Ahneet kongontetrat

Tetrat, seisojakalat, piraijat, tapparakalat jne.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
RP
Junior Member
Junior Member

Ahneet kongontetrat

Viesti Kirjoittaja RP »

Ostin parven (8) kongontetraa menneellä viikolla. Ensin lymyilivät nurkassa, mutta nyt säntäilevät sinne tänne. Ihan kiva, mutta... kertokaas aloittelijalle, voinko ruokkia näitä kongontetroja liikaa??? Olen laittanut nyt kolmesti ruokaa päivässä (aamulla, ip ja ennen valojen sammutusta illalla). Tetrat säntäävät "juoksujalkaa" syömään, syövät kaiken heti pois ja jäävät ikäänkuin kyttäilemään lisää. Annanko?? Eli voinko ylisyöttää tetrani hengiltä vai annanko niin kauan hiutaletta tai "murua" kun parvi syö???

:roll:
agr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja agr »

Minulla on viiden vuoden ajan ollut parvi kongontetroja, ja voin todeta että ahneita ovat. Kaikki ruoka kelpaa ja paljon syödään. Ovathan ne myös varsin vilkkaita ja kasvavat suht. kookkaiksi, joten energiaakin tarvitaan. Ruoki sen verran kun ne hetkessä syövät. Kylläisiksi ei varmaan kannata yrittää syöttää.
RP
Junior Member
Junior Member

Kiitos vastauksesta, osaatko vielä kertoa...

Viesti Kirjoittaja RP »

... kuuluuko ko. tetran käytökseen: altaassa on siis 3 urosta ja 5 naarasta. Yksi näistä uroksista (isoin) komentelee muita. Säntäilee sinne tänne ja vaikuttaa melkoisen topakalta tyypiltä. Muut urokset väistelee tämän yhden uhoilua.
agr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja agr »

Kyllä minullakin yksi koiraista otti pomon roolin. Siitä kasvoi komein ja liehuvaeväisin. Koiraat kisailevat aika ahkerasti ja pullistelevat toisilleen. Touhu on kuitenkin varsin harmitonta eikä suurempia vaurioita ole syntynyt. Kongolaiset ovat myös ahkeria kutemaan kun viihtyvät. Nyt on minun altaassani vauhti jo vähän laantunut, kun ovat ikääntyneet. Minkä kokoinen akvaariosi on?
RP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja RP »

Allas on 200 x 60 x60 eli tilaa pitäisi riittää (no kaikki on tietty suhteellista). Tämä mun parven uhoilija on myös jo nyt muita isompi ja liehuvaeväisin (ihana!!). Kavereina on 8 leväbarbia, 2 appelsiini plekoa ja yksi partis. Jotain vielä haluaisin mutta en vielä ole keksinyt mitä. Tai sitten suurennnan Kongojen parvea - ne on tosi viehkoja tyyppejä!

En tiedä johtuuko siitä, että parvi on vasta kotiutunut, mutta käyttävät lähinnä vaan puolikasta allasta. Joskus valojen sammuttamisen jälkeen vierailevat toisessa päässä pikaisesti. Toisaalta kasveja on vielä liian vähän, huomenna pläjäytän niitä hieman lisää. Josko sitten viihtyisivät toisessakin päässä.
agr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja agr »

Meillä on sitten samankokoiset altaat. Ei ole hassumpi ajatus kasvattaa parven kokoa, sillä niin hienoja kaloja ne ovat. Kasveja saa olla varsin runsaasti, jotta koiraat pääsevät tarvittaessa pakoon toisiaan, jos joku äityy hetkellisesti oikein häijyksi. Ja toisaalta naaraat saattavat tarvita välillä hengähdyspaikkoja, kun innokkaat kosijat ahdistelevat liian tehokkaasti. Toisaalta on kuitenkin hyvä säilyttää myös vapaata uintitilaa näille kaahareille.

Vaikka kongolaisten parvea kasvattaisitkin, mahtuu Sinun altaaseesi vielä muutakin jengiä. Leväbarbit ovat myös vilkkaita ja ahneita (itselläni on niitäkin 5 kpl), joten muukin kalaston pitäisi olla reippaita, jotta pärjäävät vauhdissa ja saavat pidettyä puolensa ruokailussa. Miten olisi vaikka tulisuupariskunta? Minulla on sellainen, ja voin todeta, että värikkyyttä ja mielenkiintoista seurattavaa riittää. Eivätkä ole lainkaan häijyjä (ainakaan nämä yksilöt).
RP
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja RP »

Jotain isompaa kalapariskuntaa olinkin miettinyt. Lehtikalat taitaa olla vähän turhan rauhallisia... Kirjoahvenista olen lukenut jotain vain oikeastaan avainkirjoahvenista. Onkos noi tulisuut millaisia? Jossain kuvauksessa sanottiin, että kovasti reviiritietoisia?

Pitääkö näissäkin ensin ostaa pikku parvi ja odotella pariskunnan muodostumista? Ja sitten muut pistää takaisin kauppaan.
agr
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja agr »

Minä sain tuurilla parin, kun yritin arvata sukupuolet nuorista kaloista. Reviiritietoisia nämä ovat silloin kun on kutupuuhia, mutta niin ovat kaikki ahvenet. Ja kun tilaa ja kasveja/juurakoita on riittävästi, ne eivät yritä vallata koko allasta. Toisaalta näiden piirteiden voimakkuus on myös yksilöllistä. Avaimiakin minulla on ollut vuosia sitten: leppoisia kavereita, mutta poikasia puolustaessaan pistivät muut yhteen nurkkaan (tosin akvaario oli silloin paljon pienempi). Ahvenet sopivat mielestäni sikälikin kongolaisten kanssa hyvin, koska kongolaiset ovat enimmäkseen akvaarion yläosasssa ja ahvenet puolestaan enimmäkseen pohjan lähettyvillä.
marDH
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja marDH »

Meillä myös 210*70*55 akvassa 15 parvi joista koiraita 5 ja loput natuja.
Selkeä Don King on porukan suurin ja antaa muille poijille kyytiä jos näyttää siltä että alkaa tytyt kiinnostaan liikaa :mrgreen:
Parvessa kolmea ikäryhmää, 8v. 1k+3n
(kalojen taivaassa parvesta 2k+2n viimeisin menehtyi juuri viikonloppuna. Taitaa alkaa ikä painaa. Minkä ikäisiä muilla on?), 5v. jälkeläiset 2k+2n, loput juuri hankittuja kaupan kasvatteja.

Mä ruokin niitä kerran päivässä ja pidän yhden päivän surviais ruoalla sekä viikollopun paastolla.

Samassa akvassa myös kultapyrstösateenkaaria pienempi parvi, hyvin tulevat keskenään toimeen... 8-)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tetrat”