Hyppivät leväbarbit

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tallulah
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen

Hyppivät leväbarbit

Viesti Kirjoittaja Tallulah »

Mies lähti kauppaan, joten minä tulin poika sylissä istumaan tähän koneelle. Jostain takaoikealta kuului ikään kuin pieni napsahdus. Katselin taakseni, josko sohvalta tms. tippui joku pojan lelu - ei näkynyt mitään kummallista.

Kunnes huomasin sen! Ison akvaarion edessä, pojan mopon takan - leväbarbi lattialla! Ja tietenkin juuri nyt, kun mies on kaupassa (kammoan lattialla sätkiviä ja hyppiviä kaloja 8-) )!

Tenava äkkiä sohvalle, joka on tietysti ihan ihmeissään, että mikäs sille mutsille tuli, kun lähti kuin rasvattu salama. Sanoin vain, että katsopas, mikä tuolla lattialla ja lähdin hakemaan haavia vessasta.

Muksulla oli hauskaa! Nauraa räkätti lattialla pomppivalle kalalle ja vielä hauskempaa hänellä oli, kun yritin saada kalan haaviin "Hyppää haaviin, hyppää, hyppää...". :roll: Onneksi sain sen fisun suht nopeasti haaviin ja takaisin altaaseen.

Oli lurjus tullut pihalle, kun laseissa on kohtalaisen iso rako (päällilasi koostuu neljästä lasista, joista pienin on jätetty pois). No, siellä se nyt kuitenkin ui parvessaan onnellisena, poika sai päivän naurut ja äiti paniikit ja puistatukset. :mrgreen:

ps. Ei sitten kiitos mitään moraalisaarnoja. Ei tullut ihan ensimmäisenä mieleen, miten toimia oikein altaasta hypänneen kalan kohdalla. Pääasia oli saada elukka vain takaisin sinne, mistä tulikin.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

No mulla kävi samanlainen tapahtuma. Myin kaksi avainkirjoahventa jotka oli ihan mahdoton saallistaa. Kun koitin haavilla hiljaa "hiipiä" avaimien luo niin lehtikala ukkoni hyppäsi ulos altaasta vaikkei haavi ollut lähelläkään niin se vaan jotenkin hermostu. Kaikkein parasta oli että lehtis hyppäsi suoraan lattialla olevaan ämpäriin jonne aijoin juuri avaimet pyydystää. Ukko oli hetken shokissa mutta noomaalisoituin hetken päästä.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

Levikset ovat hyppineet ja palettikalatkin nyt ihme ja kumma pari kertaa kulmasta ulos. Eiku pyrstöstä kiinni ja takas akvaan samasta kulmareijästä mistä tulikin :mrgreen:
Tallulah
Senior Member
Senior Member

Liinanen kirjoitti:Levikset ovat hyppineet ja palettikalatkin nyt ihme ja kumma pari kertaa kulmasta ulos. Eiku pyrstöstä kiinni ja takas akvaan samasta kulmareijästä mistä tulikin :mrgreen:
Argh! Mua ahdistaa ja puistattaa jo ajatuskin siitä, että joutuisin koskemaan kalaan käsin. Onneksi levis pomppasi haaviin ja sain sen kelkottua takaisin altaaseen.
400 litraa vettä, 2x saksanpaimennin, 2x jättiläistuhatjalkainen, 1x viljakäärme, mies ja poika
Törökala
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Törökala »

Leväbarbi hyppäsi täälläkin lattialle viime kesänä. Se vain kuoli siihen surmanhyppyyn. Olin ottanut kansilasit pois kun lämpötilat lähenteli 30:tä astetta akvaariossa. Opinpahan hyvin nopeasti ja ikävällä tavalla, että joku verkko siihen on viritettävä tilalle ja heti eikä huomenna kuten oli tarkoitus.

Viimeksi nostelin maista partamonnia joka oli tullut kannon mukana. Pari kertaa myös monnisia on tullut noukittua kylppärin lattialta. Niitten kanssa pitää vain olla varovaisia kun ne piikit on todellakin teräviä. Sen sai mieheni karvaasti kokea kerran kun peukaloon tuli kiva reikä.

Minä kyllä ihan käsin niitä nostelen maista, mutta jos joku valtava kala pitäisi saada pois sätkimästä niin varmaan jonkun haavin kanssa yrittäisin ennemmin. Meillä pitää muutenkin olla melkoisen nopea koska talon kolme kissaa ovat aina valppaina tekemään selvää ylimääräisistä kaloista joita lattioilla notkuu.
Järjetöntä elää niin järkevästi että kaduttaa.
Mikkor
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

yks levis heitti lusikan nurkkaan, kun poistui oma-aloitteisesti akvaariosta lattialle, tietysti kesken työpäivän
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Mua kanssa kammottaa sätkivät kalat. Lattialle hypänneelle 12senttiselle rihmakalalle tein kuten ampiaisille. Sopivan iso muovikippo päälle ja varovasti ujuttaa paksun paperin tai pahvin alle ja siirtää sillä systeemillä. Haavistakin kun se voi vielä loikata uudestaan lattialle jos riehaantuu.

Muksuthan sen huomasi hypänneen, onneks. Mää en olis sinä iltana enää katsonut kaappien väliin ja laskenut kaloja. 6v tuli ihan itkien että äiti ny äkkiä apuun kun se kala hyppäs ulos.

Moralisointi on helppoa jos on aikaa ajatella. Sanonpa vaan että kun kala tekee kamakazet niin ei mieleen tule hoitoakvaarioita ja lämpötilasäädettyjä ämpäreitä viritellä. Kyl enstöikseen sen kalan nostaa takas koti-altaaseensa niin nopeasti kuin voi.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
petri_4
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja petri_4 »

Minulla oli aiemmin 200 litran akvaario. Heräsin kerran yöllä siihen kun suurehko leväbarbi hyppi olohuoneen lattialla. Laitoin haavin kanssa takaisin akvaarioon, eikai sille mitenkään onneksi käynyt. Levabarbit ovat melko vilkkaita kaloja, itse en niitä enää tuon kokoiseen akvaarioon laittaisikaan. Kasvavat nopeasti vaikka ovat ostettaessa tosi pieniä ja kapeita.Hyppivätkin melko helposti. Aiemmin niitä suositetiin jopa 60 ja 120 litran akvaarioihin. Muistelen näin lukeneen Markku Varjon jossain 1990 luvulla ilmestyneessä akvaariokirjassa.
Muistelen ettei tämä olisi ainoa kerta vaan leväbarbit ovat päätyneet lattialle useammankin kerran vuosien aikana.
llFiSull
Member
Member

Viesti Kirjoittaja llFiSull »

Mua ei niinkään ihan tavallisen kalan nostaminen käy hermoille, mutta monnit.. YYYYHHH! ajatuskin siitä että se hyppää jonkun loikan ja päätyykin mun kädelle ja alkaa imeä sitä!!!! HYI! Kerran on vain monni hypänny lattialle ja silloinkin mun reaktio oli vaan et: "ISKÄÄÄ!"; iskä tuli ja nosti sen akvaarioon mulle nauraen.. 8-)
Never mind the dog, beware of the owner.
440L + 25 kilogrammaa koiraa.
Kovu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kovu »

Tänään loikkasi 20senttinen kultakala ulos akvastaan kun sen laseja puhdistelin, raukkaparka varmaan säikähti lasiraappaa. Piti äkkiä etsiä tarpeeksi iso haavi, jolla sen sai laitettua takaisin. Tätä eläinkaupan elämää :)
Kotona kolmesta leväbarbista kaksi on tehnyt loikkauskuoleman, yksi keltabarbi sekä muutama neontetra on myöskin päättänyt päivänsä samalla tyylillä. Useimmiten silloin kun kukaan ei ole ohjastamassa niitä takaisin kosteaan valtakuntaansa (kuinka ne osaavatkin ajoittaa loikkansa).

Eihän tuossa kalan pitelyssä mitään ihmeellistä ole, vähän sama kuin muksuna piteli ahvenia käsissään kalastuksen jälkeen.
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
kirjoplaty
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirjoplaty »

Täytyy vaan muistaa kalaa takaisin altaaseen laittaessaan olla vahingoittamatta kalan limakerrosta. Esim. jos on pakko käsillä takaisin laittaa, niin kastaa kädet ensin (siis jos tämmöisiä seikkoja ehtii miettiä siinä vaiheessa kun kala sätkii lattialla). Jos limakerros vaurioituu, kala voi saada herkemmin tauteja tai sairastua, eikä se varmastikaan kalasta tunnu erityisen mukavalta menettää pala "ihoa".
Tallulah
Senior Member
Senior Member

janecky kirjoitti:Mua kanssa kammottaa sätkivät kalat. Lattialle hypänneelle 12senttiselle rihmakalalle tein kuten ampiaisille.
Kun luin tuon ensimmäisen kerran, tuli mieleen "...eli astuin päälle". :mrgreen: Ihan oikeesti, sori kovasti. Mutta se mulle tuli ekana mieleen, ennen kuin olin lukenut eteenpäin.
Qsmis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Qsmis »

Jep. Mulla aikoinaan levis pomppasi keskellä yötä akustiseen kitaraan. Siis kopasta sisään. Siellä se musisoinnillaan herätti koko perheen ja sai aikaan hysteerisen pelastusoperaation. Kalapolo pääsi takaisin altaseen, mutta päätti päivänsä viikon sisällä yöllisestä serenadista, taas pomppaamalla ulos.
Life is what happens to you while you're busy making other plans -John Lennon-
rosalinda
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja rosalinda »

pari päivää sitten meilläkin hyppäs levis päällilasille. Otin just pois mattosuodattimen ja siihen jäi vähäks aikaa 2cm rakonen. Kuului läts, menin katsomaan ja toinen otti siinä aurinkoa lamppujen alla. Meidän 5 vuotias poika sanoi että, ei siellä mitään ollu kun minä en huomannut mitään. :P Enpä kehdannut jäädä näyttelemään sitä siinä lasin päällä.
Maanantaisin tunnen itseni Robinson Crusoeksi saarellaan: odotan perjantaita.
Liinanen
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liinanen »

kirjoplaty kirjoitti:Täytyy vaan muistaa kalaa takaisin altaaseen laittaessaan olla vahingoittamatta kalan limakerrosta. Esim. jos on pakko käsillä takaisin laittaa, niin kastaa kädet ensin (siis jos tämmöisiä seikkoja ehtii miettiä siinä vaiheessa kun kala sätkii lattialla). Jos limakerros vaurioituu, kala voi saada herkemmin tauteja tai sairastua, eikä se varmastikaan kalasta tunnu erityisen mukavalta menettää pala "ihoa".
Meillä isäntä löysi jo täysin kuivuneen palettikalakoiraan aamulla lattialta, mutta kokeneena miehenä kokeili kuitenkin työntää sen veteen. Kalaa pyrstöstä roikottaen huusi mut olohuoneeseen. Aamu-unisena sitten kömmin katsomaan että mikä ihme on hätänä. Ukko roikotti kalaa pyrstöstä, kysyi "mihin akvaan tää kuuluu, tää elää viel" ja työnsi sen akvaarion kulma-aukosta sisään mutta piti edelleen pyrstöstä kiinni. "Sinne, sinne, päästä vaan irti" sanoin kun sain hämmästykseltäni sanat suustani. Ja kas kummaa, se eli vielä. Ui tosi heikosti ja näytti ihan kamalalta. Muutaman päivän päästä limakerros alkoi palautua kalaan ja se voi edelleen erinomaisesti. Sitkeitä noi paletit.
Se miksi mies ei heti irrottanut otettaan, johtui siitä että palettikalat olivat olleet evakossa toisissa akvoissa ja ne oli juuri muutamaa päivää aikaisemmin siirretty takaisin isoon altaaseen. Siellä oli ollut kuteva punatimanttipariskunta, jonka takia muut kalat jouduttiin evakuoimaan. Jos se ei olisi kuulunut isoon altaaseen niin sitä olisi ollut enää mahdotonta saada sieltä pois. Akvaario on 190 cm pitkä ja ihan älytön viidakko. Olis joutunu taas poistamaan suuren osan kasveista että kalan olisi saanut haaviin. Ahvenet on tosi vaikeita pyydystettäviä. ...ja he elivät onnellisina elämänsä loppuun asti piste
janecky
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja janecky »

Kerran kaatui rapuja purkista (leväkatkiksii) lattialle kun olin niitä siirtämässä. Sentin mittaisia ja jalat hiuksenohuet 8O . Ei niitä siitä elävänä ois ees haavillakaan saanut. Miä sit kaadoin lattialle lisää vettä :mrgreen: :mrgreen: että sain lutakon aikaiseksi ja hain kaks lusikkaa joilla ne sai hellästi ja hengissä takas.
"Ostetaan sit rapuja, ja juksataan mummolle ettei meillä ole haavia, niin se ei voi syödä niitä" SANNA 4-v
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Mulla oli myös joitakin vuosia sitten kaksi aivan jumalattoman kokoista levistä 200-litraisessa ( [:I] ). Näistä toinen teki kerran kunnon kamikazet, päätyen kissojen nokan eteen lattialle... Onni onnettomuudessa, että satuin olemaan samassa huoneessa, muuten olisi saattanut kalasen elämä päättyä aika lyhyeen :? Nämä kyseiset vonkaleet lahjoitin myöhemmin akvaariokaupan suureen näyttelyaltaaseen, josta ne kaiketi jatkoivat matkaansa vielä etiäpäin.

Tuli mieleen tuosta lattialla hyppivästä kalasta hauska juttu :mrgreen: Joskus varmaan reippa kymmenen vuotta sitten tehtiin perheen kanssa muuttoa, akvaario tietenkin mukana. Kalat odottelivat saavissa, ja yhtäkkiä kuului molskaus ja pläts, pusukala kellotti lattialla kyljellään. Eikä pirulainen meinannut millään antaa ottaa itseään kiinni vaan loikki pitkän matkan lattialla eteenpäin, kissan tälläkin kertaa seuratessa kiinnostuneena vierestä. Hauskaa tässä jutussa oli se, että maalaistalosta kotoisin oleva isäni ei tohtinut ottaa kalaa kiinni, vaan minä sitä hätäpäissäni jouduin pyydystelemään...

Tällä hetkellä loikkamestarin kruunua pitää meillä Jaffa-aplari, se pirulainen todellakin hyppää... Kahteen otteeseen olen sen joutunut kuukauden sisällä nyt pyydystämään ja jokainen kerta on yhtä kamala. Lattialle se ei onneksi ole vielä kertaakaan päätynyt, vaikka läheltä piti -tilanteita riitti taas :roll:
lättänä
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja lättänä »

Meillä kissa löysi akvaarion alta leviksen, joka oli yltä päältä koiran karvoissa ja liikkumaton. Ensimmäinen olettamus oli, että levis on kuollu. Otin kalan käteen ja huomasin kalan olevan "notkea", joten tuikkasin leviksen altaaseen.
Ja ihmetys oli mahoton, kalan kidukset liikkui vaikkakin aika hekosti. Levis lojui pohjalla pyrstö kohti pintaa aika huono kuntosen näkösesti.
Seuraavana päivänä se (en edes erota mikä se niistä oli) ui jo muitten levisten kanssa ihan kuin aina ennenkin.
Kala saa kiittää kissaa ettei henki menny :mrgreen:
Kovu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Kovu »

lättänä kirjoitti:Meillä kissa löysi akvaarion alta leviksen, joka oli yltä päältä koiran karvoissa ja liikkumaton. Ensimmäinen olettamus oli, että levis on kuollu. Otin kalan käteen ja huomasin kalan olevan "notkea", joten tuikkasin leviksen altaaseen.
Ja ihmetys oli mahoton, kalan kidukset liikkui vaikkakin aika hekosti. Levis lojui pohjalla pyrstö kohti pintaa aika huono kuntosen näkösesti.
Seuraavana päivänä se (en edes erota mikä se niistä oli) ui jo muitten levisten kanssa ihan kuin aina ennenkin.
Kala saa kiittää kissaa ettei henki menny :mrgreen:
Tänään koin samanlaisen tilanteen, kyseessä oli vain akvaariosta poisloikannut miljoonakala. Tulin salilta ja kävelin akvaarion ohi --> lattialla oli kala. Epäilin sen jo kuolleen, mutta päätin kuitenkin huljauttaa sitä akvaariossa jostain hetken mielijohteesta --> katsoin tarkemmin ja huomasin kiduksien liikkuvan :D Fisu on jo nyt entisensä, polskii muiden mukana. Säkää.
Etsin Vaasa-Seinäjoki akselilta täplämonnisia, katinkultamonneja, marmoritapparakaloja sekä sinineontetroja. Myös kasvit toivottuja. YV:llä tavoittaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”