Uskaltaako sitä Optirocin hiekkaa ostaa?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tellu73
Junior Member
Junior Member

Uskaltaako sitä Optirocin hiekkaa ostaa?

Viesti Kirjoittaja tellu73 »

Optirocin hiekkaa ostaa,vai löytyykö siitä vielä öljyä?
Bilteeman hiekkaa mun ois hankala saada ja jos se tosiaan on vaaleaa niin ei tack...

Kävin tossa paikallises eläinkaupas ja sielä oli jonkulaista hiekkaa n.2kg pusseis ja hintaa oli 5€--huh ja jos tollaseen 240 L akvaan menee ainakin 40kg (?) niin jo tulee hintaa.
Niin ja jos sitä optirocia pitää vielä niin kauan pestä ni voi pojat...ei o helppoa tää...

Mitä savea laitatte hiekan alle?Ja kuinka paljon?Ja mistä sitä saa?Täällä ei ees myyjä ollu kuullukkaan asiasta...

Edit: Otsikko kuvaavammaksi.
-- Ylläpito.
mysli
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja mysli »

Jos saatavilla on jotain muutakin optirocin kokoa kuin tuo 0,5-1,2 mm hiekka, niin käytä sitä, ei ainakaan öljyä tarvitse pelätä. Eikä tuosta varoitetustakaan koosta kaikille ongelmia tullut. Optirocin hiekkaa joutuu kyllä pesemään ja huuhtomaan, mutta niin todennäköisesti joutuisi sitä eläinkaupan hiekkaakin, kerranhan se homma vain pitää tehdä eikä se nyt ihan niin rankkaa ole kuin mitä välillä täältä kuvan saa. [;)]

Käsittääkseni hiekan alle laitetaan ihan normaalia punasavea, jota saanee askartelutarvikeliikkeistä. Itse olen tyytynyt täsmälannoittamaan saviturvepalleroilla, jotenkin hiukan helpomman oloista kuin tökkiä koko pohja täyteen savea niin että aina pölisee jos ja kun kasveja siirtelee.
Dixi et animam levavi.
tellu73
Junior Member
Junior Member

Hiekka

Hmm..kun juuri tuota kokoa kait pitäs se hiekka olla kun tulee monnisia..Pienempi raekoko(jos sitä nyt on)kait on jo aika puuteria..mutta kiitos kuitenkin :roll:
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Öljyhiekankin kun hyvin pesee - niin eikös öljyn pitäisi kellua? Tai no, vaikeuttaahan tuo pesua huomattavasti... Se voi olla noitten hiekkojen tms. kanssa, kun ei niitä ole suunniteltu/tarkoitettu akvaariokäyttöön, niin siellä voi olla periaatteessa mitä tahansa mukana.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Hiekka

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

tellu73 kirjoitti:kun juuri tuota kokoa kait pitäs se hiekka olla kun tulee monnisia..Pienempi raekoko(jos sitä nyt on)kait on jo aika puuteria..
Biltemasta saa kahden kokoista puhallushiekkaa, siitä karkeammasta olen tykännyt, eikä tarvitse pestä.
Mymmeli81
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mymmeli81 »

Itse olen puljaillut tuon Optirockin (0,5-1,2) hiekan kanssa useamman kerran, ilman ongelmia. Sitä joutuu kyllä huuhtomaan monesti, mutta ei se ikuisesti "pöllyä". Muuhun hiekkaan en vaihtaisi.
tellu73
Junior Member
Junior Member

Hiekka

No niin..kävin tuossa K-raudassa ja sieltä hommasin hiekkaa...Pussissa luki Hiekkapojat Oy-Raahe..onko tuttua kellekään?Ja säkki oli 40kg ja hintaa oli vaivaiset 4.68€.Siis tosi halpaa.Väriltään se oli sellaista tummahkoa.Bilteman säkit kait maksaa 25kg 6.5€,joten hyvät kaupat tuli tehtyä :D
sasku
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja sasku »

On tuttua Hiekkapoikien hiekka. Ihan hyvää eikä öljyistä. Pestä saa kyllä ihan tuhottomasti. Nyt olen vaihtamassa hiekkaan mustan "soran" malawi-altaassa ja päätin päästä helpolla: ostin bilteman-hiekan. Saas nähdä onko se niin hyvää kun kehutaan :mrgreen:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”