Hyvä että löytyi tämä vanha keskustelu! Oli mielenkiintoinen luettava!
Itsellä on tietysti peruskoulu käyty, sen jälkeen lukio, sitten haahuilua mm. työttömänä ja nyt olen viimein löytänyt alan joka kiinnostaa ja jolla toivon pärjääväni. Keväällä 2011 pitäisi valmistua hammaslaborantiksi. Hammaslaborantit ei tee mitään sellaisia kemistihommia mitä voisi nimestä ehkä luulla, vaan hammaslaborantit tekee mittatilaukseni (tietysti), käsityönä mm. tekohampaita, jäljennöslusikoita, purentakiskoja jne. Me valittiin ryhmän kesken valinnaiseksi oikomiskojeet, eli rautalankaa tulee ensi keväänä väännettyä oikein urakalla. Toinen valinnainen olisi ollut kruunu- ja siltaprotetiikka, mutta onneksi ei valittu sitä, sillä mä olen aika keskiverto hampaan muoto-opissa. Opiskeluihin päädyin vähän vahingossa, mutta onneksi päädyin sillä olen aina ollut kiinnostunut hampaista (ollut nuorempana paljon oikomishoitoa jne) ja nyt olen hullaantunut kaikkeen hampaisiin liittyvään. Tulevaisuudessa pyrin töihin johonkin hammaslaboratorioon ja sitä ajattelin sitten tehdä, jos minusta todella on siihen hommaan. Nyt ainakin näyttää hyvältä.
Akvaarioharrastukseen on siirtynyt tiettyjä hyötyjä. Osaa arvioida suht hyvin lyhyitä matkoja, kuten pienen kalan pituus. Osaan käsitellä pieniä objekteja hellästi (kun käsittelee esim. irrallaan olevaa akryylihammasta), tietää että milli on paljon (kun jostain hampaasta pitää osata porata pois esim. 0,3 mm) ja kyllähän jotain kemiaakin on tullut käytyä läpi. Em. hyödyt on tosin pieniä, suurin hyöty on ollut se että koulussa jaksaa keskittyä tarkkoihinkin hommiin (hampaiden asettelu esim.) kun kotona saa katsella altaita, vaihtaa vesiä ja muutenkin purkaa stressiä eläinten hoitoon.

Minizoohon kuuluu: maakonnat Heppu ja Pepsi, chilen tarantula Vauva, jättijauhis Ytyvä ja altaat 42l (sukarapula), 160l (sekalaista) ja 317l (sekalaista).