Parvekelaatikkosuodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
nasu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 13:38, 30.10.2001
Paikkakunta: Joensuu

Parvekelaatikkosuodatin

Viesti Kirjoittaja nasu »

Otsikonmukaista kaunistusta altaan päälle ollaan virittelemässä. Tarkoitus on laittaa looraan ihan oikein kasvejakin, joten millaista materiaalia suosittelette laatikkoon? Olin ensin ajatellut ruohomattoa ja lecasoraa, mutta sitten luin, että matosta *saattaa* liueta jotain kaloille vaarallisia aineita, joten päädyin mattopalojen sijasta baiopalloihin. Vaan ongelma onkin nyt, että mitäs pallojen päälle? Lecasora taitaa valua pallojen välistä pohjalle ja tukkia reiät?

Onko kukaan muuten ostellut ko. palloja Suomesta? Saksalaisissa nettikaupoissa maksavat kuulemma n. 6 euroa / 5 litraa. Entäs täällä?
pehis
Imperaattori
Imperaattori
Viestit: 1010
Liittynyt: 15:24, 19.06.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja pehis »

Itse laitoin päälle vanua.

Lecasora on kuulemma hyvä, jos aikoo siinä kasveja pitää, mutta olen kuullut, että siitä saattaa liueta (rikkiä?) akvaarioon. Eli kannattaa ainakin huuhdella hyvin se sora ja seisottaa sankossa, vettä välillä vaihtaen, ennen käyttöä...

Biopallojen hinnasta ei ole tarkempaa tietoa, mutta jos Saksassa maksaa tuon 6 euroa, niin veikkaisin, että Suomessa maksaa n. 10-12 euroa litra.

Hyvä ratkaisu vois olla biopallot pohjalle ja vanu päälle(?)

__________________
Luuletko tietäväsi vai tiedätkö luulevasi
TiHe
Rekihurja
Rekihurja
Viestit: 1926
Liittynyt: 13:00, 02.09.2002
Paikkakunta: Kuopio Finland

Viesti Kirjoittaja TiHe »

quote:

Otsikonmukaista kaunistusta altaan päälle ollaan virittelemässä. Tarkoitus on laittaa looraan ihan oikein kasvejakin, joten millaista materiaalia suosittelette laatikkoon? Olin ensin ajatellut ruohomattoa ja lecasoraa, mutta sitten luin, että matosta *saattaa* liueta jotain kaloille vaarallisia aineita, joten päädyin mattopalojen sijasta baiopalloihin. Vaan ongelma onkin nyt, että mitäs pallojen päälle? Lecasora taitaa valua pallojen välistä pohjalle ja tukkia reiät?

Onko kukaan muuten ostellut ko. palloja Suomesta? Saksalaisissa nettikaupoissa maksavat kuulemma n. 6 euroa / 5 litraa. Entäs täällä?



Itse en henkilökohtaisesti ole lecasoraa käyttänyt mutta mielestäni se kelluu, toiseksi sen valmistuksessa käytetään ainakin rikkiä.

Sitä kyllä käytetään valutus-suodattimissa yleisesti ainakin oulunseudulla.

Minä käyttäinin sinuna valutus-suodatinlaatikossa biopallojen päällä laattavanua, jota täälläpäin ainakin saa paikallisesta patjatehtaasta ns "jätepaloina" edullisesti ja siitä sopivia suikaleita leikkaamalla saa samalla valutussuodattimelleen hyvän esisuodattimen ei mene varsinaisen suodattimen läpitullut lika valutukseen. Näitä vanuja valutus-suodattimen päällä vaihtamalla tarpeentullen pidentää valutus-suodattimen huoltoväliä.

*** Muistithan rakennusvaiheessa laittaa valutus-suodattimeen ylivuotoputken takaisin akvaarioon ?. ***

Näitä laattavanun ns jätepaloja voi myös käyttää ulkosuodattimessaan jos siellä tykkää vanua pitää. Eikä maksa paljon verratuna ostovanuun akvaarioliikkestä...*)



-------------------------
Ystävät saa valita itse, sukulaiset valitsee piru.
nasu
Starting Member
Starting Member
Viestit: 8
Liittynyt: 13:38, 30.10.2001
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja nasu »

Mites kun päällimmäiseksi laatikkoon on kuitenkin tarkoitus laittaa niitä kasveja (rönsyliljaa ja/tai kultaköynnöstä), ei kai ne siinä vanussa viihdy? Tavallista akvaariosoraako sitten kerros? Kovin painavakaan ei saisi kokonaisuudesta tulla, kun se kuitenkin sijoittuu altaan päälle.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”