Vanhat akvaariokirjat

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sani
Advanced Member
Advanced Member

Vanhat akvaariokirjat

Viesti Kirjoittaja sani »

Ystäväni antoi minulle lahjaksi kaksi vanhaa akvaariokirjaa, jotka hän oli bongannut kirpputorilta. Kirjat ovat nimeltään: "Selma Hällström: Akvario -muutamia hoito-ohjeita aloittelijoille" vuodelta 1911 ja "Gert Aurell: Akvaario kirja" vuodelta 1952.

Hurjaa tekstiä varsinkin tuo vanhempi opus :mrgreen: Onko kenelläkään tietoa mikä akvaariokirja on vanhin Suomessa julkaistu? Ja onkohan vanhaa akvaariokirjallisuutta kuinka paljon? Mitä vanhoja kirjoja löytyy harrastajien hyllyistä?
Ilkka T
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: HAS - Ciklidistit - SAL
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Ilkka T »

Minun tietooni tuo Selma Hällströmin teos on ensimmäinen suomenkielinen akvaario-opas.
Vedetto
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vedetto »

Ilkka T kirjoitti:Minun tietooni tuo Selma Hällströmin teos on ensimmäinen suomenkielinen akvaario-opas.
Niin minustakin... Vahat kirjat ovat TODELLAKIN aika jörkkyä luettavaa... Kultakala 30 litriseen ja vedenvaihdot kerran vuodessa! Hyvin menee!
:roll:
Terveisin: Vedetto
Miikku
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Miikku »

Onhan ne vanhat kirjat nykytietämyksen valossa välillä aika kamalaa luettavaa, mutta monet ohjeet, kuten vähäiset vedenvaihdot, ovat useimmiten perustuneet ihan sen aikaisten realiteettien pohjalle. Esimerkiksi vanhavesiallas oli varmaan ainoa mahdollisuus silloin, kun vanhat kupariset putkistot liuottivat veteen sellaisen määrän metallia, että varsinkin herkemmät kalat takuulla pökertyivät vedenvaihtoon. Tästähän on sitten helppo tehdä se johtopäätös, että vedenvaihdot ovat kaloille vaaraksi, eivätkä siis suositeltavia.

Yhteen aika huvittavaan opukseen olen kyllä itsekin törmännyt kaverin kirjahyllyssä, hitsi kun en nyt muista kirjoittajaa... Siinä kerrottiin, että monneja ei voi suositella muiden kalojen seuraan, koska häiriköivät niitä öiseen aikaan :mrgreen: Muutenkin niistä mainittiin pelkkiä haittapuolia. Toisaalta, voihan se olla että varsinkin iso monni pienessä altaassa voi yöllä pemmastaessaan olla häiriöksi, mutta kummasti nuo monnit tuntuvat kuuluvan jokaisen seura-akvaarion lajivalikoimaan näinä päivinä.
kalakaveri
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja kalakaveri »

Minua huvitti aika lailla, kun luin kerran erään suht vanhan akvaariokirjan takakannesta näin "Akvaarion perustamiseen ei tarvita suuria summia eikä merkillisiä laitteita." Etenkin tuo rahajuttu pisti hymyilemään. :mrgreen:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Mä löysin "Uuden akvaariokirjan"(Hans Frey, 1963) kirppikseltä, siinä oli käsitelty harrastusta todella laajasti.
(akvaarion ja kalojen hoito, tekniikka, kalojen vaatimukset, ruokinta ja elävä ruoka, kasvit, levät, sisustaminen jopa taustan rakentaminen! Hauskoja biotoopiehdotuksia.)
Kuvat olivat kaikki käsinpiirrettyjä ja hyvin yksityiskohtaisia.
Liisa S
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Liisa S »

Kirjojen kerääjät huomio: Sitä parasta koskaan ilmestynyttä kotimaista akvaariokirjaa, Markku Varjon vanhaa "Elävää akvaariota" vuodelta 1982 näkyi taas eilen yksi hyväkuntoinen kappale Hesassa Kampintorin Antikvariaatissa Fredalla. Samassa paikassa oli hyllyssä myös yksi Rassin "Ripsi- ja imumonnit".

Tämä liike taitaa olla varmin paikka koko Suomessa vieläkin vanhempien akvaariokirjojen, kuten jopa sen Selma Hällströmin kirjan, löytämiseen. Oma Selmani on sieltä kotoisin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”