset tarttuivat piikeillään ihnhasti haaveihin ja totesin kaikkien pääsevän helpommalla jos nopeasti nostan ne kädellä altaasta. Ehkä monniset pääsivät, minä en. Ne pistivät jotain aivan tajuttoman kovaa ja niiden myrkky polttaa kuin pahempi paarmanpurema. Näitä kun sai muutaman käteen niin olin jo yllättynyt ettei allergia sanonut tytölle "mene kaput".

Tarkasta lajittelusta huolimatta onnistuin siinäkin muutossa tappamaan yhden harvinaisen monnisen lajittelemalla sen väärään pussiin, pahoitteluni omistajalle Sad Eli aika helpostikin ne tappavat toisensa hermostuksissaan päästämillä myrkyillä. Eli monniset ainoastaan oman lajinsa edustajien kanssa samaan kuljetuspussiin (samassa muutossa aloin jo kauhomaan kyseisen altaan hiekat saaveihin kun omistaja ryntäsi paikalle ja kysyi olenko saanut kaikki turpanuoliaiset pohjasta. Turpanuoliaiset? Pohjasta? Shocked Seuraava OHO. Allashan oli jo aivan tyhjä vedestä!).

Merivesipuolella vastaavanlainen kala on Mandariinikala jota ei kannata edes pahemmin kotiuttaa ettei se ehdi kupsahtaa pussiinsa...
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Cory
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1055
Liittynyt: 10:30, 10.08.2001
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Cory »

Pussimyrkytystarinat on tuttu juttu, vaikkei itselle ei ole sattunut kohdalle *kop-kop*. Mutta jäin miettimään että onko kenelläkään tullut vastaan monnisten myrkyistä johtuvia kalakuolemia altaissa? Stressaantuvathan ne corydorakset sielläkin, mm. vedenvaihtojen ja altaan muun siivoamisen yhteydessä. Itse olen myös huomannut että mm. aamusella jos joku kävelee akvaarion ohi liialla töminällä, niin joku puoliunessa oleva monninen saattaa singahtaa paniikissa pitkin laitoja niin että kopina vaan käy. Olisi hieman outoa, jos myrkkyjen erttäminen rajoittuisi vain kuljetuspusseihin.

Toki akvaariossa on enemmän vettä, mutta kun parvi monnisia mahtuu jo 80 litraan, niin ei sitä vettä siinä mahdottomia määriä ole.
ParratonMonni
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1579
Liittynyt: 13:56, 03.04.2005
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja ParratonMonni »

Minä mietin tuota myös... edessä on altaan vaihto, ja ajattelin laittaa nuo sopuisat kultapäämonniset väliaikaismajoitukseen pikkualtaaseen, mutta taitaa olla varminta pitää nuo haavimisesta stressaantuneet kalat ihan erillään. Nyt vain mietin, että pitäisikö eri yksilöt laittaa eri paikkoihin, vain onko monninen immuuni oman lajinsa myrkylle, eli voisiko parven laittaa samaan väliaikaismajoitukseen?
JaBlo
Junior Member
Junior Member
Viestit: 175
Liittynyt: 20:46, 02.10.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nilsiä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JaBlo »

Akvaariossa en ole kuulut koskaan mitään myrkytyksiä olleen.Helmimonninen on toistaiseksi ainut, millä olen havainnut/kuullut myrkytyksiä olleen. Pussissa ovat olleet ja silloin myrkky on ollut haitallinen myös itse myrkyn erittäjille, eli sterbaille.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Varmaankin se pussin koko (vettä alta 1l) ja stressin määrä vaikuttaa. Ainakin tukusta tulevat monniset jotka ovat olleet pusseissa kauan ja niitä on riepoteltu vaikka minkä kuljetusfirman toimesta saavat kuljetuspussin veden menemään lähes läpinäkymättömän harmaaksi panikoidessaan. Silti kalat itse ovat elossa 8O .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
miuagua
Member
Member
Viestit: 390
Liittynyt: 11:25, 19.02.2006
Paikkakunta: Nastola, LAS

Viesti Kirjoittaja miuagua »

Itse ostin taannoin akvaarioliikkeestä somamonnisen ja 15 kardinaalitetraa.
Myyjä pisti kaikki kalat samaan pussiin.
Kotia tultua innoissani avasin kalapussini, ja kuinka ollakkaan kaikki tetrat olivat hengettömiä.. :cry: . Suutuspäissäni soitin liikkeeseen ja mainitsin kuulleeni tästä kyseisestä myrkyn erittämisestä.
Kauppias sanoin sen olevan harvinaista, mutta kuitenkin myönsi tehneensä virheen laittaessaan kalat kaikki samaan pussiin.
Kävin liikkeestä hakemassa uudet tetrat veloituksetta. [;)]
Johannavee
Member
Member
Viestit: 474
Liittynyt: 02:06, 09.09.2003
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Johannavee »

Täytyy sanoa, että tunnen itseni täydelliseksi ääliöksi [:I] . Olen siis missannut TÄYSIN tämän seikan monnisten fysiologiaan liittyen, vaikka niiden kutemisesta sun muista tarpeista on tullut luettua vaikka kuinka ja 4 eri lajiakin on aikojen kulessa asunut akvaarioissani (nyt tällä vuosituhannella C.sterbaita ja C.shwartziita) :(. Kalat ostanut mies muisti, että mulle jäi jälkimmäisen lajin edustajat altaaseen, ja siksi halusikin soittaa etten tee samaa virhettä toistamiseen. Muuten rakkaista kalasista on jäljellä vain 11 isoa levistä, jotka on kaikki nyt tänä iltana dumpattu yhteen (isoimpaan) akvaarioon monnisten ohella sekä upea luonnonvärinen poikasiaan hyvin hoitava lehitspariskunta ja 2 paria tulisuita (jälkimmäiset kaksi lajia mun suosikit!). Toivon hyvän kodin löytymistä vaikka hidasta se on :| . 2 akvaa lähtee nyt myyntiin ja isoin saa olla näiden kalojen sijaiskotina kuukauden pari.

PS Kaitzulle: muuttomatkaa syksyllä minulla oli vain 15 minuuttia eli useimmat kalat muuttivat tuossa isossa tummassa 120 l:n muovilaatikossa, jossa oli ilmastus kokoajan päällä molemmissa asunnoissa (sekä entisellä että nykyisellä) sekä kasveja myös eli kaloja ei tarvinnut pussittaa, koska käytännön syistä laatikkohomma oli parempi ->akvaarioiden täytön ja sisustamisen sai tehdä rauhassa jne ja kalat saattoivat olla tuntikaupalla odottamassa rauhassa tuossa lootassa hieman hämärässä. Tosin kiekot muutin eritavalla eli ne siirsin entisellä asunnolla ekaksi muista kaloista tyhjättyyn "pikkukvaan" (222L) ja sitten kun sain heidän ekana muutetun oman akvan fiksattua kuntoon uudella kämpällä, niin parin päivän päästä muutin heidät pusseissa sinne ja tämä oli kiekoille jännä projekti, koska he sen aikana keskuudessaan perustivat yhden kutuparin (!) :D . Eli ilmeisesti kaikkea muuta kuin stressaantuivat muutosta ;). Sydäntä särki nyt keväällä myydä kalat. Ensimmäiset poikasetkin ehtivät jo kuoriintua mutta pakko mikä pakko! :( .
sandariini.
Junior Member
Junior Member
Viestit: 165
Liittynyt: 00:39, 11.06.2004
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sandariini. »

Itsekin jouduin kyseistä faktaa todistamaan ostaessani mustatetroja ja leopardimonnisia samalla reissulla; kauppias pakkasi kalat samaan pussiin enkä itsekään tajunnut mokaa ennenkuin pääsin kotiin x_x
Asian ydin taisi jäädä käsittelemättä..
Kati
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1423
Liittynyt: 13:42, 22.01.2002
Paikkakunta: Helsinki; TAS
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kati »

JaBlo kirjoitti:Akvaariossa en ole kuulut koskaan mitään myrkytyksiä olleen.Helmimonninen on toistaiseksi ainut, millä olen havainnut/kuullut myrkytyksiä olleen. Pussissa ovat olleet ja silloin myrkky on ollut haitallinen myös itse myrkyn erittäjille, eli sterbaille.
Mä olen muinaisina aikoina tappanut yhden sekalaisen seurakunnan kaloja kolmen sterbain avulla. Kuljetus kesti vain noin tunnin, mutta yksikään muista kaloista ei selvinnyt. Sterbait itse eivät näyttäneet kärsineen, kutivat sensijaan seuraavana aamuna.

Kaikki monniset eivät tuota efektiä saa aikaan, tai ainakaan kaikkien myrkky ei vaikuta kaikkiin muihin monnislajeihin. Eräänkin muuttorupeaman jälkeen liuta monnisia löytyi vääränlajisten seasta, mutta vain yksi väärään seuraan joutunut kala oli heittänyt veivinsä. Tuolloin kuljetuspussissa vietetty aika lähenteli varmaan puolta vuorokautta, joten luulisi että viikate olisi heilahtanut jos olisi ollut heilahtaakseen.
JukkaV
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3249
Liittynyt: 13:24, 06.11.2003
Akvaarioseurat: Turun akvaarioystävät
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula ja Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JukkaV »

Minulla aikoinaan kävi niin, että ostin 4 kaarimonnista, jotka saivat kuljetuspussissa veden keltaiseksi. Samalla kaksi yksilöä kuoli. No sain uudet ja nämäkin kuolivat. 8O
Erityiskiinnostuksen kohteena harvinaisemmat synnyttävät hammaskarpit (tällä hetkellä kääpiö-, metalli- ja sirppihammaskarppeja ja seepralimioita) ja monniset (tällä hetkellä mustaselkä-, panda-, pikku-, sihti- ja somamonnisia).
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”