Jusa!...ph:n säätöyksikkö

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Mirkku
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 12:04, 20.09.2001

Jusa!...ph:n säätöyksikkö

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

Millainen laite "tee-se-itse" miehen värkkäämä ph:n säätöyksikkö on? Ja toimintaperiaate?

Kiinnostaisi kuulla...
jusa
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1156
Liittynyt: 20:58, 17.09.2001
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jusa »

quote:
Millainen laite "tee-se-itse" miehen värkkäämä ph:n säätöyksikkö on? Ja toimintaperiaate?
Kiinnostaisi kuulla...

Ensinnäkin se vaatii CO2-annostelulaitteiston eli pitää olla CO2 pullo, paineenalennin (jolla saa myös tarkasti säädettyä lähtevän C02 määrän/aikayksikkö. Puhutaan yleensä kuplista/minuutti jotka luetaan kupalalaskurista), takaiskuventtiili, kuplalaskin ja levitin akvaarioon.

Seuraavaksi nk. Ph:n säätöyksikkö mittaa akvaarion ph:ta Ph-elektrodin avulla ja säätelee akvaarioon tulevan hiilidioksidin määrää kytkemällä päälle ja pois magneettiventtiiliä johon on kytketty kiinni CO2 pullosta akvaariossa sijaitsevaan levittimeen lähtevä kaasuletku. Mitä enemmän hiilidioksidia akvaarioon tunkee, sitä alemmas ph-painuu.

Näin pystyy periaatteessa hyvinkin tarkasti säätelemään akvaarion ph:ta ja pitämään sen tasaisena vuorokauden ympäri. Ongelmia muodostavat lähinnä Ph-elektrodin kesto, tarkkuus ja lämpötilaherkkyys.

Itse yksikköön vaatii sisälle tottakai elektroniikkaa, mutta en itse ole opinnoissa edennyt niin pitkälle että pystyisin sulle sanoon hölkäsen pöläystä minkälainen piiri sinne pitää tunkea.

Kaupalliset CO2 laitteistot maksaa suomessa hunajaa, tosin sellaisen pystyy periaatteessa varkkäämään itsekin, ulkomailta sellaisen saa vajaalla tonnilla. Toinen vaihtoehto on hankkia itselleen co2 pullo vuokralle ja liittää siihen paineenalennin ja ohjata kaasu ulkosuodattimen sisäänmenoputkesta sisään eli suodattin toimii reaktorina(Ei mulla henk. koht kokemusta).

Kaupalliset Ph:n säätöyksiköt maksaa suomessa 2500 markasta ylöspäin, ulkomailta saa sellaisen 1400 markalla kaikkine härveleineen. Itse tehtynä tottakai pääsee halvemmalla jos tietää mitä tekee, osaa tehdä mitä haluaa sekä saa jostain osia halvalla.

Periaatteessa on mahdollista hankkia pelkkä CO2 laitteisto ja magneettiventtiili,liittää magneettiventtiili valaistuksen aikakytkimeen ja mittailla joltain lainaamalla elektronisella ph-mittarilla akvaarion veden ph:ta ja näin säätää kuplien määrä/minuutti pysyvästi sopivaksi siten että ph asettuu ainakin päivisin halutulle tasolle. Tässä kuitenkin kannattaa muistaa että normaalissakin akvaariossa tapahtuu ilman mitään hiilidioksidinlisäystä ph:n vaihteluja suuntaan ja toiseen vedenvaihtojen,yliruokinnan ym myötä joten yhtenä päivänä saatu sopiva määrä voikin olla jonkin ajan kuluttua aivan jotain muuta. Lisäksi Ph vaihtelee päivän ja yön välillä koska pelkkä kalojen ja kasvien hengitys ei millään vastaa samaa tasoa kuin päivällä annostelulaitteiston ollessa päällä.

Lisätietoa voit tästäkin tee-se-itse projekstista hakea mun kotisivun tee-se-itse linkkiä klikkaamalla (en jaksa alkaa hakemaan sitä osoitetta tänne
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”