Synnyttäviä hammaskarppeja VAI barbeja ja rasboroita?
Valvoja: Moderaattorit
Synnyttäviä hammaskarppeja VAI barbeja ja rasboroita?
Minulla on 102 litrainen allas, 34x75x40.
Lämpö 22-23C
Nitriitti 0, Ph 7,5
Suodatin Fluval 2
Valaistus 2x20w loisteputki
Kasveina jättiläismiekkakasvi, jokin melalehti, rasvalehteä tms., pari anubiasta, liuskavesitähdikki ja yhtä en osaa tunnistaa (ehkä melalehti)
Pohjalla pientä englannin jokisoraa
Altaassa on tällä hetkellä partamonnityttö, ja ajattelin sen seuraksi
joko
- Miljoonakaloja ja platyja
tai
- Seeprakaloja ja kirsikkabarbeja
Kumpaa vaihtoehtoa suosittelisitte? Kertokaa myös miten monta kutakin!
Menisikö tuonne jotain muutakin?
Ajattelin pohjalle lisäksi jotain monnisia, mutta luovuin ajatuksesta, koska ne tarvitsevat ymmärtääkseni hiekkaa ja partamonni ottaa pohjan reviirikseen.
Lämpö 22-23C
Nitriitti 0, Ph 7,5
Suodatin Fluval 2
Valaistus 2x20w loisteputki
Kasveina jättiläismiekkakasvi, jokin melalehti, rasvalehteä tms., pari anubiasta, liuskavesitähdikki ja yhtä en osaa tunnistaa (ehkä melalehti)
Pohjalla pientä englannin jokisoraa
Altaassa on tällä hetkellä partamonnityttö, ja ajattelin sen seuraksi
joko
- Miljoonakaloja ja platyja
tai
- Seeprakaloja ja kirsikkabarbeja
Kumpaa vaihtoehtoa suosittelisitte? Kertokaa myös miten monta kutakin!
Menisikö tuonne jotain muutakin?
Ajattelin pohjalle lisäksi jotain monnisia, mutta luovuin ajatuksesta, koska ne tarvitsevat ymmärtääkseni hiekkaa ja partamonni ottaa pohjan reviirikseen.
No ensin olisi hyvä tietää kuinka kovaa akvaariosi vesi on. Jos se on valmiiksi kovaa (GH 10 tietämillä tai enemmän) voit ottaa niitä hammaskarppeja, jos taasen pehmeää niin sitten barbit ja seeprakalat.
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
"Monet ihmiset tulevat mainiosti toimeen käyttämättä päätään."
- Muumit
- Muumit
Ja jos ei ole valmiiksi kovaa niin tokihan veden voi halutessaan myös kovettaa synnyttäville hammaskarpeille sopivaksi.fisuli kirjoitti:No ensin olisi hyvä tietää kuinka kovaa akvaariosi vesi on. Jos se on valmiiksi kovaa (GH 10 tietämillä tai enemmän) voit ottaa niitä hammaskarppeja, jos taasen pehmeää niin sitten barbit ja seeprakalat.
En omista tarvittavia kovuustestejä, joten hankin ne.
Onko kenelläkään kertoa hyviä / huonoja puolia näistä kaloista yleensä?
Kummat sopivat aloittelijalle paremmin?
Jos hammaskarpit sopivat paremmin, olen kyllä valmis kovettamaan vettä, mutta eikö olisi helpompaa ottaa niitä kaloja, jotka vesiarvoihin sopivat, ilman veden "muokkaamista"?
Onko kenelläkään kertoa hyviä / huonoja puolia näistä kaloista yleensä?
Kummat sopivat aloittelijalle paremmin?
Jos hammaskarpit sopivat paremmin, olen kyllä valmis kovettamaan vettä, mutta eikö olisi helpompaa ottaa niitä kaloja, jotka vesiarvoihin sopivat, ilman veden "muokkaamista"?
Tottakai on helpompaa, jos vettä ei tarvitse alkaa muokkamaan. Siksipä olisikin hyvä tietää millaista vettä akvassasi on. Sinänsä on aivan sama kumpia otat, kaikki noista lajeista ovat erittäin helppoja ja vaatimattomia. Oletan että vetesi on kuitenkin pehmeää, kuten Suomessa yleensä, niin silloin sopiva kalasto voisi olla
6 seeprakalaa
6 kirsikkabarbia, 2 urosta ja 4 naarasta
pohjalle se partis.
Pohjalle sopisi myös armeija pieniä levänsyöjäkatkarapuja, jos sellaiset silmää miellyttää![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
6 seeprakalaa
6 kirsikkabarbia, 2 urosta ja 4 naarasta
pohjalle se partis.
Pohjalle sopisi myös armeija pieniä levänsyöjäkatkarapuja, jos sellaiset silmää miellyttää
"Miten minä, joka olen niin järkevä, voin olla niin vähä-älyinen!?"
- Muumit
- Muumit
Kiitos neuvoista!
Kävin akvaarioliikkeessä mittauttamassa akvaarioveden kovuuden. Sanoivat, ettei kovuutta oikeastaan tarvitse tietää ja ph 7,5 on hyvää miljoonakaloille. Eivät edes myyneet muita testejä kuin ph:ta ja nitriittiä, jotka minulla on jo. Mittasivat kuitenkin kokonaiskovuuden, arvoksi tuli 10.
Eli kun ph on 7,5 ja Gh 10, minun kannattaa ottaa synnyttäviä hammaskarppeja? Näin liikkeessä sanottiin.
Olisiko 6 miljoonakalaa ja 6 platya sopiva määrä? Otan luultavasti vain yhtä sukupuolta, ettei tule poikasongelmaa.
Tarkoittavatko muuten Gh ja dh molemmat kokonaiskovuutta?
Kävin akvaarioliikkeessä mittauttamassa akvaarioveden kovuuden. Sanoivat, ettei kovuutta oikeastaan tarvitse tietää ja ph 7,5 on hyvää miljoonakaloille. Eivät edes myyneet muita testejä kuin ph:ta ja nitriittiä, jotka minulla on jo. Mittasivat kuitenkin kokonaiskovuuden, arvoksi tuli 10.
Eli kun ph on 7,5 ja Gh 10, minun kannattaa ottaa synnyttäviä hammaskarppeja? Näin liikkeessä sanottiin.
Olisiko 6 miljoonakalaa ja 6 platya sopiva määrä? Otan luultavasti vain yhtä sukupuolta, ettei tule poikasongelmaa.
Tarkoittavatko muuten Gh ja dh molemmat kokonaiskovuutta?
-
Kaizu
- Imperaattori

- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
GH (Gesamt-Härte) tarkoittaa kokonaiskovuutta jonka yksikkönä on °dH (Deutsche Härtegrade).Punkfish kirjoitti:Tarkoittavatko muuten Gh ja dh molemmat kokonaiskovuutta?
PS. Jos akvaariosi on kovin uusi saattaa tuo kovuus ja pH vielä laskea.
There are no facts, only interpretations. -- Friedrich Nietzsche