Mikä siis neuvoksi?
Valvoja: Moderaattorit
Hiekka pölyä ? Kuinka kauan allas ollut toiminnassa ?Anumaarit kirjoitti:Olen jo jonkun aikaa ihmetellyt, että mistä johtuu veden sameus, veden vaihtojen jälkeen?Kestää jonkun vuorokauden ennenku kirkastuu.
Mikä siis neuvoksi?
Ok.. Jos nyt jotain sanoisin, niin liian tehoton suodatin...Anumaarit kirjoitti:Pesin monta tuntia sitä pohjasoraaei hiekkaa ole yhtään..
Eli suodatin vikana, muuta en keksi...Anumaarit kirjoitti:Joo ihan lapolla otan liat pois...suodatinta olen itsekkin ajatellut mut en sit tiedä. Kauppias joka myi altaan sanoi että hänellä sama vika ja allas ollut n.3v. No koitamme jaksaa näin... jospa nuo kalat pärjäisi, huomenna toivottavasti jo parempi
Nii.. Joku sellainen missä ois suihku putki suoraan ylhäältä alas, sellainen mielestäni voisi toimia, niin virtaus olisi pienessä kohdassa.Anumaarit kirjoitti:Jos kovin isolle laittaisin suodattimen kalat paiskautuisivat seiniä pitkin ja kasvit heiluis hervottomana...no sitä en tee
Osaisitko ehdottaa jotai merkkiä joka olisi tehokas tohon altaasseen siis 98l?
Itse lähtisin tuohon laittamaan tehokkaamman suodattimen, kuten jo moni on sanonut.Anumaarit kirjoitti:allas on 98litranen ja suodatus 150l/h jos oikein tulkitsin.
Siis sulla on yksi ainoa suodatin ja vaihdoit sen molemmat suodatinlevyt? Uhh, aika riskaabeliä puuhaa. Ylensähän suositaan suodattimen levyjen huuhtelua vaikka ämpäriin otetussa akvaariovedessä jotta bakteerit eivät kärsisi, sinä periaatteessa heitit hyvän bakteerikannan roskiin. Ei hätää asuuhan noita hiekassakin ylen määrin. Jatkossa ei ehkä ihan noin radikaaleja toimia kannata kokeillaTolstoi kirjoitti:Minulla tuli viime viikolla samanlaisia ongelmia. Allas on ollu aikaisemmin tosi kirkas (viimeiset 9kk) mutta yhtäkkiä vesi rupesi samenemaan. Vaihdoin puolet vedestä ja suodattimeen tyynyt. Sama ongelma ilmaantui myös vedenvaihdon jälkeen. Levää on jonkun verran, muttei lasien pinnoilla. Milloin pohjahiekka pitää pestä? Neuvokaa nyt viisaammat...ei tuota kehtaa katsoa tuollaisena.
Edit: akvaario 100L ja suodatin Fluval 3 plus
Joo niin vaihdoin, mutta kyllä vesiarvot oli kohdillaan vuorokauden vaihdon jälkeenAdrianna kirjoitti: Siis sulla on yksi ainoa suodatin ja vaihdoit sen molemmat suodatinlevyt? Uhh, aika riskaabeliä puuhaa.
Tuo ihmetyttää, että miksi Fluval ei nyt riittäisi kun se on aikaisemminkin riittänyt.Adrianna kirjoitti: Jos sameus vaivaa niin osta Fluvalille kaveriksi jokin muu suodatin, meillä isoin aquaball poisti sameuden altaasta.
Kalasto muuttunut? Lannoitus (pohja) muuttunut? Kasvien määrä muuttunut? Paistaako altaaseen aurinko? Jne jne jne. Meilläkin ilmestyi 317l höttöä ja sitä ei jostain syystä 2xFluval 4 poistanut vaikka ennen en höttöä ollut nähnyt. Tiedä häntä, nykyään tuota höttöä taitaa vähän taas olla mutta olenkin jo heittänyt ajatuksen kristallinkirkkaasta vedestä kankkulan kaivoon jo ruoka-aikana kaivelevien monnistenkin takiaTolstoi kirjoitti:Tuo ihmetyttää, että miksi Fluval ei nyt riittäisi kun se on aikaisemminkin riittänyt.