Mikä pleko 400-litraiseen?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Sapu
Starting Member
Starting Member

Mikä pleko 400-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Sapu »

Heip!

Kesällä olisi tarkoitus hankkia 400-litrainen allas. Se asutettaisiin kiekkokaloilla, joitain ahvenia ehkäpä, jotain pienempää parvikalaa, leväkatkarapuja ja toivoisin myös pari seepraplekoa.

Haaveena olisi hankkia yksi jokin isompi pleko. Mikä laji olisi sellainen että se menisi tuon kokoiseen altaaseen ja suunnilleen tuollaisen kalaston kanssa? En halua mitään puolimetristä jötikkää. 30 cm olisi aika passeli, 20 cm jo liian pieni. Haluaisin myös, että kalaa ei joudu ihan hornasta hakemaan, vaan että niitä myytäisiin lähempänäkin.

Onko plekoilla millainen luonne? Ovatko ne hirmu reviiritietoisia ja valtaavat puolet altaastani vai tulevatko toimeen kaiken kanssa?

Pitääkö johonkin erityiseen kiinnittää huomiota, kun plekon itselleen hankkii? Ovatko vaikeita hoitaa?

Jestas kuinka paljon kysymyksiä :roll:

Voi antaa lisäksi myös kalastovinkkiä. 8-)
-Sapu ja 54-litrainen kalasoppa.
zony
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja zony »

Seepraplekost sen verran että ovat tosi harvinaisia ja maksavatkin pari sataa, jos niitä nyt jostain sattuu saamaan. Viisaammat kertokoot lisää.
Sapu
Starting Member
Starting Member

Oon kyllä nähny niitä myytävän [itiksen faunatar] mut hintaa en tullu kattoneeksi. 8O
mariana
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja mariana »

Sapu kirjoitti:Oon kyllä nähny niitä myytävän [itiksen faunatar] mut hintaa en tullu kattoneeksi. 8O
Epäilen etteivät olleet seepraplekoja joita näit itiksessä. Oletkos varma ettei kyseessä ollut salamanteripleko, L-134?
lihansyöjämonni
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lihansyöjämonni »

Minä kannattaisin tummaleväplekoa. :P Itselläni on sellainen :D
Se putsaa akvaarion todella hyvin, ja on rauhallinen muita kaloja kohtaan.
(akvaariossani on kardinaalikaloja, seeprakaloja ja neontetroja.)
Se elää kuulemma 20 vuotta :mrgreen: ja pisimmillään se on 40 cm 8O
Minulla on ollut se puoli vuotta ja se on n. 12 cm. akvaarioni on 100- litrainen.
Joo että tummaleväplekoa kannatetaan! :mrgreen:
En siis osaa tuulla.Tuuli on olemassa ilman minua.
Ja kumminkin-minä hengitän kuin tuuli.
Helinä79
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Helinä79 »

lihansyöjämonni kirjoitti: Se elää kuulemma 20 vuotta :mrgreen: ja pisimmillään se on 40 cm 8O
Minulla on ollut se puoli vuotta ja se on n. 12 cm. akvaarioni on 100- litrainen.
Ja kohta pöllyää...
Aiheeseen palatakseni, seepraplekot ovat todella kauniita, itse laittaisin niitä parin, jos vain olisi tilaa ja rahaa...
Sitä luulisi kysymysten jossain vaiheessa loppuvan kesken, mutta totta on, että mitä enemmän saa tietää, sitä enemmän osaa kysyä.
Naanu
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Naanu »

Tummaleväpleko ei ole ainakaan 100-litraisen kala! Ei missään tapauksessa! Toivottavasti tuosta sun litramäärästä oli jäänyt vain yksi nolla perästä pois...
Sitä menee vaikka läpi harmaan kiven, mutta muitakin reittejä olisi.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

lihansyöjämonni kirjoitti:Minulla on ollut se puoli vuotta ja se on n. 12 cm. akvaarioni on 100- litrainen.
Joo että tummaleväplekoa kannatetaan! :mrgreen:
Oijoi. 8O
Plekosi on aivan liian pienessä akvaariossa, luovuta se väljemmille vesille tai ala suunnittelemaan ainakin 5 kertaa suurempaa allasta sille! :?

Alkuperäiseen;
Altaaseenhan on tulossa kiekkokaloja ja lämpötila on sen mukainen.
Etsisin sellaista plekoa joka ei pomppaa kiekkojen kyljille ja kestää hurjan lämpötilan.
Useimmat plekot tykkäävät virtaavasta vedestä ja kiekkoset ei siitä oikein taitaisi välittää.
lihansyöjämonni
Starting Member
Starting Member

Suunnitelmissa se onkin! :P Isomman akvaarion tai kalan vaihto. :D
Sapu
Starting Member
Starting Member

Voih ei, ei tämä haave saa tähän kaatua! Olen mä jossain nähnyt kyllä plekojen ja kiekkojen yhteiselämää. Eikö ne mitenkään voi tulla toimeen keskenään??

Tummaleväpleko vaikutti mielenkiintoiselta, mahtuuhan se 400-litraiseen?

off-topiccia:En täysin varma ole, että oliko faunattaren pleko salamanteri- vai seeprapleko. Mielessä on vahvasti kyllä et olis ollu seepra, se oli ihan mustavalkoinen eikä hailakan vaalea. Mielestäni teksteissä luki et se olis ollu seepra. En oo kuitenkaan aivan varma. :roll:
Sapu
Starting Member
Starting Member

Voih ei, ei tämä haave saa tähän kaatua! Olen mä jossain nähnyt kyllä plekojen ja kiekkojen yhteiselämää. Eikö ne mitenkään voi tulla toimeen keskenään??

off-topiccia:En täysin varma ole, että oliko faunattaren pleko salamanteri- vai seeprapleko. Mielessä on vahvasti kyllä et olis ollu seepra, se oli ihan mustavalkoinen eikä hailakan vaalea. Mielestäni teksteissä luki et se olis ollu seepra. En oo kuitenkaan aivan varma. :roll:
Santte
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Santte »

Seeprapleko lajeja on monia , mutta ei varmaan ollut kuitenkaan sitä L-46 joka tunnetaan seepraplekona... kyllä uskoisin , että toi tummaleväpleko tohon menee , mutta en itse laittaisi koska noin iso kala on tyhmän näkönen ton kokosessa altaassa.
Sapu
Starting Member
Starting Member

Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Ei tummista vielä 400-litraiseen, puolimetrinen vonkale ei mahdu edes kääntymään kunnolla.
nigel-90
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja nigel-90 »

Ei haaveesi varmasti tähän kaadukkaan, todella monella kiekkoilijalla on samassa altaassa plekoja ja myös isoja, minulla myös. Tummaleväpleko on yksi niistä plekoista, joka kuulemieni juttujen perusteella kajoaa kiekkojen kylkiin ehkä todennäköisimmin, mutta kaikkihan ovat yksilöitä ja ainahan ei voi varmasti tietää, että kuinka käy. Mutta voit kyllä hankkia altaaseesi melkein mitä tahansa plekoja kunhan ne muuten sopivat altaaseesi.
Sapu
Starting Member
Starting Member

Äwwg. Pitänee valita pienempi plekolaji. Ne on vaan tosi suloisia. :D <3
lihansyöjämonni
Starting Member
Starting Member

Tai no, en ole varma, onko se tummaleväpleko... [:I] Kun se on samannäköinen kuin purjeimumonni, mutta sillä on keltainen silmä... :|
Tietääkö kukaan? :?
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Minulla on kiekkoaltaassa paranpleko sekä pari salamanteriplekoa. Aiemmin oli myös appelsiinipleko, mutta siirsin sen toiseen altaaseen. Ystävälläni asustaa kiekkoaltaassa hieroglyfiplekoja.
Eli kyllä noita vaihtoehtoja löytyy, liiaksikin. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”