Plekon tunnistamisapua kaivataan

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
makeljan
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Plekon tunnistamisapua kaivataan

Viesti Kirjoittaja makeljan »

Ostin noin kuukausi sitten uuden plekon polskuttelemaan altaaseeni. Myytäessä se oli merkitty olevan helmivampyyripleko L007 (Leporacanthicus galaxias, Isbrücker & Nijsssen, 1989). Nyt olen alkanut epäilemään tuota tunnistamista. Lajin kuvauksen mukaan sillä pitäisi olla tasapäinen pyrstö mutta tällä kaverilla se onkin viuhkamainen. Toivoisin jonkun kykenevän tunnistamaan tämän plekon. Kuva plekosta löytyy sivulta http://koti.mbnet.fi/~makeljan/index.html
sivun koko on noin 200kb.
Mirkku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Mirkku »

http://www.planetcatfish.com/ilibrary/index.htm

Osoitteesta löytyy kuva Leporacanthicus galaxias plekosta ja sillä on tasapäinen pyrstö. Kuvia on sivulla paljon, joten sieltä saatat löytää oman plekosi.
örkki
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja örkki »

hmmmh. kovasti mielestäni näyttää helmipaholaisplekolta, kun on nuo pyrstön hiipsakkeet noinkin pitkät.
Eli veikkaukseni : Acanthicus adonis = helmipaholaispleko
mutta sitten suom.huom. pieleenmenemisrosentti 99%
makeljan
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja makeljan »

Laitetaanpa nuo kuvat tähän niin saadaan vihat niskaan

Tämä on se pleko joka minulle myytiin L007:na.

Örkin ehdottama Acanthicus adonis eli helmipaholaispleko. Tämän plekon kuvassa pilkut ovat hyvin valkoiset verrattuna plekooni (plekoni pilkut ovat hyvin keltaiset vaikka kuvasta sitä ei aivan niin hyvin erota). Täytyykin kysyä onko helmipaholaisplekon pilkut valkoiset vai keltaiset ? Pilkkujen lukumäärä ja koko olisi melko lähellä muuten paitsi noiden hiipsakkeiden osalta.

Ja tämä Panaque albomaculatus,LDA31, (Kanazawa, 1958), helmipuupleko löytyi Mirkun ehdottamasta kannasta. Pyrstön osalta tämä olisi ehkä lähempänä totuutta mutta tuo pilkkujen lukumäärä ja koko eivät täsmäisi.

Eli osaako joku vielä auttaa ???

Kiitokset jo nyt Örkille ja Mirkulle!
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Minkätakia meidän "amatöörien" pitäisi arvata jos tietoa ei ole.

Laita postia Pertti Rassille liitteenä kuva, saat ammattiapua amatööriavun siasta...)

Sähkopostiosoite Pertti Rassille.

prboy@clinet.fi

-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Viesti Kirjoittaja prboy »

Örkin ehdottama Acanthicus adonis eli helmipaholaispleko. Tämän plekon kuvassa pilkut ovat hyvin valkoiset verrattuna plekooni (plekoni pilkut ovat hyvin keltaiset vaikka kuvasta sitä ei aivan niin hyvin erota). Täytyykin kysyä onko helmipaholaisplekon pilkut valkoiset vai keltaiset ? Pilkkujen lukumäärä ja koko olisi melko lähellä muuten paitsi noiden hiipsakkeiden osalta.
Jep.

Kalasi ei ole helmivampyyripleko. Se asia on aivan selvä. Helmipaholaisplekokaan se tuskin on. Tästä kommentista en kuitenkaan "mene valalle". Kuvastasi ei nimittäin näy kalasi muoto. Adoniksen pilkut voivat kyllä muistaakseni olla nuorella kalalla kellertävät. Aikuisella ne ovat aina vitivalkoiset. Muistelen, että kalaasi on ollut myynnissä viime aikoina. En ole yrittänyt/pystynyt sitä määrittämään.

Mustien valkopilkkuisten plekojen määrittäminen ei ole aivan yksinkertainen asia. Niitä on reilysti yli sata erilaista. Toisaalta kalojen määrittäminen hyvistä kuvistakaan ei ole ongelmatonta. Kuvissa kala näkyy vain yhdestä kulmasta, joka vielä voi vääristää eri osien muotosuhteita. Vielä ongelmallisempaa on yrittää määrittää kaloja netissä olevien kuvien avulla. Kuvat ovat yleensä tasoltaan heikkoja ja äärimmäisen harvoin niissä kerrotaan, miksi kuvan kala esittäisi sitä lajia, jonka nimiseksi sitä väitetään.
Helmipuupleko löytyi Mirkun ehdottamasta kannasta. Pyrstön osalta tämä olisi ehkä lähempänä totuutta mutta tuo pilkkujen lukumäärä ja koko eivät täsmäisi.
Jos katsotte outoa kalaa, kiinnittäkää huomiota sen habitukseen eli ruumiin muotoon, eri ruumiinosien kokosuhteisiin, evien ym. muotoon ja rakenteenseen jne. Pisteet, pilkut ja laikut ovat äärimmäisen huono määritysperuste yksinään. Niiden määrä, koko ja vari vaihtetelevat suuresti sekä yksilöllisesti että iän mukaan. Mielestäni kuvassa olevan?? Panaqolus (puuplekojen uusi sukunimi) albomaculatuksen muoto poikkeaa liikaa kalastasi.

Palaan asiaan, jos keksin siitä jotakin uutta.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Minkätakia meidän "amatöörien" pitäisi arvata jos tietoa ei ole.

Laita postia Pertti Rassille liitteenä kuva, saat ammattiapua amatööriavun siasta...)
Pieni kaino pyyntö!

Yritän toki vastata kaikkiin minulle kotiinkin tehtyihin kyselyihin, mutta please - älkää lähettäkö minulle kuvia liitetiedostoina. Olen nimittäin edelleen modemiyhteyden varassa ja viimeksi saamani kuvapaketin aukaiseminen kesti yli 20 minuuttia. Ilmoittelen kun olen päässyt laajakaistaverkon piiriin.

Jos tänne sivuille voi lähettää kuvia, pidän sitä hyvänä vaihtoehtona.
pehis
Imperaattori
Imperaattori

Viesti Kirjoittaja pehis »

Jos tänne sivuille voi lähettää kuvia, pidän sitä hyvänä vaihtoehtona.
Juu, kyllä voi. Sen verran kokorajoitusta, ettei sivun leveydet mene sellasella perusresoluutiolla(1024x768) liian suuriksi...

Ja jos on isoja kuvia enemmän kuin 2-3, niin loput mielellään pelkkänä linkkinä, ettei tule liikaa kuormitusta yhdelle sivulle.

Viimeksi muokannut pehis, 13:14, 18.11.2002. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

Luulisin, että tuo minun pleko sp. galaxiakseni on oikeasti tuollainen helmipuupleko eli Panaqolus albomaculatus. Alkuperäisen kysyjän plekosta ei voi olla varma, kuva on hiukan epäselvä.

Planet Catfishistä löytyy siitä kuvia
Panaqolus albomaculatus, ja varsinkin ylärivin 2 vasemman puoleista kuvaa sekä ylärivin oikean puoleinen kuva ovat hyvin saman näköisiä kuin minun "galaxiakseni".

Ja vertailun vuoksi kuvia minun plekostani:
http://www.uta.fi/~sk63895/akvaario/helmipuupleko.html
Sillä ei ollut meille tullessaan pyrstössä noita pitkiä rihmoja ollenkaan (siksi ne puuttuvat osasta kuvia) mutta esim. ihan alhaalla vasemmalla ne ovat jo näkyvissä.

Jään jännityksellä odottamaan, mitä mieltä te muut olette tästä arvauksesta.
Viimeksi muokannut skare, 14:08, 04.04.2003. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Kyllä sinun kalasi epäilyksettä on samaa lajia kuin kuin ainakin osa Planetin kuvista. Jos tuo kala on määritetty oikein, kyseessä on helmipuupleko.

Alkuperäisiä pleco galaxiaksia on kahta eri lajia. Ne ovat kyllä tulleet Perusta eli sekin näyttäisi sopivan.
skare
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Tampereen Akvaarioseura ry
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja skare »

prboy kirjoitti:Kyllä sinun kalasi epäilyksettä on samaa lajia kuin kuin ainakin osa Planetin kuvista. Jos tuo kala on määritetty oikein, kyseessä on helmipuupleko.

Alkuperäisiä pleco galaxiaksia on kahta eri lajia. Ne ovat kyllä tulleet Perusta eli sekin näyttäisi sopivan.
Kiitoksia varmistuksesta! :D

Eikös noihin Planet Catfishin kuva-arkistoihin yleensä voi aika hyvin luottaa?
prboy
Monnispesialisti
Monnispesialisti

Kyllä sielläkin valitettavasti on virheitä. Esim. yksi minun panssarimonneistani (sama kalayksilö) on kuvastossa kahdella eri nimellä. Plekojen suhteen turhauttavinta on, että edes Ingo Seidelin L-numerotiedostosta ei tiedä varmasti, onko tieto Ingon antama.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”